Hans van Liempd Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 24 minutes ago, kappa7 said: En daarom noemen we het dus ook MyFi. Smaak gebonden dus en natuurlijk kan je de weergave vormen naar iets wat je eerder ervaren hebt maar of dat die opname ook zo klonk bij de opname dat kan je in de meeste gevallen niet weten. Te veel variabelen. Klopt, maar MyFi vind ik toch verder gaan. Dat is bewust het geluid aanpassen op jouw smaak. Dat is dus wat ik niet doe. Juist om te voorkomen dat er maar enkele opnamen naar mijn zin (smaak?) zouden klinken. Door echte instrumenten als referentie te kiezen en deze op zo veel mogelijk opnamen te herkennen, voorkom ik dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 Met mijn Cardas Golden Cross vind ik het veel natuurlijker klinken met dat mooie middengebied. Maar neutraal is die kabel zeker niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 augustus 2023 Author Report Share Posted 29 augustus 2023 3 hours ago, Ruud said: Dat zullen de meeste kunnen Jack maar veranderd er dan niets? M.I niet zoveel Ruud. Ik zit regelmatig in een wolk van muziek Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 54 minutes ago, Hans van Liempd said: Klopt, maar MyFi vind ik toch verder gaan. Dat is bewust het geluid aanpassen op jouw smaak. Dat is dus wat ik niet doe. Juist om te voorkomen dat er maar enkele opnamen naar mijn zin (smaak?) zouden klinken. Door echte instrumenten als referentie te kiezen en deze op zo veel mogelijk opnamen te herkennen, voorkom ik dat. Nee dat lijkt maar zo, het is allemaal voicing waar we mee bezig zijn. Dat is nu eenmaal een vorm van MyFi voor de een is dat streven naar een zo neutraal mogelijke weergave en de ander wenst een wat warmer geluid of wat extra vervorming. het heeft allemaal met persoonlijke smaak te maken. zo neutraal mogelijk is namelijk ook maar gewoon een smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 54 minutes ago, Tubejack said: M.I niet zoveel Ruud. Ik zit regelmatig in een wolk van muziek Best wel bijzonder Jack. Dus luisterdriehoek en hoogte maakt bij jou niet uit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 augustus 2023 Author Report Share Posted 29 augustus 2023 1 hour ago, Roots said: Best wel bijzonder Jack. Dus luisterdriehoek en hoogte maakt bij jou niet uit? Eigenlijk hou me nooit zo bezig met zoiets als een "luister driehoek" Roots. Het maakt niet zoveel uit of je links of rechts zit op een 3-zits bank zit. Daar maak ik me niet druk over. Je kunt ook rustig opstaan zonder dat het dan een wereld van verschil is. Ik vermoed, dat, dat komt door de 15" breedband luidsprekers die zeker tot 8Khz gaan. Het kan ook zijn omdat ik oud ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 okay...jajajajaaa, dus die 4x "15 inch" klaren de klus.....Blijft een opmerkelijk fenomeen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 Ik denk 4x 15 cm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 augustus 2023 Report Share Posted 29 augustus 2023 2 hours ago, kappa7 said: zo neutraal mogelijk is namelijk ook maar gewoon een smaak. Zo kun je het zien, maar blijft het dichtst bij het origineel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 augustus 2023 Report Share Posted 30 augustus 2023 (edited) 9 hours ago, Tubejack said: Eigenlijk hou me nooit zo bezig met zoiets als een "luister driehoek" Roots. Het maakt niet zoveel uit of je links of rechts zit op een 3-zits bank zit. Daar maak ik me niet druk over. Je kunt ook rustig opstaan zonder dat het dan een wereld van verschil is. Ik vermoed, dat, dat komt door de 15" breedband luidsprekers die zeker tot 8Khz gaan. Het kan ook zijn omdat ik oud ben. inch = cm? Edited 30 augustus 2023 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 30 augustus 2023 Report Share Posted 30 augustus 2023 15 inch = 38,1 cm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 augustus 2023 Author Report Share Posted 30 augustus 2023 15 cm natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 augustus 2023 Report Share Posted 30 augustus 2023 16 hours ago, Hans van Liempd said: ………. bewust het geluid aanpassen op jouw smaak. Dat is dus wat ik niet doe. Juist om te voorkomen dat er maar enkele opnamen naar mijn zin (smaak?) zouden klinken. Dat ben ik dus helemaal met je eens Hans. Hoe beter je je ruimte en set onder controle hebt hoe hoe meer muziek je zal plezieren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 augustus 2023 Author Report Share Posted 30 augustus 2023 Muziek laat zich niet controleren Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 augustus 2023 Report Share Posted 30 augustus 2023 Dat is onzin natuurlijk. Een volume regeling is al een vorm van muziek controle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 augustus 2023 Author Report Share Posted 30 augustus 2023 Helaas Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 augustus 2023 Report Share Posted 30 augustus 2023 11 hours ago, Tubejack said: Muziek laat zich niet controleren Op het moment dat je vrouw naast komt zitten beïnvloed je de muziek al Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 augustus 2023 Report Share Posted 30 augustus 2023 11 hours ago, kappa7 said: Een volume regeling is al een vorm van muziek controle. Zoals de handleiding van de Quad al 50 jaar geleden zei: elke opname heeft zijn eigen volumestand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 september 2023 Author Report Share Posted 1 september 2023 (edited) On 30-8-2023 at 22:41, carl said: Op het moment dat je vrouw naast komt zitten beïnvloed je de muziek al Jack We waren een paar daagjes met vakantie. De muziek zélf, beïnvloed je natuurlijk niet. Het zijn fijne momenten, die zeker iets doen met de beleving. Klaas Feestra alias @spido was van mening dat de meeste mensen op veel te laag volume spelen voor een realistische weergave. Hij was ook een liefhebber van het merk Quad. Tja... Iets moeilijker vraag, waarom is het (blijkbaar) zo moeilijk om een realistische opname te maken van één viool? M.a.w. dus eerst live opnemen en daarna afspelen via een audioset. In het beste geval krijg je iets wat er op lijkt. Moeilijke hobby hebben we Of moet ik zeggen: uitdagend Edited 1 september 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 september 2023 Report Share Posted 1 september 2023 49 minutes ago, Tubejack said: Iets moeilijker vraag, waarom is het (blijkbaar) zo moeilijk om een realistische opname te maken van één viool? M.a.w. dus eerst live opnemen en daarna afspelen via een audioset. In het beste geval krijg je iets wat er op lijkt. Moeilijke hobby hebben we Of moet ik zeggen: uitdagend De vraag is wat je (werkelijk) wilt, een realistische opname of een opname die in jou afluistersituatie voor jou realistisch klinkt? Maar als het je serieus interesseert, filmpjes te over (viool, acoustische gitaar, elektrische gitaar (die natuurlijk ook akoestisch is)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 september 2023 Author Report Share Posted 1 september 2023 Bedankt voor de filmpjes. Ik ga ze straks bekijken. Om het zo simpel mogelijk te houden en zoveel mogelijk variabelen uit te schakelen. Opname en weergave met eenzelfde volume, in dezelfde ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 september 2023 Report Share Posted 1 september 2023 1 hour ago, Tubejack said: Opname en weergave met eenzelfde volume, in dezelfde ruimte. Het afstraal gedrag van een viool is compleet anders dan van een luidspreker. Ook leg je dan twee keer de zelfde akoestiek over elkaar heen. Je krijgt de ruimte invloed versterkt te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 september 2023 Author Report Share Posted 1 september 2023 (edited) 7 minutes ago, Seed7 said: Het afstraal gedrag van een viool is compleet anders dan van een luidspreker. Ook leg je dan twee keer de zelfde akoestiek over elkaar heen. Je krijgt de ruimte invloed versterkt te horen. Met onze hobby proberen we een zo natuurgetrouwe weergave te krijgen. ( ten minste ik wel) Als ik uitga van jouw gegevens m.b.o. afstraal gedrag is dat bij voorbaat bijna niet te doen? Of wel? Edited 1 september 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 september 2023 Report Share Posted 1 september 2023 Klopt daarom zie je voor moderne pop opnames dat alle instrumenten los droog worden opgenomen en via de meng tafel een plekje krijgen in de ruimte. Gewoon met de panpot zeg maar. Dan ben je in elk geval de problemen van een dubbele ruimte kwijt en klinkt het op een telefoon al snel aardig. Op een betere set vallen zulke opnames door de mand. De ruimte in een opname is anders dan jou ruimte en het resultaat za dus een mix tussen deze 2 ruimtes worden. dat is best te genieten en kan soms verassende resultaten geven. Wel is het handig om de invloed van je eigenruimte wat te beperken zo dat je ruimte in de opname wat meer terug hoort. Echter zal alles wat je doet een compromis blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 september 2023 Report Share Posted 1 september 2023 (edited) 1 hour ago, Tubejack said: Als ik uitga van jouw gegevens m.b.o. afstraal gedrag is dat bij voorbaat bijna niet te doen? Of wel? Over het algemeen ja, het enige dat je kunt nastreven is dat het zo klinkt als bij het masteren. Heb je het filmpje van de presentatie dat ik hierboven heb gepost bekeken? Daar hoor je o.a. het verschil tussen twee plaatsen in een concert zaal. T.a.v. de dubbele akoestiek. Dat is een van de belangrijkste redenen om in een luisterruimte de eerste reflecties te dempen en de gehele ruimte licht maar breedbandig gedempt te hebben. Meer gedempt dan voor een rondje koffietafel prettig is. Dit zorgt er voor dat de signalen in de opname je gehoor/hersenen triggeren voor de plaatsbepaling in plaats die van je eigen luisterruimte. Edited 1 september 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts