Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Mooi :)  Ik weet nog niet, wat precies, wat de volgende stappen worden. XLR in- en uit-gangen is iets voor de nabije toekomst.  

Onlangs is digitaal opgewaardeerd. Maar ik wil geen gezeur, dat ik reclame aan het maken ben. Nu is analoog aan de beurt.  

Nog +/- 2 weken wachten totdat de phono amp binnen is.  

Edited by Tubejack

11 minutes ago, kappa7 said:

Voor mij heft het overgaan naar XLR wel een behoorlijke verbetering geven in het geluid.

Als je die mogelijkheid dus hebt dan zou ik dat zeker eens onderzoeken.

Als de toestellen een echte symmetrische opbouw hebben is mijn ervaring ook dat XLR het mooist speelt.

1 hour ago, kappa7 said:

Voor mij heft het overgaan naar XLR wel een behoorlijke verbetering geven in het geluid.

Als je die mogelijkheid dus hebt dan zou ik dat zeker eens onderzoeken.

Voorlopig geen mogelijkheid voor XLR. Voor jou een tip, kijk eens naar de nieuwste Audirvana.  

Ik heb geen DSD files, maar de laatste update is mogelijk interssant.

15 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Maar dan moeten wel de gehele apparatuur gebalanceerd aangesloten zijn, neem ik aan?

Inderdaad. Ayre is zo'n merk, speelt echt beter dan asymmetrisch.

26 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Nee dus. Maar dat weet jij best. 😛

Geen idee, Vinyl_Fuchs ik weet dat je met vintage Marantz speelt, maar waar nog meer hou ik eerlijk gezegd niet bij. 

Van de meeste weet ik het niet. Hooguit een paar dingen..

Ik vond het opmerkelijk.  Vandaar de vraag.  Nog een vraag, waarom moet het gerandaard zijn?

Dat is meestal toch alleen voor de veiligheid? 

Edited by Tubejack

1 hour ago, Tubejack said:

Geen idee, Vinyl_Fuchs ik weet dat je met vintage Marantz speelt, maar waar nog meer hou ik eerlijk gezegd niet bij. 

Van de meeste weet ik het niet. Hooguit een paar dingen..

Ik vond het opmerkelijk.  Vandaar de vraag.  Nog een vraag, waarom moet het gerandaard zijn?

Dat is meestal toch alleen voor de veiligheid? 

Omdat ik meen dat XLR en een aanwezige randaarde onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Weet je best Jack , je woont zowat op dit forum. :) 

Maar mijn ervaring met gebalanceerd is dat het krachtiger klinkt, meer dynamiek en zwartere achtergrond...En ja alles aan aarde zodat alle vervuiling die je omkasting en afscherming opvangt meteen gedrained wordt naar aarde.

21 minutes ago, Roots said:

Weet je best Jack , je woont zowat op dit forum. :) 

Maar mijn ervaring met gebalanceerd is dat het krachtiger klinkt, meer dynamiek en zwartere achtergrond...En ja alles aan aarde zodat alle vervuiling die je omkasting en afscherming opvangt meteen gedrained wordt naar aarde.

Soms. :) Ikzelf heb nauwelijks  ervaring met gebalanceerd.  Met apparatuur dat met randaarde is aangesloten wel.  Meestal gaat het  goed. Ook nare storingen gehad juist omdat er juist via de randaarde spanning verschillen ontstonden. Meestal  betrof het dan niet goed ontworpen of oude apparaten.  Bij XLR heb je m.i. een + een - en een audio massa.  Daar lijkt me het belang van goed scheiden van de randaarde aan de kast en de audiomassa van het circuit nóg groter dan niet gebalanceerd.

Maar ja wie weet zit ik er naast. Kan heel goed. 

Wat set's , audio, techniek etc betreft, heb ik weinig geheimen.  Alleen niet iedereen kan dat waarderen. Ik vertel al een tijd niet alles meer.  Ben er wel klaar mee ;)

Fuchs speelt met Nat is wat ik bedoelde...Al heel lang.

Het nadeel van gebalanceerd is dat je eigenlijk 4 versterkers nodig hebt voor een stereo signaal (duur), zowel voor de plus maar ook voor de min....Massa en afscherming zweven zonder de min...Aarde kan je dan meteen drainen zonder het probleem van aardlussen en potentiaal verschillen.

3 minutes ago, Roots said:

Het nadeel van gebalanceerd is dat je eigenlijk 4 versterkers nodig hebt voor een stereo signaal (duur), zowel voor de plus maar ook voor de min....Massa en afscherming zweven zonder de min...Aarde kan je dan meteen drainen zonder het probleem van aardlussen en potentiaal verschillen.

Transistor versterkers zijn in weze symmetrisch van opbouw, enkele de ingangstrap is verschillend tussen asymmetrisch en symmetrisch. Een PP buizenversterker is ook symmetrisch en als die symmetrisch aanstuurt heb je zelfs geen fasedraaier meer nodig. Alleen zijn alle single ended principes niet symmetrisch, die kan je niet rechtstreeks symmetrisch aansturen.

2 minutes ago, Roots said:

Dit is wel een mooi voorbeeld van gebalanceerd..Alles is dubbel uitgevoerd...Je kan met de helft ervan al single ended spelen.

img_7772-jpg.1077249

Ik denk dat jij vermoed dat het dubbel is uitgevoerd omdat je de link maakt naar een eindversterker die gebridged is. Gebridged is niet hetzelfde als gebalanceerd. Zoals ik al zei werken bijna alle versterkers gebalanceerd, ook de Krell voorversterker die jij hier aanhaalt. Die is dus helemaal niet dubbel opgebouwd, ook al lijkt het visueel zo, maar het is een klassieke voorversterker die gebalanceerd is qua opbouw, maar niet zoals een gebridged versterker. Sterker nog, bij een versterker die je bridged heb je zelfs een extra ingangstrap, een soort fasedraaier dus. Tevens heeft een versterker die gebridged is een zwevende aarde.

7 minutes ago, Roots said:

Ik heb het helemaal nog niet over een eindversterker gehad, en al helemaal niet over gebridged....Ik weet eigenlijk niet hoe je een eindversterker kan balanceren. Door te bridgen bedoel je? dubbel dus. :) 

Laat ons het er op houden dat zowat elke moderne versterker gebalanceerd werkt. Het is dus niet zo dat je voor gebalanceerd in stereo 4 versterkers nodig hebt, dat heb je wel nodig als je bridged en daarom maakte ik de link naar eindversterkers.

On 15-10-2023 at 21:06, Vinyl_Fuchs said:

Ik kan het wel waarderen, maar niet als het door mijn strot geduwd wordt door onnodige, veelvuldige herhaling. 

Ik probeer niemand wat "door zijn strot te douwen"  daar hou ik zelf ook niet van.

Als ik iets niet interessant vind, sla ik het gewoon over,  als het persoonlijk wordt zeg ik er wat van. 

Vandaag een audiofiele dag.  De set-up waar ik al een tijd mee bezig ben is weer een stapje verder.

Een 2e dac geïnstalleerd zodat ik digitale opname kan maken op mijn Nakamichi cassette deck 

Op moderne versterkers zit namelijk geen tape-in en tape out meer. Dat is vervelend als je opnames wil maken.

Ik gebruik hiervoor een Black Lion white dac voor,  eigenlijk studio spul, maar bij opnames top.

Een creatieve oplossing, maar het werkt buiten gewoon goed.

Volgende stap is: analoge opnames. Hoe?  Daarna de set verder fijn slijpen. 

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...