Seed7 Posted 25 januari 2023 Report Share Posted 25 januari 2023 2 hours ago, Tubejack said: Aan de andere kant in een studio wil je geen kleuring/sausje over de muziek. Op zich willen ze dat wel, maar niet bij de apparatuur waarmee je monitort of in je ADC. Voor de rest heb je heel veel saus in een studio. Mengpanelen van Neve zijn daar een mooi voorbeeld van, heel veel signaaltrafo's met signatuur. Of denk aan de vele typen compressoren, digitale plug-in, optische buizen compressor, bandrecorder in de send-return, overstuurde buizen, net verzadigende trafo's, halfgeleider schakelingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 januari 2023 Report Share Posted 25 januari 2023 (edited) 3 hours ago, Seed7 said: Dat dus. En natuurlijk heeft ieder component een "signatuur" en de mix er van ook. De "ophef" over het dac merk heeft voor mij altijd zoiets als tube-rolling. Als je wisselt klinkt het anders, als je wisselt en je past de schakeling exact aan klinkt het het zelfde. Dat betwijfel ik dus ook. Ik vind ESS altijd wat schraal en technisch klinken. AKM klinkt altijd natuurlijker/voller, voor mij dan. Die ik hoorde waren overigens de versies van vóór de brand. In mijn DAC zit een Texas Instruments/Burr-Brown PCM1795. Die zit er ergens tussenin. En na al die jaren ben ik er nog steeds erg blij mee. Maar de signatuur van de DAC chip hoor ik dus duidelijk en is nimmer hetzelfde. Edited 25 januari 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 januari 2023 Author Report Share Posted 25 januari 2023 (edited) 4 hours ago, Seed7 said: De "ophef" over het dac merk heeft voor mij altijd zoiets als tube-rolling. A Inderdaad, er staan hier een aantal DAC's. Een voor in de studio met een ESS9018S. Dat is een chip met 8 dac's in één behuizing waarbij 4 paralel geschakeld worden in stereo. Hij klinkt héél precies en heeft een hoge resolutie. Samen met een wat neutrale versterker vind ik het wat kil klinken. Samen met een van mijn buizen versterkers weer precies goed. Ik heb ook een buizen versterker die zelfs wat klinisch klinkt. Samen met een AKM 4393 klinkt het weer prachtig. Edited 25 januari 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 On 24-1-2023 at 20:45, Roots said: Zou RME nou echt zo goed zijn? Er rouleert nou al een tijdje een DAC van hen op het web....Iedereen wil m proberen maar komt vervolgens weer in de verkoop. Maar waar staan al die teleurstellende apparaten dan in de verkoop? Ik ben een best tevreden rme gebruiker. Deze converter komt wel vaak in een verbeterde " " uitvoering op de markt. Nu weer met riaa correctie, na anniversary en black edition. De vorige versie is nieuw te koop voor €1000 minder dan de nieuwe (€2500). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 (edited) 28 minutes ago, Kraus vonBentinck said: De vorige versie is nieuw te koop voor €1000 minder dan de nieuwe De nieuwprijzen zijn op het moment net zo avontuurlijk als de verkrijgbaarheid. Een Pro FS is 2e hands maar een fractie goedkoper dan een nieuwe Black Edition, als je er aan kunt komen. Ik zit al een hele tijd op een Black Edition te loeren, maar helaas. Edited 26 januari 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 Heb je ook gekeken bij Bax? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 https://www.bax-shop.nl/audio-converter/rme-adi-2-pro-fs-r-ad-da-converter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 26 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Heb je ook gekeken bij Bax? Een van de adressen die ik in de gaten houd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 Ik gebruik de RME kaarten al meer dan 20 jaar. Ooit begonnen met een digi96 om het scms van nbde dat recorder te omzeilen. Ik heb nu een 9632HDSPeAIO Pro en als externe DAC een Antelope Zodiac Gold/Voltikus via AES/EBU. Ik had 2 kaarten in de PC maar dat is overkill. De vorige kaart is een 9632HDSPeAIO. Die ligt nu op de plank te verstoffen. Je bent welkom om de kaart te lenen. Ik heb er een break- out kabel bij en twee extra In/out kaarten. Die kaarten passen niet op de Pro. Het is wel niet wat je zoekt maar je kunt het gebruiken om een indruk te krijgen van de RME kwaliteit. Ik heb ook de word-clock maar die heb ik nog in gebruik (sync-in bij kopieën van Tidal etc,). Op de break-out kabel zit een aparte hoofdtelefoon aansluiting. Het mooie van de RME is de vrije software, digicheck. Dat is echt superhandig, vooral in combinatie met analoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 PS. Van de mooie Empire EDR 9 is enkele weken geleden spontaan de naaldtip afgevallen. Einde (fraai) verhaal. Het zal de leeftijd zijn geweest. Maar ongetwijfeld is de wijn ook op. Ter vervanging + troost heb ik voor de black widow een nieuwe AT- OC9- XLS gekocht. Die past ook heel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 Leuk Kraus. Een prijzig maar mooi element rond de 800 euro lees ik online. Ben benieuwd naar je ervaringen. Had je niet liever een vervangende naald gekocht voor de Empire? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 1 hour ago, Kraus vonBentinck said: PS. Van de mooie Empire EDR 9 is enkele weken geleden spontaan de naaldtip afgevallen. Oh wat jammer. Heeft Jico niets dat er in past? Alternatieven zul je vast wel onderzocht hebben. T.a.v. je aanbod, dank je, maar neen. Ik ken de eerste ADI-2 pro vrij goed. Zo'n insteekkaart gaat geheel aan mijn doel voorbij. Het mooie van de nieuwe ADI-2/4 is voor mij de RIAA. Het betekend dat ik op drie "installaties" met een enkel kastje toe kan. Het is zo licht en klein dat het makkelijk naar een andere plek mee te nemen is. In de hoofdset zou het dan als vv functioneren, beneden in de leesstoel als koptelefoonversterker en als audio interface bij het workstation met een paar kleine actieve monitoren. Op elke plek zou een draaitafel, cd loopwerk en streaminglaptop kunnen staan. Eerst moet er in huis weer e.a. gedaan worden, dan de set opnieuw opstellen en knopen doorhakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 On 22-1-2023 at 19:31, pjotr27 said: Vandaag was er in Hoogeveen een platen/cd beurs. Het was naast erg druk opmerkelijk hoeveel 20ers, 30ers er rondliepen die serieus geld uitgaven aan een nieuwe aanwinst. Als ik dat zie dan heeft audio/hifi echt wel een toekomst... Toen ik 20-30 was, had ik ook nog serieus iets te besteden. Ik kon toen ook nog eens goed sparen, oftewel op mijn 23ste had ik mijn beste spaarsaldo tot dato. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 8 hours ago, Kraus vonBentinck said: Maar waar staan al die teleurstellende apparaten dan in de verkoop? Ik ben een best tevreden rme gebruiker. Deze converter komt wel vaak in een verbeterde " " uitvoering op de markt. Nu weer met riaa correctie, na anniversary en black edition. De vorige versie is nieuw te koop voor €1000 minder dan de nieuwe (€2500). Ik had het maar over 1 RME DAC Kraus die nu al voor de derde keer in een half jaar tijd verkocht is. Dat is niet omdat ze er zo tevreden over waren. ≥ RME ADI-2 DAC — Converters — Marktplaats Dat het een prima DAC is die heel veel resolutie laat horen twijfel ik niet aan...Net zoals jou Antelope DAC. IK ben al een tijdje opzoek naar een mooie DAC die alles in huis heeft. Tijdje terug stond er een mooie Accuphase te koop, spijt dat ik hem niet gekocht heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 Welke Accu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 Hier gelukkig geen DAC-onrust (alleen analoge onrust). Uitermate content met mijn Marantz ND8006 voorzien van Sabre ESS en dat met slechts 44,1 kHz/ 16 bit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 7 minutes ago, Roots said: Gatver... opamps in de uitgangstrap... Hadden ze dat voor dat geld niet netjes discreet kunnen opbouwen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 En dan ook nog de DP1000 erbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 Ja dat zou je denken...Ik ben ook zo hoor Hans Onze KT88 verzekerde ons ooit eens dat opamps niet onder hoeft te doen voor discreet, in tegendeel zelfs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 4 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: En dan ook nog de DP1000 erbij. Nee dat niet, het is puur voor enkel een nearfield PC setup. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 Serieus geld voor een dac, maar dat mag de pret niet drukken. Voor dat geld zou ik liever een mooie, zwarte NAS Deco aanschaffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 26 januari 2023 Report Share Posted 26 januari 2023 7 hours ago, Ivan10 said: Leuk Kraus. Een prijzig maar mooi element rond de 800 euro lees ik online. Ben benieuwd naar je ervaringen. Had je niet liever een vervangende naald gekocht voor de Empire? In de wereld van de elementen is het niet zo prijzig Die Empire maakte de vintage zogezegd compleet, arm & element uit dezelfde periode. Het element was rond de 40 jaar oud. Het leek mij dat het gewoon een keer op houdt en dat je aan zo'n oudje niet meer moet gaan repareren. Even later is er misschien weer wat anders. Het nieuwe element is qua gewicht en vooral qua compliantie precies geschikt voor de lichte black widow. Ook had ik liever een low- dan weer een high-output element. Bovendien heb ik een hoge pet op van "oude, analoge" merken als Denon en AudioTechnica. Die leveren waar voor geld. En inderdaad, het element blinkt uit in tracking, kanaalscheiding en kanaalgelijkheid en er is ook qua dynamiek (niet zo dynamisch als de Empire EDR9 -Extra Dynamic Range-) en klank niks verkeerds aan maar ook niks uitzonderlijk goeds. Gewoon goed is ook goed. Ik heb even overwogen een mooie vdH The Frog te monteren maar nog een erg duur element er bij opde draaitafel vond ik te gek. Erg ligt ook nog een Benzmicro Wood L2 ongebruikt op de plank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 januari 2023 Author Report Share Posted 27 januari 2023 (edited) Vanaf vandaag kan ik weer streamen. Goed geholpen door helpdesk van Audirvana. De licentie key gaf -ondanks een back-up- problemen. Het mail adres waar de licentie aan gekoppeld is; Waarmee je e.e.a. kan resetten, gebruikte ik al jaren niet meer. Dus op een gegeven ogenblik liep ik vast. Nog niet helemaal naar mijn zin, want mijn mooiste dac staat nog te reparatie in de USA. Maar langzaam gaan dingen weer werken. Mijn ESS dac klinkt wel aardig Edited 27 januari 2023 by Tubejack update Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 januari 2023 Report Share Posted 27 januari 2023 19 hours ago, Roots said: Ja dat zou je denken...Ik ben ook zo hoor Hans Onze KT88 verzekerde ons ooit eens dat opamps niet onder hoeft te doen voor discreet, in tegendeel zelfs. Weet ik. En ik denk dat het ook heel goed kan. Ik heb van mijn broer begrepen, dat de huidige opamps achter blijven bij een optimaal mogelijke discrete oplossing. Maar helaas zijn de meeste oplossingen lang niet optimaal en slechts kopieën van bestaande ontwerpen. Hij zegt ook dat het met de huidige nanotechnologie in chips veel beter kan. Zelfs beter dan met de goede discrete oplossingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts