Duck-Twacy Posted 2 november 2021 Report Share Posted 2 november 2021 (edited) Ik zag op hifi nl wat apparatuur waar de bediening grotendeels met een touchscreen gaat. https://hifi.nl/artikel/30211/Review-Cambridge-Evo-75-heel-compleet,-alleen-luidsprekers-toevoegen.html https://hifi.nl/artikel/30542/Review-NAD-M10v2-BluOS-Streaming-Versterker.html om maar een paar te noemen Ik zou zoiets nooit kopen omdat mijn ervaring is, dat zo'n touchscreen er na een jaar of 5 mee ophoudt (of in ieder geval kuren gaat vertonen) en het apparaat daarmee onbruikbaar wordt. Ik verwacht niet dat rond die tijd nog makkelijk vervangingsonderdelen bij de originele fabrikant te koop zijn (iig zeker niet goedkoop). Bij een apparaat van een paar honderd euro is dat leed nog te overzien, maar bij een aparaat uit de hogere prijsklasse... Ik koop toch liever een los apparaat voor bediening van streaming etc en een good old (eind) versterker voor de basis voorzieningen Zie ik dat verkeerd (ben ik te pessimistisch)? Edited 2 november 2021 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 november 2021 Report Share Posted 2 november 2021 (edited) Ik denk dat er een markt voor is en verwacht dat het langer dan 5 jaar meegaat. Edited 2 november 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 november 2021 Author Report Share Posted 2 november 2021 (edited) okl. Mijn ervaring kwa touchscreens is gebaseerd op een Tomtom die na een paar jaar niets meer doet (bevriest bij aanzetten, vuiltje in het touchscreen ws) en tablet en telefoon schermen die na een paar jaar minder responsief worden (niet altijd reageren). Dat zijn natuurlijk wel toepassingen die het iets zwaarder hebben. Toch ben ik minder optimistisch. Ook de high end leverancier zullen afhankelijk van OEM fabrikanten van dit soort onderdelen en ik denk dat betrouwbaarheid (in temen van goed old hifi apparatuur, dat makkelijk 25 jaar mee gaat) daar niet gelden. Edited 2 november 2021 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 2 november 2021 Report Share Posted 2 november 2021 Het touchscreen van mijn garmin nav. uit 2006 werkt ook nog steeds. Ben echter voorstander van bediening via app (telefoon of tablet) dan wel via begeleverde afstandsbediening. Ben in ieder geval niet pessimistisch (lees: optimistisch) m.b.t. levensduur touchscreens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 november 2021 Report Share Posted 2 november 2021 (edited) 45 minutes ago, Duck-Twacy said: okl. Mijn ervaring kwa touchscreens is gebaseerd om een Tomtom die na een paar jaar niets meer doet (bevriest bij aanzetten, vuiltje in het touchscreen ws) en tablet en telefoon schermen die na een paar jaar minder responsief worden (niet altijd reageren). Dat zijn natuurlijk wel toepassingen die het iets zwaarder hebben. Toch ben ik minder optimistisch. Ook de high end leverancier zullen afhankelijk van OEM fabrikanten van dit soort onderdelen en ik denk dat betrouwbaarheid (in temen van goed old hifi apparatuur, dat makkelijk 25 jaar mee gaat) daar niet gelden. Good old hifi apparatuur had geen touchscreens. Mijn iPad mini 2 uit 2013 doet het nog steeds en wordt v.n.l. gebruikt als A/B. Of op de bank wat te lezen. Zover ik weet houden producenten +/- 7 jaar reserve onderdelen op de plank. Al zal het bij een high-end leverancier wellicht wat langer zijn. Edited 2 november 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 november 2021 Author Report Share Posted 2 november 2021 11 minutes ago, Tubejack said: Good old hifi apparatuur had geen touchscreens. Dat was juist mijn punt. Anyway, you mileage may vary lijkt het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 november 2021 Report Share Posted 2 november 2021 Ik verwacht dat dergelijke schermpjes eigenlijk nooit gebruikt gaan worden voor de bediening. Het gaat immers allemaal via een app en op het scherm kan je zien wat er speelt. De bediening via de schermpjes is vaak niet handig en het apparaat staat vaak op een hoogte waar het slecht bereikbaar is. de kwaliteit zal afhangen van het type scherm. de ouderwetse LCD schermen zijn niet geweldig maar als je er een mooi Oled scherm in doet wat je ook in je telefoon hebt zal het best lang mee gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 november 2021 Author Report Share Posted 2 november 2021 Ff googelen (zegt natuurlijk weinig over de applicatie in een audio apparaat. Zo'n schermpje zal meestal uit/gedimd zijn denk ik) https://www.yourgamecave.com/oled-vs-led-lifespan/#Comparing_LED_vs_OLED_Lifespan https://www.techhive.com/article/3239350/will-hdr-kill-your-oled-tv.html https://digitalworld839.com/how-long-does-a-monitor-last/#4_Lifespan_of_OLED_Monitor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nico H Posted 16 mei 2022 Report Share Posted 16 mei 2022 (edited) Tja. Dit soort van "gadgets" zijn vooral om indruk te maken op? Volkomen zinloos voor audio, en zoals hier al aangestipt, vaak verre van handig om te bedienen. De telefoon of tablet dan gebruiken om het apparaat (bijvoorbeeld een streamer), te bedienen is wel zinvol. In een versterker heb ik het liefst zo min mogelijk complexe digitale circuits. Zeker met de huidige techiek van veel loodvrij gesoldeerde bga chips met bolletjes, is het geen techniek met stabiele houdbaarheidsdatum. Ik heb er teveel problemen mee gezien. Maar het is natuurlijk zo dat de apparatuur die goed werkt, geen werkplaats ziet... Voor mij dé reden om geen highend (in hogere prijsklasse dus), all in one te kopen. Hoe goed ze ook kunnen klinken. Ik doe over het algemeen wat langer met mijn spullen, en heb geen zin om na 8 jaar een highend apparaat te moeten afdanken omdat er onderbrekingen onder of in een bga gesoldeerde processor zitten. Iets wat niet of nauwelijks op te lossen is. Voor mij dus een "normale" versterker, welke goed te servicen is. Losse dac met losse cd speler als transport, straks ook een losse streamer. Draaitafel ook natuurlijk, met losse phono pré. Edited 16 mei 2022 by Nico H Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 mei 2022 Report Share Posted 16 mei 2022 Helemaal met je eens Nico. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 mei 2022 Report Share Posted 17 mei 2022 (edited) On 2-11-2021 at 15:23, Vinyl_Fuchs said: Ben echter voorstander van bediening via app (telefoon of tablet) dan wel via begeleverde afstandsbediening. Ja en dan vooral met complete "vendor lock in". Niet dus. Ik heb het daar niet op als het niet via een simpele open standaard te bedienen is met een simpele zelf te bouwen web applicatie. Dat is dan nog steeds iets dat niet Jan en alleman kan. (DLNA is geen simpele standaard) Edited 17 mei 2022 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 mei 2022 Report Share Posted 23 mei 2022 Daar gaat het volgens mij inderdaad totaal mis. Zelfs al is er een zelf te bouwen ondersteuning is dat vaak nog maar magertjes te implementeren. En vaak is ook de geboden lijst met compatible producten beperkt. Om de integratie van welk product ook goed te laten lukken kom je bijna niet meer om professionele oplossingen heen om de boel in een domotica te kunnen opnemen. Ik bedoel simpele functie van de muziek gaat aan, de verlichting in luister stand en de gordijnen dicht is in de meeste systemen niet te combineren. Ik zal waarschijnlijk eens opzoek moeten naar een Crestron processor om mijn spullen samen te laten werken. Met Google home en een Logitech hub kom ik al een eind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 mei 2022 Report Share Posted 23 mei 2022 4 hours ago, kappa7 said: Daar gaat het volgens mij inderdaad totaal mis. Zelfs menig domitica pakket gaat z'n eigen weg en ondersteunt geen MQTT meer. Ik wil bijvoorbeeld de slimme meter, waar ik niet meer om heen kon, uitlezen. Krijg je er weet ik veel allemaal wat voor zooi bij. Wil ik niet. Al helemaal geen commerciele aanbieder die mij mijn eigen data verkoopt. Voor muziek komen ze allemaal met databases. Waarom, het besturingssysteem kan alles wat echt nodig is. Ik laat met een simpele webserver de audio directory structuur zien, maak een selectie en stuur die als .m3u playlist naar de speler. Die haalt vervolgens zelf de data van de server, zonder dat die weet waar de server is. Men heeft de eenvoud vergeten. Men heeft vergeten dat complexiteit niets oplost. KISS! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 mei 2022 Report Share Posted 23 mei 2022 3 hours ago, Seed7 said: Ik wil bijvoorbeeld de slimme meter, waar ik niet meer om heen kon, uitlezen. Krijg je er weet ik veel allemaal wat voor zooi bij. Wil ik niet. Al helemaal geen commerciele aanbieder die mij mijn eigen data verkoopt. https://my.umeter.nl/#/p1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 mei 2022 Report Share Posted 23 mei 2022 Domoticz op je nas en een P1 kabel en klaar ben je. https://domoticz.com/ Daarnaast kan je hier wel heel veel mee aanelkaar knopen qua systemen. Zeker als je dingen wil automatiseren zo als schakelen van energie bron of zo iet maar ook het bedienen van je gordijnen en de verlichting is geen probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 mei 2022 Report Share Posted 24 mei 2022 10 hours ago, Hans van Liempd said: https://my.umeter.nl/#/p1 Quote Helemaal gratis als u al de hardware hebt en zelf wil installeren (de enige beperking zijn de laatste vijf minuten van uw data die beschikbaar zijn op de umeter website). Dus ik bepaal niet wat ik zie en of krijg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 mei 2022 Report Share Posted 24 mei 2022 (edited) 9 hours ago, kappa7 said: Domoticz op je nas en een P1 kabel en klaar ben je. https://domoticz.com/ Is bekend, maar niet wat ik wil. Er iets aan knopen is niet makkelijk en bovendien heb ik al draaien wat ik verder wil. Een klein systeem rond micro-services, compleet modulair deels op microprocessors gebaseerd en deel op EPi's. Daarnaast heeft Domoticz en co meer dan ik wil. Ik krijg die meter wel uitgelezen, het was ook meer als voorbeeld. Een ESP 8266 een programmaatje en alles wordt zo de SQLite in gepompt waar ook al m'n andere dat leven. Als gewone consument doe je dat niet. Ook Domoticz niet. Ook Linux gebaseerde OSen niet, of FreeBSD. De Umeter van @Hans van Liempd komt er dicht bij, met addertjes onder het gras. Het gaat uiteindelijk om het in handen krijgen van jou data, profiling en doorverkopen. Edited 24 mei 2022 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts