Roots Posted 21 september 2023 Report Share Posted 21 september 2023 Nee daarom juist...Geen laagproblemen. Ik ben wel een liefhebber van stevig laag namelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 september 2023 Report Share Posted 21 september 2023 Plastisch is wel een heel goede beschrijving van mijn geluid Roots. En als ik naar platen met veel laag luister kom ik eigenlijk niet veel te kort. Het is natuurlijk op dat punt niet zo goed als bij Leo of Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 september 2023 Author Report Share Posted 21 september 2023 2 hours ago, carl said: Plastisch is wel een heel goede beschrijving van mijn geluid Roots. En als ik naar platen met veel laag luister kom ik eigenlijk niet veel te kort. Het is natuurlijk op dat punt niet zo goed als bij Leo of Hans. T.o.v. digitaal staat er meestal minder laag op Vinyl @carl Als het geluid met vinyl in ballans is, zul je iets moeten vinden waarmee het ook met digitaal in ballans is. Ik vind het nu met onze moderne buizen versterker goed. Daar heb ik veel moeite voor moeten doen. Iets 1:1 van een ander kopiëren werkt denk ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 september 2023 Report Share Posted 21 september 2023 Dit weekend ga ik de Topping op de Quad 67 proberen Jack. Het punt is dat ik weinig tijd heb en dan liever naar plaatjes luister. Heb nogal wat fraai nieuw materiaal liggen. We redden het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 september 2023 Author Report Share Posted 21 september 2023 24 minutes ago, carl said: Dit weekend ga ik de Topping op de Quad 67 proberen Jack. Het punt is dat ik weinig tijd heb en dan liever naar plaatjes luister. Heb nogal wat fraai nieuw materiaal liggen. We redden het wel. Zo'n druk leven @carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 september 2023 Report Share Posted 21 september 2023 (edited) Je zou je verbazen als je wist waar ik mee bezig ben Jack. Ik heb trouwens ook altijd gedacht dat digitaal meer laag heeft dan vinyl. Dat zit toch aardig dicht bij elkaar. Misschien dat de Benz daar net iets meer aanzet nu. Edited 21 september 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 september 2023 Author Report Share Posted 21 september 2023 (edited) 8 hours ago, carl said: Je zou je verbazen als je wist waar ik mee bezig ben Jack. @carl Voorheen was ik 3 a 4 avonden per week weg, sinds Corona (2020) doe ik zo veel mogelijk overdag. 's avonds meestal alle tijd. Net als bij cartridges, zijn er bij digitaal verschillende soorten en smaken. Edited 22 september 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 september 2023 Report Share Posted 22 september 2023 9 hours ago, carl said: Je zou je verbazen als je wist waar ik mee bezig ben Jack. Ik heb trouwens ook altijd gedacht dat digitaal meer laag heeft dan vinyl. Dat zit toch aardig dicht bij elkaar. Misschien dat de Benz daar net iets meer aanzet nu. Wanneer het bij digitaal mis gaat, hoor je dat het eerst in het laag. Dat wordt dan vet en zompig (overdreven uitgedrukt). Daardoor lijkt het harder te gaan. Ik had eerder ook niet het gevoel dat er veel verschil was, per LP wél. Vooral oudere LP's zitten minder dik in het laag. Maar moderne goed opgenomen platen kloppen tonaal net zo goed als digitale opnamen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 september 2023 Report Share Posted 22 september 2023 9 hours ago, carl said: Ik heb trouwens ook altijd gedacht dat digitaal meer laag heeft dan vinyl. In amplitude, luidheid is het evenveel, mits gelijk 'ingesteld'. Dat kost je wel veel ruimte op de plaat, dus dat wordt/werd minder snel gedaan. Het is/was onder meer het bestaansrecht van de 12" disco singles. Een vier en een halve minuut track uitgesmeerd over een hele 12" kant op 45 rpm. Eigenlijk wel jammer dat ik zo veel van die 12"'s weg heb gedaan, niet dat het muzikaal en productietechnisch zo interessant was. Het liet wel horen wat analoog kan en wat de compromissen op een standaard LP kosten in kwaliteit. De resolutie in het laag is op cd veel hoger dan op de LP. Ook hoef je bij een CD het laag niet naar mono te mixen. 26 minutes ago, Hans van Liempd said: Wanneer het bij digitaal mis gaat, hoor je dat het eerst in het laag. Dat wordt dan vet en zompig (overdreven uitgedrukt). Daardoor lijkt het harder te gaan. Ik had eerder ook niet het gevoel dat er veel verschil was, per LP wél. Vooral oudere LP's zitten minder dik in het laag. Maar moderne goed opgenomen platen kloppen tonaal net zo goed als digitale opnamen. Als het mis gaat, wat hoor je dan, dat de opname mis is of de ruimte. Als het mis gaat zet ik de koptelefoon op om te beoordelen en dan is het toch vaak de ruimte en met name de demping in het laag. Digitaal kun je heel veel energie in je ruimte pompen en echt niet iedere luidspreker of ruimte is daar geschikt voor. Ik merk dat op mijn volstrekt ondermaatse Tivoli setje, er komt een ongedefinieerde bromtoon uit die de rest overstemd. Dat kan ik me ook heel goed als reden voor de slanke mix op oudere LP's voorstellen. Er moest ook nog iets zinnigs uit de koffergrammofoon komen, of het standaard all-in-one-wonder van het verzendhuis in de huiskamer. Mastering dus en mastering voor welke doelgroep. De audiofiel die het beste op plaat wil hebben heeft wat dat betreft altijd het nakijken gehad en had beter in goede voorbespeelde banden kunnen investeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 september 2023 Author Report Share Posted 22 september 2023 (edited) Er staat hier nu een m.i. goed compromis. De dac die nu in het rek staat, heeft een fraai oplossend vermogen, juist ook in het laag. Je hoort ook in dàt gebied "laagjes" Voor de wat slankere LP's heb ik KT-120's ingezet. Samen met de Mani 2 laat een Goldring 1042 opmerkelijk veel details horen. Verbluffend, dat verwacht je niet van zulke betaalbare spullen. Ik kan nog verder maar dan moet ik kiezen of analoog of digitaal en dat verder optimaliseren. Maar zo is het leuk spelen, met bijna alle media. Nu mijn cassettedeck nog Edited 22 september 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 september 2023 Report Share Posted 22 september 2023 (edited) 7 hours ago, Hans van Liempd said: Vooral oudere LP's zitten minder dik in het laag. Maar moderne goed opgenomen platen kloppen tonaal net zo goed als digitale opnamen. Dat is precies mijn ervaring Hans. Ik denk dat ze vroeger bang waren voor een stevig laag Seed omdat de naald bij goedkopere platenspelers dan uit de groef kon springen. De Beatles hebben daar stevige discussie over het weinige laag gehad met de producers. Edited 22 september 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 september 2023 Report Share Posted 22 september 2023 PS Jack denk je dat een KT 120 meer laag geeft dan een 6550 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 september 2023 Author Report Share Posted 22 september 2023 (edited) 34 minutes ago, carl said: PS Jack denk je dat een KT 120 meer laag geeft dan een 6550 Daar is niet een eenvoudig en éénduidig antwoord op mogelijk @carl Het is afhankelijk van de versterker, de ruststroom en sterkte van de voeding de kwaliteit en grootte van de uitgang trafo's etc. Speelt de versterker in Singel Ended is (1 eind buis) Of Push Pull (2 buizen) Hoeveel tegenkoppeling wordt er gebruikt etc. Het is dus niet zo dat een type buis persé voor een hoeveelheid laag staat. Maar subjectief: In de SE-10 die nu in de woonkamer klinkt het krachtiger, makkelijker, het rolt er zo uit, meer van dat soort niets zeggende kreten. Ondanks "kracht" klinkt het hoog en midden erg mooi en detailrijk in deze versterker. Als ik alleen met digitaal zo spelen dan zou de 6550 mijn keus zijn en dan ook nog die van Brimar boven alle andere merken. Want ook daar zit verschil in. Edited 22 september 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 september 2023 Report Share Posted 22 september 2023 (edited) Verhelderend Jack. Ik heb een tijdje met veel plezier met 6550 gespeeld. Nu ik weer met KT 120 speel heb ik niet de behoefte om terug te gaan. Vergelijk is wel moeilijk want verwisselen van hete buizen doe ik liever niet. Edited 22 september 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 september 2023 Report Share Posted 22 september 2023 We hebben net eters gehad. Zij zit met mijn vrouw in een leesclub. Hij blijkt veel interesses met mij te delen waaronder strips en hifi. Interessante man want hij is super technisch (chirurg). Dus even voor het toetje naar beneden gegaan en dan zet ik maar Nils Lofgren op. Dat is natuurlijk altijd een succesnummer. Hij komt nog een keer terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 22 september 2023 Report Share Posted 22 september 2023 Kijk eens aan dat is dolletjes Charles..Mocht hij zijn Volvo op de oprit zetten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 Dit soort postings hebben geen positieve uitstraling op je @carl. Kijk je ergens tegen op dan word je zelf automatisch kleiner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 september 2023 Author Report Share Posted 23 september 2023 (edited) 7 hours ago, carl said: Verhelderend Jack. Ik heb een tijdje met veel plezier met 6550 gespeeld. Nu ik weer met KT 120 speel heb ik niet de behoefte om terug te gaan. Vergelijk is wel moeilijk want verwisselen van hete buizen doe ik liever niet. Niet elke verandering is hier een verbetering, soms doe ik een stapje terug. Als de versterker een paar minuten uitstaat, kun je prima buizen wisselen met oven wanten. De KT-120 is een krachtige buis. Dit doet hij in mijn SE-10 single ended versterker bij 1 watt in 4Ω. Hij klinkt in deze versterker iets warm/neutraal. Dat kun je mooi zien aan het harmonische spectrum. De even harmonischen 2khz, 4khz, 6khz zijn of iets sterker of ongeveer gelijk. En dat gaat zo door. Let ook op die hele kleine streepjes tussendoor. Samen maken ze hoe deze buis in mijn versterker klinkt. 1 watt is hier vaak luid genoeg, met onze luidsprekers +/- 92db. Meestal speel ik zachter. Gebruik ik een andere buis, dan klinkt het heel anders. Op het onderste plaatje een Genalex KT-77. Je ziet 8x minder vervorming. Dit kan heel neutraal klinken tot klinisch aan toe. Maar met de juiste combinatie van apparatuur weer mooi en detailrijk. Het is niet alleen de eindbuis, die verantwoordelijk is hoe je het geluid ervaart maar de combinatie. Je kunt met buizen mooi je set verfijnen. Met kleinere luidsprekers lijkt me een KT-120 of KT-150 een goede keus. Bij grotere reflex systemen kan het afhankelijk van de versterker wat "vet" klinken. Dat "vette" kun je weer gebruiken om het te kort aan laag bij kleinere luidspreker systemen te compenseren. Of in mijn geval meer "laag" te hebben bij het draaien van vinyl. Edited 23 september 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 Dat nummer Keith don’t go klinkt nog goed op een wekkerradio… maar ik draai hem zelf ook wel eens inderdaad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 3 hours ago, Kraus vonBentinck said: Dit soort postings hebben geen positieve uitstraling op je @carl. Kijk je ergens tegen op dan word je zelf automatisch kleiner. Dan heb je me toch verkeerd begrepen Eric Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 Je zou goed gelijk kunnen hebben @Jack dat de KT 120 het wat beter doet op een ietwat kleinere LS. Ik heb wel eens een pleidooi gelezen van het combineren van typen buizen. In mijn geval zou je dan 2 KT 120 en 2 6550 eindbuizen gebruiken en zo dus eigenschappen combineren. Daar hebben we het hier nog nooit over gehad. Ooit geprobeerd? Ik ben daar te scheiterig voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 (edited) 4 hours ago, Walt said: Dat nummer Keith don’t go klinkt nog goed op een wekkerradio… maar ik draai hem zelf ook wel eens inderdaad. Goede demomuziek Walt. Mijn gast vroeg of ik de Phantom of the Opera had. Volgens mij heb ik die muziek nog nooit gehoord, maar mijn gast waarschijnlijk alle versies op aarde en ver daarnaast. Daar heb ik dan weer bewondering voor. Hij zou nog een keer terug komen en dan zal die wel CD’s meenemen. Edited 23 september 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 september 2023 Author Report Share Posted 23 september 2023 1 hour ago, carl said: Je zou goed gelijk kunnen hebben @Jack dat de KT 120 het wat beter doet op een ietwat kleinere LS. Ik heb wel eens een pleidooi gelezen van het combineren van typen buizen. In mijn geval zou je dan 2 KT 120 en 2 6550 eindbuizen gebruiken en zo dus eigenschappen combineren. Daar hebben we het hier nog nooit over gehad. Ooit geprobeerd? Ik ben daar te scheiterig voor. Gewoon KT-120 houden als dat in jou oren goed klinkt. Een ander houdt b.v van een neutrale versterker omdat hij of zij dat goed vind klinken. Of omdat de luidsprekers of ruimte wat gedempt wordt in het hoog. Er zijn vele mogelijkheden. Maar met ėėn set digitaal en analoog evengoed laten klinken. Is volgens mij een utopie. Je kunt wel heel dichtbij komen. En dan vergeet ik nog vele variabelen zoals demping factor. Waar je ik meen ook nog verschillende types in hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 Die conclusie had ik zelf ook al een beetje Jack. Dat combineren van buizen is echter nieuw voor me vandaar de vraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 september 2023 Author Report Share Posted 23 september 2023 (edited) 55 minutes ago, carl said: Die conclusie had ik zelf ook al een beetje Jack. Dat combineren van buizen is echter nieuw voor me vandaar de vraag. Dat is heeft forumlid @goodtube in het grijze verleden gedaan. M.i. was het geen blijvend succes. Anderen zoals Rick Stoet deden dat al decennia terug. Hij had op een gegeven ogenblik een versterker, met een 300B gecombineerd met een EL-34 in de eindtrap. Die EL-34 diende alleen als stroombron. Best slim. (lang verhaal) Maar ook Cock deed m.i. zoiets al 20 jaar terug maar dan met een simpel versterkertje maar dan met 2 EL-84 buizen. Het array waar hij toen mee speelde had zo'n hoog rendement meen >100dB dat de paar watt uitgangs vermogen van dat versterkertje voldoende was voor geluid op "oorlog sterkte" Ik was toen weer net serieus met buizen bezig Hier is een mooi voorbeeld maar dan met EL-34. Een beetje creatieve geest snapt ook, dat de bovenste buis ook een 300B, KT-88, KT-120 etc kan zijn i.p.v. een EL-34. De enige beperking is de stroom door de onderste buis. Als je kunt solderen is het een heel leuk project. Je komt er dan achter, dat je met dezelfde buizen en met andere instellingen een heel andere versterker krijgt. Vandaar dat je eigenlijk ook niet exact kunt zeggen: "die buis heeft zo'n geluid." Nee zo ongeveer P.s. probeer het maar niet in je Conrad Johnson, eigen risico Edited 23 september 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts