Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

53 minutes ago, Tubejack said:

De vintage voor-en-eind  die er nu staat, daar ben ik ook heel gelukkig mee. Mijn buizen set heb ik zelf in elkaar gezet en de afgelopen 10 jaar steeds verder verfijnd.  In 2008 heb ik een  cursus van een jaar  bij Menno van der Veen gevolgd als ontwerper van buizen versterkers. (er zijn meer mensen op dit forum die dat gedaan hebben)  Er zijn  nieuwe ontwikkelingen die al deels hier draaien zoals de SE-10   Eind van het jaar ga ik weer op cursus. Voor de gezelligheid en nieuwe ideeën, die ik en mijn collega's hebben en gaan delen.  Dus ja ik ga zeker door. 🙂

Ieder mens heeft gave's en talenten. Vaak krijg je dat van huis mee. Zo heb ik grote bewondering voor mensen die goed zijn met hout en metaal.  🙋‍♂️

Dat klopt. Bijna alles valt te leren.

46 minutes ago, René N. said:

Leuk hoor Jack. Doet Bart ook nog steeds mee? Hij zat hier vroeger als Buizenbart op het forum en heeft ook die cursus(sen) gevolgd....

Volgens mij, zag ik laatst zijn naam voorbij komen in de TSS mail groep. Dus wie weet? 

Gisteravond bij een vriend in Akkrum kort geluisterd naar een Mitchell draaitafel, Mitek, Quad buizen en ESL. Hij had een Elac Phono versterker op proef. Die Quad fourty Four kan je beter van afblijven. Schijnt in vele versies gemaakt te zijn. Er was een onderdeel (soort trafo) kapot en die moest onlangs opnieuw gemaakt worden. Maar ik ga binnenkort met een andere vriend een dag bij hem langs zonder Ellie dan 😆
Akkrum is behoorlijk ver van huis. We zitten hier in een huisje met de boot voor het terras. Gaan direct het water weer op. Gisteren was het trouwens lekker ruig zeilweer. Zeilen mijn andere analoge liefhebberij. 

Een setje Philips 9710 mc gekocht om mee te experimenteren in een gesloten kast of open baffle.

Edited by Groovy

Ikzelf ook 😀

Ik begin met een plank naar de vorm van Ian😇

Ik heb van Cock een boekje te leen over het bouwen van een open baffle en luidsprekerkasten.

Edited by Groovy

On 7/16/2021 at 1:57 AM, Groovy said:

Ikzelf ook 😀

Ik begin met een plank naar de vorm van Ian😇

Ik heb van Cock een boekje te leen over het bouwen van een open baffle en luidsprekerkasten.

Interessant, hoe heet dat boekje? Wellicht kan ik er ergens 2de hands nog een op de kop tikken..

De voormiddag besteed aan een bezoek aan een Philips verzamelaar. waar ik een setje Philips 9710 m8 speakers van heb gekocht.   Een grote hal met allerlei buizen versterkers en platenspelers  luidsprekers en buizenradio's.
Veel goed werkend spul en spul dat gerepareerd moet worden.
Boven heeft hij ook nog een museum ingericht met allemaal perfecte apparaten.
Veel ervan had ik nog nooit gezien of gehoord.

Leuke bezigheid.

Edited by Groovy

6 hours ago, Groovy said:

Dat heb ik hier ook nog liggen. Én een mooi ingebonden zakboekje van Isophon. En nog een aantal andere boekjes uit die tijd. Moeilijker te vinden is een Philips components boek. De uitgave Loudspeakers.

Edited by Hans van Liempd

12 hours ago, Groovy said:

Cock heeft wel iets voor Pjotr.

Zijn leuke boekjes.
Daar schijnt een hele serie van te zijn.

Ik heb intussen al met Cock afgesproken. Gezellig bij hem buurten in Oktober en bijkletsen. Cock heeft er nog een aantal liggen. Kan ik zelf kijken wat ik kan gebruiken om zelf hier te gaan knutselen... Wil gaan proberen iets van openbaffle te gaan maken met bamboe hout... 

Ja, Cock heeft leuke boekjes met veel uitleg en tekeningen.
Ik had ook het idee om open baffle's te maken maar zie daar in overleg met mijn vrouw (deegrol😁) maar vanaf.
Ze nemen nogal wat ruimte in.
Van Bamboe, ik ben benieuwd of dat gaat.
Ik ga bouwen naar een beproeft model van Philips, in de hoop dat dat ineens goed is zonder veel aanpassingen.
Ik heb daar een setje Philips 9710m8 voor gekocht.

Waarvoor gebruik je nu een deegrol bij een Luidspreker Peter ? 😀 Ik kan me Mieke (ik heb de naam toch wel goed) wel voorstellen

5 hours ago, pjotr27 said:

Ik heb intussen al met Cock afgesproken. Gezellig bij hem buurten in Oktober en bijkletsen. Cock heeft er nog een aantal liggen. Kan ik zelf kijken wat ik kan gebruiken om zelf hier te gaan knutselen... Wil gaan proberen iets van openbaffle te gaan maken met bamboe hout... 

Vanwaar die opleving HEAR in één keer van de open baffles :biggrin: :biggrin: :biggrin:? Maar spannend, van bamboo. Hoewel ik ze niet meer veel doe, maak ik daarvoor een uitzondering: ik kom wel op luisterbezoek :huh: :rolleyes:. Nee hoor, is me helaas wat te ver weg....

1 hour ago, carl said:

Waarvoor gebruik je nu een deegrol bij een Luidspreker Peter ? 😀 Ik kan me Mieke (ik heb de naam toch wel goed) wel voorstellen

Is een soort van nieuw type Beak (Totem) :biggrin:. Wat heb ik toch een geluk dan ik zó mijn gang kan gaan....

3 hours ago, carl said:

Mieke ja.

Ze gunt het mij wel maar ik woon hier niet alleen.
Ik heb wel iets leuks in gedachten waar ze het wel mee eens is, dan is het nog afwachten of dat qwa klank wel een goed idee was.

In ieder geval staat op mp en internet zulke kasten met daarin een 9710 bas speaker.
El 5005. Philips.
Zal wel geen High-End zijn🤫

15 minutes ago, Groovy said:

El 5005. Philips.
Zal wel geen High-End zijn🤫

Grappig dat stuk geperforeerde plaat er in. Rond 1969 kwam ik regelmatig bij een Philips medewerker. Hij werkte bij de Machinefabriek, maar had ook een audiohobby. Die had gaatjesboard voor de basluidsprekers gemonteerd. Hij had iets wat op een 2.1 setje leek gebouwd. Volgens hem werd het laag daardoor minder piekerig weergegeven.

Nu weet je ook gelijk, waar die plaat voor dient.

2 hours ago, René N. said:

Vanwaar die opleving HEAR in één keer van de open baffles :biggrin: :biggrin: :biggrin:? Maar spannend, van bamboo. Hoewel ik ze niet meer veel doe, maak ik daarvoor een uitzondering: ik kom wel op luisterbezoek :huh: :rolleyes:. Nee hoor, is me helaas wat te ver weg....

Bamboe heeft waanzinnig goede eigenschappen voor luidsprekers. Ik moet alleen nog eens uitvinden of er fabrikanten zijn hier die er platen van hebben gemaakt. Er is bamboe genoeg hier maar om van een ronde buis iets plat te maken valt niet mee. Een bamboe buis van 10 meter kost hier 1,50 euro.. dus daar zitten de kosten niet in. 

Donderdag ga ik eens praten met een aantal mensen die voor ons werken of ze een idee hebben..

31 minutes ago, Hans van Liempd said:

Grappig dat stuk geperforeerde plaat er in. Rond 1969 kwam ik regelmatig bij een Philips medewerker. Hij werkte bij de Machinefabriek, maar had ook een audiohobby. Die had gaatjesboard voor de basluidsprekers gemonteerd. Hij had iets wat op een 2.1 setje leek gebouwd. Volgens hem werd het laag daardoor minder piekerig weergegeven.

Nu weet je ook gelijk, waar die plaat voor dient.

Goed om te weten.🙂

1 hour ago, pjotr27 said:

Bamboe heeft waanzinnig goede eigenschappen voor luidsprekers. Ik moet alleen nog eens uitvinden of er fabrikanten zijn hier die er platen van hebben gemaakt. Er is bamboe genoeg hier maar om van een ronde buis iets plat te maken valt niet mee. Een bamboe buis van 10 meter kost hier 1,50 euro.. dus daar zitten de kosten niet in. 

Donderdag ga ik eens praten met een aantal mensen die voor ons werken of ze een idee hebben..

Hier is het wél te koop:

https://www.bambooimport.com/nl/bamboe-platen?gclid=EAIaIQobChMIms7ix_Hx8QIVQeR3Ch2zwg1_EAAYASAAEgKLTPD_BwE

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...