Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

14 hours ago, carl said:

Hij had wel een goed advies. Liever geen wol in verband met de vloerverwarming en hij had inderdaad fraai kunststof vloerbedekking. Wol isoleert te goed bij vloerverwarming. Weet iemand wat katoen doet want dat is een natuurlijk alternatief voor wol.

De warmtegeleidingscoëfficienten van wol en katoen zijn gelijk. Maar de isolatiewaarde wordt ook bepaald door de hoeveelheid ingesloten lucht. Een dik luchtig tapijt isoleert dus meer dan een dun tapijtje. Maar geluidstechnisch wil je denk ik toch een wat dikker/opener tapijt.

groet,

Leobus

14 hours ago, carl said:

Hij had wel een goed advies. Liever geen wol in verband met de vloerverwarming en hij had inderdaad fraai kunststof vloerbedekking. Wol isoleert te goed bij vloerverwarming. Weet iemand wat katoen doet want dat is een natuurlijk alternatief voor wol.

Ik zou zeker geen kunststof cq plastic kleed kopen. Hoe natuurlijker het materiaal, hoe beter. Zelf heb ik een relatief dun handgeknoopt Perzisch tapijt van echt wol. Het is denk ik maximaal 8mm dik. Katoen zou ook best kunnen, maar kiijk uit met een mix met polyamide… dat zorgt voor een harde bovenlaag waarop het geluid  lekker hard terugkaatst.. (net als kunststof)

15 hours ago, carl said:

Liever geen wol in verband met de vloerverwarming

Het gaat toch over een kleed en niet vloerbedekking. Dan maakt een wollen kleedje niet uit. Hier ligt ook gewoon een dikke berber op de vloer (met verwarming). Vloerverwarming is stralingswarmte, gaat er gewoon doorheen. De straling van de muurverwarming gaat ook gewoon door de kast heen die er voor staat. Of eigenlijk, het warmt de kast op die vervolgens weer uitstraalt.

Als het over vloerbedekking gaat, bezint eer ge begint. Vloerbedekking (en kleden) absorberen alleen maar hoogaandeel.

Bedankt weer voor de vele info. Ik wil een kleed voor de gezelligheid en ook akoestisch. Grootte pakweg 6 vierkante meter. Overigens zal of de vloer of het plafond aangepakt moeten worden begrijp ik. 

1 hour ago, carl said:

Bedankt weer voor de vele info. Ik wil een kleed voor de gezelligheid en ook akoestisch. Grootte pakweg 6 vierkante meter. Overigens zal of de vloer of het plafond aangepakt moeten worden begrijp ik. 

En een vloerkleed aan het plafond Charles? Dat heeft haast niemand 😁

Lijm op natuurlijke basis Toots 😀Schroeven en spijkers werken toch als een soort van “dingens”.

Edited by carl

Gisteren een mooi wollen kleed gezien bij een vriendin. Had ze gekocht in Kleef net over de grens hier. Ik zal eens overleggen met mijn vrouw over de kleur. Net de  hifi aangezet en nu ik dit weekend alleen ben heb ik veel tijd.

Edited by carl

4 minutes ago, carl said:

Gisteren een mooi wollen kleed gezien bij een vriendin. Had ze gekocht in Kleef net over de grens hier. Ik zal eens overleggen met mijn vrouw over de kleur. Net de  hifi aangezet en nu ik dit weekend alleen ben heb ik veel tijd.

Dat klinkt goed. Succes met scoren en uitzoeken.

1 hour ago, carl said:

Let er op dat het antislip is, aangezien je dacht ik een gladde vloer hebt.

Klein maar fijn. Onze Fet voor-en eind omgeruild door deze van der Veen SE-10 met maar liefst 2x 10 watt aan 4 en 8Ω.

SE-10jack.jpg

Verder de afgelopen 2 weken een aantal avonden bezig geweest om het netwerk hier te verbeteren 

Edgex.jpg

Dit is de Edgerouter  X het kleinste model van Ubiquiti. Het was een puzzel om het aan de praat te krijgen.  Maar van Youtube leer je veel, bovendien het is mijn oude vakgebied. Inmiddels het ik 50/50 Mbit  Freedom glasvezel en 100/30 Ziggo kabel aangesloten.  Diep onder de motorkap gekeken, (want het draait onder Linux) en m.i. is het routertje veel beter dan gespecificeerd ik ben een Quad core processor tegen gekomen i.p.v. dual core zoals in de advertenties. Voorheen had ik een Fritzbox 4060 die sowieso veel beter is, dan de modems die je van een internetprovider "krijgt" Maar dit routertje doet daar nog een schep bovenop. Het netwerk reageert ongelofelijk snel.  Ideaal voor streaming.  Mijn Fritzbox 4060 istaat nu in de woonkamer en is  nu geconfigureerd als  super WiFi 4 t/m 6 station.

Deze week komen er -als het goed is-  nog meer kleine spulletjes binnen :)

Edited by Tubejack

Zo ben ik laatst overgestapt van de interne router van het Ziggo modem naar een losse router van MikroTik. Daar achter dan weer MikroTik switches en Ubiquiti access points. Hier kon ik het ook goed merken in het verbinding zoeken van de CXN, dit gaat nu echt super snel. 

Ik heb ook naar MikroTik gekeken dat is inderdaad high-end spul. B) Maar dit Routertje kost maar +/- €55 en kent ook de vele slimme dingen die zijn grote duurdere broers zoals Quality Of Services (ideaal bij Ziggo tot +/- 100Mbit) Het werkt flitsend :o Klein maar fijn :)

4 processor kernen voor de prijs van 2. :wub:

root@EdgeRouter-X-5-Port:/home/ubnt# cat /proc/cpuinfo

system type : MediaTek MT7621 ver:1 eco:3

machine : Ubiquiti EdgeRouter

processor : 0

cpu model : MIPS 1004Kc V2.15

BogoMIPS : 583.68

processor : 1

processor : 2

processor : 3

root@EdgeRouter-X-5-Port:/home/ubnt#

Die MikroTik spulletjes is niet de bovenkant van het assortiment en via een IT maatje geregeld ( die het ook kan instellen), dus dat was een koopje gelukkig. Ongekend wat kun je daar veel mee zeg! Nu heb ik gelukkig wat mensen in mijn omgeving die beroepsmatig erg handig zijn met dat spul, want ik haal er weinig plezier uit! 

Vanmiddag eindelijk "FedEx"  met een pakje uit de USA. Met mijn Schiit Mani 2 RIAA versterker. Het was opgehouden bij de douane. De afzender loste het redelijk snel op. Zo lekker platen draaien :)

9 hours ago, Geerdie said:

Veel luisterplezier!

Ben benieuwd hoe lang die van jou het vol houdt. Die van mij stopte er na een half jaar mee😢

Dank je. Ik had vermoedelijk, zelf een dip-switch stuk gemaak  Werd onder garantie gerepareerd. :) Jij kon toch kiezen? of een nieuwe, of geld terug? 

De mijne staat sinds een dag of 3 aan. Wordt nauwelijks warm. De aan/uit schakelaar zit niet voor niets achterop. Gewoon, niet meer uit doen.  Dat doe ik met mijn Modi 2 multibit  dac ook niet meer. Alleen met vakantie of onweer.;)

Zo'n Mani 2 vind ik, technisch gezien, haast perfect. Klinkt, denk ik,  daarom zo neutraal. Er is niks "warms" aan. Dat moet van het vinyl komen. Heeft een hoge resolutie samen met een Goldring 1042. Veel hoger die je gezien de prijs zou verwachten.  Een heel gelukkig huwelijk, die 2 samen. Ik heb gisteren, de stuurtrap van onze van der Veen SE-10 versterker flink verbeterd. Met een Tesla E83CC om die hoge resolutie met buizen te kunnen laten horen. (tip van @Mediator)Je geloofd je oren niet, zoveel weet dat naaldje uit de groef te halen.  Maar het komt denk ik ook door het fijne frame grid stuurrooster van een Tesla E83CC. Die is in staat, om micro details op te pakken en te versterken. 

Het enige dat ik nog mis, aan deze set is een tape-out uitgang op de versterker voor mijn Nakamichi casette-deck. Dat is nog wel een "dingetje"

Binnenkort @Ivan10 weer eens uitnodigen. We horen weer nieuwe dingen, bij MJ en andere LP's. 

Mijn vrouw zit gezellig naast me op de bank, ze vind het prachtig.   :wub:

Edited by Tubejack
typefouten

On 22-5-2023 at 13:30, Duclaasie said:

Die MikroTik spulletjes is niet de bovenkant van het assortiment en via een IT maatje geregeld ( die het ook kan instellen), dus dat was een koopje gelukkig. Ongekend wat kun je daar veel mee zeg! Nu heb ik gelukkig wat mensen in mijn omgeving die beroepsmatig erg handig zijn met dat spul, want ik haal er weinig plezier uit! 

Deze https://mikrotik.com/product/rb5009ug_s_in  stond een tijdje op mijn verlanglijstje.  Maar met onze internet verbindingen "overkill" Het kost inderdaad aardig wat moeite om zoiets aan de praat te krijgen. Maar ik vind het een overwinning, op mezelf. Achteraf valt het altijd mee. :)

2 hours ago, Tubejack said:

Deze https://mikrotik.com/product/rb5009ug_s_in  stond een tijdje op mijn verlanglijstje.  Maar met onze internet verbindingen "overkill" Het kost inderdaad aardig wat moeite om zoiets aan de praat te krijgen. Maar ik vind het een overwinning, op mezelf. Achteraf valt het altijd mee. :)

dat is wel een mooi speeltje. Ik heb deze MikroTik Hex, is voor mij ruim voldoende. Zoveel hangt er ook niet achter. 

1 hour ago, Ivan10 said:

Zo goed bezig Jack. Had je al geen SE-10 in je bezit

Inderdaad nu ruim 2 jaar https://tubejack.nl/?s=SE-10 

Eerlijk, vond ik het ontwerp in begin maar zozo...M.i. veel te veel geredeneerd vanuit techniek i.p.v. muziek. Ik had er eigenlijk helemaal geen zin in...

Waar het bij het  vorige model: de UL-40S2  zo'n 20 jaar heeft geduurd, voordat zo'n beetje alle mogelijkheden en updates de revue passeerden

Heb ik  in 1/10 van die tijd, veel van die kennis en ervaring in het nieuwe model gestopt. Er zitten echt controversiële ideeën in, zoals 30dB lokale terugkoppeling :o

En natuurlijk veel koolstof composiet weerstanden en papier in olie condensatoren etc. 

Dat werkt heel goed, het merk Leak deed dat al in je jaren 40 http://44bx.com/leak/TL12_50yrs.html 

Maar ik moest daarvoor eerst wat van mijn eigen vooroordelen overwinnen. 

Ik vind het prachtig, je zult het wel horen. :) 

Edited by Tubejack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...