pjotr27 Posted 14 juni Author Report Share Posted 14 juni Gisteren kwam een vriend een setje puur zilveren luidsprekerkabels brengen en meteen even luisteren. Het klinkt verbijsterend goed terwijl de kabels nog moeten inspelen. We zaten te luisteren naar het Beaux Arts Trio (Philips opnames) en het lijkt wel of er echt drie muzikanten voor je zitten te spelen. Zo verbijsterend echt. Mijn vriend merkte op dat je wel heel veel geld moet meebrengen om de Aurel Bryan te overtreffen, als je het al muzikaler kan krijgen. Je kan best speakers bedenken die "meer" laten horen, maar die zijn veel minder muzikaal en vooral veel vlakker. Ik zou niet weten wat ik nog kan verbeteren, ga maar eens flink investeren in heel veel nieuwe muziek... We hadden nog even de Shanling vergeleken met SPDIF of I2S, de laatste is meer kippenvel. Dus die blijft zitten. En dat met een HDMI kabel van slechts enkele tientjes. Wellicht is daar nog winst te halen, maar belangrijk is wel dat de muzikaliteit niet verdwijnt... Ik hoef niet perse "meer" te horen als dat ten koste gaat van kippenvel.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 15 juni Report Share Posted 15 juni Gefeliciteerd, en die oude Philips opnames van het BoosAardig Trio zijn heel erg muzikaal, enorm genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 6 augustus Author Report Share Posted 6 augustus Gisteren al luisterbezoek gehad, later deze week wellicht nog meer bezoek. Voor de meeste mensen die komen luisteren is het meest verrassend hoe "hard" een 3.5 watt versterker kan spelen met hoogrendement luidsprekers. Morgen in Rotterdam lekker mijn cd-collectie aanvullen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 7 augustus Author Report Share Posted 7 augustus Later deze week komt Hans op bezoek, heb vanmorgen nog een flinke collectie cd’s gekocht in Rotterdam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus (edited) Ook wat mij betreft draait het in een set erom een live geluid neer te zetten. Daar is vaak meer voor nodig. Het is al vaker gezegd op fora door een aantal. Ga eens naast een drumstel staan en de impact die dit dan heeft. Maar daarnaast is voor mij belangrijk wat Pjotr al aangeeft. Een mate van echtheid in een set. Next level dan graag. En dat heeft voor mij beslist meerwaarde en is ook één van de belangrijke dingen die ik nastreef. Misschien wel het belangrijkste zelfs. Mooi om dat eens terug te lezen. Het is een andere benadering van geluid. En natuurlijk ieder zijn ding en voorkeuren. Dat meer echtheid en haast het voelen van een fysieke aanwezigheid van muzikanten is eigenlijk iets dat ik zelden meemaak als ik ergens wat beluister. Een mate van live geluid hoorde ik vanochtend ook in een filmpje op YouTube. Hoewel ik geloof dat dit altijd een slechte afspiegeling is door de kwaliteit van de opname en het comprimeren door YouTube. Het is alleen in mijn optiek wel vreselijke k*t muziek. Maar dat is ook persoonlijk. https://youtu.be/DAxm2SdrlnQ?si=kAk9mZj6IYPUF5hh Edited 7 augustus by Mediator Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcelMR Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus (edited) 1 hour ago, Mediator said: Ook wat mij betreft draait het in een set erom een live geluid neer te zetten. Daar is vaak meer voor nodig. Het is al vaker gezegd op fora door een aantal. Ga eens naast e Ik vind het niet gek dat dit goed en live klinkt : ligt puur aan de dynamiek compressie factor ! (die is er niet ) Als ik dit opzet in mijn auto krijg ik ook hart-massage DR database : The O-Zone Percussion Group La Bamba 1990 161118 Lossless CD en inderdaad muzak voor bij / in het haard-vuur ! Edited 7 augustus by MarcelMR Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus Inderdaad mooi opgenomen Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus 4 hours ago, pjotr27 said: Later deze week komt Hans op bezoek, heb vanmorgen nog een flinke collectie cd’s gekocht in Rotterdam. Ik heb er al zin in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 8 augustus Author Report Share Posted 8 augustus Lekker avondje muziek geluisterd. Kende Hans wel van gezicht maar nooit echt met elkaar gesproken. Was gezellig en beide genoten van veel mooie muziek. Ben erg blij met mijn set en helemaal met mijn luisterruimte. Binnenkort keer terugluisteren in Noord Brabant.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 augustus Report Share Posted 8 augustus (edited) Het was inderdaad een heel gezellige en informatieve avond. De installatie is volledig anders dan wat ik gewend ben en ook anders dan wat ik elders hoorde. Vanaf het begin: Het CD loopwerk is een Shanling, de DAC is een zelfbouw, gebaseerd op de eerste Philips 14 bit dac chips (TDA1540) en buizen uitgangstrap. De versterker een 2x 3 W integreerde single end buizenversterker. Op specificatie van Japnse onderdelen gebouwd. De luidsprekers zijn het meest bijzonder, dit zijn Indonesische breedband units met een dikke buizenvoeding voor de opwekking van het magneetveld. Daarop staan de tweeters. De kasten (ca. 1,2 m hoog) zijn in China gebouwd uit multiplex. Alle kabels zijn uitgevoerd met zilveren geleiders. Al met al.... het kán dus niet klinken. 14 bit, zilver en zelfbouw... dat kan niks zijn. Fout... helemaal fout... Het klinkt prachtig. Alle instrumenten zijn prachtig te volgen en een symfonieorkest heb ik niet eerder zo gedetailleerd en precies gehoord. De set laat alles, maar dan ook echt alles horen. Maar zonder enige vorm van irritatie of vervelende scherpte. Behalve dan wanneer de opname zwaar overgeproduceerd is zoals bij een Diana Krall opname. Dat klinkt dan ook zo. De luisterkamer is ook erg prettig om in te luisteren. voor een deel een vlak plafond, en voor een deel verhoogd tot het schuine dak. Verder erg veel hout en een grote "pers" op de vloer. Totaal geen last van staande golven, galm of flutter. Geen luisterstoel, maar een ruime tweezitsbank. In het midden zitten is er dus niet bij. Maar dat is ook niet perse nodig. Bij het eerste muziekstuk vond ik het wel erg aan de speakers plakken, maar dat kan met zo'n oude ping-pong-nepstereoopname ook niet anders. Met de muziek die later kwam was de ruimte goed te horen en trok het stereobeeld wat naar links (ik zat aan de linkerkant op de bank), maar liet toch een behoorlijk goede focussering horen. Na een behoorlijk aantal muziekstukken durfde ik wel iets te zeggen over de set. Namelijk, wat ik hierboven omschreef, maar ook dat er één frequentie soms wat uitsprong waardoor er een wat onnatuurlijk klank op b.v. de piano ontstond. Pjotr pakt een doos met daarin een modificatieset voor de units. Knap dat jij dit hoort vertelde hij nog. Er is dus inderdaad een verbetering te verwachten. De hele conus wordt vervangen door een andere die iets meer massa heeft en een iets grotere diameter van het verhoogde middendeel ( ik dacht eerst dat het dubbelconusspeakers waren, maar dit bleek dus niet zo te zijn). Pjotr27 is nog niet klaar met zijn set en blijft nog doorgaan met experimenten. Ik zou zeggen... (behalve aan dat piekje...) niks meer aan doen. Edited 9 augustus by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 8 augustus Report Share Posted 8 augustus Ik heb altijd een beetje moeite met dat soort reviews...Alsof iemand anders dan langs moet komen om jou geluid te beoordelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 8 augustus Author Report Share Posted 8 augustus 7 minutes ago, Roots said: Ik heb altijd een beetje moeite met dat soort reviews...Alsof iemand anders dan langs moet komen om jou geluid te beoordelen. Oh, dat is helemaal niet de bedoeling. Er hoeft hier niemand langs te komen om mijn set te beoordelen. In mijn leven heb ik al zoveel sets gehoord. Deze set doet wat mijn smaak is. Of je de set goed of slecht vind interesseert me niets. Maar mijn set is echt wel anders als de meeste mensen gewend zijn. Kom gewoon eens luisteren en genieten. Ik ga zeker niet zeggen dat mijn set perfect is, maar het maakt wel echt muziek… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 8 augustus Report Share Posted 8 augustus Ik geloof je meteen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 8 augustus Author Report Share Posted 8 augustus Het loopwerk is trouwens een Shanling ET3, de DAC is met TDA1540 omzetters en Japanse OCC trafos, de buizenversterker met Hasjimoto trafos, 2A3 buizen en ontwerp zoals de Sun Audio 2A3. Niet met Chinese onderdelen, maar daar is de kast gemaakt en zijn veel onderdelen gekocht. Zowel mijn dac als mijn versterker zijn door een Nederlandse jongen in elkaar gezet en nog te bestellen… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 8 augustus Report Share Posted 8 augustus Ik was er al van op de hoogte...Maar ik hoef niet langs te komen toch om jou gelijk te bewijzen...En dan nog smaken verschillen. Ik weet zeker dat het prachtig klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 augustus Report Share Posted 9 augustus 8 hours ago, pjotr27 said: Het loopwerk is trouwens een Shanling ET3, de DAC is met TDA1540 omzetters en Japanse OCC trafos, de buizenversterker met Hasjimoto trafos, 2A3 buizen en ontwerp zoals de Sun Audio 2A3. Niet met Chinese onderdelen, maar daar is de kast gemaakt en zijn veel onderdelen gekocht. Zowel mijn dac als mijn versterker zijn door een Nederlandse jongen in elkaar gezet en nog te bestellen… Ik heb mijn tekst aangepast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 9 augustus Report Share Posted 9 augustus Nou, ik vind het erg leuk om dit soort verslagen te lezen. Ja, natúúrlijk is het heel persoonlijk, de één luistert heel anders dan de ander, maar het geeft wel een idee wat een set doet. Bovendien hoort Hans op de audioclub héél veel verschillende sets en kan vanuit die ervaring volgens mij best wel verbeterpunten aangeven.... Ik wil ook nog wel een keertje naar Peter toe trouwens, ik ben wel benieuwd naar zijn set . Het "moet" er maar eens van komen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 9 augustus Author Report Share Posted 9 augustus App maar een keer voor een afspraak René. Altijd welkom en kan ook overdag… Hans heeft inderdaad heel veel gehoord. Het frequentie’tje wat je heel soms hoort, vaak bij mindere opnames, kan aan de conussen liggen maar ook aan bijvoorbeeld aan een kabeltje wat net minder is. Om meteen de conussen te vervangen voor de nieuwe versie geeft me ook wel twijfel, wat als dat minder klinkt ? Ga eerst eens wat anders proberen, ik speel nu met een HDMI van VandenHul, ga het weekend even wat anders proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 augustus Report Share Posted 9 augustus Mooi verslag Hans. Prachtig hoe zo'n minimalistische set presteert. Een Sun 2A3 is inderdaad een heel muzikale versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 9 augustus Author Report Share Posted 9 augustus 27 minutes ago, Tubejack said: Mooi verslag Hans. Prachtig hoe zo'n minimalistische set presteert. Een Sun 2A3 is inderdaad een heel muzikale versterker. Helaas is er nagenoeg nergens meer een Sun Audio versterker te koop.. Vandaar dat we zelf aan het bouwen zijn geslagen en nog wat betere componenten hebben gebruikt. Onder andere een stappen volumeregeling ipv de Alps potjes die Sun Audio gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 augustus Report Share Posted 9 augustus (edited) 2 hours ago, pjotr27 said: Helaas is er nagenoeg nergens meer een Sun Audio versterker te koop.. Wat goed is, wordt uiteindelijk ontdekt door grotere massa, dus zeldzaam.* https://darklanternforowen.wordpress.com/2017/12/31/sun-audio-sv-2a3-amplifier/ *Bijzonder hoe dat proces verloopt. Soms is er In het begin, nauwelijks interesse. Zo'n paar watt versterkertje: "kan toch niks zijn" Totdat.... het niet meer te koop is. Gelukkig is het schema en verder info vrij te krijgen op het WWW Edited 9 augustus by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 9 augustus Author Report Share Posted 9 augustus 47 minutes ago, Tubejack said: Wat goed is, wordt uiteindelijk ontdekt door grotere massa, dus zeldzaam.* https://darklanternforowen.wordpress.com/2017/12/31/sun-audio-sv-2a3-amplifier/ *Bijzonder hoe dat proces verloopt. Soms is er In het begin, nauwelijks interesse. Zo'n paar watt versterkertje: "kan toch niks zijn" Totdat.... het niet meer te koop is. Gelukkig is het schema en verder info vrij te krijgen op het WWW Mooie link, leuk die kende ik nog niet. Weet ook niet goed waarom het niet meer in Europa verkrijgbaar is, de Sun Audio website lijkt nog wel actief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 9 augustus Report Share Posted 9 augustus (edited) Wat een leuk en informatief verslag. Ouderwets een Meet & Greet. Die Philips TDA1540 DAC……. Mjammie Edited 9 augustus by Rob55 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 9 augustus Author Report Share Posted 9 augustus 30 minutes ago, Rob55 said: Wat een leuk en informatief verslag. Ouderwets een Meet & Greet. Die Philips TDA1540 DAC……. Mjammie Er zijn 2 uitvoeringen van de 1540, de P en de D. De ene is met plastic kast, de andere met keramiek. Beide zijn mono chips, je hebt er dus altijd 2 nodig. Het is echt verbijsterend hoe goed deze Philips is als hij goed wordt geïmplementeerd. De combinatie met buisjes en trafo maakt het een bijzonder apparaat.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 augustus Report Share Posted 9 augustus (edited) Ik vond het verhaal van Hans ook erg leuk om te lezen en nogmaals gefeliciteerd Peter. Wat mij toch altijd opvalt is, dat er meerdere wegen naar Rome zijn. Ik zou moeilijk kunnen kiezen tussen de “rommelkamer” van Jerry (wel erg bijzonder), de zeer innovatieve set van Cock, de zorgvuldig samengestelde set van Hans om de sets van Roger, George en Leo maar niet te vergeten. Ik denk dat het niveau op dit forum behoorlijk hoog is. We gaan lekker zo door! Edited 9 augustus by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts