Jump to content

Luisterkamer maken

pjotr27
 Share

Recommended Posts

In Indonesie een zilveren I2S kabel laten maken. Hij is inmiddels verstuurd naar de kokosoliefabriek die ik nog aanstuur. Over 2 weken haal ik hem daar op, en eind September eens uitproberen. Het is best een ding om dit te maken, je hebt 19 aders nodig...

34 minutes ago, Hans van Liempd said:

Het materiaal maakt volgens mij weinig uit voor i2s. Belangrijk zijn wél, goede afscherming van de aders tov elkaar.

Dat hoor ik meer, we gaan het ervaren eind September.. degene die de kabel gemaakt heeft verkoopt veel kabels aan mensen met soms hele dure installaties. Men is er erg enthousiast over, zijn RCA stekkers hebben ook een signaalpin van zuiver zilver

2 hours ago, carl said:

Isoleren misschien met kokosnotenvezel Pjotr (haha).

Is denk ik niet eens een slecht idee Carl…. Japans rijstpapier om de aderen in een interlink doet ook iets bijzonders…ik heb nog wel wat kokosnoten liggen in Sulawesi…zal eens gaan nadenken hoe dit eventueel kan…

En voor liefhebbers, ik heb nog wel wat potten echte kokosolie in Nederland in voorraad. Dit is niet de inferieure supermarkt kokosolie gemaakt van afval….

Bovendien is de opbrengst voor mensen die in armoede leven.

• 2 weeks later...

Volgende week zie ik mijn nieuwe zilver interlink en I2S kabel. Ook nog een powerkabel in de maak. Allemaal Indonesische huisvlijt. Er is zoveel prachtig spul te koop daar…. O.a. RCA connectoren met een zilveren signaal pin….Ga lekker drie weken rondtrekken (en ook nog wat doen voor een paar stichtingen). Eind september weer terug…

4 hours ago, pjotr27 said:

Volgende week zie ik mijn nieuwe zilver interlink en I2S kabel. Ook nog een powerkabel in de maak. Allemaal Indonesische huisvlijt. Er is zoveel prachtig spul te koop daar…. O.a. RCA connectoren met een zilveren signaal pin….Ga lekker drie weken rondtrekken (en ook nog wat doen voor een paar stichtingen). Eind september weer terug…

Veel plezier.  

Gaaf hoor Pjotr. En wist niet dat er zon enorme audio scene is in Indonesië. Zelf net terug van een rondreis in Vietnam, maar daar is het minimaal. Heeft uiteraard met de economie te maken en het feit dat het land nog maar kort aan het groeien is. In Indonesië zijn veel meer rijke mensen en dan komt het vanzelf op gang. Is dat audio gebeuren voornamelijk in Jakarta?

Niet perse Jakarta, maar wel uitsluitend op Java en Bali. Vermouth Audio is een bedrijf wat ook wereldwijd exporteert (kabels en luidsprekers). 1* per jaar is er een grote audio show in Jakarta (www.piheac.com) waar echt serieus spul komt…

5 hours ago, Edje2 said:

Gaaf hoor Pjotr. En wist niet dat er zon enorme audio scene is in Indonesië. Zelf net terug van een rondreis in Vietnam, maar daar is het minimaal. Heeft uiteraard met de economie te maken en het feit dat het land nog maar kort aan het groeien is. In Indonesië zijn veel meer rijke mensen en dan komt het vanzelf op gang. Is dat audio gebeuren voornamelijk in Jakarta?

Er zitten wel paar bedrijven in Vietnam, maar vaak lastig te vinden…bijkomend probleem is vaak dat de EU absurde eisen heeft voor invoer audio apparatuur en landen als Vietnam of Indonesië een exportvergunning eisen als je wilt exporteren…

Ik ben langs een paar winkels gelopen, was erg benieuwd hoe ze dat doen in Vietnam. Lijkt meer op een handelshuis. Er stonden allemaal houten kisten in de winkel. Ben niet naar binnen gegaan, vond ik een beetje ongepast. Had er namelijk niks te zoeken.

• 3 weeks later...

Sinds vannacht weer terug uit het verre Indonesië. Meteen vanmorgen de nieuwe kabels aangesloten. Zowel I2S, een interlink en een powerkabel. Het heeft een dag of drie nodig om beetje in te spelen volgens de bouwer. Dat valt niet te horen en ik heb bijna de hele dag geluisterd . Ik had al niet de minste kabels, maar ik ben erg enthousiast. Eens kijken of ik niet een beetje kan helpen door voor belangstellenden ze mee te nemen naar Nederland. Alles wordt gemaakt met puur zilver (99,9%), er valt wellicht nog wel iets te verbeteren aan hoe de krimpkous is bevestigd, maar als ik zie wat er hier in Nederland voor prijzen worden gevraagd voor puur zilver en wat de bouwer in Indonesië vraagt….

Mooi, dat ze doen wat je verwachtte. i2s lijkt ongevoelig voor kabeleigenschappen, maar ik heb ook gemerkt dat er echt wel verschil is. 

Interlinks doen zeker wat en bij een powerkabel hangt het sterk af van hoe de netvoorziening is opgebouwd. Aarding lijkt daar de factor van verschil te zijn.

18 hours ago, Roots said:

Wel jammer dat je alle kabels ineens hebt aangesloten...Kan je wat meer vertellen over de opbouw van de interlink?

Nee, wel eerst de I2S, uurtje later de interlink en als laatste de powerkabel aan de dac.

De interlink is 2* 4 aders van 0.7 mm zilver + 2* aardedraad van 0.8 mm. In een mantel van flexibel silicon. De pluggen zijn van Amphenol waarbij de signaalpin is vervangen door zilver.  Een interlink van 1 meter lengte kost ongeveer 400 euro, wat voor puur zilver zeker niet duur is. 

Komende week ga ik bij een vriend vergelijken met zijn zilveren kabel…. Ben benieuwd…

Edited by pjotr27

9 hours ago, carl said:

Ik vraag me eigenlijk af wat voor een muziek daar gespeeld wordt Pjotr. 

Eigenlijk heel vergelijkbaar met Nederlands. Er is een groep rijke Indonesiërs die koopt wat wij ook kopen. Begin december is er de hifishow in Jakarta (piheac), waar alles te koop is, tot apparatuur van paar ton toe. Jammer is dat men kijkt op bekende merken en lokale bouwers nauwelijks een kans geeft…

• 1 month later...

Op dit moment ben ik weer in het lekkere warme Indonesië. Komende dagen eens in Jakarta wat hifi gaan neuzen. In mijn koffer zit intussen een luidsprekerkabel van zilver voor de super tweeters. Volgende maand maar eens luisteren of het nog enige invloed heeft om die kabel te vervangen.