Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ik wil nog wel eens veranderen van set, niks gewenning.
Uiteindelijk kies ik toch voor de best klinkende set die ik in huis heb.
Ik denk dat  ik niet eens tot 15hz kom.
De breedbanders gaan lekker laag als het in de muziek zit.

Edited by Groovy

On 15-10-2022 at 18:07, Groovy said:

Ik wil nog wel eens veranderen van set, niks gewenning.
Uiteindelijk kies ik toch voor de best klinkende set die ik in huis heb.

Dat doe ik ook,  erg verhelderend soms om weer een een andere set te horen. 

Momenteel aan het streamen, met Qobuz.  Het klinkt geweldig 🥰

Brimar3.jpg

Edited by Tubejack

Het is jammer dat je via een forum je installatie niet kan laten horen. De Brimar 6550 zijn sterk in het midden, waar mijn  luidsprekers minder zijn. Erg fijne buis in single ended. Krachtig maar toch verfijning 🌼

50 minutes ago, Tubejack said:

Het is jammer dat je via een forum je installatie niet kan laten horen. De Brimar 6550 zijn sterk in het midden, waar mijn  luidsprekers minder zijn. Erg fijne buis in single ended. Krachtig maar toch verfijning 🌼

Ik zag ze al op de foto die Brimar. Dat zijn dus die nieuwe productie? Die heb je dan meteen besteld? Waar speelde je hiervoor mee? Ook die buizen zullen wel even los moeten komen. Ik speelde laatst met een vervanger voor de EL84 een Russische 6P14P-ER buis. Die klonk erg ingetogen in die zin van wat donker maar wel erg zuiver. Nu hij los komt klinkt hij een stuk dichter bij de Russische 6P14P-EV die aan de andere kant zit. Maar het hangt ook wel een beetje van de buis af of er iets verandert en wat. 

20 minutes ago, Mediator said:

1) Ik zag ze al op de foto die Brimar. Dat zijn dus die nieuwe productie? 2) Die heb je dan meteen besteld? 3)Waar speelde je hiervoor mee? 4) Ook die buizen zullen wel even los moeten komen. Ik speelde laatst met een vervanger voor de EL84 een Russische 6P14P-ER buis. Die klonk erg ingetogen in die zin van wat donker maar wel erg zuiver. Nu hij los komt klinkt hij een stuk dichter bij de Russische 6P14P-EV die aan de andere kant zit. Maar het hangt ook wel een beetje van de buis af of er iets verandert en wat. 

1) Mooi. 2)In ieder geval, nog niet in de UK 3) Hiervoor: KT-88EH, KT-120TS, KT-88Svetlana, KT-77 Genalex, 6550Svetlana en nu Brimar 6550 dat vast ook bij EH vandaan komt. 4) Nee, voor zover mij bekent getest en ingebrand. Dus direct spelen.  Zie ook 

Edited by Tubejack
update

Stuurbuizen ECC83 EH, ECC83 Philips, ECC83 Mullard, ECC83 Telefunken en nu JJ ECC803S die klinkt het meest evenwichtig.

2e Stuurbuis ECF802 Valvo nu Telefunken. Die 2e buis, maakt niet veel verschil in deze versterker.  

Edited by Tubejack

17 hours ago, Tubejack said:

1) Mooi. 2)In ieder geval, nog niet in de UK 3) Hiervoor: KT-88EH, KT-120TS, KT-88Svetlana, KT-77 Genalex, 6550Svetlana en nu Brimar 6550 dat vast ook bij EH vandaan komt. 4) Nee, voor zover mij bekent getest en ingebrand. Dus direct spelen.  Zie ook 

Ik lees op de site ook niet echt waar de buizen nu vandaan komen. Wel staat er dat als er voldoende verkocht worden Brimar weer opstart. Voor wat er op de site staat gebruik ik alleen een paar ECC83 in mijn CD speler, toevallig ook Brimar. Er staat dat de buizen heel neutraal spelen. Nu is dat niet mijn ervaring met Brimar. Juist eerder een wat warmer karakter. Ik gebruik het meest E88CC maar daar hebben ze niets van. Ook niet de variant ECC88. Zijn die Brimar 6550 nu de mooiste die je hebt geprobeerd? 

2 hours ago, Mediator said:

1) Ik lees op de site ook niet echt waar de buizen nu vandaan komen. 2) Wel staat er dat als er voldoende verkocht worden Brimar weer opstart. 3) Voor wat er op de site staat gebruik ik alleen een paar ECC83 in mijn CD speler, toevallig ook Brimar. 4) Er staat dat de buizen heel neutraal spelen. 5) Nu is dat niet mijn ervaring met Brimar. Juist eerder een wat warmer karakter. 6) Ik gebruik het meest E88CC maar daar hebben ze niets van. Ook niet de variant ECC88. 7) Zijn die Brimar 6550 nu de mooiste die je hebt geprobeerd? 

1) Waar de buizen nu gemaakt worden, daar doet  Brimar geen uitspraken over. Ik meen dat ze voorheen ook in meerder landen produceerden net als Philips. Ik heb  een collectie 6550 en KT-88 buizen, aan de hand van de bouw schat ik in dat ze nu bij Electro Harmonix gebouwd worden. Maar misschien heb ik het verkeerd. 2) Brimar is al gestart in de VK e.e.a. R-type wordt in de fabriek geproduceerd  ( niet helemaal duidelijk) 

4) Waar verschil in kan zitten zijn oude NOS Brimar's en nieuwe Brimar's.

5) Hoe een buis verder klinkt hangt af van de instellingen en omgeving in de schakeling.  Een en dezelfde buis, kun je anders laten klinken, door b.v. andere instellingen waardoor er meer of minder stroom er doorheen gaat.  Daarnaast kan een buis, die in een ene omgeving helder, of wat donkerder klinkt, in een ander apparaat weer voor een precies goede klank zorgen. Vandaar dat er zoveel verschillende meningen en ervaringen zijn.  

6) De mooiste ECC88 vind ik die van Mullard (duur) of Philips met witte opdruk (betaalbaar) Maar ook de goedkoopste nieuwe 6922 van EH vind ik goed. Ik gebruik ze in mijn hoofdtelefoon versterker, diverse versterkers en een van mijn tuners. 

In een van der Veen SE-10 én in combinatie met mijn dynamische luidsprekers, vind ik een 6550 het prettigst klinken.  Die Brimar's t.o.v. alle andere 6550 klinken verfijnd en zijn toch krachtig. Het is de combinatie die muziek maakt.  Als je eenmaal weet welke buizen het in jouw apparaat en jouw stereo set  het lekkerste werken/klinken, kun je verder fijn tunen, met hetzelfde type maar dan een ander merk.  

Dat kost wat geld. Maar wat geeft het? Er zitten maar twee eindbuizen in de SE-10, dus dat valt allemaal wel mee.  Bovendien is het leuk om af en toe af te wijken van de geëffende wegen, dat is zo saai. 🥱 Zo ontdek je af en toe wat bijzonders. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Update

@Gydo zo dan heb je die vriend wel

gelukkig gemaakt. Zoveel buizen is best ook een aardig bedrag. 

@Tubejack ja zou best kunnen dan ze de nieuwe buizen bedoelden en dat die neutraal klinken. Inderdaad is ook mijn ervaring dat een buis moet passen. Een Telefunken ECC83 doet het in mijn hoofdtelefoon versterker het beste. In de CD speler dus niet. Wellicht is daar wat je zegt debet aan en hangt het samen met de stroom die ernaar toe gaat. Maar het zijn ook andere apparaten. Net zoals de Tesla ECC83 het heel goed deden in mijn vorige phonotrap en ook weer niet goed in mijn CD speler. Overigens vind ik die Tesla ECC83 dan weer wel vaak in de goede zin van neutraal klinken. Ik heb ook best wat geëxperimenteerd met buizen, vooral in de CD speler en ook in de hoofdtelefoonversterker. Met name bij de CD speler ook al toen ik al lang tevreden was en dacht dat het af was. Ik heb daarna ook niets beters kunnen vinden dus ben inmiddels wel gestopt. Ik zit nu veel meer in het kopen van CD’s omdat ze betaalbaar zijn. En af en toe wat vinyl maar niet tegen die exorbitante prijzen. Laatst had Bol een aanbieding drie halen en twee betalen. Toen heb ik nog maar even toegeslagen. Ik gebruik trouwens geen ECC88 maar E88CC. Die zijn ook

voorgeschreven. Ook hier geldt weer dat de Tesla E88CC erg mooi presteerden in vergelijking met de Sovtek die erin zaten. En toen ik ze kocht waren ze bij Jacmusic nog betaalbaar. Ik heb er geloof ik nu een stuk of twintig sets van. Kan ik drie keer alle buizen vervangen. Inmiddels worden deze buizen ook weer rap duurder maar nog lang niet zo gek als de Tesla ECC83 die jij ook hebt.

2 hours ago, Gydo said:

Lang geleden had ik ongeveer 60x KT 88 van GEC en 16x 6550 van RCA en 16x 6550 van General Electric. Ik heb die destijds aan een vriend cadeau gegeven.

Die heeft zijn hele leven muziek 🙂

37 minutes ago, Mediator said:

Ook hier geldt weer dat de Tesla E88CC erg mooi presteerden in vergelijking met de Sovtek die erin zaten. En toen ik ze kocht waren ze bij Jacmusic nog betaalbaar. Ik heb er geloof ik nu een stuk of twintig sets van. Kan ik drie keer alle buizen vervangen. Inmiddels worden deze buizen ook weer rap duurder maar nog lang niet zo gek als de Tesla ECC83 die jij ook hebt

Ik heb juist weer goede ervaring met die oude Sovtek's van rond 1975. Daar was een hele hype rond.  Maar goed, de gewoonste en goedkoopste  EH 6922 die  2 jaar terug €16,40 kostte. Klinken en meten over het algemeen zeer goed. Ze zijn nu €25,40.  Zo lang de voorraad strekt.  

Edited by Tubejack

10 hours ago, Tubejack said:

Ik heb juist weer goede ervaring met die oude Sovtek's van rond 1975. Daar was een hele hype rond.  Maar goed, de gewoonste en goedkoopste  EH 6922 die  2 jaar terug €16,40 kostte. Klinken en meten over het algemeen zeer goed. Ze zijn nu €25,40.  Zo lang de voorraad strekt.  

De Sovtek die ik had waren allemaal nieuwe(re) productie. Ik heb EH in mijn CD speler gehad. Ik raakte geïnspireerd omdat Jadis ook dit type buis gebruikt en de CD speler met die Sovtek zo hard als glas klonk. Dus een set ECC82 aangeschaft. Uiteindelijk heb ik daar een tijdje mee gespeeld maar ook doorgezocht omdat er nog iets van scherpte bleef. Uiteindelijk speel ik daar nu met een combi van ECC83 van Brimar en ECC82 van RCA. Met die E88CC kan ik mijn hele leven wel toe. En mocht ik wat overhouden dan is het vast een degelijke investering. Ik heb ook niet alles geprobeerd maar leef nu vooral volgens de regel dat als ik hoor dat het voor mij af is dat ik dan ook stop. Natuurlijk is het fijn om iets nieuws te kopen zoals Gydo dat doet en kopen heeft een soort van ‘high’. Maar het is net zo fijn de figuurlijke knop om te zetten en tevreden te zijn met wat je hebt en gewoon muziek te gaan luisteren of je bezig te houden met andere zaken en hobby’s. Het brengt ook rust. 

Dat is nu juist de reden dat ik geen buizen meer wil, elke buis die wat anders klinkt. Ik wil telkens hetzelfde geluid. Er is soms al verschil in productiereeksen. Voor de ene een leuke bezigheid, voor mij ergernis.

1 hour ago, Gydo said:

Dat is nu juist de reden dat ik geen buizen meer wil, elke buis die wat anders klinkt. Ik wil telkens hetzelfde geluid. Er is soms al verschil in productiereeksen. Voor de ene een leuke bezigheid, voor mij ergernis.

Ik blijk allergisch te zijn voor memory distortion. (of het zit tussen de oren) Voordat ik met Array speelde had ik daar nog nooit van gehoord. Maar het blijkt te maken te hebben met de ingangscapaciteit van het versterkend element (transistor, FET buis of wat anders) Die capaciteit houdt als ware het geluid even vast, hoe meer capaciteit  hoe langer het geluid wordt opgeslagen. Dat geeft dat "glazige geluid"

Prijs jezelf gelukkig als je er geen last van hebt, want als je het eenmaal gehoord hebt is het ronduit irritant.  

De Array S1 waar ik een paar jaar met plezier mee gespeeld heb was/is daar bijzonder goed in. Toch begon ook die op een gegeven moment te irriteren.  De Array S-10 die Fet's gebruikt in plaats van transistors is hier nóg veel beter in. Maar die lag gewoon buiten mijn budget.  Bovendien, iedereen hier, heeft een bepaalde voorkeur, oude liefdes roesten niet etc.  

Buizen hebben de minste ingangscapaciteit, dus het minste memory distortion. Alleen het is moeilijk om een buizen versterker te maken die ook positieve eigenschappen heeft van transistoren of Fet's.  Welnu ik meen oprecht dat mijn leraar Menno van der Veen hierin in geslaagd is. Ook al vond ik het ontwerp in het begin op zijn zachts "vreemd".  Nu 2 jaar verder doorontwikkeld met wat eigen aanpassingen vind ik het een geslaagd project. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
typo

@Tubejack 2 jaar geleden had ik hier een Zanden (overname) 8120 staan, een PP met KT 120 dus. Een heel mooie versterker en die heb ik toen vergeleken met mijn Jeff Rowland 725 monoblokken. Wel, identiek timbre (neutraal) maar ik vond juist de Jeff Rowland's net iets beter, meer rust en een beter 3D beeld. Nu kosten de JR 725 versterkers het dubbele, dus dat het wat beter was lijkt me logisch.

Het verwonderd mij dat jij er zo gevoelig voor bent, ik heb er geen last van. Maar ik zal geen gouden oortjes hebben zeker 😉

Het valt allemaal wel mee Gydo. Ik heb alleen wat moeite moeten doen om de CD speler te krijgen daar waar ik dit wil. Maar dat was nog in de tijd dat die dienst deed in een tweede set. Met de andere apparatuur heb ik of geen keus (de 6C33C buis) of de Tesla E88CC waren meteen goed en de Tesla EF184 ook. Hoewel ik voor die laatste ook nog Telefunken/Siemens en originele Telefunken voor heb liggen. Die proberen komt nog wel een keer. Buizen wisselen doe ik niet zo snel met de Modena eindversterkers omdat ik dan bezig ben alles weer goed in te regelen, te monitoren en eventueel bij te regelen. Het enige werk dat ik er nu mee heb is eens per drie maanden even twee pinnen aan een multimeter in de Modena’s te steken en Bias en Offset af te lezen. Eigenlijk hoeft dat maar eens per half jaar maar het is zo weinig werk dat ik zo’n check vaker doe. 

En zoals Tubejack zegt. Iedereen komt op een andere manier tot zijn doel. Het belangrijkste is dat we er komen. Ik meen trouwens dat Giovanni Mariani ook wel geslaagd is in een goed klinkend resultaat Tubejack met zijn GM20 en nog in meerdere mate zijn GM200. Maar even relativerend het is maar een hobby om naar muziek te luisteren hè.

2 minutes ago, Mediator said:

En zoals Tubejack zegt. Iedereen komt op een andere manier tot zijn doel. Het belangrijkste is dat we er komen. Ik meen trouwens dat Giovanni Mariani ook wel geslaagd is in een goed klinkend resultaat Tubejack met zijn GM20 en nog in meerdere mate zijn GM200. Maar even relativerend het is maar een hobby om naar muziek te luisteren hè.

Wist je dat ik lange tijd de GM20 versterkers voor AA ombouwde zodat je buitenboord de versterker kon afregelen. Ik vind de GM20 een mooie versterker, maar voor mij te dun in het laag, ook de monoblokken.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...