Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

40 minutes ago, Tubejack said:

Ik gooi net een album van Steely Dan uit mijn voorkeurslijst (Pretzel Logic 192/24),  omdat ik hem niet lekker vind klinken.  Dan heeft zo'n filmpje kijken weinig zin.

Ik kijk overigens toch weinig van die filmpjes omdat ik muziek zit te luisteren en dat niet voor het geluid van een filmpje wil onderbreken.

Edited by Hans van Liempd

18 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik gooi net een album van Steely Dan uit mijn voorkeurslijst (Pretzel Logic 192/24),  omdat ik hem niet lekker vind klinken.  Dan heeft zo'n filmpje kijken weinig zin.

Ik kijk overigens toch weinig van die filmpjes omdat ik muziek zit te luisteren en dat niet voor het geluid van een filmpje wil onderbreken.

Ik vind dat soort filmpjes wel leuk.  Mijn favoriete album is Aja op vinyl.  Daar is ook een "making of" filmpje van YouTube dan zie je met welke perfectie dat gemaakt is. 

10 hours ago, Hans van Liempd said:

Maar die kamfilter-effecten ontstaan toch juist door te weinig demping, anders gezegd door reflectie?

In principe zijn de kamfilter-effecten er altijd, maar bij voldoende reflecties hoor je het niet meer. Domweg omdat er zo veel over elkaar heen liggen en je veel verschillen in looptijden hebt.

Als je de kleine ruimte akoestiek bekijkt, van laag naar hoog dan heb je eerst een gebied dat door staande golven gedomineerd wordt (staande golven op zich zijn er door het hele frequentiebereik) dan is er een overgangsgebied gevolgd door een gebied dat door reflecties gedomineerd wordt (wederom, reflecties heb je door het gehele frequentiebereik). Dan weer een overgangsgebied en uiteindelijk het diffuse geluidsveld.

Demping neemt energie weg, dus de effecten zijn zachter, maar als je te weinig spreiding in het afstraal gedrag hebt zijn de kamfilter-effecten er nog steeds. Dit is een situatie waar een (polycylindische) diffusor achter de luisterpositie zinvol kan zijn. Met normale dynamische luidsprekers zul je hier geen last van hebben omdat die een breed genoeg afstraal gedrag hebben. Boosdoeners kunnen kleine hoorns zijn, Klipsch Heresy (de oude modellen) of grote breedbanders die al in het mid sterk beginnen te bundelen net als oude modellen full range electrostaten.

Ik kom net bij Leobus vandaan. Nu ben ik eerder bij hem geweest, maar het klinkt nu toch weer een stuk beter. En zeker het laag zullen weinig mensen zo goed voor elkaar hebben als Leo. Toen hij bij mij op bezoek was zei hij Hear dat hij stiekem een beetje jaloers op mijn luisterkamer was. Ik ben nu wel een beetje jaloers op zijn laag. Ik ga daar toch naar op zoek. 

Toch eigenlijk grappig dat wij op onze oude dag er nog in slagen onze sets vaak aanzienlijk te verbeteren.

PS de truc met een aan het uiteinde niet aangesloten stroomkabel lijkt toch te werken. Ik ga het in ieder geval proberen.

2 hours ago, carl said:

Ik kom net bij Leobus vandaan. Nu ben ik eerder bij hem geweest, maar het klinkt nu toch weer een stuk beter. En zeker het laag zullen weinig mensen zo goed voor elkaar hebben als Leo. Toen hij bij mij op bezoek was zei hij Hear dat hij stiekem een beetje jaloers op mijn luisterkamer was. Ik ben nu wel een beetje jaloers op zijn laag. Ik ga daar toch naar op zoek. 

Toch eigenlijk grappig dat wij op onze oude dag er nog in slagen onze sets vaak aanzienlijk te verbeteren.

PS de truc met een aan het uiteinde niet aangesloten stroomkabel lijkt toch te werken. Ik ga het in ieder geval proberen.

Laat "lijkt" maar weg, 🤣🤣

15 hours ago, Walt said:

"Each unused outlets emits huge amounts of elektrosmog."

Hoe dan?

Je moet trouwens op versterker en componenten ook alle ongebruikte rca in- en uitgangen afdoppen. Deden we in de jaren 70 al, maar je hoort er nu niks meer van. Letterlijk en figuurlijk.

Bij veel huidige (voor)versterkers gebruikt men ingangsrelais om te schakelen tussen de bronnen. Bijna altijd is enkel de geselecteerde ingang actief en de rest is dan kort gesloten. Bij dit type versterker is een kortgesloten ingangsplug overbodig. Bij de uitgang werkt dat vaak niet omdat ze meestal parallel zijn uitgevoerd en bij kortsluiting ga je niets meer horen.

5 hours ago, Bebatoli said:

Bij veel huidige (voor)versterkers gebruikt men ingangsrelais om te schakelen tussen de bronnen. Bijna altijd is enkel de geselecteerde ingang actief en de rest is dan kort gesloten. Bij dit type versterker is een kortgesloten ingangsplug overbodig. Bij de uitgang werkt dat vaak niet omdat ze meestal parallel zijn uitgevoerd en bij kortsluiting ga je niets meer horen.

Allicht.

Het is ook onzin.

• 2 weeks later...

Niet normaal zo warm blijft het hier in huis. Dat is een nadeel van een goed geïsoleerd huis. Nu de ergste hitte hopelijk voorbij is, gisteren een andere set neergezet, met 6550 buizen.  Ik heb een tijdje terug een kleine modificatie in het feedback circuit doorgevoerd van mijn SE-10 versterker met Amtrans AMRG 2 watt weerstanden en een paar maanden laten proefdraaien in mijn werkplaats. Het blijft mooi stabiel en geeft een natuurlijk geluid zowel digitaal als analoog. Zowel de Mani 2 als Bifrost 2/64 lieten soms een scherp randje horen.  Dat is een nadeel van ontwerpen zonder koppel condensatoren,  je hoort "alles" ook wat je niet wil horen. Slechte opnames blijven natuurlijk slecht, maar zijn meer genietbaar.  Het enige min puntje van deze set, is dat ik geen tape-deck kan aansluiten om muziek op te nemen.   

6 hours ago, Tubejack said:

Niet normaal zo warm blijft het hier in huis. Dat is een nadeel van een goed geïsoleerd huis. Nu de ergste hitte hopelijk voorbij is, gisteren een andere set neergezet, met 6550 buizen ...

Met zoveel buizen heb je idd geen kachel meer nodig :eek: :P:biggrin:

1 hour ago, Sodejuu said:

Met zoveel buizen heb je idd geen kachel meer nodig :eek: :P:biggrin:

Heerlijk humor :lol:)))) Maar FF serieus  het was gisteravond 23,7C in de woonkamer met 3 ramen wijd open. Toch maar een dun vestje aan want ik kreeg het koud.  :o

Edited by Tubejack

Geen audiofiele dag. :( ik zit al een aantal middagen te kloten met een super simpele schakeling, zodat ik mijn Nakamichi cassettedeck fatsoenlijk kan aansluiten.

Gewoon 1 kanaal niet werken hé, wat ik ook doe, of meet :angry:

https://mennovanderveen.nl/index.php/nl/research-development/publications?id=50:new-record-buffer-isolates-the-mcml05-from-its-environment&catid=21:productontwikkeling

Bah!

:eek:

Mijn vrouw naar de Sauna en ik dus lekker alleen en ongestoord in mijn luisterruimte. De vorige keer nog even met impedanties bezig geweest. Toch kom ik toch altijd weer terug op 47K bij de Benz Ruby Z.  Het album “the flowering” van het Charles Loyd Quartet waar ik nu naar luister is trouwens echt de moeite waard. De Dynamiek is hier echt toegenomen of het nu aan ruimte, buizen of platendraaiert ligt.

ik heb deSchuman resonator overigens weer geïnstalleerd. Staat nu tussen de LS.

Op een of andere manier heb ik hier weinig meer te wensen. Dat vele geld in de luisterruimte en platendraaiert lijkt goed besteedt. Ik moet me er dus maar op gaan richten de digitale kant net zo goed te krijgen als de analoge.

26 minutes ago, carl said:

Op een of andere manier heb ik hier weinig meer te wensen. Dat vele geld in de luisterruimte en platendraaiert lijkt goed besteedt. Ik moet me er dus maar op gaan richten de digitale kant net zo goed te krijgen als de analoge.

Nou dat is wel een "dingetje". :blink:  Een voordeel dat jij mogelijk hebt is: "niet te grote luidsprekers"  Dus minder snel problemen met het laag. 

In principe heb ik altijd gestreefd naar een natuurlijk geluid Jack en als ik hier naar Sarah Vaugh luister heb ik dat wel. Ik hoef dus niet in de eerste plaats het uiterste aan het laag, maar ja als ik het er “gratis” bij krijg …..

Ik ga boven maar een glaasje wijn drinken. Ellie is terug van de Sauna.

4 minutes ago, Roots said:

Het is toch zo dat het dan ook dunner klinkt...Meer resolutie, maar minder laag.

Ik heb niet de indruk dat dit tot problemen leidt in mijn ruimte Roots. Maar het is natuurlijk altijd een compromis.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...