Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

4 minutes ago, Hans van Liempd said:

Een lid van de audioclub is meubelmaker, hij heeft een paartje corian luidsprekers gebouwd in de vorm van de christelijke luidsprekers en de units en filters van de A25 gebruikt. De originele en de corian versie hebben we naast elkaar gehoord. Na fatsoenlijke kastdemping "won" de corian versie met twee vingers in de neus. Die corianversie gaat nu bij verschillende leden langs om in verschillende situaties te kunnen beluisteren. Komende winter wil ik ze ook wel eens thuis beluisteren.

Tis altijd gevaarlijk om units zo maar in een andere kast te plempen zonder het filter aan te passen.

Zeker als er andere materialen en vormen gebruikt worden zal dat ook effect hebben op het afstraalgedrag en klank van de speaker.

Leuk dat hij won maar meet de boel eens na en kijk dan nog eens of het klopt.

En goede vraag wat is een christelijke speaker?

18 minutes ago, audiofreak said:

Stop de topic vervuiling !!!!!!

Wat heeft de kabinets problematiek te maken met een audiofiele dag? Ga die discussie voortzetten in het offtopic gedeelte. 

On topic....

Mijn audiofiele dagen zijn anders dan anders. Ik luister sinds deze week naar de Boston A25 luidsprekers. Een kleine opdonder met grootse prestaties. Okee, je mist basfundament, maar zetten een groots 3D podium neer. En dat voor zo'n kleine boekenplank luidspreker. Voorlopig laat ik ze lekker staan. 

Ik ben niet begonnen Onno (big smile).

Van de week mijn schoonzoon die A 25 geadviseerd voor zijn home theater. Volgens mij had hij ze op marktplaats gekocht. 

14 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Maar uiteindelijk krijgen de Nederlanders precies wat ze verdienen. 

100 procent met je eens Kraus. Zelf geloofde ik niet meer in dit kabinet na het uiteenvallen van het landbouwoverleg. Nu dacht ik dat de regering eindelijk begon te regeren en vervolgens begon die Adema weer overleg met de boeren. Zo kom je toch geen stap verder. 

19 minutes ago, pjotr27 said:

Intranet gemeente plat terwijl er het weekend gewoon gewerkt werd. Niemand te pakken te krijgen en dus flinke problemen op de werkvloer….

Ik had mijn kies er donderdagavond uit Pjotr. Vrijdag om 8 uur de tandarts gebeld en ze konden me niet helpen want de praktijk sloot om 12.30 . Ik maak me pas zorgen als mijn huis in de brand staat en de brandweer komt niet opdagen. Heb jij jaren in een ontwikkelingsland gewoond?  Hele big smile.

Over brand gesproken ik ga de stekkers van de hifi maar uit het stopcontact halen want er komt zwaar onweer. Ik heb ooit wel eens mijn TV na onweer kapot gehad vanwege inslag in het stroomnet. De Quad 34/305/FM3 had daar geen last van. Ik hoefde alleen maar een zekerinkje te vervangen.

1 hour ago, audiofreak said:

Stop de topic vervuiling !!!!!!

Wat heeft de kabinets problematiek te maken met een audiofiele dag? Ga die discussie voortzetten in het offtopic gedeelte.

Ho ho een van de problemen, -die tot nu toe niet opgelost zijn- is het feit dat er te weinig kinderen geboren worden. Hoe moet dat dan met dit forum? :(

Dat is dan toch geen audiofiele dag.

En we hebben al problemen met het aantal mensen dat hier naar toe komt.

En dan moeten daar ook nog eigen productie naast gezet worden?

Als we daar eesrt nu eens mee stoppen.

We hebben al geen huizen om deze mensen te vestigen.

En wat denk je van de extra belasting op het milieu die als die nieuwe burgers mee brengt.

Nee kinderloos blijven is echt beter!

De audiofile dag die dat mee brengt is voor al veel rust en geen gejank. :P

Edited by kappa7

1 hour ago, audiofreak said:

On topic....

Mijn audiofiele dagen zijn anders dan anders. Ik luister sinds deze week naar de Boston A25 luidsprekers. Een kleine opdonder met grootse prestaties. Okee, je mist basfundament, maar zetten een groots 3D podium neer. En dat voor zo'n kleine boekenplank luidspreker. Voorlopig laat ik ze lekker staan. 

Eind van de komende week krijg ik ook nog een andere kleine vintage boekenplank luidspreker binnen, die niet groter zijn dan een melkpak. 

Dat worden geweldige audiofiele dagen.

De Boston's zijn met 89dB 1watt nog redelijk gevoelig en 8Ω. Erg prettig met een buizen versterker.   Het 2e, Bose "melkpakjes"? :rolleyes:

1 hour ago, carl said:

Over brand gesproken ik ga de stekkers van de hifi maar uit het stopcontact halen want er komt zwaar onweer. Ik heb ooit wel eens mijn TV na onweer kapot gehad vanwege inslag in het stroomnet. De Quad 34/305/FM3 had daar geen last van. Ik hoefde alleen maar een zekerinkje te vervangen.

Duurt het dan weet even voor het geluid gesetteld is? Kreeg dat idee wel toen ik het zelf deed. Kan ook het opwarmen van de set zijn 

3 hours ago, carl said:

Ik had mijn kies er donderdagavond uit Pjotr. Vrijdag om 8 uur de tandarts gebeld en ze konden me niet helpen want de praktijk sloot om 12.30 . Ik maak me pas zorgen als mijn huis in de brand staat en de brandweer komt niet opdagen. Heb jij jaren in een ontwikkelingsland gewoond?  Hele big smile.

Zeker, maar zelfs daar is het soms beter geregeld als in Nederland. De discussie ging er beetje over dat de regering vaak uit leden bestaat met weinig tot geen ondernemersvaardigheden… By the way, als intranet uitvalt bij de brandweer is er ook geen uitruk….. en zelfs de brandweer hebben geen ICT helpdesk beschikbaar in weekenden. Gelukkig is de infrastructuur redelijk stabiel in Nederland en werkt het maar heel af en toe tijdelijk niet. 

16 minutes ago, pjotr27 said:

De discussie ging er beetje over dat de regering vaak uit leden bestaat met weinig tot geen ondernemersvaardigheden…

Brrrr, bestuurders die gaan ondernemen, of andersom .... :( Schoenmaker, leest en zo.

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Een lid van de audioclub is meubelmaker, hij heeft een paartje corian luidsprekers gebouwd in de vorm van de christelijke luidsprekers en de units en filters van de A25 gebruikt. De originele en de corian versie hebben we naast elkaar gehoord. Na fatsoenlijke kastdemping "won" de corian versie met twee vingers in de neus. Die corianversie gaat nu bij verschillende leden langs om in verschillende situaties te kunnen beluisteren. Komende winter wil ik ze ook wel eens thuis beluisteren.

Het is geen wedstrijd bij mij, hoor. Trouwens, en wat is beter? Het is gewoon anders bij dat lid die meubelmaker is. Het verschil wat je hoort is het verschil in houtsoort/materiaal.
Ik heb mijn Boston A25 gewoon opgesteld, omdat mijn luidsprekers bij de spuiter staan.

4 hours ago, carl said:

Ik ben niet begonnen Onno (big smile).

Van de week mijn schoonzoon die A 25 geadviseerd voor zijn home theater. Volgens mij had hij ze op marktplaats gekocht. 

Het maakt mij niet uit wie er is begonnen. Het gaat mij erom dat het off-topic is en dat er een nieuwe discussie loopt of gestart is in een topic waar het het gewoon niet thuis hoort. Dat is mijn punt. Daar stoor ik mij aan.

3 hours ago, carl said:

100 procent met je eens Kraus. Zelf geloofde ik niet meer in dit kabinet na het uiteenvallen van het landbouwoverleg. Nu dacht ik dat de regering eindelijk begon te regeren en vervolgens begon die Adema weer overleg met de boeren. Zo kom je toch geen stap verder. 

Dus ook weer off-topic. Ook al ben je dan niet begonnen, maar wel ermee blijven doorgaan. Geldt voor al die forumleden. Het is gewoon off-topic. PUNT !!

3 hours ago, Tubejack said:

Ho ho een van de problemen, -die tot nu toe niet opgelost zijn- is het feit dat er te weinig kinderen geboren worden. Hoe moet dat dan met dit forum? :(

Ook off-topic. Waarom? Begin gewoon een nieuwe thread in het off-topic gedeelte.
Vraag aan de Moderator doe iets a.u.b.

2 hours ago, Tubejack said:

De Boston's zijn met 89dB 1watt nog redelijk gevoelig en 8Ω. Erg prettig met een buizen versterker.   Het 2e, Bose "melkpakjes"? :rolleyes:

Klopt, 89dB 1 watt. Maar ook met een Brik klasse D versterker is het verrassend. Ik heb die Boston/Brik comb in 2012  getest bij Puresound. Ik was toen zeer verrast.
Link naar recensie Brik audio

Bose? Nee joh, dat is uit den boze !!  Het is een zelfbouw (actief) luidsprekertje van een maatje die hij heeft gebouwd voor zijn televisie. Just for the fun.

4 hours ago, pjotr27 said:

Wat zijn “christelijke luidsprekers”? Alleen geschikt voor religieuze muziek of zo? Of zijn ze dan in kruisvorm gemaakt?

Sorry, stomme spellingcorrectie. Ik bedoel de luidsprekers Cristal Arabesk.

Corian is een kunststof composietmateriaal. De vorm is op onderstaande foto heel goed te zien.

Hij had dit gemaakt als experimentje. Exact dezelfde kastinhoud.

01.jpg

Edited by Hans van Liempd

18 minutes ago, Hans van Liempd said:

Corian is een kunststof composietmateriaal. De vorm is op onderstaande foto heel goed te zien.

01.jpg

Mooie Luxman DT. PD-272?

4 hours ago, Hans van Liempd said:

01.jpg

Zo te zien is de breedte van de baffle verschillend en zal je daar waarschijnlijk een andere baffle step compensatie op het hog nodige hebben.

De kast is overigens wel mooi gebouwd.

13 minutes ago, kappa7 said:

Zo te zien is de breedte van de baffle verschillend en zal je daar waarschijnlijk een andere baffle step compensatie op het hog nodige hebben.

Ik meen zelfs dat het front ook dezelfde afmetingen heeft, maar de hoeken zijn in ieder geval anders. Tonaal was er weinig verschil, maar qua transparantie werd er in de Corian kast nogal wat gewonnen. Niet meteen, bij de eerste vergelijking resoneerde (voelbaar) het Corian en dat klonk niet prettig. Later is er loodbitumen in geplakt. Toen waren de resonanties weg en klonk het prachtig,

De A25 is trouwens een bekende. Jaren geleden hebben we daar al vol verbazing naar geluisterd.

https://www.aob-hifi.nl/Verslagen/2011/MartienKlingens/MartienKlingens.htm

Helaas geen overzichtsfoto.

Edited by Hans van Liempd

11 minutes ago, kappa7 said:

Eh, een bafflestep compensatie op het hoog? Die zit toch ergens in het laag/midlaag?

groet,

Leobus

Ik heb die van Crystal een paar keer beluisterd. Ik wil dat hoog niet in mijn ruimte. Crystal is verder toch niet echt een luidspreker bouwer. Dat is toch ook een vak apart.

PS die glazen die bij Henk stonden vond ik ook niks.

Edited by carl

1 hour ago, kappa7 said:

Hangt dat niet van de afstanden af?

De frequentie waar de baffle step begint te werken, hangt af van de grootte van de baffle..Onder die frequentie gaat de weergave van je speaker over van 2 pi naar 4pi, dus rondom ipv voorwaarts. De frequenties boven die overgang, moet je dus dempen om gelijke output te krijgen. Meestal zit dat in je middentoner. Je tweeter moet je meestal toch al verzwakken, maar dat kan over zijn volle bereik en dus vrij eenvoudig.

Zo heb ik het ooit van Jeroen begrepen.

groet,

Leobus

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...