Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

24 minutes ago, kappa7 said:

En daarom noemen we het dus ook MyFi.

Smaak gebonden dus en natuurlijk kan je de weergave vormen naar iets wat je eerder ervaren hebt maar of dat die opname ook zo klonk bij de opname dat kan je in de meeste gevallen niet weten.

Te veel variabelen.

Klopt, maar MyFi vind ik toch verder gaan. Dat is bewust het geluid aanpassen op jouw smaak. Dat is dus wat ik niet doe. Juist om te voorkomen dat er maar enkele opnamen naar mijn zin (smaak?) zouden klinken. Door echte instrumenten als referentie te kiezen en deze op zo veel mogelijk opnamen te herkennen, voorkom ik dat.

54 minutes ago, Hans van Liempd said:

Klopt, maar MyFi vind ik toch verder gaan. Dat is bewust het geluid aanpassen op jouw smaak. Dat is dus wat ik niet doe. Juist om te voorkomen dat er maar enkele opnamen naar mijn zin (smaak?) zouden klinken. Door echte instrumenten als referentie te kiezen en deze op zo veel mogelijk opnamen te herkennen, voorkom ik dat.

Nee dat lijkt maar zo, het is allemaal voicing waar we mee bezig zijn.

Dat is nu eenmaal een vorm van MyFi voor de een is dat streven naar een zo neutraal mogelijke weergave en de ander wenst een wat warmer geluid of wat extra vervorming. het heeft allemaal met persoonlijke smaak te maken.

zo neutraal mogelijk is namelijk ook maar gewoon een smaak.

1 hour ago, Roots said:

Best wel bijzonder Jack. Dus luisterdriehoek en hoogte maakt bij jou niet uit? 

Eigenlijk  hou me nooit zo bezig met zoiets als een "luister driehoek" Roots.  Het maakt niet zoveel uit of je links of rechts zit op een 3-zits bank zit. Daar maak ik me niet druk over. Je kunt ook rustig opstaan zonder dat het dan een wereld van verschil is.  Ik vermoed, dat, dat komt door de 15" breedband luidsprekers die zeker tot 8Khz gaan. Het kan ook zijn omdat ik oud ben.

9 hours ago, Tubejack said:

Eigenlijk  hou me nooit zo bezig met zoiets als een "luister driehoek" Roots.  Het maakt niet zoveel uit of je links of rechts zit op een 3-zits bank zit. Daar maak ik me niet druk over. Je kunt ook rustig opstaan zonder dat het dan een wereld van verschil is.  Ik vermoed, dat, dat komt door de 15" breedband luidsprekers die zeker tot 8Khz gaan. Het kan ook zijn omdat ik oud ben.

inch = cm?

Edited by thingman

16 hours ago, Hans van Liempd said:

……….  bewust het geluid aanpassen op jouw smaak. Dat is dus wat ik niet doe. Juist om te voorkomen dat er maar enkele opnamen naar mijn zin (smaak?) zouden klinken. 

Dat ben ik dus helemaal met je eens Hans. Hoe beter je je ruimte en set onder controle hebt hoe hoe meer muziek je zal plezieren. 

11 hours ago, kappa7 said:

Een volume regeling is al een vorm van muziek controle.

Zoals de handleiding van de Quad al 50 jaar geleden zei: elke opname heeft zijn eigen volumestand. 

On 30-8-2023 at 22:41, carl said:

Op het moment dat je vrouw naast komt zitten beïnvloed je de muziek al Jack 😉

We waren een paar daagjes met vakantie.  :) De muziek zélf, beïnvloed je natuurlijk niet. Het zijn fijne momenten, die zeker iets doen met de beleving. Klaas Feestra alias @spido was van mening dat de meeste mensen op veel te laag volume spelen voor een realistische weergave. Hij was ook een liefhebber van het merk Quad.  Tja... 

Iets moeilijker vraag, waarom is het (blijkbaar) zo moeilijk om een realistische opname te maken van één viool? M.a.w. dus eerst live opnemen en daarna afspelen via een audioset.  In het beste geval krijg je  iets wat er op lijkt.  Moeilijke hobby hebben we ;) Of moet ik zeggen: uitdagend :D

Edited by Tubejack

49 minutes ago, Tubejack said:

Iets moeilijker vraag, waarom is het (blijkbaar) zo moeilijk om een realistische opname te maken van één viool? M.a.w. dus eerst live opnemen en daarna afspelen via een audioset.  In het beste geval krijg je  iets wat er op lijkt.  Moeilijke hobby hebben we ;) Of moet ik zeggen: uitdagend :D

De vraag is wat je (werkelijk) wilt, een realistische opname of een opname die in jou afluistersituatie voor jou realistisch klinkt?

Maar als het je serieus interesseert, filmpjes te over  (viool, acoustische gitaarelektrische gitaar (die natuurlijk ook akoestisch is))

1 hour ago, Tubejack said:

Opname en weergave met eenzelfde volume, in dezelfde ruimte.

Het afstraal gedrag van een viool is compleet anders dan van een luidspreker. Ook leg je dan twee keer de zelfde akoestiek over elkaar heen. Je krijgt de ruimte invloed versterkt te horen.

7 minutes ago, Seed7 said:

Het afstraal gedrag van een viool is compleet anders dan van een luidspreker. Ook leg je dan twee keer de zelfde akoestiek over elkaar heen. Je krijgt de ruimte invloed versterkt te horen.

Met onze hobby  proberen we een zo natuurgetrouwe weergave te krijgen. ( ten minste ik wel) Als ik uitga van jouw gegevens m.b.o. afstraal gedrag is dat bij voorbaat bijna niet te doen? Of wel?  

Edited by Tubejack

Klopt daarom zie je voor moderne pop opnames dat alle instrumenten los droog worden opgenomen en via de meng tafel een plekje krijgen in de ruimte.

Gewoon met de panpot zeg maar.

Dan ben je in elk geval de problemen van een dubbele ruimte kwijt en klinkt het op een telefoon al snel aardig.

Op een betere set vallen zulke opnames door de mand.

De ruimte in een opname is anders dan jou ruimte en het resultaat za dus een mix tussen deze 2 ruimtes worden.

dat is best te genieten en kan soms verassende resultaten geven.

Wel is het handig om de invloed van je eigenruimte wat te beperken zo dat je ruimte in de opname wat meer terug hoort.

Echter zal alles wat je doet een compromis blijven.

1 hour ago, Tubejack said:

Als ik uitga van jouw gegevens m.b.o. afstraal gedrag is dat bij voorbaat bijna niet te doen? Of wel? 

Over het algemeen ja, het enige dat je kunt nastreven is dat het zo klinkt als bij het masteren.

Heb je het filmpje van de presentatie dat ik hierboven heb gepost bekeken? Daar hoor je o.a. het verschil tussen twee plaatsen in een concert zaal.

T.a.v. de dubbele akoestiek. Dat is een van de belangrijkste redenen om in een luisterruimte de eerste reflecties te dempen en de gehele ruimte licht maar breedbandig gedempt te hebben. Meer gedempt dan voor een rondje koffietafel prettig is. Dit zorgt er voor dat de signalen in de opname je gehoor/hersenen triggeren voor de plaatsbepaling in plaats die van je eigen luisterruimte.

Edited by Seed7

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...