Gydo Posted 26 november 2022 Report Share Posted 26 november 2022 Voorbije vrijdag gaan luisteren naar een set met de Magnepan 20.7, het is van deze man dat ik mijn MG20's heb gekocht. Zijn set is hoofdzakelijk stereo maar hij kan ook surround spelen. Als bron maakt hij gebruik van een Accuphase DC-750 (19000€) en vervolgens gaat hij naar een Meridian 861 (14000) processor, deze kan dus zowel stereo als surround spelen. Ik beperk me tot zijn stereo setup. Versterkers zijn een 2x Accuphase P-4500 (bridged, 2x 8500€) Magnepan 20.7 (24500€) bekabeling is van Audioquest (netsnoeren, interlinks en speakerkabels) en heeft een fortuin gekost (+30000€), o ja, hij maakt gebruik van een PS Audio Powerplant 20 (12000€). Een setje waarvan je mag verwachten dat die ongelofelijk veel muziek maakt. Je voelt het al, allemaal erg "schoon" en zeker "raakt" de muziek je (het is geen steriel geluid) maar..... niets dynamiek, te gedempt hoog, veel en veel te brave weergave. Feit is wel dat de 20.7 beter is dan de 20, strakker en dieper laag, meer uitgebalanceerd mid. Zelf is hij niet helemaal tevreden, niet dat hij dat zegt, maar hij vind het hoog van de 20 beter dan zijn 20.7. Hij vroeg me of hij de Meridian proccesor niet beter zou vervangen door een Trinnov Altitude. Het voordeel van de Trinnov is dat hij eindeloze mogelijkheden heeft maar dat is dan ook weer het nadeel, als je onrustig met audio bezig bent blijf je eeuwig bij regelen. Ik heb mij onthouden van aanbevelingen, dat moet hij maar zelf ontdekken. Het was een erg fijne namiddag, alleen zijn mijn verwachtingen niet in gelost. Ik zou met deze (voor mij veel te dure) set niet kunnen leven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 26 november 2022 Report Share Posted 26 november 2022 Heb je zin om eens bij mij langs te komen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 26 november 2022 Report Share Posted 26 november 2022 1 hour ago, Bloom said: Heb je zin om eens bij mij langs te komen? Zeker, maar dan pas ergens in januari. Ik ben niet zo'n 'traveller' en heb een hekel aan auto rijden. De man van de MG 20.7's kon ik bezoeken door gebruik te maken van de tram en dat vind ik veel meer ontspannen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 26 november 2022 Report Share Posted 26 november 2022 Mij kun je vanuit Antwerpen bereiken met het openbaar vervoer. Er zijn haltes voor bus en trein (station Kiewit) op enkele honderden meters van mijn deur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 26 november 2022 Report Share Posted 26 november 2022 6 hours ago, Gydo said: Voorbije vrijdag gaan luisteren naar een set met de Magnepan 20.7, het is van deze man dat ik mijn MG20's heb gekocht. Zijn set is hoofdzakelijk stereo maar hij kan ook surround spelen. Als bron maakt hij gebruik van een Accuphase DC-750 (19000€) en vervolgens gaat hij naar een Meridian 861 (14000) processor, deze kan dus zowel stereo als surround spelen. Ik beperk me tot zijn stereo setup. Versterkers zijn een 2x Accuphase P-4500 (bridged, 2x 8500€) Magnepan 20.7 (24500€) bekabeling is van Audioquest (netsnoeren, interlinks en speakerkabels) en heeft een fortuin gekost (+30000€), o ja, hij maakt gebruik van een PS Audio Powerplant 20 (12000€). Een setje waarvan je mag verwachten dat die ongelofelijk veel muziek maakt. Je voelt het al, allemaal erg "schoon" en zeker "raakt" de muziek je (het is geen steriel geluid) maar..... niets dynamiek, te gedempt hoog, veel en veel te brave weergave. Feit is wel dat de 20.7 beter is dan de 20, strakker en dieper laag, meer uitgebalanceerd mid. Zelf is hij niet helemaal tevreden, niet dat hij dat zegt, maar hij vind het hoog van de 20 beter dan zijn 20.7. Hij vroeg me of hij de Meridian proccesor niet beter zou vervangen door een Trinnov Altitude. Het voordeel van de Trinnov is dat hij eindeloze mogelijkheden heeft maar dat is dan ook weer het nadeel, als je onrustig met audio bezig bent blijf je eeuwig bij regelen. Ik heb mij onthouden van aanbevelingen, dat moet hij maar zelf ontdekken. Het was een erg fijne namiddag, alleen zijn mijn verwachtingen niet in gelost. Ik zou met deze (voor mij veel te dure) set niet kunnen leven. Mooi verslag, accuphase is niet mijn ding en klinkt voo rmij zielloos en zou ik meteen door iets anders vervangen. De 861 is iets waar ik ooit nog naar toe ga maar dan wel tweedehands. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 november 2022 Report Share Posted 26 november 2022 Ik zou eerst eens naar die Powerplant kijken...Daarna idd die Meridian. Zo'n CD speler aansluiten op een analoog insteekkaartje of digitaal houden klopt helemaal niets van. Accuphase is niet zielloos, hooguit wat fris bij verkeerde match....Audioquest is niet mijn kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 26 november 2022 Report Share Posted 26 november 2022 3 hours ago, Roots said: Ik zou eerst eens naar die Powerplant kijken...Daarna idd die Meridian. Zo'n CD speler aansluiten op een analoog insteekkaartje of digitaal houden klopt helemaal niets van. Accuphase is niet zielloos, hooguit wat fris bij verkeerde match....Audioquest is niet mijn kabel. ik neem aan dat hij digitaal is aangesloten op de 861 an dat hij direct wordt doorgegeven zonder processing want anders zit de set wel heel raar in elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 Hoe de set is aangesloten weet ik niet, ik heb het ook niet gevraagd. Ik acht echter dat de kans groot is dat ze analoog is aangesloten. Maar als dit mijn set zou zijn zou ik eens terug naar basics gaan. Ik zou even een stereo preamp lenen, alle kabels vervangen door gewone snoertjes en ook de Power Plant er tussen uit. Op die manier hoor je de set in zijn pure vorm, dan kan je stapsgewijs zaken veranderen, zoals de speakerkabels, interlinks, .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 Just now, Gydo said: Hoe de set is aangesloten weet ik niet, ik heb het ook niet gevraagd. Ik acht echter dat de kans groot is dat ze analoog is aangesloten. Maar als dit mijn set zou zijn zou ik eens terug naar basics gaan. Ik zou even een stereo preamp lenen, alle kabels vervangen door gewone snoertjes en ook de Power Plant er tussen uit. Op die manier hoor je de set in zijn pure vorm, dan kan je stapsgewijs zaken veranderen, zoals de speakerkabels, interlinks, .... Analoog aansluiten op een 861 heeft absoluut geen zin bij een digitale bron, de 861 digitaliseerd namelijk de analoge bronnen en zet ze vlak voor de analoge uitgang indien deze aanwezig is weer om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 Just now, SpaceJS said: Analoog aansluiten op een 861 heeft absoluut geen zin bij een digitale bron, de 861 digitaliseerd namelijk de analoge bronnen en zet ze vlak voor de analoge uitgang indien deze aanwezig is weer om. Dat klopt, maar toen de man SACD's afspeelde ging dit perfect en dat digitaal signaal kan je niet naar de Meridian doorsturen. Ook Streamde de beste man en hij schakelde de Accuphase om, vandaar mijn voorlopige conclusie dat hij analoog is aangesloten. Ik ben ook niet zo'n fan van Meridian, maar dat is een kwestie van smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 16 minutes ago, Gydo said: Dat klopt, maar toen de man SACD's afspeelde ging dit perfect en dat digitaal signaal kan je niet naar de Meridian doorsturen. Ook Streamde de beste man en hij schakelde de Accuphase om, vandaar mijn voorlopige conclusie dat hij analoog is aangesloten. Ik ben ook niet zo'n fan van Meridian, maar dat is een kwestie van smaak. Duidelijk, lijkt mij inderdaad zinnig om in dit geval eens naar de complete set opzet te kijken, mij is het niet helemaal duidelijk wat de 861 in de hele opzet toevoegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 4 minutes ago, SpaceJS said: Duidelijk, lijkt mij inderdaad zinnig om in dit geval eens naar de complete set opzet te kijken, mij is het niet helemaal duidelijk wat de 861 in de hele opzet toevoegd. Hij gebruikt die als hij surround speelt, met name voor film. Hij heeft achteraan en in het midden nog een Magnepan's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 Ik heb even naar die 861 gekeken maar lijkt me wel een serieus apparaat. Echter lijkt het er op dat deze totaal verkeert gebruikt wordt als ik dat zo lees. Daar moet wel meer uit te halen zijn mits correct ingeregeld en aangesloten. Dit is geen consumer product wat je zelf zo maar even neerzet. zelf zou ik hier overigens voor een Lyngdorf gekozen hebben. Daar heb ik wel goede resultaten van gehoord maar zet je ook niet zelf zo maar even neer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 minder is meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 13 minutes ago, robx said: minder is meer Verklaar.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 5 hours ago, kappa7 said: Ik heb even naar die 861 gekeken maar lijkt me wel een serieus apparaat. Echter lijkt het er op dat deze totaal verkeert gebruikt wordt als ik dat zo lees. Daar moet wel meer uit te halen zijn mits correct ingeregeld en aangesloten. Dit is geen consumer product wat je zelf zo maar even neerzet. zelf zou ik hier overigens voor een Lyngdorf gekozen hebben. Daar heb ik wel goede resultaten van gehoord maar zet je ook niet zelf zo maar even neer. Een 861 zet je niet zomaar neer en vormt normaal gezien de spil van de installatie en de DAC voor alle digitale bronnem. Mijn G68 is zeg maar het kleine broertje en wordt ook als zodanig gebruikt. idealiter gebruik je er nog een HD621 of UHD722 samen met de 861, deze switchen hdmi en voeren het geluids deel van het signaal over MMHR naar de processor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 (edited) Als ik mocht kiezen zou ik voor de Trinnov Altitude gaan maar ik zie bij deze man de meerwaarde van surround niet in. Mijn inziens zou hij veel beter af zijn met een mooie stereo voorversterker. Ook die PS Audio Powerplant zou ik niet gebruiken, net zoals die ontzettend dure power kabels. Ik heb een foto gevonden van de man zijn set, weliswaar met de MG 20's die nu vervangen zijn door de MG20.7. De speakers staan niet ver uit mekaar en dat werkt natuurlijk ook niet. Je hebt daardoor een veel minder goed ruimtebeeld, weinig diepte. Het klinkt als een grote hoofdtelefoon. Ik vind het erg spijtig want als de man in de lengterichting zou spelen weet ik wel zeker dat zijn set veel beter zou spelen. Maar alles staat al meer dan 20 jaar exact hetzelfde. Edited 27 november 2022 by Gydo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 *knikt op en neer* Die 861 mag van mij wel blijven maar dan doorgelust over een mooie analoge voorversterker voor stereo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 3 minutes ago, Roots said: *knikt op en neer* Die 861 mag van mij wel blijven maar dan doorgelust over een mooie analoge voorversterker voor stereo. dat zuo de zaak alleen maar weer complexer maken. De 861 is prima in stereo, ik zie daar een extra losse stereo preamp niets aan toevoegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 blijkbaar niet...Je moet wel heel de keten bekijken héh...Een zeer kostbare cd speler die alles al op orde heeft ga je niet aansluiten op een analoog insteekkaartje of jaag je niet weer door een processor heen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 Ze spelen bijna nooit surround, ongeveer 2 keer per maand, vandaar dat ik het surround gebeuren niet begrijp. Ik heb niets tegen de Meridian, alleen zou ik uitsluitend voor stereo gaan in zijn situatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 Een kapitale installatie die op deze manier onmogelijk 100% kan presteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 1 minute ago, Hans van Liempd said: Een kapitale installatie die op deze manier onmogelijk 100% kan presteren. Dat is mijn punt, het is zo'n zonde, de set zou zoveel beter kunnen spelen want je hoort de potentie wel en de Magnepan's zijn echt wel mooie speakers. Ik heb hem er attent op gemaakt dat ik zijn set weinig dynamisch vind en dit was zijn antwoord: "Ik dacht wel dat je de 20.7 een beetje te braaf vond. Dat vond ik in het begin ook. Maar dat went wel." Het probleem zit zeker niet in de 20.7 maar elders . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 Leest de man mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 27 november 2022 Report Share Posted 27 november 2022 45 minutes ago, Gydo said: Als ik mocht kiezen zou ik voor de Trinnov Altitude gaan maar ik zie bij deze man de meerwaarde van surround niet in. Mijn inziens zou hij veel beter af zijn met een mooie stereo voorversterker. Ook die PS Audio Powerplant zou ik niet gebruiken, net zoals die ontzettend dure power kabels. Ik heb een foto gevonden van de man zijn set, weliswaar met de MG 20's die nu vervangen zijn door de MG20.7. De speakers staan niet ver uit mekaar en dat werkt natuurlijk ook niet. Je hebt daardoor een veel minder goed ruimtebeeld, weinig diepte. Het klinkt als een grote hoofdtelefoon. Ik vind het erg spijtig want als de man in de lengterichting zou spelen weet ik wel zeker dat zijn set veel beter zou spelen. Maar alles staat al meer dan 20 jaar exact hetzelfde. Omg, deze foto had ik ff gemist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts