audiofreak Posted 13 december 2022 Report Share Posted 13 december 2022 @TubejackDe Nessie Vinylmaster is het gewone model waar de Duitse fabrikant Draabe mee is begonnen. Ik heb deze met een aardige korting (1700 euro) nieuw gekocht bij Symbiose audio in Zevenbergen https://symbiose-audio.nl/. De opvolger en nieuwere versie, de Nessie Vinylmaster Advance kost 2300 euro nieuw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 december 2022 Author Report Share Posted 13 december 2022 (edited) 1 hour ago, carl said: Ik ben met een Knosti begonnen. Op zich erg goed doordacht als ontwerp. Nadeel is dat de drek uit de groef gaat en daarna in het waswater komt. Dat water druipt van de plaat en vervuilt hem weer. Zoals George schoonmaakt werkt volgens mij prima. Ik zie dat anders. Vuil diep uit de groef, komt wellicht alleen op de opervlakte van de LP en dan ook nog heel beperkt als de lp verticaal in het afdruip rekje staat. Ga het gewoon proberen, ik heb er wel vertrouwen in. Met mijn Lyra Delos had ik LP's die zo schoon genoeg waren, ik kan met ook niet herinneren dat er iets aan de naald bleef hangen. Met de Okki Nokki en Nagaoka MP-200 had ik dat weer wel. Edited 13 december 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 13 december 2022 Report Share Posted 13 december 2022 On 12-12-2022 at 21:29, kappa7 said: Voor mij ook Jack maar ik was wel blij dat Onno de plaat onderhanden wilde nemen. Met de Knosti was de plaat niet schoon te krijgen. Dan zie je wat de meerwaarde is van een goede wasmachine. Ik had de plaat anders nooit meer gedraaid. Het stof bleef maar uit de groef komen en moest na elk nummer de naald schoon maken. ook na de wasbeurt met de Knosti was dat zo. Ik heb jouw exemplaar in totaal 10x gewassen per zijde (totaal 20x) met het lange wasprogramma van 13 minuten, verdeeld over 6 avonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 december 2022 Report Share Posted 13 december 2022 Laat het duidelijk zijn Jack ik heb zelf jaren lang een Knosti gehad en ben er zeker niet ontevreden over. Met de Knosti vloeistof wel altijd pluizen gehad aan de naald. Vandaar dat ik George volg als die twee bakken gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 december 2022 Report Share Posted 13 december 2022 1 hour ago, audiofreak said: Ik heb jouw exemplaar in totaal 10x gewassen per zijde (totaal 20x) met het lange wasprogramma van 13 minuten, verdeeld over 6 avonden. En dat is goed te horen. Bedankt dat je dit heb willen doen voor mij, het wordt zeer gewaardeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 december 2022 Report Share Posted 13 december 2022 3 hours ago, Seed7 said: Heb wel eens gedacht, stappenmotor er op. Rondje snel, rondje langzaam, herhaal, herhaal achteruit. Volgens mij heb ik er twee, zo'n naspoelbak is wel slim. Er zit net te weinig ruimte in zo'n bak om er een ultrasoonstaaf in te hangen. Ik heb wel ooit een accuboor op de spindel gezet. Niet om te wassen maar om te drogen. Werkte goed maar kan je beter buiten doen had ik gemerkt . Meisje was niet heel blij met mij op dat moment. Het 2 bakken systeem werkt normaal eigenlijk wel goed maar heeft dus zijn grenzen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 december 2022 Report Share Posted 13 december 2022 (edited) Dubbel Edited 13 december 2022 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 13 december 2022 Report Share Posted 13 december 2022 1 hour ago, audiofreak said: Ik heb jouw exemplaar in totaal 10x gewassen per zijde (totaal 20x) met het lange wasprogramma van 13 minuten, verdeeld over 6 avonden. Dat is nog al wat..Wat is op den duur de lol er nog van, en dat voor een nieuwe plaat....Heeft zo'n nieuwe plaat dan 6 jaar open en bloot op de plank gelegen ofzo...Hoe komt dat vuil erin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 december 2022 Report Share Posted 13 december 2022 Geen idee waar het vuil vandaan komt. het betreft deze plaat in de half speed master uitvoering. https://www.bol.com/nl/nl/p/a-momentary-lapse-of-reason/9300000050298284/?bltgh=kTKnu9c1jNKf619MQlZEJQ.2_31.32.ProductTitle Is een hele mooie uitvoering van dit album. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 december 2022 Author Report Share Posted 14 december 2022 (edited) 8 hours ago, carl said: Laat het duidelijk zijn Jack ik heb zelf jaren lang een Knosti gehad en ben er zeker niet ontevreden over. Met de Knosti vloeistof wel altijd pluizen gehad aan de naald. Vandaar dat ik George volg als die twee bakken gebruikt. Pluizen had ik sowieso met de originele Knosti vloeistof. Al na één fles ben ik over gegaan naar QS, dat gebruik ik al jaren. Nu ga ik Walvis proberen. @edwin16 kon wel eens een goede methode gevonden hebben Edited 14 december 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 8 hours ago, audiofreak said: Ik heb jouw exemplaar in totaal 10x gewassen per zijde (totaal 20x) met het lange wasprogramma van 13 minuten, verdeeld over 6 avonden. hoe bepaal je dan of betreffende plaat schoon genoeg is of nog een ronde moet? 10x is wel erg vaak.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 Dat hoor je bij het afzuigen van de vloeistof. Als daar stof in zit dan tikt dat in de afzuigbuis. Tikt het niet meer dan zit het of te vast of alles is er uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 12 hours ago, Geerdie said: En als je de HELE Knosti nou in de ultrasoonbak zet? Dan gaat je knosti niet lang mee, door de cavitatie worden er gaatjes in het kunststof "gevreten". Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 1 hour ago, Seed7 said: Dan gaat je knosti niet lang mee, door de cavitatie worden er gaatjes in het kunststof "gevreten". Dan lijkt mij ultrasoon reinigen voor kunststof platen ook niet zo goed. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 Btw, cavitatie zijn kleine implosies, het gebeurt soms bij centrifugale pompen als er een heel klein beetje lucht word aangezogen en het resultaat is dat de waaier opgevreten word. Cavitatie kan dus een erg agressief effect hebben. Foto is van een pomp die aangevreten is door cavitatie, je kan dus al denken wat er zou gebeuren met een kunststof bak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 3 minutes ago, leobus said: Dan lijkt mij ultrasoon reinigen voor kunststof platen ook niet zo goed. groet, Leobus Een plaat bevind zich een te korte tijd in het ultrasone bad, de bak daarentegen ... het is dus daarom dat die steeds in RVS zijn uitgevoerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 6 minutes ago, Gydo said: Een plaat bevind zich een te korte tijd in het ultrasone bad, de bak daarentegen ... het is dus daarom dat die steeds in RVS zijn uitgevoerd. Exact. Bovendien draait de plaat. Een leuke proef is een strookje aluminiumfolie in een ultrasoonbad hangen. Binnen de kortste keren zitten er op regelmatige afstand gaten in. Zo kun je de frequentie van de staande golf in het bad aantonen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 6 hours ago, Tubejack said: Pluizen had ik sowieso met de originele Knosti vloeistof. Al na één fles ben ik over gegaan naar QS, dat gebruik ik al jaren. Nu ga ik Walvis proberen. @edwin16 kon wel eens een goede methode gevonden hebben Dat had ik dus ook. Met Walvis heb ik nog maar zelden tot nooit pluizen. Walvis weekt het vuil veel beter los dan de Knosti vloeistof. Om de vloeistof schoon te houden filter ik deze ook na elke 6-8 platen. Dat ligt uiteraard aan hoe vuil de platen zijn. En mocht er dan toch nog een beetje aan mijn Lyra Delos blijft hangen… die maak ik regelmatig schoon met de FLUX naaldreiniger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 5 hours ago, Duclaasie said: hoe bepaal je dan of betreffende plaat schoon genoeg is of nog een ronde moet? 10x is wel erg vaak.. Ik heb gewoon uit zekerheid de lp van Kappa7 10x gewassen. Mijn eigen lp (zelfde uitvoering) had ook veel stof. Die heb ik 6x gewassen voor ik het gehoormatig goed vond. Ik had eerst ook een exemplaar waarbij de inloopgroef van het 1e nummer het element er vanaf gooide. Zo ophet 1e oog zag je niets, totdat ik beter keek en zag dat de lp heel klein beetje krom was. Bij de platenhandelaar deed het exemplaar het wel goed, maar bij niet. Uiteindelijk na wat gedoe met de platenhandelaar kreeg ik een nieuw exemplaar. Dit exemplaar was dus ook erg vuil en dus 6x gewassen. Ik heb wel vaker bij nieuwe lp's gehad dat de nieuwe lp onder stof zat en/of een tik of kraakje had. Inmiddels kijk ik daar niet van op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 Als je platen warm in de hoes doet trekken ze krom. Ik denk dat de plaat heeft staan afkoelen in een licht vervuilde ruimte. Misschien wel vlak voor het weekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 4 hours ago, edwin16 said: Dat had ik dus ook. Met Walvis heb ik nog maar zelden tot nooit pluizen. Walvis weekt het vuil veel beter los dan de Knosti vloeistof. Dat zou kunnen betekenen dat het agressief is Edwin In de klassieke vloeistoffen zit water, alcohol en zeep. Misschien nog een druppel van een of ander spul. De moderne vloeistoffen zijn vaak op basis van pure zeep. De meeste kant en klare spullen zijn dan ook veel te duur. De basis ingrediënten zijn gewoon erg goedkoop zelfs in medische uitvoeringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 7 hours ago, Gydo said: Btw, cavitatie zijn kleine implosies, het gebeurt soms bij centrifugale pompen als er een heel klein beetje lucht word aangezogen en het resultaat is dat de waaier opgevreten word. Cavitatie kan dus een erg agressief effect hebben. Foto is van een pomp die aangevreten is door cavitatie, je kan dus al denken wat er zou gebeuren met een kunststof bak. IK heb een Koivijver en daarmee ook een centrifugaalpomp. Ik heb geleerd dat Cavitatie ontstaat als de pomp harder pompt dan dat het vloeistof kan aanzuigen en daardoor de zuurstof uit de vloeistof slaat. Zou een ultrasone reiniger de plaat van Kappa wel in 1 keer schoon hebben gekregen vraag ik mij af? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 1 minute ago, Roots said: Zou een ultrasone reiniger de plaat van Kappa wel in 1 keer schoon hebben gekregen vraag ik mij af? Dat zou ik niet weten en kan je ook niet controleren, lijkt mij. Immers, er zijn geen 2 identieke vervuilde lp's. Dat die 2 identieke lp's van Pink Floyd van George en mij zo vuil waren vond ik ook opmerkelijk, net zoals de 2 kromme lp's van dezelfde batch. En ook die 2 kromme lp's waren vuil. Verder wil ik opmerken dat ik wel vaker dingen ben tegen gekomen die de lp weergave niet ten goede kwamen. Voorbeelden die ik ondervond zoals : vuil, tikjes, krasje, naald springt uit zichzelf stukje verder halverwege de lp, vingerafdruk, etiket scheef. Dat kwam allemaal voor bij verschillende Pink Floyd heruitgave van de laatste 2 jaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 De opmerkingen in discogs m.b.t. uitgavekwaliteit geven meestal wel een goede indicatie over de kwaliteit (geluidtechnisch en producttechnisch) Gelukkig zelf nog nooit meegemaakt bij nieuw aangeschaft vinyl (hooguit wat stofdeeltjes). Maar het blijft vervelend wanneer je je verheugd op een nieuwe LP en deze toch niet aan de kwaliteitseisen voldoet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 14 december 2022 Report Share Posted 14 december 2022 1 hour ago, Roots said: IK heb een Koivijver en daarmee ook een centrifugaalpomp. Ik heb geleerd dat Cavitatie ontstaat als de pomp harder pompt dan dat het vloeistof kan aanzuigen en daardoor de zuurstof uit de vloeistof slaat. Zou een ultrasone reiniger de plaat van Kappa wel in 1 keer schoon hebben gekregen vraag ik mij af? Cavitatie ontstaat als er door een schroef o.i.d. een onderdruk in een vloeistof ontstaat. In die onderdruk gaat de vloeistof “koken”. De dampbellen die daarbij ontstaan komen even later weer ergens onder normale druk en imploderen dan weer. Dat geeft dan schade aan de omgeving. Dus geen aangezogen lucht of zuurstof. Die pomp slaat waarschijnlijk zo snel door de vloeistof dat hij plaatselijk lage vloeistofdruk veroorzaakt. En dan krijg je cavitatie. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts