Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Tubejack said:

Youtube is leuk. :) De naald van een van mijn DL-103's was zwart. Er zat viezigheid op dat zich niet 1-2-3 liet verwijderen. 

Gewoon flink borstelen met zo'n zwart borsteltje.  Volgens het Youtube filmpje kon je dat stevig doen, waarmee zeker 90% van het vuil zal verdwijnen.

Ik ben altijd wat voorzichtig. Naald is toch al niet zo best meer dacht ik. Dus min of neer door mij afgeschreven.... Niks te verliezen dus.

Ja hoor, echt flink borstelen in de lengte richting.Met de microscope gekeken en inderdaad meeste troep weg.

Daarna laatste restjes  2x met Audiotechnica naald reiniger + borsteltje. Weer als nieuw!

De DL-103 heeft  een conische naald,  het is wel een naakte diamant, dus uit een stuk diamand geslepen en vakkundig  precies gemonteerd. :wub: 

Verder lekker platen aan het draaien, het klinkt mooi vloeiend totaal niet scherp of hard.  

In de stand, 33dB versterking (Decca mode) is de S/N maar liefst 104dB. 

Een min-puntje is, dat je zo vaak moet opstaan.  Er  is altijd wat  :D

Altijd lekker dat een afgeschreven gewaand element het nog prima doet. Heb zelf een 103M in gebruik. Dacht altijd dat deze niet helemaal goed was, maar toch geen lekkere match geweest. Speelt nu in mijn Reed arm zijn rondjes, en klinkt heel erg goed.

maar wat betreft de S/N: hoe meet je dat?

21 minutes ago, Edje2 said:

Altijd lekker dat een afgeschreven gewaand element het nog prima doet. Heb zelf een 103M in gebruik. Dacht altijd dat deze niet helemaal goed was, maar toch geen lekkere match geweest. Speelt nu in mijn Reed arm zijn rondjes, en klinkt heel erg goed.

De S/N is één van de specificaties opgegeven door de fabrikant.  O het is zelfs iets beter....:blink:

Gain 1 = L, Gain 2 = L (Decca Mode)
Gain: 33dB 
THD: <0.0003%, A-weighted, ref 2V RMS
SNR: >108dB, A-weighted, ref 2V RMS
Crosstalk: -90dB, 20-20kHz
Sensitivity: 5.3mV for 300mV output
Overload Margin: >20dB

Voor meetofielen is er ook een APx report. 

Zelf meet ik de S/N met Arta, mijn buizen versterker zit rond de  -100dB.

Ruisen doet hij niet,  met het volume helemaal open.  Geen brom.

Met de Mani 2 erbij aangesloten, ietsje, met het volume helemaal open. Geen brom   

Maar specificaties zeggen eigenlijk niet zoveel. 

De Mani 2 kan ook afschuwelijk klinken als de rest niet goed is of geen goede match.

DC-gekoppeld, dus geen serie-condensatoren in het signaalpad

Dat heeft ook nadelen, je hoort veel, zoniet alles.  Ook wat niet goed is. 

Maar het is nu wel aardig. ;)

Edited by Tubejack

2 hours ago, Tubejack said:

Youtube is leuk. :) De naald van een van mijn DL-103's was zwart. Er zat viezigheid op dat zich niet 1-2-3 liet verwijderen. 

Gewoon flink borstelen met zo'n zwart borsteltje.  Volgens het Youtube filmpje kon je dat stevig doen, waarmee zeker 90% van het vuil zal verdwijnen.

Ik ben altijd wat voorzichtig. Naald is toch al niet zo best meer dacht ik. Dus min of neer door mij afgeschreven.... Niks te verliezen dus.

Ja hoor, echt flink borstelen in de lengte richting.Met de microscope gekeken en inderdaad meeste troep weg.

Daarna laatste restjes  2x met Audiotechnica naald reiniger + borsteltje. Weer als nieuw!

De DL-103 heeft  een conische naald,  het is wel een naakte diamant, dus uit een stuk diamand geslepen en vakkundig  precies gemonteerd. :wub: 

Verder lekker platen aan het draaien, het klinkt mooi vloeiend totaal niet scherp of hard.  

In de stand, 33dB versterking (Decca mode) is de S/N maar liefst 104dB. 

Een min-puntje is, dat je zo vaak moet opstaan.  Er  is altijd wat  :D

On 3-10-2023 at 23:02, Edje2 said:

Wat voor Tesla's zijn dit? Deze zijn in verschillende fabrieken gemaakt toch? Dus eerst Tesla in Rusland, daarna Tesla in Tsjechie, en daarna is het dacht ik JJ geworden.

Nagekeken.  Gemaakt in de Tesla fabriek in Rosnov, met de originele tools die Tesla  gekocht had van Telefunken.  Volgens Jac zijn alleen de originele Telefunken ECC803S misschien beter. Wist je dat de ECC803S eigenlijk helemaal niet voor audio bestemd waren. Maar voor meetapparatuur. Daarom zijn ze zo nauwkeurig. Voor zover mij bekent weinig geproduceerd (te duur) daarom zeldzaam. 

Verder lekker plaatjes draaien. :)

Edited by Tubejack

15 hours ago, Edje2 said:

Is leuk om eens wat anders te proberen. Zitten soms leuke verassingen tussen, en zeker afhankelijk van de versterker. Een mooie buis is zeker niet altijd het beste in jouw versterker.

Met een "beetje" pech. Hoor je méér :o 

Even een beter antwoord.  Voor een buis die direct aan een RIAA filter gekoppeld zit.  Lijkt me een frame grid buis met dat hele fijne rooster met draadjes dunner dan een haar, en ieninimienie spanningen  ideaal. Nog beter als 1e buis, maar in het schema van de PhonoDude zit een ander type.

Frame grid tubes are more precise, and more expensive.  Normal grid can be made with thinnest wire of  100u.  Would you use thinner wire, you get unstable constructions.   For manufacturing a frame grid tube,  first a frame is made, and around the frame a 10u wire can be wound. Note, that this is thinner than the human eye can see. First time you open up an old frame grid tube, you only see a gray opaque layer. These are the wires actually which are too thin to see, but they do fragment light rays in all directions. 

Voor wie minder eisen stelt JJ ECC83S en JJ803S  en ik meen dat JJ ook frame grid types maakt of heeft gemaakt 

https://www.tubeampdoctor.com/en/e83cc-12ax7-frame-grid-jj-electronic

Edited by Tubejack

Ik heb hier het Requiem van Faure aan staan en dat is toch wel wonderschoon. Binnenkort staat me een live uitvoering te wachten van het Bach koor in Nijmegen. Kan niet wachten.

PS 1 ik speel hier met een CD van het symphonie orkest van Bern onder leiding van Michel Corboz. Andere uitvoeringen zijn welkom.

PS 2 CD kan geweldig klinken ook zonder Topping DAC

Edited by carl

Minder helaas, mijn luxman l507s doet niet veel meer. Na het aansluiten van de tuner op de luxman hoorde ik enkele klappen uit de luidspreker.
Daarna kwam er een zacht geluid over alle aansluitingen. De cd speler en platenspeler speelden bv ook over de line 1 en 2 als ook over tape 1 en 2 en phono. 

Iemand een idee wat het mankement kan zijn. 

Het lijkt er op dat er een aarde probleem is ontstaan.

Waarschijnlijk heeft de tuner een te grote DC offset gehad en zijn er enkele print spoortjes of componenten gesneuveld.

Je zal hem echt weg moeten brengen voor verder onderzoek.

Wel zonde, het is een mooi apparaat.

En niet onverstandig de tuner ook even na laten zien.

Mogelijk heeft die ook een probleem.

De tuner speelt wel probleemloos over een andere versterker, uiteraard laat ik de lux nakijken, die mis ik niet graag. Hopenlijk valt de schade mee. 
Nu voorlopig verder met een Harman Kardon 6550 versterker, minder aansluitingen dan de Lux maar dat is nu eenmaal zo.

1 hour ago, Groovy said:

Minder helaas, mijn luxman l507s doet niet veel meer. Na het aansluiten van de tuner op de luxman hoorde ik enkele klappen uit de luidspreker.
Daarna kwam er een zacht geluid over alle aansluitingen. De cd speler en platenspeler speelden bv ook over de line 1 en 2 als ook over tape 1 en 2 en phono. 

Iemand een idee wat het mankement kan zijn. 

Vervelend, had je de versterker aanstaan?, toen je de tuner aansloot?  

Hangt de tuner voor de antenne aan de kabel?

Het komt namelijk vaak voor dat het potentiaal (de aarde) van de kabel vaak hoger ligt dan de aarde van jou thuis.

Dat kan soms echt op lopen tot ruim 80V!! wat er dan moet gebeuren is waar de kabel binnen komt de boel aan aarde hangen zo dat de vereffening van de aarde niet over je tulpkabeltjes tussen je versterker en tuner hoeft te verlopen maar al bij binnenkomst gelijk wordt gemaakt.

Soms helpt het om daar ook een galvanische scheider tussen te zetten als het verschil te groot blijft.

Vermoedelijk is de tuner een dubbel geïsoleerd apparaat zonder randaarde. De enige manier om de aarde gelijk te trekken is dan via de versterker die wel aan aarde hangt.

Als de tuner al was aangesloten aan de antenne kabel dan heeft deze tijd gehad om het potentiaalverschil goed te laten oplopen. sluit je dat in eens aan dan loopt er het kort een behoorlijk stroom door de signaal padden van de verstrekker en dat heeft de klap gegeven.

43 minutes ago, Tubejack said:

Vervelend, had je de versterker aanstaan?, toen je de tuner aansloot?  

Ja, maar dat had ik eerder zonder problemen met het volume op nul ook al gedaan.
De tuner is een tijdje uit de set geweest en nu wilde ik hem weer in de set.

41 minutes ago, kappa7 said:

Hangt de tuner voor de antenne aan de kabel?

Het komt namelijk vaak voor dat het potentiaal (de aarde) van de kabel vaak hoger ligt dan de aarde van jou thuis.

Dat kan soms echt op lopen tot ruim 80V!! wat er dan moet gebeuren is waar de kabel binnen komt de boel aan aarde hangen zo dat de vereffening van de aarde niet over je tulpkabeltjes tussen je versterker en tuner hoeft te verlopen maar al bij binnenkomst gelijk wordt gemaakt.

Soms helpt het om daar ook een galvanische scheider tussen te zetten als het verschil te groot blijft.

Vermoedelijk is de tuner een dubbel geïsoleerd apparaat zonder randaarde. De enige manier om de aarde gelijk te trekken is dan via de versterker die wel aan aarde hangt.

Als de tuner al was aangesloten aan de antenne kabel dan heeft deze tijd gehad om het potentiaalverschil goed te laten oplopen. sluit je dat in eens aan dan loopt er het kort een behoorlijk stroom door de signaal padden van de verstrekker en dat heeft de klap gegeven.

De tuner stond al eerder in de set en speelde zonder problemen.
Ik verdenk zonder er verstand van te hebben de dropveter waarmee ik hem aansloot, die heb ik maar in de kliko gegooid.

De tuner zit niet aan antennekabel.

Edited by Groovy

Ik heb al even in de gebruikershandleiding gekeken Groovy.  Met een beetje geluk zijn een of meer zekeringen doorgebrand.

Helaas zijn die -zo te zien- niet vanaf de buitenkant te benaderen. Gewoon naar een reparatie bedrijf brengen.  

Edited by Tubejack

50 minutes ago, Tubejack said:

Ik heb al even in de gebruikershandleiding gekeken Groovy.  Met een beetje geluk zijn een of meer zekeringen doorgebrand.

Helaas zijn die -zo te zien- niet vanaf de buitenkant te benaderen. Gewoon naar een reparatie bedrijf brengen.  

Ik hoop dat je gelijk krijgt, Een kennis van mij die zowel buizen en transitorverstekers repareerd gaat ernaar kijken. Hij moet nog wel even een datum prikken.

30 minutes ago, kappa7 said:

Niet aan de antenne kabel dan zou ik zeker ook de tuner even na laten kijken.

Vermoedelijk zij daar toch iets mis dat deze zich kan opladen als deze niet is aangesloten.

Maar de stekker zat er niet in.
Maar ik doe het wel voor alle zekerheid.

1 hour ago, Groovy said:

Ik hoop dat je gelijk krijgt, Een kennis van mij die zowel buizen en transitorverstekers repareerd gaat ernaar kijken. Hij moet nog wel even een datum prikken.

Komt goed. ik heb er álle vertrouwen in dat zo'n Luxman versterker goed beveiligd is. ;)

Vandaag weer verder met mijn set en het Nakamichi cassettedeck aangesloten.

Opnames zijn voornamelijk van een digitale bron. Daarvoor gebruik ik een extra dac voor.

Het wachten is op een nieuwe phono-amp dan is deze set compleet. 

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...