Henri-1 Posted 8 maart 2002 Report Share Posted 8 maart 2002 Hallo allen, Een wild idee waar ik al jaren mee speel in mijn gedachten: een CD speler rechtstreeks aansluiten op een eindversterker. Ik zag dat o.a. Marantz een variabele uitgang heeft, te regelen via de AB. Is dat technisch een goed idee? Hoe zit het met ingangs en uitgangsimpendanties? Ik kan me van 'vroeger' herinneren dat het afgeraden werd. Is het nu wel mogelijk? Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 8 maart 2002 Report Share Posted 8 maart 2002 Beste Henri, Dit kan zeker, maar; De meeste volumeregelingen op cd-spelers zijn niet geschikt om op achtergrondniveau te spelen. Het volume blijkt bij de laagste stap nog te hard. Ikzelf speel met een eindversterker met een ALPS potmeter op het ingangssignaal. Zonder tussenkomst van een voorversterker. Heb je deze mogelijkheid niet op je (beoogde) eindversterker, dan kun je dit met een handig doosje van QED oplossen. (Kijk onder "switching" en dan amplification control). Groet/succes, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri-1 Posted 8 maart 2002 Author Report Share Posted 8 maart 2002 Zie ik het juist dat je met zo'n Alps of QED oplossing voor je eindversterker een 'eenmalige' afregeling instelt? En je dan wel het volume op 'aangenaam' kunt zetten via de AB van de CD speler? Wil je echt harder spelen, dan moet je even uit je luie stoel om de potmeter een tikkie hoger te zetten? Indien ja, interessant!!! Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Oorbeek Posted 8 maart 2002 Report Share Posted 8 maart 2002 Let wel dat het gebruik van de variabele aansluiting achter op je Cd speler ten koste van de geluidskwaliteit kan gaan daar de volume regeling op de cd speler niet van al te hoge kwaliteit is. Ik heb zelf een CD 80 marantz en daar hoor je ook verschil tussen fixed en variabel. groet Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 8 maart 2002 Report Share Posted 8 maart 2002 Geplaatst door Henri:Zie ik het juist dat je met zo'n Alps of QED oplossing voor je eindversterker een 'eenmalige' afregeling instelt? En je dan wel het volume op 'aangenaam' kunt zetten via de AB van de CD speler? Wil je echt harder spelen, dan moet je even uit je luie stoel om de potmeter een tikkie hoger te zetten? Indien ja, interessant!!! Henri Beste Henri, Dat is inderdaad hoe het werkt. Aangaande de opmerking van Paul Oorbeek; Er zijn spelers (waaronder die van mij) die 1 uitgang hebben, en waarbij er via de ab het volume geregeld kan worden. Hoe meer volume/hoe groter het uitgangssignaal) hoe beter het geluid. Dit omdat een groter signaal relatief minder storingsgevoelig is. Wellicht dat dit bij Marantz ook zo werkt; de fixed en de variable klinken hetzelfde als het volume maximaal staat? Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 8 maart 2002 Report Share Posted 8 maart 2002 Geplaatst door Henri:Hallo allen, Een wild idee waar ik al jaren mee speel in mijn gedachten: een CD speler rechtstreeks aansluiten op een eindversterker. Ik zag dat o.a. Marantz een variabele uitgang heeft, te regelen via de AB. Is dat technisch een goed idee? Hoe zit het met ingangs en uitgangsimpendanties? Ik kan me van 'vroeger' herinneren dat het afgeraden werd. Is het nu wel mogelijk? Henri Hallo Henri, Op zich kun je best wel met een CD-speler rechtstreeks een eindversterker aansturen, althans je kunt er voldoende volume mee bereiken. De reden waarom het afgeraden wordt is dat de outputstage`s van de meeste CD-spelers meestal niet zo goed overweg kunnen met relatief laagohmige belastingen. En de ingangsimpendantie van een eindtrap is meestal substantieel lager dan die van een ingang op een (voor)versterker. Gevolg: dynamiekverlies. Wel een ruimtelijk en detailrijk geluid, maar tegelijkertijd slappe hap. Met een goede voortrap ben je dan toch beter af. Is een goede occasion voortrap niets jou? In het surroundtijdperk komen er steeds meer stereo pre-amps als occasion beschikbaar, tegen aangename prijzen. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri-1 Posted 8 maart 2002 Author Report Share Posted 8 maart 2002 Hallo Marcel, Ik ben zoekende naar 'iets nieuws'. Dus sta open voor alles, en alle suggesties. Zie ook het topic 'ben de weg kwijt'. Enne, geen surround of wat ook voor mij. Gewoon 2 kanaals, dan doen we al gek genoeg. Henri. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts