Jump to content

Luisterkamer maken


pjotr27
 Share

Recommended Posts

9 minutes ago, Tubejack said:

Mooie versterker zo'n AU-719 :)

Ja , echt prachtig, misschien speelt de AU-8500 nog wel mooier, maar die moet eerst worden nagekeken.. te druk met heel veel andere zaken om hem open te schroeven... Volgende week start een nieuwe baan, dus ik denk dat ik hem maar ergens laat nakijken...

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, pjotr27 said:

Ja , echt prachtig, misschien speelt de AU-8500 nog wel mooier, maar die moet eerst worden nagekeken.. te druk met heel veel andere zaken om hem open te schroeven... Volgende week start een nieuwe baan, dus ik denk dat ik hem maar ergens laat nakijken...

De AU-8500 is 2 generaties ouder, mogelijk dat hij wat warmer klinkt. Er zijn genoeg adressen, waar je dat kunt laten doen.  B.v. bij Jeroen van Second Life Audio   of Old School Hifi   Of forum lid Sodejuu e.v.a. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

De AU-8500 is 2 generaties ouder, mogelijk dat hij wat warmer klinkt. Er zijn genoeg adressen, waar je dat kunt laten doen.  B.v. bij Jeroen van Second Life Audio   of Old School Hifi   Of forum lid Sodejuu e.v.a. 

 

Dank voor de tips. Ik heb beide Sansui 's gekocht voor lifetime, dus nakijken en wat restauratie werk is het me wel waard.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, pjotr27 said:

Dank voor de tips. Ik heb beide Sansui 's gekocht voor lifetime, dus nakijken en wat restauratie werk is het me wel waard.

Dat is het zeker waard. Voorheen deed ik dat ook voor anderen.  Nu heb ik veel eigen projecten en weinig tijd.

sansuiau719gereedklein.jpg 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik vind steekcontacten ook helemaal niks. Dat klemt niet en de draden schieten makkelijk los. Bovendien oxideren en dus blijven strippen.

 

Stevige vergulde klemmen, stevige vergulde spades of klemmende banaanstekkers hebben veel meer contactdruk en een veel groter contactoppervlak. Bovendien geen last van corrosie. Maar dan wél het draad stevig klemmen en daarna solderen en daarna krimpkous er overheen, zodat er zo weinig mogelijk lucht bij kan.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Walt said:

Ik heb veel geprobeerd, ben nu uitgekomen op Furutech FT-212 bananen, door de huls te draaien klemmen ze goed vast. Veel betere kwaliteit dan WBT. 

 

Alleen passen die niet in een oude Sansui....... Ik ken ze, zijn inderdaad prima. Over het algemeen vind ik Furutech veel mooier als WBT. Tegenwoordig heb ik ook aardig wat GAOFEI, maar dat kan je lastig kopen in Europa.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vinyl_Fuchs said:

Met dikke koperen LS-kabel vind ik het toch erg lastig.

Iets dat ik ooit geleerd heb, toen ik "loodgietershulp" was. Een tijdelijke vernauwing = geen vernauwing. Kijk maar hoe je watermeter is aangesloten. Meestal met 15mm en verder als hoofdleiding in het huis 22mm.  Zo is het met draad m.i. ook.  Gewoon een dun twijgje koper vezels maken zodat het past. Op Ebay is, of was een levendige handel in allerlei nieuwe luidspreker aansluitingen, voor vintage audioapparatuur. Wat de kwaliteit is, weet ik niet.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Net weer de Aurel Bryan aangesloten. Avantgarde is leuk bij muziek die impressive is zoals een drumsolo. Maar het kan niet tippen aan de homogeniteit en kleurnuances van Aurel Bryan. Het is me ook teveel in your face. Mijn vrouw omschrijft het als een audiophile PA system

Link to comment
Share on other sites

Ik vind je ervaringen heel interessant. Audiophile PA system😀, dat is wel een heel duidelijke verwoording van hoe het klinkt. Misschien is het inderdaad wel zo dat dit soort hoornluidsprekers heel geschikt is voor slechts een bepaald soort muziek. Klinken de Aurel Bryan's zoveel beter dan kun je waarschijnlijk de andere mogelijkheid (je luisterruimte is te hard van klank) buiten beschouwing laten.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Ik vind je ervaringen heel interessant. Audiophile PA system😀, dat is wel een heel duidelijke verwoording van hoe het klinkt. Misschien is het inderdaad wel zo dat dit soort hoornluidsprekers heel geschikt is voor slechts een bepaald soort muziek. Klinken de Aurel Bryan's zoveel beter dan kun je waarschijnlijk de andere mogelijkheid (je luisterruimte is te hard van klank) buiten beschouwing laten.

Ik denk dat ze in een echt hele grote ruimte , waarbij je op minstens 10-12 meter afstand zit, de Avantgarde fantastisch kan klinken. Maar voor klassiek, lichte Jazz en pop, zou ik ze niet snel aanschaffen. Maar je komt binnenkort maar een keer luisteren, tot half juni staan ze hier (Avantgarde). Daarna heb ik ook een nieuwe set Aurel Bryan met andere kasten en geupdate units.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vanmiddag zijn Kraus en Cock komen luisteren. Het was erg gezellig en we hebben genoten van mooie muziek. Duidelijk is dat mijn luisterkamer zeer geslaagd is. We hebben ook nog de Avantgarde en Aurel Bryan vergeleken. De Avantgarde klinkt in 1e instantie erg indrukwekkend, maar ook vermoeiend en saai. Aurel Bryan excelleert in met name stemmen. Die zijn echt fantastisch. Binnenkort nieuwe units en nieuwe kasten.  Dan eens vergelijken wat een zwaardere kast en versie 3 van mijn Aurel Bryan fieldcoils nog toevoegd. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, pjotr27 said:

Vanmiddag zijn Kraus en Cock komen luisteren. Het was erg gezellig en we hebben genoten van mooie muziek. Duidelijk is dat mijn luisterkamer zeer geslaagd is. We hebben ook nog de Avantgarde en Aurel Bryan vergeleken. De Avantgarde klinkt in 1e instantie erg indrukwekkend, maar ook vermoeiend en saai. Aurel Bryan excelleert in met name stemmen. Die zijn echt fantastisch. Binnenkort nieuwe units en nieuwe kasten.  Dan eens vergelijken wat een zwaardere kast en versie 3 van mijn Aurel Bryan fieldcoils nog toevoegd. 

Avant Garde heeft mij tot op heden ook niet kunnen bekoren. De klankkleur van de instrumenten is voor mij niet realistisch, in die zin, dat het voor mij te fel is.

Het totaalbeeld spreekt mij niet aan en al helemaal niet voor dat soort prijzen. "vermoeiend" mag nooit, echte instrumenten zijn ook nooit vermoeiend om naar te luisteren. Aurel Bryan ken ik niet.

Link to comment
Share on other sites

Ik moet het helaas beamen. Ik heb Avantgardes zowel op shows als in privé situaties gehoord en ik vond het voor mij te druk en vermoeiend geluid. Zou best kunnen dat je er iets van kunt maken maar dan met heel rustig en laid back klinkende apparatuur. Met hoornsystemen moet de afstand tot de luister plaats over het algemeen iets groter zijn dan met een conventioneel systeem.

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Avantgardes heeft kwa looks wel wat. Avantagrdes heb ik ook op shows gehoord en een keer op een AVMN verenigingsavond. Het kon mij alle keren totaal niet bekoren of mij weten te boeien. Wat mij altijd is bijgebleven is dat je luistert naar een trompet die veel te hard in klank is en te dicht op je oren en daardoor te schel overkomt. Ik heb dat ook met Klipsh hoornluidsprekers. De enige hoornluidspreker die mij voor het eerst kon bekoren waren Blumenhofers en dat is nog steeds zo. 

Link to comment
Share on other sites

Twee forumleden zijn bezig met het realiseren van een echte luisterkamer en de vorderingen worden met belangstelling gevolgd. Als alles klaar is, is het volgens mij drie maal scheepsrecht en zijn er bij mijn weten drie “dedicated” ( is “aparte” de juiste Nederlandse benaming?) listening rooms onder de forumleden.

Zondag dus op visite in zo’n zeer begerenswaardig object in het verre Drente.

Bij bezoek blijkt dat de luisterruimte eigenlijk een “luisterhuis” is, een volkomen vrijstaand klein stenen pand in de tuin achter het woonhuis. Van buren onder, boven of naast is geen sprake. Hier kun je volume maken, zoveel als het hartje begeert. Achteraf blijkt dat ook wel te gebeuren, we hebben ons qua volume niet ingehouden.

Het realiseren van de ruimte, de bouwkundige afwerking en aankleding (vloer, wanden, ramen) binnen hebben heel wat tijd gekost. Inmiddels is de ruimte voor 95% af.

Bij binnenkomst is er sprake van een lekker ruime kamer, 4,25 meter breed, meer dan 7 meter diep. Boven de set en de luidsprekers een schuin oplopend dak met een prettige hoeveelheid kubieke meters extra, boven de zitplaats aan de andere zijde is een kleine vliering aangebracht met wat bergruimte. Dankzij twee forse ramen aan de korte zijde achter is het binnen lekker licht.

Echt ingrijpende akoestische maatregelen zijn er niet genomen en ook overbodig. Ons viel gelijk op dat (onze vrij luide) stemmen gewoon goed klinken en dat er geen sprake is van galm of hardheid. Een dikke eiken parketvloer, een vrij dun maar wel zeer dicht geweven Perzisch tapijt en een houten betimmering op de wanden zijn daar waarschijnlijk debet aan. Akoestiek is een ingewikkelde en lastige wetenschap maar ook zeer eenvoudig te benaderen. Kun je elkaar goed verstaan en rammelt de sleutelbos zoals het hoort, dan ben je al een eind op de goede weg.

De ruimte is dan misschien goeddeels af, de set zoals die er nu staat is alleszins voorlopig. Gelukkig is er geen sprake van een overkill aan apparatuur. Hier wordt alleen muziek gemaakt door middel van een Proceed loopwerk met aparte DAC. Platenspeler noch streamer hebben hier een plek en dat blijft ook in de toekomst zo. Hier regeert de compactdisc. Geen SACD, geen tape, geen PC, geen draaitafel, geen DVD, geen tuner.

DSC-0045-1.jpg

 

Er staat een fikse Sansui geïntegreerde versterker, rechts het Proceed loop werk en daar tussen de DAC. Achteraan een houten stekkerblok en een in mijn ogen zeer verzorgde bekabeling. Geen kabelsla en de fraaiste spades op de luidsprekerkabels die ik ooit gezien heb.

DSC-0042-1.jpg

Links van de versterker een kastje wat voor mij iets onbegrijpelijks doet namelijk het vervangen van de ontbrekende magneet op de luidspreker units(?). Die Aurel Bryan units zijn hier het meest bijzonder, speciaal vervaardigde breedbanders. Pjotr heeft eerder daarover al een en ander gezegd, mij gaat het wat boven de pet hoe dat precies zit.

De behuizing van de luidsprekers is voorlopig en op het moment ook echt het zwakke punt. Bij binnenkomst stonden de kasten elk op 3 wasmachinerubbers maar in een later stadium gewoon vlak op de vloer en dat gaf een verbetering in het laag. Zowel de kasten als de luidsprekersunits worden vervangen hoewel de units plaats gaan maken voor gelijkaardige units. Ondanks dat, deze breedbandige luidsprekers zijn de juweeltjes in de hele installatie en konden op de volledige goedkeuring van de kritische oren van Cock rekenen. Ik meen begrepen te hebben dat in de huidige set-up de impedantie van de speakers niet ideaal zijn wat betreft de versterking maar ook dat komt in een later stadium in orde met, als ik het juist heb onthouden, een buizenversterker.

Op de foto zijn nog twee wonderschone hoornluidsprekers te zien. Dit zijn echter gasten die hier alleen zijn opgeslagen ten behoeve van een andere eigenaar. Qua prijs zijn deze Avangtgarde Acoustics Duo luidsprekers in een eigen categorie en meer dan het 10- of 15-voudige van de breedbanders. Ook nog een slag groter dan de Avantgarde duo’s die ik enige weken geleden heb gehoord en waar ik zeer, zeer van gecharmeerd was. (als enige geloof ik)

De luidsprekers kunnen mooi vrij opgesteld worden, zo'n 3 meter uit elkaar, ruim vrij van de achterwand en zijwanden. De luisterplek, een kleine tweezits sofa, iets meer dan drie meter van de speakers en flink wat ruimte nog vanaf de achterwand. Dat is allemaal heel goed gerealiseerd. De lichtval van de ramen is precies goed, in de rug van luisteraar dus rustig aan de ogen.

wordt vervolgd

(wordt vervolgd)

 

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, leobus said:

Mooi verslag tot nu toe. Zijn die Harmonizers daar permanent in gebruik of alleen tijdens jullie bezoek gebruikt?

Mooie ruimte zo.

groet,

Leobus

Nee , dit zijn die van Cock. Er komt nog wel een setje... Het doet echt nog iets extra.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Twee forumleden zijn bezig met het realiseren van een echte luisterkamer en de vorderingen worden met belangstelling gevolgd. Als alles klaar is, is het volgens mij drie maal scheepsrecht en zijn er bij mijn weten drie “dedicated” ( is “aparte” de juiste Nederlandse benaming?) listening rooms onder de forumleden.

Zondag dus op visite in zo’n zeer begerenswaardig object in het verre Drente.

Bij bezoek blijkt dat de luisterruimte eigenlijk een “luisterhuis” is, een volkomen vrijstaand klein stenen pand in de tuin achter het woonhuis. Van buren onder, boven of naast is geen sprake. Hier kun je volume maken, zoveel als het hartje begeert. Achteraf blijkt dat ook wel te gebeuren, we hebben ons qua volume niet ingehouden.

Het realiseren van de ruimte, de bouwkundige afwerking en aankleding (vloer, wanden, ramen) binnen hebben heel wat tijd gekost. Inmiddels is de ruimte voor 95% af.

Bij binnenkomst is er sprake van een lekker ruime kamer, 4,25 meter breed, meer dan 7 meter diep. Boven de set en de luidsprekers een schuin oplopend dak met een prettige hoeveelheid kubieke meters extra, boven de zitplaats aan de andere zijde is een kleine vliering aangebracht met wat bergruimte. Dankzij twee forse ramen aan de korte zijde achter is het binnen lekker licht.

Echt ingrijpende akoestische maatregelen zijn er niet genomen en ook overbodig. Ons viel gelijk op dat (onze vrij luide) stemmen gewoon goed klinken en dat er geen sprake is van galm of hardheid. Een dikke eiken parketvloer, een vrij dun maar wel zeer dicht geweven Perzisch tapijt en een houten betimmering op de wanden zijn daar waarschijnlijk debet aan. Akoestiek is een ingewikkelde en lastige wetenschap maar ook zeer eenvoudig te benaderen. Kun je elkaar goed verstaan en rammelt de sleutelbos zoals het hoort, dan ben je al een eind op de goede weg.

De ruimte is dan misschien goeddeels af, de set zoals die er nu staat is alleszins voorlopig. Gelukkig is er geen sprake van een overkill aan apparatuur. Hier wordt alleen muziek gemaakt door middel van een Proceed loopwerk met aparte DAC. Platenspeler noch streamer hebben hier een plek en dat blijft ook in de toekomst zo. Hier regeert de compactdisc. Geen SACD, geen tape, geen PC, geen draaitafel, geen DVD, geen tuner.

DSC-0045-1.jpg

 

Er staat een fikse Sansui geïntegreerde versterker, rechts het Proceed loop werk en daar tussen de DAC. Achteraan een houten stekkerblok en een in mijn ogen zeer verzorgde bekabeling. Geen kabelsla en de fraaiste spades op de luidsprekerkabels die ik ooit gezien heb.

DSC-0042-1.jpg

Links van de versterker een kastje wat voor mij iets onbegrijpelijks doet namelijk het vervangen van de ontbrekende magneet op de luidspreker units(?). Die Aurel Bryan units zijn hier het meest bijzonder, speciaal vervaardigde breedbanders. Pjotr heeft eerder daarover al een en ander gezegd, mij gaat het wat boven de pet hoe dat precies zit.

De behuizing van de luidsprekers is voorlopig en op het moment ook echt het zwakke punt. Bij binnenkomst stonden de kasten elk op 3 wasmachinerubbers maar in een later stadium gewoon vlak op de vloer en dat gaf een verbetering in het laag. Zowel de kasten als de luidsprekersunits worden vervangen hoewel de units plaats gaan maken voor gelijkaardige units. Ondanks dat, deze breedbandige luidsprekers zijn de juweeltjes in de hele installatie en konden op de volledige goedkeuring van de kritische oren van Cock rekenen. Ik meen begrepen te hebben dat in de huidige set-up de impedantie van de speakers niet ideaal zijn wat betreft de versterking maar ook dat komt in een later stadium in orde met, als ik het juist heb onthouden, een buizenversterker.

Op de foto zijn nog twee wonderschone hoornluidsprekers te zien. Dit zijn echter gasten die hier alleen zijn opgeslagen ten behoeve van een andere eigenaar. Qua prijs zijn deze Avangtgarde Acoustics Duo luidsprekers in een eigen categorie en meer dan het 10- of 15-voudige van de breedbanders. Ook nog een slag groter dan de Avantgarde duo’s die ik enige weken geleden heb gehoord en waar ik zeer, zeer van gecharmeerd was. (als enige geloof ik)

De luidsprekers kunnen mooi vrij opgesteld worden, zo'n 3 meter uit elkaar, ruim vrij van de achterwand en zijwanden. De luisterplek, een kleine tweezits sofa, iets meer dan drie meter van de speakers en flink wat ruimte nog vanaf de achterwand. Dat is allemaal heel goed gerealiseerd. De lichtval van de ramen is precies goed, in de rug van luisteraar dus rustig aan de ogen.

wordt vervolgd

(wordt vervolgd)

Zijn de combinatie van 'kastje' en magneetloze luidspreker soms een moderne ontwikkeling van een tamelijk oud principe, namelijk de zogenoemde 'elektromagnetische luidspreker'?

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...