Jump to content

Luisterkamer maken

pjotr27
 Share

Recommended Posts

Zijn de combinatie van 'kastje' en magneetloze luidspreker soms een moderne ontwikkeling van een tamelijk oud principe, namelijk de zogenoemde 'elektromagnetische luidspreker'?

6 minutes ago, Anathema said:

Zijn de combinatie van 'kastje' en magneetloze luidspreker soms een moderne ontwikkeling van een tamelijk oud principe, namelijk de zogenoemde 'elektromagnetische luidspreker'?

Klopt, er zit geen magneet achter de unit maar je maakt een magnetisch veld met stroom. Daar is dat kastje voor. De dac is trouwens een oude 1540 Dac met in de uitgangstrap buisjes. Simpel ding, maar zo mooi....

De set zoals opgesteld bij binnenkomst heeft maar heel kort aangestaan. Cock had zijn eigen harmonizers meegenomen en die werden vrijwel direct aangesloten.  Het effect van de harmonizers was direct merkbaar. Er komt gelijk meer body in de klank en veel klanken worden meer “afgepast”, meer gedefinieerd is meen ik het juiste woord. Net als een iets hogere resolutie bij een foto. Er werd een CD gespeeld met een aantal historische instrumenten, vooral snaren, en dat leidde tot wisseling van linker- en rechterkanaal. Foutje in de bekabeling. Aardig om te horen allemaal maar mij zei het op zich niet veel. Veel sprekender was de soundtrack van de Pedro Almovodar film ‘Hable con ella’. Mooie film, aansprekende muziek. Emotie komt goed over. Dynamiek is dik in orde en snel is het allemaal ook. Levendig dus en zeker niet saai. De luidsprekers vallen heel behoorlijk weg, het beeld iets meer in de breedte dan in de dpiepte.

Ben je bij iemand op bezoek dan is het eigenlijk het leukste om de muziek waarvan de gastheer het meest houdt te beluisteren. “De man en zijn muziek/set” zogezegd, daar gaat het toch om.

Nu zijn Pjotr zowel als Cock nogal liefhebbers van jazz en ben ik dat in het geheel niet. Laatst was ik ook nog bij zo’n jazz-liefhebber. Op bijna oorlogssterkte werden een aantal jazz-combo’s ten gehore gebracht. Blumenhofers knalden de aanslagen op de piano er uit alsof er een steen door de ruiten vloog. Indrukwekkend wat de set presteerde en wat de jazz muziek presenteerde.

Onverwacht klonk toen ineens Kari Bremmes. Ik wist meteen wat (in mijn oren) mis was met die jazzmuziek. Allemaal grote ego’s die met hun ellebogen werkten tegen de andere leden van het combo om vooraan te kunnen staan met de virtuoze solo op hun eigen instrument. Hoe anders bij Kari Bremmes. Even grote bezetting maar allemaal gericht op hetzelfde doel, het neerzetten van een sfeer, begeleiden in de ware zin des woords en accentueren van de stem Alles ter ondersteuning van het geheel. Dat is toch meer mijn ding.

Pjotr is een goede gastheer en mijn eigen meegebrachte CD’s kwamen dit keer overvloedig aan bod en zowel Cock als Pjotr hebben dit geduldig verdragen. Dat maakt het voor mij in ieder geval wat makkelijker om indrukken van de set op te doen.

De muziek vloeit goed uit de speakers, de instrumenten van het orkest zijn prima te onderscheiden en zoals gemeld, stemmen komen werkelijk voorbeeldig tot gelding. Een trio van twee tenoren en een mezzosopraan voldeed precies aan de eisen van Mozart: flink schreeuwen door elkaar en toch elk afzonderlijk goed verstaanbaar. Ik vind het geniale muziek. De hoge geschooldheid van de stemmen en de subtiele variaties, het komt allemaal heel mooi tot zijn recht. Helaas had ik niks bij me van Cecilia Bartoli want ik vermoed dat de breedbanders heel erg goed overweg zouden kunnen met haar elastieken stembanden.

Het is de eerste keer dat ik zulke breedbandspeakers heb gehoord en ik moest er op gewezen worden dat het weliswaar breedband is maar je toch niet moet verwachten dat er echt heel diep laag uit kan komen. Dat viel mij toch op en ik miste dat toch wel. Pjotr was zeer stellig in zijn overtuiging dat juist dat hem zo goed beviel en ik neem het zonder meer van hem aan. Ook Cock was zeer tevreden met datgene wat de speakers lieten horen, mooi aaneengesloten hoog, midden en laag over alle frequenties. Een akoestische gitaar is een bescheiden instrument dat zich niet kan meten met een viool of al helemaal niet met een concertvleugel. Toch, een echte concertgitaar klinkt in de huiskamer eigenlijk al te groot. De lage E-snaar komt met body en kastvolume echt wel binnen. Een gitaarduo van John Williams en Julian Bream klonk prima, snel en met mooie flageolets, pianissimo en forte fluweelzacht of spetterend maar de body van de gitaren miste ik toch wel. J.J. Cale heeft een band die je eigenlijk moet horen in een wat kleiner zaaltje, lekker allemaal staand en meestampend op de muziek. Daar is het slagwerk en de punch ervan erg belangrijk en voor zulke muziek zijn de breedbanders niet de meest aangewezen keuze. Mijn oordeel is, prachtige speakers maar geen echte all-rounders.

Wij hebben met zijn drieën flink wat uurtjes besteed in deze fijne luisterruimte en heel wat muziek heeft de revue gepasseerd tot aan de franse chansons toe. George Moustaki, ach wat een andere tijd was dat, mijn ogen werden er vochtig van. Dat mis ik ook wel, dat je nog oprecht kon geloven in een betere wereld zonder van alle kanten gewezen te worden op enge complotten van ongrijpbare griezels die niks goed met de mensheid voor hadden. Het zal de leeftijd zijn.

Vermelden moet ik nog enkele zaken:

- dat ook een kabelwissel heeft plaats gevonden. Wat de originele kabels waren weet ik niet maar Cock had Ocos-kabels in zijn koffertje en ook dat leverde een hoorbare verandering op. De ruimtelijkheid werd groter. Ik begreep dat die Ocos kabels een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding hebben.

Ik had helemaal niks te klagen want speciaal voor mij, voor Cock en Pjotr hoefde dat niet want die wisten het al, werden ook nog de hoorns aangesloten. Teresa Berganza o.l.v. Caludio Abbado in Carmen met "Les sistres" in het café van Lilas Pastia. Mercedes, Frasquita en Carmen herself zwaaiend met hun hoog opgetrokken rokken op de tafels, zeker & vast gekleed zoals bij de can can behoort. Ik zag het helemaal voor me en vond het beeld echt veel dieper dan voorheen.

Ik vermeld het speciaal zodat men een waardeoordeel kan vormen over mijn luistervaardigheid want de betere oren van Pjotr en Cock vonden het helemaal niks. En ik heb inmiddels begrepen vele anderen met hen.

- alle moeite en werk die is gestoken in de luisterkamer hebben zich absoluut geloond. Het is een prettige ruimte. Niks benauwds, niet volgepropt met allerhande overbodige zaken maar wel voorzien van een essentiëel extraatje:

IMG-20230417-WA0001-2-1.jpg

Ook daaruit kwam een smakelijke versnapering voor weer een ander zintuig.

De tractatie van een met de hand gemaakte “roze koek” (extra dikke laag roze)van de warme bakker op de markt ging er in als….. koek! Heerlijk.

Wanneer ook de set helemaal af is, krijgen de harmonizers hun plaatsje boven op de nieuwe kasten. Het is dan zaak om goed aandacht te besteden aan een stevige, wiebelvrije fundering.

De kleine sofa zat prima, ik zelf zou een lekker poefje om de benen te strekken als kleine aanvulling willen aanbevelen.

Beiden werden we beloond met een CD van het Julia Hulsman Quartet, nota bene voorzien van de handtekeningen van de leden.

DSC-0046-2-1.jpg

Het was me het 9-urige ‘werk’dagje wel: bijna 5 uurtjes luisteren en 4 uurtjes in de auto (de tijd vloog voorbij) en deze conclusie is verantwoord:

“Het is absoluut zeker:

Elk audiofiel congres

Wordt geheid een succes

Met Cock als boeiende spreker”😁

Edited by Kraus vonBentinck

Dank voor het mooie verslag! Het komt goed overeen met wat ik vind en ook wil horen. Bedenk ook dat 16 ohm breedbanders voor een transistor versterker geen prettige "last" is. Dit gaat komende maanden nog flink veranderen als er een 2A3 buizenversterker komt. Met dan ook nog eens nieuwe kasten voor de fieldcoils en nieuwe units. We hebben denk ik alledrie genoten van allerlei prachtige muziek. Zelfs Mozart vond ik zeer horens waardig (hoewel ik niet erg van moordpartijen houd).

Wat een geweldig verslag Eric! Ook met foto's erbij, dat maakt het ook meteen veel duidelijker wat er staat, en hoe het er staat! Zoals ook al eerder benoemd, het is een super verslag van een mooi luisterbezoek. Altijd weer de kers op de audiotaart :D.

Wat een heerlijk verslag om te lezen, waarvoor dank!

Wat ik toch nog even extra aandacht wil geven is deze passage:

Onverwacht klonk toen ineens Kari Bremmes. Ik wist meteen wat (in mijn oren) mis was met die jazzmuziek. Allemaal grote ego’s die met hun ellebogen werkten tegen de andere leden van het combo om vooraan te kunnen staan met de virtuoze solo op hun eigen instrument. Hoe anders bij Kari Bremmes. Even grote bezetting maar allemaal gericht op hetzelfde doel, het neerzetten van een sfeer, begeleiden in de ware zin des woords en accentueren van de stem Alles ter ondersteuning van het geheel. Dat is toch meer mijn ding.

Hier wordt verwoord wat ik regelmatig denk als ik veel drukke jazz muziek hoor!

Groeten,

Marcel

11 hours ago, SMarcel said:

Wat een heerlijk verslag om te lezen, waarvoor dank!

Wat ik toch nog even extra aandacht wil geven is deze passage:

Hier wordt verwoord wat ik regelmatig denk als ik veel drukke jazz muziek hoor!

Groeten,

Marcel

Volgende week naar een concert van Kari Bremnes. Ze komt in Duitsland Oldenburg. Ik ben zeer benieuwd...

47 minutes ago, Auke12 said:

Om Kari Bremnes wat te leren kennen zou ik het Engelstalige album NORWEGIAN MOOD willen aanraden. Maar bijna alles is prachtig.

Kijk, meningen kunnen verschillen. Ik heb een aantal cd’s van haar, maar vind die engelstalige de minste. Waarschijnlijk omdat ik de nummers daarop al in het Noors ken. En de eerste indruk blijft dan hangen.
Haar mooiste CD vind ik de life CD “Reise”. Echt geweldig wat zij en haar band life kunnen laten horen. (Draai de engelstalige nummers daarop dus nooit)

Overigens zingt zij ook mee op de CD “The man from God knows where” . Ook KKV label. Ook zo’n juweeltje.

groet,

Leobus

2 hours ago, Auke12 said:

Qobuz?

Yep erg he. De rest van dit forum merkt het waarschijnlijk niet eens.... :unsure: Een paar Noorse albums zijn  24/48. Er zijn er nog meer 128Kbit MP3.  Maar misschien lig het aan mijn speler. Kan iemand dit checken? 

Desemberbarin.png

Edited by Tubejack

2 hours ago, Tubejack said:

Oeps :wacko:

Norwegian-Mood.png

Ja dat klopt allemaal. Je wordt beduveld waar je bij staat in een aantal gevallen. Het is niet altijd nep want er zijn (op Tidal) toch ook wel 88.2/24 files. Maar dan meestal weer door de MQA molen volgens mij. Ik vind op het moment Amazon goed genoeg.

Leuk Kari Bremnes maar ik vraag bij deze dan ook maar eens aandacht voor de Nederlandse Daisy Cools. Eternal Newcomer, beluister dat ook eens.

2 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Ja dat klopt allemaal. Je wordt beduveld waar je bij staat in een aantal gevallen. Het is niet altijd nep want er zijn (op Tidal) toch ook wel 88.2/24 files. Maar dan meestal weer door de MQA molen volgens mij. Ik vind op het moment Amazon goed genoeg.

Leuk Kari Bremnes maar ik vraag bij deze dan ook maar eens aandacht voor de Nederlandse Daisy Cools. Eternal Newcomer, beluister dat ook eens.

Op Qobuz is het een beetje een rommeltje wat albums van Kari Bremnes betreft. Van hi-res 24/48 CD 16/44.1 MP3 320 en 128Kbit 

Daisy Cools. Eternal Newcomer staat nu op, begint lekker energiek. Mooi opgenomen  :)