Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Gister lang geluisterd.  KT-120 PP, in triode is echt fantastisch in onze versterker. Het is een: "reus van een buis" maar toch heel verfijnd. Het maakt niet zoveel uit of we analoog of digitaal spelen. Zelfs met een relatief eenvoudige cartridge zoals de Denon DL-103 is het genieten geblazen.  Ik heb het nog niet gemeten maar ik vermoed  dat de bandbreedte van de versterker flink toegenomen is. > 100Khz 🙃 Ideaal met vinyl.  Zo' n KT-120 trekt wel meer gloeistroom. Dus het wordt lekker warm. Technisch op het randje waar de versterker voor gemaakt is.    

Edited by Tubejack
typo

10 hours ago, carl said:

Leuke site en inderdaad dacht ik aan de Apollo Jack.

Als met name: "het formaat" het belangrijkste criteria is, dan is deze speler niet zo groot. Geluidstechnisch kun je ook in deze prijsklasse +/- €1000,- waarschijnlijk een betere combinatie vinden. Met een los loopwerk en dac.  

Edited by Tubejack

11 hours ago, Tubejack said:

Dat tablet heeft tijdens je vakantie een IP-adres gekregen..... 

Die Garmin software verwijderen gaf maar een tijdelijke oplossing. Na enkele nummers spelen begon de ellende weer. maar nu heb ik iets gevonden waarmee het wél blijft werken. Met MConnect op hetzelfde tablet werkte het wél probleemloos. Ik heb dus nog eens in de instellingen van BubbleUPnP gekeken. Daar vond ik een knopje "Proxy Qobuz tracks", met de opmerking dat je dit aan kon laten tenzij er problemen waren. Dat heb ik dus uitgevinkt en nu speelt het al langere tijd zonder problemen. Op mijn telefoon staat dat vinkje aan en speelt het ook prima.

Hier vond ik een forumdiscussie m.b.t. dit probleem. Ik begrijp er minder dan de helft van, maar wanneer het probleem met dat knopje is opgelost ben ik weer gelukkig.

https://forums.slimdevices.com/archive/index.php/t-108577.html

Fijn dat het weer (even?) werkt.

Zou het niet kunnen zijn dat er iets aan de kant van Qobuz gewijzigd is?

Een update?
Wijzigingen mbt VPN of andere privacy features?

Bandbreedte problemen of andere storingen?

Of in de eigen sfeer:

Een automatische router-update?

Mogelijk Qos instellingen? (lijkt me onwaarschijnlijk, maar toch...)

Een gare switch? (mij een keer overkomen)

Gare netwerkkaart/chip? (niet de eerste keer)

Ohh, dit kunnen zulke leuke zoekplaatjes zijn. En nét als je denkt dat het opgelost is....

Ik had ook zoiets met m'n nieuwe LG tv;

Spotify via Toslink gaf drop-outs. Bloedirritant. Via PC top. Via RPi prima. Via HDMI super.

Mailtjes naar Ziggo en Spotify. Oorzaak nooit precies kunnen achterhalen behalve dan dat de Toslink van de TV niet helemaal lekker is.

Ga ik daar wat aan doen? Niet echt. Niet belangrijk genoeg.

5 minutes ago, Geerdie said:

Fijn dat het weer (even?) werkt.

Zou het niet kunnen zijn dat er iets aan de kant van Qobuz gewijzigd is?

Een update?

Het werkt nu al de hele morgen. Ik heb de nieuwe muziek van Qobuz doorlopen en de vakantiefoto's geordend.

Dat er een update van Qobuz is, zou kunnen, maar waarom werkt het op een ander Android ding dan wel? En met MConnect op hetzelfde tablet dan wél?

Een update van BubbleUPnP zou ook kunnen.

En nog 1000 andere mogelijke problemen zoals een Windows update op de muziek PC. Die heb ik uit staan, maar soms draai ik die. Na de vakantie dus gedaan vanwege het ontbreken van een echte virusscanner. De laatste updates van Windows maken het dan weer wat veiliger.

Maar voorlopig speelt het probleemloos. Zelfs beter dan voor onze vakantie, toen bleef BubbleUPnP ook wel eens op een nummer "hangen".

Mooi.

Alleen vind ik het wel gek dat dit probleem van je tablet afkomstig is.

upnp zou juist zo werken dat de stream zelf direct van het net naar de player gaat zonder tussenkomst van de remote die eigenlijk alleen maar de stream moet opzetten en verder er niet meer tussen zit.

Het lijkt er op dat met het vinkje aan het tablet nog steeds actief tussen de stream in de player zit.

Als dat zo is dan doet bubleup iets wat niet de bedoeling is.

12 hours ago, kappa7 said:

Mooi.

Alleen vind ik het wel gek dat dit probleem van je tablet afkomstig is.

upnp zou juist zo werken dat de stream zelf direct van het net naar de player gaat zonder tussenkomst van de remote die eigenlijk alleen maar de stream moet opzetten en verder er niet meer tussen zit.

Het lijkt er op dat met het vinkje aan het tablet nog steeds actief tussen de stream in de player zit.

Als dat zo is dan doet bubleup iets wat niet de bedoeling is.

Kennelijk kijkt de renderer elke 3 sec of de remote er nog is. Tenminste wanneer Qobuz speelt. Dit heeft waarschijnlijk als doel om te controleren of wel geregistreerd bent. En dit gaat niet goed ivm de leegloop van een buffer. Dat komt kennelijk vaker voor, dus BubbleUPnP heeft voor een individuele renderer een vinkje proxy Qobuz tracks gemaakt. En nu werkt het dus wél.

Dat is wat ik er van begrijp.

Hier nog wat informatie van audiophile style:

It's not really anything to do with UPnP or OpenHome as such, but how the the network player streams the audio file data. as an http client, from the http server that the audio file tracks are originally being supplied from, ie, Qobuz's online server:

- The mconnect Player app supplies the network player with the audio file track URLs that resolve (directly) to Qobuz's online server;

- The BubbleUPnP Server's create an OpenHome renderer function supplies the network player with audio file track URLs that resolve to its own (proxy) http server. It is the BubbleUPnP Server that is actually fetching the file tracks directly from Qobuz's online server, so it is buffering them for the network player.

Note: the BubbleUPnP Server's create an OpenHome renderer function 'tricks' the OpenHome controllers into controlling it as the OpenHome renderer, not the associated network player the OpenHome renderer was created for. The BubbleUPnP Server translates the OpenHome controller commands into standard UPnP controller commands, which it then sends to the associated network player - so the network player is still being controlled by a UPnP controller, albeit the BubbleUPnP Server's own private internal one!

Also, bear in mind true OpenHome network players, like those made by Linn and Lumin, also stream the audio file tracks directly from Qobuz's online server.

Edited by Hans van Liempd

Een uurtje om beurten serieus geluisterd naar de Kef ls50 en de open baffle.
Natuurlijk klinken de Kefs goed ze laten alles horen en zetten een mooi plaatje neer.

Maar de Baffles trekken mij meer in de muziek, het hoog  van de 9710 m8 is af en toe scherp het laag klinkt heerlijk.

Voor mij winnen de Baffles het van de Kefs en daarbij vraag ik mij niet af welke de beste zijn.
Ik kan niet om de open en directheid van de baffles heen.
Inmiddels zijn ze gegroeid naar 80 x95 cm.
De Kefs staan dus weer in de woonkamer, de Baffles in mijn luisterruimte.

Edited by Groovy

Als ik scherpte hoor reinig ik eerst alle contacten Hans en Peter.  Dat is een probaat middel.

Gisteren met Roger LS gaan beluisteren. Lees even onder LS voor onze bevindingen.

Edited by carl

Dat heb ik al gelezen Carl, altijd leuk om te doen.

Mijn 9710 hebben een keramische magneet, Cock had mij al laten weten dat die in tegenstelling tot de anilco uitvoering wat scherper kunnen zijn in het hoog.
Gelukkig is dat bij de meeste nummers niet zo.
Uiteindelijk wil ik wel de anilco 9710 m-01.

Toch weer wat veranderd, in onze eindversterker. De KT-120 eindbuizen zijn vervangen door Svetlana 6550 Winged C. Dit omdat de versterker, toch wel erg heet werd.  Ik heb  extra ventilatie gecreëerd, maar ik vrees voor lekkage van de koperfolie in olie condensatoren.  Het afregelen luistert zeer nauw.  Als het niet goed staat, is het een 🐲 van een versterker. Het zilver in de uitgangs transformatoren geeft een zeer hoge resolutie, helaas ook wat je niet wil horen.  Vinyl klinkt verbluffend goed.  Gewoon met een Denon DL-103 🙂

Vanmiddag even bezig geweest met de parametrische equalizer in JRiver. Ik heb een meting van de huidige opstelling en had de hoogte en laagste pieken gecorrigeerd.

Ik had vijf pieken en dalen met enkele dB's op een bandbreedte van 1 gecorrigeerd.

Dat leek in eerste instantie beter, omdat het tonaal beter klopt. Maar ik mis mét de equalizer toch wat ruimtelijkheid. De Equalizer staat nu dus weer uit.

Vandaag zou ik een staar operatie hebben. Moest me melden bij Oogheelkunde waar me verteld werd dat mijn linkeroog werd aangepakt. Vol verbazing meldde ik dat volgens het recept van de apotheek ik het rechteroog moest druppelen (ontsmetten). Sterker nog ik had het doosje met instructies bij me waar dat op stond. De (zeer aardige) verpleegster meldde me vervolgens dat het linkeroog als eerste gepland stond omdat dit erg slecht was. Ze adviseerde zeker niet het rechteroog als eerste te doen want dan zag ik de komende weken nauwelijks iets. Ze heeft vervolgens de  oogarts opgebeld en die wilde (om de tijd te vullen denk ik dan) het linkeroog toch maar opereren. Dat zag ik natuurlijk niet zitten. Bij het consult had hij me namelijk uitvoerig verteld dat dat van te voren druppelen juist zo belangrijk was om ontsteking en eventuele daaruitvolgende blindheid van het oog te voorkomen. Ik heb tegen de verpleegster gezegd dat het ziekenhuis net mijn aannemer was: als het hem makkelijker uitkwam dan probeerde hij me er ook altijd te overtuigen van een mindere oplossing (inmiddels weet die dat hij met zeer sterke argumenten moet komen). Kortom ik heb tegen de verpleegster gezegd dat we (Ellie was erbij) maar naar huis gingen. Leek me ook niet verstandig ruzie te gaan maken met de doctor. Wie weet verpest die dan de volgende operatie.

Vandaag de moed bij elkaar geraapt en mijn oude zelfbouw versterker aangesloten. Die heb ik omstreeks 1970 gebouwd mbv Hawk printen. Hij heeft jaren bij een vriend gespeeld, maar onlangs kreeg ik hem terug. Hij werd niet meer gebruikt.

Dus een paar oude luidsprekertjes er op aangesloten, op mijn voorversterker aangesloten en de spanning er op. Merkwaardig, het ding begon gelijk licht te brommen. De netvoeding was n.l. aangesloten op de voorversterker. Maar er zat een aan/uit schakelaar op de eindversterker. Deze schakelt kennelijk voorbij de trafo. Maar ok, muziek er op. Het speelde gelijk. 50 jaar oud en helemaal geen probleem. Of toch wel. Geknetter en rook. Oww dat gaat niet goed. Uitgezet, maar het rookte nog even door. Het ding snel afgekoppeld en naar buiten. Onderweg hield het roken op, dus het viel toch nog mee. Het kastje open gemaakt en gekeken waar het mis was. Juist, de ontstoring condensator op de trafo had het begeven. Die er dus uitgeknipt. Verder zag ik niks bijzonders, dus de boel maar weer aangesloten. Niks aan de hand dus.

Nu spelen mijn Wilsons er op. Met lange dropveter kabels aangesloten, maar de klank valt me eigenlijk wel mee. Wat erg vet in het laag en behoorlijk wat ronder dan wat ik gewend ben, maar wél een mooi stereobeeld. Ook is de ingangsgevoeligheid kennelijk hoger dan van mijn Arrays. Er zit immers een Din ingangsplug op. Maar wel mooi, dat het nog probleemloos werkt.

Edit:

Nou weet ik weer, dat schakelaartje dient om van de luidsprekers aansluitingen naar de koptelefoon om te schakelen. Hij gaat gewoon aan wanneer er spanning op komt.

Edited by Hans van Liempd

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Vandaag de moed bij elkaar geraapt en mijn oude zelfbouw versterker aangesloten. Die heb ik omstreeks 1970 gebouwd mbv Hawk printen. Hij heeft jaren bij een vriend gespeeld, maar onlangs kreeg ik hem terug. Hij werd niet meer gebruikt.

Dus een paar oude luidsprekertjes er op aangesloten, op mijn voorversterker aangesloten en de spanning er op. Merkwaardig, het ding begon gelijk licht te brommen. De netvoeding was n.l. aangesloten op de voorversterker. Maar er zat een aan/uit schakelaar op de eindversterker. Deze schakelt kennelijk voorbij de trafo. Maar ok, muziek er op. Het speelde gelijk. 50 jaar oud en helemaal geen probleem. Of toch wel. Geknetter en rook. Oww dat gaat niet goed. Uitgezet, maar het rookte nog even door. Het ding snel afgekoppeld en naar buiten. Onderweg hield het roken op, dus het viel toch nog mee. Het kastje open gemaakt en gekeken waar het mis was. Juist, de ontstoring condensator op de trafo had het begeven. Die er dus uitgeknipt. Verder zag ik niks bijzonders, dus de boel maar weer aangesloten. Niks aan de hand dus.

Nu spelen mijn Wilsons er op. Met lange dropveter kabels aangesloten, maar de klank valt me eigenlijk wel mee. Wat erg vet in het laag en behoorlijk wat ronder dan wat ik gewend ben, maar wél een mooi stereobeeld. Ook is de ingangsgevoeligheid kennelijk hoger dan van mijn Arrays. Er zit immers een Din ingangsplug op. Maar wel mooi, dat het nog probleemloos werkt.

Edit:

Nou weet ik weer, dat schakelaartje dient om van de luidsprekers aansluitingen naar de koptelefoon om te schakelen. Hij gaat gewoon aan wanneer er spanning op komt.

Op een gegeven moment gaan die Rifa's er idd aan en ontsnapt de rook uit die dingen. Dan moet je weer een goed gevulde rookdichte erin doen, dan speelt ie weer (of zonder ontstoorpongel spelen natuurlijk).

Hetzelfde gebeurde hier met een Dual HS39. Die speelde niet onaardig totdat ook daar de rook uit de ontstoorcap ontsnapte en de zekering eraan ging. Verse rookgevulde ontstoorcap en nieuwe zekering erin en spelen maar. Die rook is essentieel. Zonder rook in de componenten doet geen enkele het.

Edited by Sodejuu

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...