Jump to content

Boos, gefrustreerd, wanhopig

nofocus
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik doe een voorlopig laatste poging om mijn apparatuur op orde te krijgen. Zet dit dus ook gelijk op 3 forums. Facebook ben ik niet zo handig mee..

Wil graag uitleggen waarom ik me er zo hopeloos bij voel, waarom het belangrijk voor me is....maar wil niet gelijk jullie tijd verspillen. Dus even de korte versie...😌

Ik heb wat spul al 3 x ergens heen gebracht, met steeds t zelfde verhaal. 
Schoonmaken en inspuiten met een of ander contact of smeermiddeltje werkt niet langer dan 3 maanden. Maar technici weten t natuurlijk altijd beter dan ik en dan doen dat vervolgens toch. Waarom? Geld weg en  garantie...pff.

Maar ik blijf m'n geld toch niet weggooien. Word er echt hopeloos van. Ik vraag volgens mij niets onmogelijks aan een beetje kenner.

t Gaat gewoon om de voorkeuzeknop van een onkyo 9911 en die van een yamaha ax930. De bijbehorende cd-spelers doen het maar zijn ook weer niet helemaal optimaal.
En graag zou ik ook mijn oude luidsprekers willen laten updaten...of hoe noemen jullie dat. 

Ik zoek gewoon iemand die t ook leuk vindt om het eens goed te doen. En als er geen tijd voor is niet eens eraan begint.
Het is ook al eens onder handen genomen door iemand op een vd forums maar zelfde verhaal. De platenspeler doet t daarentegen wel prima. Dat was ook zijn specialiteit geloof ik.

Ter vergelijk, indien iemand van jullie een oude mountainbike of zo wil laten opknappen, en de fietsenmakers zien dat totaal niet zitten...Kost ze veel teveel tijd en moeite.
Maar jij bent een ouwe gek die niet mee wil met de moderne crap, een liefhebber die gewoon op zijn eigen karretje lekker z'n rondjes wil blijven maken...   En niet een paar 1000€ wil neertellen voor iets waar die niet om gevraagd heeft....
Dan breng je die fiets naar mij. 

Zo iemand zoek ik dus. 
Jaren geleden kende ik 2 liefhebbers/kenners op t groene forum.....maar een is dood en de ander sukkelt al jaren met z'n gezondheid...😞😞

Tsjah.....

Eerst beginnen met de onkyo A9911...kap eraf kijk naar de potmeter....gesloten alps, of een normale potmeter waar je met een spuitbusje bij kan.

Een gekapselde oftewel gesloten potmeter moet vervangen worden....beste is je gaat naar het philips...MFBfreaks.com forum daar kennen ze zich uit kwa potmeters.

De beste oplossing is.....uitkijken naar een andere amp...je leeft in een weggooi maatschapij en je word doodgegooid met goed werkende versterkers af 60 euro.

En kijk je niet blind op watt een 50watter maakt net zoveel kabaal als een 80/90 watter in een doodgewone kamer.

Veel onkyo's uit de jr 90 zijn uitgerust met usa schakel eenheden...chips die 8 jaar later niet meer leverbaar zijn....en dan is het dus over en sluiten.

Dus gewoon uitkijken op MFBfreaks daar weten ze heel veel over potmeters.....daar zit ook een knappe kop en dat lid heet regenpak uit A'dam west.

• 2 weeks later...

Als je even registreert (gratis) kun je hier

https://www.hifiengine.com/manual_library/onkyo/a-9911.shtml

de service manual van de Onkyo downloaden.

Er is een parts list, wellicht heb je daar wat aan (ikzelf ben niet technisch genoeg)

(ps ik begrijp dat het niet om de volumeregelaar gaat, maar om de input selector)

philips sx6488/oor

Ik heb ze zeker al 40 jaar...en zo klinken ze dus ook. krakerig, niet meer zuiver.

Heb er wel eens wat over gelezen en nog meer meningen gehoord. maar als je n beetje wilt blazen...waanzinnig, vind ik. hoe harder des te beter ze klinken. Dat kan ik van mn Linn's niet zeggen.

En de bassen (waar ik normaal gesproken al snel een afkeer van krijg) klinken fantastisch..🙃

Ojeee...

Dat bedoel ik....ik lees dat en...jah, wat nu dan? Ik, als leek zijnde, zou denken dat die lui op t philips-forum t zouden moeten weten. ns Kijken wat mijn gezond verstand daar dan nu over te zeggen heeft...!?

Mmmh, speakers repareren zal niet merk afhankelijk zijn. Dus moet ik iemand vinden die verstand van speakers heeft en niet van 1 bepaald merk..?

Ik ben inmiddels doorverwezen naar iemand in Haarlem of Schiedam geloof ik. Zal ook wel bekend zijn hier op t forum. maar is dat dan iemand van de 1e categorie of van de 2e?  Tsjah, we vertrouwen er maar op dat als die wordt voorgedragen door meerdere mensen dat hij bij de 1e categorie hoort.

t Vervelende is dat ik voor elke reparatie een uur of 2 in de auto moet zitten ( en weer terug en dan een week of wat later nog eens). En stel dat het slechts om 1 zo'n draadje gaat...dan moet hier toch ook wel elektronicus te vinden zijn die dat kan. t Gaat hier niet om geld..maar om tijd..

t Wordt tijd voor video-tutorials..daar zou ik nu wel een goede stuiver voor over hebben...

52 minutes ago, nofocus said:

Ojeee...

t Vervelende is dat ik voor elke reparatie een uur of 2 in de auto moet zitten ( en weer terug en dan een week of wat later nog eens). En stel dat het slechts om 1 zo'n draadje gaat...dan moet hier toch ook wel elektronicus te vinden zijn die dat kan. t Gaat hier niet om geld..maar om tijd..

t Wordt tijd voor video-tutorials..daar zou ik nu wel een goede stuiver voor over hebben...

Het is maar net hoe je het ziet.  Wat is nu 2x2x2 uur rijden? t.o.v. speakers waar je al 40! jaar plezier van hebt? (40x 365x24uur) Niks toch. Ik vind het echt een wonder dat die misschien nog gerepareerd kunnen worden. Niks heeft het eeuwige leven.  Audio zeker niet. En ook nog Boos, gefrustreerd, wanhopig?  Volgens mij zit er niet alleen in die speaker, een draadje los. 😂

Tip:  Op YouTube staan soms leuke filmpjes. 🙋‍♂️ 

Edited by Tubejack

1 hour ago, Tubejack said:

Het is maar net hoe je het ziet.  Wat is nu 2x2x2 uur rijden? t.o.v. speakers waar je al 40! jaar plezier van hebt? (40x 365x24uur) Niks toch. Ik vind het echt een wonder dat die misschien nog gerepareerd kunnen worden. Niks heeft het eeuwige leven.  Audio zeker niet. En ook nog Boos, gefrustreerd, wanhopig?  Volgens mij zit er niet alleen in die speaker, een draadje los. 😂

Tip:  Op YouTube staan soms leuke filmpjes. 🙋‍♂️ 

Jahman, t moge duidelijk zijn dat er wel meer dan 1 draadje los zit 🤫....maar toch..., hoe mijn dagen eruitzien kun jij natuurlijk niet beoordelen.. en die 3 emotietermen wat je aanhaalt hebben te maken met t feit dat er al vaker tijd, geld en energie is ingestoken...umsonst.

14 hours ago, nofocus said:

philips sx6488/oor

Ik heb ze zeker al 40 jaar...en zo klinken ze dus ook. krakerig, niet meer zuiver.

Heb er wel eens wat over gelezen en nog meer meningen gehoord. maar als je n beetje wilt blazen...waanzinnig, vind ik. hoe harder des te beter ze klinken. Dat kan ik van mn Linn's niet zeggen.

En de bassen (waar ik normaal gesproken al snel een afkeer van krijg) klinken fantastisch..🙃

Ze staan hier...alleen je hebt de sx uitvoering....dus een zusteruitvoering van philips erres etc de philips heet AH 476 en of 486 voor de us markt.

en ja ik bezit ook nog de AH 494 en de MFB AH 578.....en de top uit de AH srie versterkers dus AH 598+AH 386 enz....brammetje is een philipsman🤨

Toch is 40 jaar wel best oud. Conussen/rolranden zijn wel te vervangen, maar kraken duidt soms op vuil in/rond de spreekspoel (aanlopen).

Ms moet je een contact opnemen met Sodejuu, die wist (meen ik) een paar hele leuke JVCs di e in de aanbieding waren . Zou best kunnen dat t geluid daarvan ook in de smaak valt.

En aangezien je ook diep zuid/oost woont....

Edited by Duck-Twacy