Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

On 16-12-2022 at 21:45, kappa7 said:

Gisteravond op de AVNM heb we een voorversterker vergelijk gehouden.

Dat was als volgt opgezet.

Er was een schakelkast gemaakt waarbij direct tussen 2 voorversterkers geschakeld kon worden.

De verschillen zouden dan dus direct hoorbaar kunnen zijn en het audio geheugen wat minder zwaar belast worden.

Voor mij was dat een behoorlijke verrassing aangezien ik er eigenlijk van uit ga dat een eindversterker neutraal moet zijn en dat de voorversterker een beetje het peper en zout is om de boel op smaak te brengen.

De verassing was groot aangezien alle aanwezigen eigenlijk geen of soms maar kleine verschillen hoorden.

Er was een aardige range van voorversterkers aanwezig van een 40 jaar oude Philips tot een perfect metende Topping pre.

Het verschil met de Philips was duidelijk maar de rest wat eigenlijk allemaal een ladder volume regelaar had zat zo dicht bij elkaar dat het eigenlijk onmogelijk was een winnaar aan te wijzen.

De verschillen die ik zelf heb waargenomen tussen de verschillende modellen zaten in de richting van iets meer of minder ruimte en homogeen stereobeeld.

Echter de verschillen waren zo klein.

De winnaar van de shout out was uiteindelijk een Accuphase C-260.

Deze had voor mij een iets beter stereo beeld, wat minder groot uit elkaar getrokken dan wat de Topping deed en een wat completer plaatje.

Echter na de shout-out de schakelkast verwijderd en er waren mensen die dat een groot verschil vonden.

Ik zelf eigenlijk niet maar hebben toen zonder gelijk getrokken volume ook nog de topping beluisterd en die was daarna weer beter.

Wat mij betreft laat dit zien hoe slecht ons audio geheugen is en hoe graag we ons laten bedotten.

Wel heb ik een ontzettend leuke avond gehad.

Wel ben ik er van overtuigt dat als ik de vergelijking hier thuis zou doen in mijn eigen set en ruimte ik makkelijker de verschillen zou kunnen vinden bij langer en rustiger luisteren.

Dan ook wel zonder schakel kast.

Expand  

Leuke test, we hebben dat in het verleden hier op mijn luisterzolder ook eens gedaan. Gekalibreerd geluidsvolume en dan blind omschakelen.

In het begin waren er mensen die 4 vsn de 5 standen goed in schatte. Maar bij de tweede proef werkte ook dat niet meer.

Dan hoor je zelfs het verschil tussen een dure BOW CD speler en een goedkope DVD speler van € 35,- niet meer.

Ik wijt dat aan "overspannen hersenen", maw je wordt helemaal gek van dat geschakel en geconcentreer.

Wat veel beter werkt:

Twee apparaten gekalibreerd aansluiten. Een paar stukken muziek met het ene apparaat en dan met het tweede apparaat dezelfde muziek.

Dan ga je weer naar het eerste apparaat en laat de mensen wat punten geven voor verschillen die je zou kunnen horen. Laagweergave, ruimtelijkheid, transiënten enz. Doe dat met het tweede apparaat ook. En natuurlijk tussentijds geen discussies en er is niet bekend welk apparaat er speelt. Dan heb je na afloop een veel beter beeld van de verschillen tussen de apparaten.

Met meer apparaten wordt het al weer lastiger. Twee is voor één sessie het best.

Bruno (Putzeys) vertelde me ooit dat ze een shoot out hadden gedaan om de verschillen te horen tussen upsampling. Het panel bestond uit professionele luisteraars (lees: allemaal mensen die producten ontwikkelden). Er werd intens geluisterd en op het einde van de dag was iedereen het er over eens dat upsampling tot 192kHz het mooist klonk. Toen de setup werd afgebroken bleek echter dat men gans de dag naar 44.1 kHz had geluisterd. Zo zie je maar dat subjectieve waarnemingen je soms serieus kunnen foppen, zeker als er een er verwachtingspatroon is.

Het "in de wilde weg" luisteren en vergelijken is zinloos.

Als je iets wilt vergelijken dan leer je de luisteraars zich op dat aspect te focussen, het de herkennen en te 'waarderen'. Bijvoorbeeld het bultje in het hoog bij 2-3000Hz.

Bij het kalibreren van een koptelefoon  luister je om ne om naar twee tonen, een vaste referentie van 500Hz en een nadere. Vervolgens moet je aan een knopje draaien om die even luid te horen. De schakelfrequentie moet daarbij niet ver boven de 1s liggen, omdat je hersenen anders de tijd hebben om zich aan te passen. Je bent dan eeuwig aan het draaien en het wordt nooit goed. Ook hier weer,  een enkel aspect vergelijken.

Zeer geoefende technische luisteraars kunnen meer. Die kunnen in hun hoofd een lijstje met parameters aflopen.

Het zelfde principe gaat op voor smaak en zien. Een kleurgeheugen "bestaat" niet. Na een minuut kun je al niet meer zeggen of het rode staal met monster A of B overeen komt. ("bestaat" niet tussen aanhalingstekens. Een smid kan het wel door decennia lang naar gloeiend ijzer te kijken en dat te relateren aan hou zijn hamer afpringt)

EDIT: t.a.v. kabels, mijn kabel proef

Edited by Seed7

On 17-12-2022 at 15:44, Seed7 said:

EDIT: t.a.v. kabels, mijn kabel proef

Expand  

Leuk om te lezen. Ik gebruik nu 20 jaar vlak gevlochten kabels met ca. 40 draadjes (20+20) en ben nu met wat anders aan het expermenteren. Ook 2x 20 draadjes, maar dan getwist en juist enkele cm's van elkaar liggend. Gisteren heb ik de gaffels binnen gekregen en die heb ik er vandaag aan gesoldeerd. Nu zitten na 'n paar uur luisteren de vlechtsels er weer aan.

Verschillen:

Vlechtsels lijken wat minder ruimtelijk en in het midden wat meer aanwezig.

De losse draden getwist. wat ruimtelijker en wat strakker in het laag.

Maar eerst nog eens wat vergelijken.

Edited by Hans van Liempd

On 17-12-2022 at 15:59, Vinyl_Fuchs said:

Via WiFi middels Avast. Wifisterkte is op hoogste niveau. Krijgen een nieuwe router en dan mag de monteur van Ziggo het oplossen.

Expand  

Is Ziggo het enige wat je kunt gebruiken/krijgen?

Ik kan dan zelfs via de glasvezel van de KPN de T-mobile op 1 TB verbinding krijgen.

On 17-12-2022 at 15:59, Vinyl_Fuchs said:

Via WiFi middels Avast. Wifisterkte is op hoogste niveau. Krijgen een nieuwe router en dan mag de monteur van Ziggo het oplossen.

Expand  

Die monteurs van Ziggo zijn meestal echt goed is mijn ervaring. 🙂 Maar ik weet alleen niet, of ze storingen in niet-Ziggo apparatuur???? Zoals jouw  Netgear range extender kunnen oplossen. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack

On 17-12-2022 at 16:14, HansP said:

Is Ziggo het enige wat je kunt gebruiken/krijgen?

Ik kan dan zelfs via de glasvezel van de KPN de T-mobile op 1 TB verbinding krijgen.

Expand  

Dat maakt toch niet uit HansP? Ziggo, KPN, T-mobile en vele anderen.  Allemaal kunnen ze een internetverbinding leveren die snel genoeg is voor streamen. Wij hebben hier nu glas, maar ook Ziggo werkte prima.  🙋‍♂️

De Nakamichi spullen wel.  De voor-en-eind versterker niet.  Vooral die voor-en-eind zien er erg mooi uit.  

Maar ik ben heel erg gelukkig met het vintage setje dat er nu staat.

Het bijna net zo goed als mijn high-end spullen, maar is veel praktischer.

Lekker de Top 4000 van Radio 10 aan, digitaal met 384Kbits sec.  Echt top :wub:  

Je moet FF weten hoe 😉

On 17-12-2022 at 17:49, Roots said:
Expand  

Die Nakamichi CD2 was de minste van die serie, de CD1 heeft Azimuth en nóg betere koppen. Tot een jaar geleden gingen de CD2 voor 75 op MP met moeite. Maar het schiet nu allemaal omhoog.

On 17-12-2022 at 14:03, Hans van Liempd said:

Ondanks dat er marginale verschillen in versterkers en kabels zitten en alle luidsprekerfabrikanten pretenderen, natuurlijk klinkende te produceren, horen we maandelijks bij de audioclub geen kleine, nee heeeeeel grote verschillen. En dat zit echt niet alleen in de luidsprekers en akoestiek. En ook thuis behoorlijke verschillen door alleen andere kabeltjes.

Wanneer je dat niet hoort, of je er niet in interesseert, is dat prima. Ik ken ook mensen die kleine Sonos speakertjes hebben en daar heel gelukkig mee zijn. Ik kan daarmee moeilijk naar muziek luisteren.

Ik vraag me dan wél af, wat je hier komt doen? Wanneer je niks met klassieke muziek hebt, ga je toch ook niet naar een klassiek concert.

Expand  

De eerste drie zinnen zijn geen feiten!

Als het me niet zou interesseren zou ik het niet ook gedaan hebben, heb ik al gezegd. Zelfs bij een sonos kun je van muziek van vroeger een bepaald gevoel er bij krijgen..

Maar ook ik hou van mooi geluid, daar gaat het niet over. En wat doe ik hier?...wat vriendelijk allemaal...dus als je niet bij een bepaalde groep hoort over waarnemingen dan kun je beter hier weg gaan is wat je zegt..

Edited by kweetniet

On 17-12-2022 at 16:00, Hans van Liempd said:

Leuk om te lezen. Ik gebruik nu 20 jaar vlak gevlochten kabels met ca. 40 draadjes (20+20) en ben nu met wat anders aan het expermenteren. Ook 2x 20 draadjes, maar dan getwist en juist enkele cm's van elkaar liggend. Gisteren heb ik de gaffels binnen gekregen en die heb ik er vandaag aan gesoldeerd. Nu zitten na 'n paar uur luisteren de vlechtsels er weer aan.

Verschillen:

Vlechtsels lijken wat minder ruimtelijk en in het midden wat meer aanwezig.

De losse draden getwist. wat ruimtelijker en wat strakker in het laag.

Maar eerst nog eens wat vergelijken.

Expand  

Idd...lijken🙂

Ja je hersens kunnen je goed bedotten dat is bekend. Maar ik zal er verder over ophouden, ik denk gewoon logisch. 

Trouwens nog niemand die het mij uit kan leggen waarin dat verschil dan zit..

On 17-12-2022 at 15:30, Gydo said:

Bruno (Putzeys) vertelde me ooit dat ze een shoot out hadden gedaan om de verschillen te horen tussen upsampling. Het panel bestond uit professionele luisteraars (lees: allemaal mensen die producten ontwikkelden). Er werd intens geluisterd en op het einde van de dag was iedereen het er over eens dat upsampling tot 192kHz het mooist klonk. Toen de setup werd afgebroken bleek echter dat men gans de dag naar 44.1 kHz had geluisterd. Zo zie je maar dat subjectieve waarnemingen je soms serieus kunnen foppen, zeker als er een er verwachtingspatroon is.

Expand  

Dat bedoel ik, het zijn je hersens. Maar misschien horen veel mensen het niet en sommige wel.

Capaciteit, inductie, weerstand, skineffect, vasthouden van lading in isolatie die iets later weer vrij komt en nog wel wat meer.

Maar ik weet het antwoord al dat dit allemaal toch niet hoorbaar is en het dus tussen de oren zit. Dat hebben jouw voorgangers in deze al tot in den treuren verteld. Dat laatste is de reden dat men wat geagiteerd reageert. We kennen dit soort verhalen nu wel.

groet,

Leobus

On 17-12-2022 at 19:16, leobus said:

Capaciteit, inductie, weerstand, skineffect, vasthouden van lading in isolatie die iets later weer vrij komt en nog wel wat meer.

Maar ik weet het antwoord al dat dit allemaal toch niet hoorbaar is en het dus tussen de oren zit. Dat hebben jouw voorgangers in deze al tot in den treuren verteld. Dat laatste is de reden dat men wat geagiteerd reageert. We kennen dit soort verhalen nu wel.

groet,

Leobus

Expand  

Bedankt. Wist niet dat er hier anderen zijn geweest die er ook zo over dachten, dacht dat het hier allemaal gelijkgestemde waren..of nu weer zijn🙂

On 17-12-2022 at 19:20, Tubejack said:

Ach ik heb een audiovriend en die gaat ook helemaal over de rooie als het over kabels. Net nog telefonisch gesproken.  Ik: sommige horen het wel en andere niet!.....  Nou en? lekker belangrijk 😂 

Expand  

Ach iedereen moet het maar voor zich zelf uitmaken, ik luister liever naar muziek dan elke keer kabeltjes te blijven uitproberen en technisch gaan zitten luisteren zonder echt gewoon te gaan zitten.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...