Seed7 Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 15 hours ago, Anathema said: Overigens zie ik wel een onbedoeld probleem met live uitvoeringen. Want moet daar dan in de toekomst de audio engineer als een soort VAR worden neergezet? Haha, neen, gelukkig niet. De dirigent bepaald de "sound" van het orkest, de geluidstechnici de "sound" van de opname, zoals @kappa7 door microfoonopstelling, aanpassingen aan de zaal etc., daarna bij het knippen, plakken, mixen en masteren van de opname. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 De Master-engineer bepaald de uiteindelijke klankkleur. Dit zit dus wél aan de frequentiekarakteristiek te sleutelen. Fritz de With is bekend van het ophalen van een beetje midlaag en altijd wat galm toe te voegen. Daarmee hebben zijn albums een bepaalde klanksignatuur. Daar kun je van houden of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 En daar zit je dan met je kabels waarvan je dacht dat ze neutraal waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 10 minutes ago, Roots said: En daar zit je dan met je kabels waarvan je dacht dat ze neutraal waren. Precies, daarom zijn die opnamen dus niet geschikt voor een beoordeling. Maar andere opnamen zijn dan weer wel heel erg geschikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 Dat moeten dan die opnamen zijn waar jij van het begin tot het eind bij aanwezig was? Met jou geoefende gehoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 8 minutes ago, Roots said: Dat moeten dan die opnamen zijn waar jij van het begin tot het eind bij aanwezig was? Met jou geoefende gehoor. Ik maak zelf inderdaad ook wel eens opnamen. Maar het meest relevant blijven de instrumenten zoals die iks het echt klinken. Maar dat had ik al geschreven dacht ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 Je krijg echt geen gelijk van mij Wat jij denkt neutraal te zijn is geldt alleen voor jou....Ik ben heel lang muzikant geweest en ik nam elke oefening op met een DAT recorder met een hele mooie Stereo mic. Maar wat neutraal is weet ik nog steeds niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 39 minutes ago, Hans van Liempd said: Maar het meest relevant blijven de instrumenten zoals die in het echt klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 Mee eens maar het zelfde instrument klinkt al anders in een andere ruimte dus hoe klinkt een instrument dan in het echt? Dan nog gaat de afstand tot het instrument mee spelen, dat heeft ook effect op de klank. Maar toch, waar moet je je dan aan vast houden. Het is een van de weinige reverenties die we hebben dus daar zullen we het mee moeten doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 28 augustus 2023 Report Share Posted 28 augustus 2023 Exactly...Loop maar eens een rondje in de oefenruimte wanneer de rest gewoon doorspeelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 10 hours ago, kappa7 said: Mee eens maar het zelfde instrument klinkt al anders in een andere ruimte dus hoe klinkt een instrument dan in het echt? 9 hours ago, Roots said: Exactly...Loop maar eens een rondje in de oefenruimte wanneer de rest gewoon doorspeelt. Juist. Er is geen neutraal. Er is geen werkelijkheidsweergave. Er is op z'n hoogst "geloofwaardigheidsweergave". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 10 hours ago, kappa7 said: Mee eens maar het zelfde instrument klinkt al anders in een andere ruimte dus hoe klinkt een instrument dan in het echt? Dan nog gaat de afstand tot het instrument mee spelen, dat heeft ook effect op de klank. Maar toch, waar moet je je dan aan vast houden. Het is een van de weinige reverenties die we hebben dus daar zullen we het mee moeten doen. En je vergeet dan ook nog de microfoon waar het mee opgenomen is/wordt, want ook die hebben een eigen klanksignatuur. Een Shure zangmicrofoon klinkt echt wel anders dan een van Neumann of AKG. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 (edited) Wat is werkelijkheid, of neutraal. Kijk het filmpje, ook in de concertzaal wordt live heel veel gemanipuleerd. Later, vanaf 28:31 hoor je het "lopen in de ruimte". Edited 29 augustus 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 10 hours ago, Roots said: Exactly...Loop maar eens een rondje in de oefenruimte wanneer de rest gewoon doorspeelt. Zelfs je luidsprekers klinken anders als je een rondje loopt. Voor mij is een goede concertzaal een referentie. Dat wil ik beetje thuis terughoren. Maar of dat dan een juiste klank is van het orkest..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 Blijkbaar is het vraagstuk wat neutraal is onoplosbaar. Logisch. Bij overtuigende muziekweergave gaat het toch vooral om andere zaken. De jacht op neutraal is een audiofiele queeste. De jacht op muziek gaat over andere aspecten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 2 hours ago, thingman said: De jacht op neutraal is een audiofiele queeste. En niet alleen audiofiel. Er zijn brouwers op zoek naar een neutrale gist. Het idee alleen al. Meng dan ethanol met water. Of kimaat-neutraal? Marketering onzin voor we hebben een boompje geplant oid. Witter dan wit is ook een soort van neutraal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anathema Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 5 hours ago, Sodejuu said: En je vergeet dan ook nog de microfoon waar het mee opgenomen is/wordt, want ook die hebben een eigen klanksignatuur. Een Shure zangmicrofoon klinkt echt wel anders dan een van Neumann of AKG. Het gaat nog verder. Het spel van de beroemde violist Jascha Heifetz klinkt op de grammofoonplaat nogal 'direct' en soms genadeloos. Zodanig zelfs dat de verschillende instrumenten die hij bij zijn opnamen gebruikte nagenoeg hetzelfde klinken. Maar getuigenissen van mensen die hem in de concertzaal hoorden spelen spreken van een warme en vriendelijke toon. De verklaring is dat hij bij grammofoonopnamen eiste (dat kon hij zich veroorloven want hij had in Amerika een soort heiligenstatus) dat 'zijn' microfoon zo ongeveer voor zijn neus werd neergezet. En geen technicus haalde het in zijn hoofd een vinger op te steken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 4 hours ago, thingman said: De jacht op neutraal is een audiofiele queeste. Er zijn inderdaad veel te veel variabelen Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 (edited) 17 minutes ago, Anathema said: Het gaat nog verder. Het spel van de beroemde violist Jascha Heifetz klinkt op de grammofoonplaat nogal 'direct' en soms genadeloos. Zodanig zelfs dat de verschillende instrumenten die hij bij zijn opnamen gebruikte nagenoeg hetzelfde klinken. Maar getuigenissen van mensen die hem in de concertzaal hoorden spelen spreken van een warme en vriendelijke toon. De verklaring is dat hij bij grammofoonopnamen eiste (dat kon hij zich veroorloven want hij had in Amerika een soort heiligenstatus) dat 'zijn' microfoon zo ongeveer voor zijn neus werd neergezet. En geen technicus haalde het in zijn hoofd een vinger op te steken. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden van slecht opgenomen muziek. Met een grote boog omheen lopen dan zou ik zo zeggen. Edited 29 augustus 2023 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 augustus 2023 Author Report Share Posted 29 augustus 2023 7 hours ago, pjotr27 said: Zelfs je luidsprekers klinken anders als je een rondje loopt. Voor mij is een goede concertzaal een referentie. Dat wil ik beetje thuis terughoren. Maar of dat dan een juiste klank is van het orkest..... Ik kan gewoon door de kamer lopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 42 minutes ago, Tubejack said: Ik kan gewoon door de kamer lopen Dat zullen de meeste kunnen Jack maar veranderd er dan niets? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 We slaan nou een beetje door. Ik hoor sets die in mijn oren geen enkele relatie met een natuurlijke weergave hebben. Ook sets van vele tienduizenden euro's. En de bezitter is daar dan erg blij mee. Hoempend laag, scherp hoog en rafelig hoog, zijn zo een paar eigenschappen die ik dan hoor. Nou, dat wil ik dus persé niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 En dat is waar het uiteindelijk om gaat; de bezitter is er tevreden mee. En als jij het anders wilt, prima. Zodra jij dan ook tevreden bent met het behaalde resultaat, lekker genieten van de muziek… Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 23 minutes ago, Rob55 said: En dat is waar het uiteindelijk om gaat; de bezitter is er tevreden mee. En als jij het anders wilt, prima. Zodra jij dan ook tevreden bent met het behaalde resultaat, lekker genieten van de muziek… Zeker, maar als je dan intern verhuist en het is beter wil je dan nog terug? Na mijn interne verhuizing was ik bijvoorbeeld wat scherpte kwijt ( Op zolder verhielp ik dat met vilt rond de tweeter ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 1 hour ago, Hans van Liempd said: We slaan nou een beetje door. Ik hoor sets die in mijn oren geen enkele relatie met een natuurlijke weergave hebben. Ook sets van vele tienduizenden euro's. En de bezitter is daar dan erg blij mee. Hoempend laag, scherp hoog en rafelig hoog, zijn zo een paar eigenschappen die ik dan hoor. Nou, dat wil ik dus persé niet. En daarom noemen we het dus ook MyFi. Smaak gebonden dus en natuurlijk kan je de weergave vormen naar iets wat je eerder ervaren hebt maar of dat die opname ook zo klonk bij de opname dat kan je in de meeste gevallen niet weten. Te veel variabelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts