Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

58 minutes ago, robx said:

Meer flauwekulletjes als Schumann resonatortjes en Bybee dingessen (signal enhancers). Meer meer is meer beter.

En bij jou? 

Ik speel al een tijdje in de woonkamer met een Optonica SO en SX-9100 vintage voor-en-eind versterker. 

Wat modificaties betreft, niks bijzonders. 

FM, DAB+ Ziggo digitaal, vinyl, CD, streaming. Elk medium speelt goed tot zeer goed.

Nieuwste speeltje is een Nakamichi CR-3.  Ik heb het deck wat aandacht gegeven, speelt nu ook mooi. 

Ik ben momenteel bandjes aan het opnemen. Labels, maak ik aan met J-card.

Edited by Tubejack

12 hours ago, robx said:

enorm leuk die oude spullen! vaak nogal goed aan te horen he?  

Zeker. Het is een mix van modern en vintage.

Oja, Ik vergeet  internet radio, dat heb ik natuurlijk ook... 😉

Edited by Tubejack

Zo'n Strain Gauge heeft nog steeds een naald en de plaat wordt dus niet aanrakingsvrij afgetast. Maar i.p.v. spoeltjes heeft dit element rekstrookjes als opnameelement. Zoiets als wat in goede elektronische weegschalen zit.

Deze heeft dus niks met een laserdraaitafel te maken.

Maar het ding klonk inderdaad erg goed.

On 9-1-2023 at 19:46, Hans van Liempd said:

Zo'n Strain Gauge heeft nog steeds een naald en de plaat wordt dus niet aanrakingsvrij afgetast. Maar i.p.v. spoeltjes heeft dit element rekstrookjes als opnameelement. Zoiets als wat in goede elektronische weegschalen zit.

Deze heeft dus niks met een laserdraaitafel te maken.

Maar het ding klonk inderdaad erg goed.

Dus is daar nog steeds de needle-drag van toepassing lijkt het....

Gister met de oscilloscoop de kanaalscheiding van mijn element geoptimaliseerd. Met mijn oude scoop kon ik de waardes niet aflezen, waardoor ik alleen visueel de beste afstelling kon zoeken. Met weergave van de spanning kan ik nu exact vinden wanneer de kanaalscheiding optimaal is. Ik wist wel dat dit een nauwkeurig proces was, maar nu ik exacter kan meten blijkt des temeer hoe groot het effect van een kleine afwijking al is. Uiteindelijk uitgekomen op een kanaalscheiding van 30dB en kanaalgelijkheid van <0,5 dB verschil. 

Niet zo'n leuke dag. Gisteravond om 20:55 flits met een extreem harde knal is  de bliksem is hier ergens in de buurt ingeslagen. TV stuk, Mac mini stuk, en een digitaal Ziggo radio kastje.  

Vooral jammer, dat mijn Mac mini "opgeblazen lijkt".  Het was zo'n fijn multi media station.:( Van de verzekering verwacht ik niet veel..... 

Mijn Schiit dac blijkt ook defect :(

Edited by Tubejack
update

7 minutes ago, kappa7 said:

Dat is balen als zo iets gebeurt.

Verzekering is vaak dagwaarde en dat valt vaak tegen.

Ik hoop dat het goed komt.

Dank je George.

De bliksem/inductie spanning is via de Ziggo aansluiting binnen gekomen en heeft alles verwoest dat daar op aangesloten was. Ook apparatuur die via HDMI en USB was aangesloten is defect. Geluk bij een ongeluk, het had veel erger gekund. In de stoppenkast hebben we een extra overspanning beveiliging ooit laten aanleggen. De buren in de straat hebben ook schade, bij hen is het via het lichtnet binnen gekomen.    

Wat ik naast mijn Mac mini het meest jammer vind is mijn Schiit Modius dac. Daar zat een AKM 4493 dac chip in. Die klonk zo ontzettend mooi. 

Wordt helaas niet meer gemaakt.  Gelukkig, heb ik nog wat mooie opnames op tape. 

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...