Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Roots said:

Het zijn Roemenen die niet zo nauw kijken met hun afval. Ik zie haar elke keer met rotzooi sjouwen om kliko's vol te proppen. Ons dorp bestaat ondertussen voor 60% uit buitenlanders.

Dat mag je niet zeggen van sommigen, want dan discrimineer je. Ook al is het zo, dan mag je het nog niet zeggen.

En al helemaal niet als je bij je volle verstand bent.

Edited by Jongensdroom

:D Ha ja..Het zijn nieuwe Nederlanders...Om toch ontopic te blijven. Ik maakte toen ik het ontdekte zeer audiofiele geluiden waarvan ik niet wist dat ik ze kon. :P 

Niet snel je posting veranderen heh...Hoe meet je volle verstand is dat net zoiets als een neutrale kabel?

Edited by Roots

Vandaag met een vriend mijn Quad 67 CD speler gaan ophalen bij TransTec in Krimpen aan de IJssel. De afspraak was dat we dan tevens zouden gaan luisteren naar een Tannoy Turnberry LS en de Quad ESL LS. De Tannoy hebben we eerst gehoord op Quad versterking en daarna op VTL buizen. Dat klonk op eerste gehoor best spectaculair, maar op het tweede gehoor toch ook wel vermoeiend. De Quad ESL op VTL buizen klonk in vergelijking daarmee toch behoorlijk meer volwassen. De luidsprekers waren snel en dus niet erg zorgvuldig opgesteld en zelf vond ik ze te kort op de achtermuur staan. Het geluid was verder echter uitzonderlijk goed. Groot beeld op realistische hoogte en met beperkt maar strak laag. En aan ruimtelijkheid en details miste ik niets. De Transtec man was liefhebber van bandrecorder en speelde op een bepaald moment een oude opname gemaakt met een Jecklin float schijf op een professionele Revox en dan zonder enige compressie of filters. Adembenemend goed naar mijn mening. Dus niets mis met deze incarnatie van de ESL 63 uit 1981. Overigens had ik de ESL van Quad nooit in een ruimte van 5,8 maal 3,6 horen spelen. Dat was verder geen probleem.

Daarna even bij mijn dochter langsgegaan die net terug was van 3 mnd sabbatical. Met name het weerzien met mijn kleinkinderen was erg leuk.

Edited by carl

Ik had toch al aangekondigd dat ik een Quad 67  CD speler ging overnemen van een vriend Roots?  Er waren een paar kleine dingen en die heb ik laten repareren. Zondag ga ik lekker CD’s luisteren. Afgelopen week een selectie gemaakt van interessante CD’s. 
Overigens heb ik deze CD speler ooit eens in huis gehad en vergeleken met mijn Meridian 506.20. Ik vond het een fantastisch klinkend ding.

Mijn souterrain is nog niet helemaal klaar en daar wacht ik nu op Roots. Misschien laat ik in het najaar nog wel een paar Quad elektrostaten komen om uit te proberen. Waar de Quad CD speler komt te staan weet ik nog niet precies. Er komt in ieder geval ook nog een klassieke set met Quad voor en eind voor de woonkamer. Daar zou die mooi bij passen.

Net terug van Roger waar we hebben bijgepraat en natuurlijk geluisterd naar zijn Thiels.  Hij heeft zijn oude Sonus Faber nog en wil ze om de beurt wisselen met de Thiels. Ben benieuwd wat het wordt. Gelukkig hoef ik niet te kiezen.

Edited by carl

Op dit moment is het met 20 graden heerlijk luisteren in mijn souterrain: Nancy Bryan Blood Song.

PS Ellie is aan het trainen voor de Vierdaagse. Geeft veel rust.

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

PS Ellie is aan het trainen voor de Vierdaagse. Geeft veel rust.

In je ééntje, zelf meelopen geeft nog veel méér rust, is mijn persoonlijke ervaring. @carl Heerlijk :)

Mijn interne mancave anders ingericht, de openbaffles staan nu maar 30 cm van de achterwand met best wat demping erachter.
De muziekmakers staan nu tegen de zijmuur, De open baffles hebben nu aan de voorkant veel meer ruimte.
Het klinkt lekker open en de muziek word stevig neergezet.

7 minutes ago, Groovy said:

Mijn interne mancave anders ingericht, de openbaffles staan nu maar 30 cm van de achterwand met best wat demping erachter.
De muziekmakers staan nu tegen de zijmuur, De open baffles hebben nu aan de voorkant veel meer ruimte.
Het klinkt lekker open en de muziek word stevig neergezet.

Klinkt veelbelovend. Ik ben benieuwd!

Open baffles 30cm vanaf de achterwand met demping? Het hele idee van OB is juist de backwave optimaal te gebruiken, en daarvoor zou je de OB op circa 40% van de kamerlengte vanaf de achterwand moeten zetten. 

1 hour ago, Walt said:

Open baffles 30cm vanaf de achterwand met demping? Het hele idee van OB is juist de backwave optimaal te gebruiken, en daarvoor zou je de OB op circa 40% van de kamerlengte vanaf de achterwand moeten zetten. 

Beste Walt, Ik placht nogal eens de theorie te laten wat het is.
Wat jij opperd heb ik uiteraard ook gedaan, dat klonk ook goed, maar nu klinkt het in mijn oren een slagje beter.

Just now, Walt said:

Heb je nog wel diepte in het beeld nu? Als je onder de meter komt ga je daar doorgaans flink op inleveren. 

Stond het beeld ver achter de luidsprekers, daar is nu geen sprake van, het komt eerder naar voren, naar mijn idee lever ik niets in.

Het kan ook zijn dat mijn oude oren niet onderkennen dat de diepte minder is.

5 hours ago, Tubejack said:

Deze week met stijgende verbazing,  topics op dit forum gevolgd. Regelmatig denk ik: "kun je niet beter een plaatje draaien?" :lol: 

Is eigenlijk helemaal geen aardige posting Jack...Dit forum is op het moment het meest levende forum op het moment van allemaal...En dat komt door ons allemaal. :) 

Dat is het ook niet.  Ik kan in zo'n geval, beter zélf een plaatje draaien.....   Verder baal ik, dat het kabinet gevallen is, maar dat heeft niks met audio te maken. 

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...