Jump to content

Hulp bij kiezen van kabels


Friso
 Share

Recommended Posts

Hoi! Sorry dat ik me hier aanmeld om meteen een vraag te stellen, maar ik kom er echt even niet uit.

 

Onlangs heb ik mijn set vervangen naar: 
Rega Elicit 2 versterker

Focal Elektra 1027 speakers

Rega p5 draaitafel met Rega Neo TT 

 

Ik gebruik nog mijn oude speakerkabels, de Van den Hul CS-122, maar daar lees ik niet veel goeds over. Deze wil ik dus vervangen! Ik wil maximaal 250 euro uitgeven voor twee keer anderhalve meter kabel. Heb al goede koperen klemmetjes. Kunnen jullie tips geven? 

Link to comment
Share on other sites

Sorry, maar zijn die voorstellen serieus bedoeld? Dat kan ik me haast niet voorstellen. De set verdient beter dan de hierboven genoemde kabels

 

Ten eerste de vdH CS-122 is  een kabel die 20 jaar geleden zwaar gehyped werd. De kabel is niet slecht (en zeker beter dan de voorstellen van Bloom en Ener), maar hij heeft idd wat nadelen. Ten eerste is het verzilverd koper. Daardoor denk je dat hij dynamisch klinkt, maar feitelijk klinkt hij "gestressed". Daarnaast is de diameter van de geleiders wat dik, waardoor hij ietwat wollig klinkt.

Wil je een betere kabel, zijn er zeker mogelijkheden. Je kunt naar een winkel gaan en vragen of ze een paar proef-exemplaren hebben die je thuis mag uitproberen. Aangezien je maar 2x 1½m nodig hebt, mag dat geen probleem zijn. Andere optie is tweede hands te kopen en als die niet bevalt weer verkopen. Meestal krijg je er ook weer voor wat je ervoor betaald hebt.

 

Mijn ervaring is dat een kabel zo dun mogelijk moet zijn. Dat wil echter niet zeggen dat je een hele dunne kabel moet gebruiken, maar andersom. Op zo'n korte afstand zal een kabel met een oppervlak van 1.5mm² het beter doen dan een van 4mm². Met de dunne wordt het preciezer en klopt het beeld beter. Als je dunner gaan dan bijv 0.75mm² dan zal er weer verlies op gaan treden en klinkt het minder. Daarom zo dun mogelijk, maar niet te dun.

Gerenomerde merken hebben kabels in alle prijsklassen (Audioquest, Wireworld, QED, Supra, etc.) Meestal hebben deze merken allemaal een eigen klankkleur en hoe duurder, hoe beter de oplossing wordt. Bedenk ook dat exoten (Shuniata e.d.) ook exotisch geld kosten. Die kabels doen het meestal heel erg goed, maar ik denk zelf dat dat weer net overkill voor jouw set is. Hou het dus bij de "gewone" merken.

 

 

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

De doorsnede van de kabel moet aangepast zijn aan de stroomsterkte in Ampère die er doorheen moet. Ik raad altijd een kabel van 2,5 mm² aan voor binnenshuis, dan kun je probleemloos alle normale stroomsterkten aan. Ga je voor meer dan 5 meter en meer dan 16 A, dan is 4 mm² aangewezen. Kleinere doorsneden dan 2,5 mm² kan ik niet aanraden, tenzij bij hoogrendemente luidsprekers.

Verzilverde kabels zijn leuk, maar vaak is dat geen zilver maar een mengsel van andere metalen die er zilverig uitzien. Als het echte zilver is, oxideert de kabel zwart en is dat zwarte nog geleidend. Voor gewone toepassingen is zoiets in elk geval overkill. Hou het bij gewone koperkabel, dan krijg je de beste resultaten zonder gedoe en betaalbaar.

Edited by Bloom
Link to comment
Share on other sites

Er zijn verschillen tussen kabels en die kun je ook meten. Maar niet horen, tenzij er iets anders aan de hand is waardoor de amplitude van het verschil groot genoeg is om gehoord te kunnen worden. Dat "iets anders aan de hand" kan beschadiging of oxidatie zijn, of ingebouwde filters (RC of RL of LC of zelfs RLC) zoals sommige high-end merken dat doen. Dat laatste beschouw ik overigens ook als beschadiging van een kabel.

Dubbelblinde testen hebben al vaak genoeg aangetoond dat zelfs de meest rabiate overtuigden in die omstandigheden geen verschil konden horen tussen twee kabels die geschikt waren voor het beoogde doel. Als je niet dubbelblind test en dus weet naar wat je luistert, dan zijn je hersenen prima in staat om je het verschil te laten horen dat jij verwacht te horen. De hamvraag is, of je daar geld aan wil uitgeven. Ik alleszins niet.

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

Bloom en Ener hebben of willen niet vergeleken/vergelijken. Óf ze horen het verschil niet. Dat is ook best mogelijk.

O ja zeker wel, maar ik hoor inderdaad geen verschil. Alles wat electrisch is of geleidt heeft geen klank, dit is al heel vaak getest. De bekende abx testen. En ja dat geldt voor versterkers, cd spelers, streamers, dac’s, kabels, etc., mits van fatsoenlijke kwaliteit. Stop je geld in goede speakers, akoestiek en een goede bron, opname, daar is echt winst te behalen. Maar goed, deze discussie is al heel vaak gehouden en lopen meestal op niets uit. Maar dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.😉

Link to comment
Share on other sites

Sorry Bloom, maar een CCA kabel adviseren slaat echt nergens op. Als je verzilverd koper al niet aanraadt, waarom dan wel verkoperd aluminium? En IK ben het ook met Sodejuu eens.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Wanneer je wat wil proberen, kun je het best naar een audiozaak gaan en daar wat te leen vragen. Misschien hoor je tot het kamp van Ener en Bloom, of bij de rest.

 

Misschien heeft iemand op het forum nog overtollige kabels. Ik heb wel een setje liggen, maar dat is maar 0,9 m lang.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Roots said:

Ik heb op mijn 2e set de Ocos vervangen door Cardas Quadlink, en die zijn toch echt beter in mijn setup.

 

Ik adviseer dus, scoor 2ehands een setje cardas Quadlinks...150 a 200 euro. Is het niks dan verkoop je ze weer zoals Sodejuu zei.🙂

Dat zegt toch helemaal niks. Welke Ocos had je: enkel, dubbel of driedubbel. En welke impedantie ziet je speaker het liefst? Wanneer het niet matched, klinkt elke kabel verkeerd.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

Mooie set idd. Die Rega stond ook op mijn short list voor een amp

 

Vond dit wel een aardige video. Zonder een bepaalde kabel of merk te willen adviseren. Ms heb je er wat aan.

 

 

 

Ps was altijd wel gecharmeerd van Kimber, maar weet niet of dat nog steeds concurrerend is (hou me al 15 jaar hier niet meer mee bezig). Oops noem ik toch een merk ;)

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites


Ok, ik heb al spijt dat ik mijn mening over dit onderwerp heb gegeven.

Maar als je echt iets wil leren behalve de mening van iemand dan raad ik je aan bovenstaande video te kijken. Hierin wordt namelijk het onomstotelijke bewijs geleverd dat je het verschil dat je denkt te horen tussen kabels niet bestaat. Deze man heeft nog meer interessante myth busters op zijn website staan.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Bloom said:

De doorsnede van de kabel moet aangepast zijn aan de stroomsterkte in Ampère die er doorheen moet. Ik raad altijd een kabel van 2,5 mm² aan voor binnenshuis, dan kun je probleemloos alle normale stroomsterkten aan. Ga je voor meer dan 5 meter en meer dan 16 A, dan is 4 mm² aangewezen. Kleinere doorsneden dan 2,5 mm² kan ik niet aanraden, tenzij bij hoogrendemente luidsprekers.

Verzilverde kabels zijn leuk, maar vaak is dat geen zilver maar een mengsel van andere metalen die er zilverig uitzien. Als het echte zilver is, oxideert de kabel zwart en is dat zwarte nog geleidend. Voor gewone toepassingen is zoiets in elk geval overkill. Hou het bij gewone koperkabel, dan krijg je de beste resultaten zonder gedoe en betaalbaar.

Wat een larie!!!! (gedeeltelijk).

 

Het klopt dat "verzilverde" kabels vaak gewoon vertind zijn, maar ook dat werkt hetzelfde. 2 metalen op elkaar werken als een bi-metaal, dus met twee verschillende eigenschappen en dat levert meestal stress op.

 

Als het wel zilver is en zwart kleurt, is het zilver GESULFIDEERD. Dat wil zeggen dat het in aanraking is gekomen met zwavel van huis of lucht. Gesulfideerd zilver geleidt slecht. Geoxidert zilver is donkerbruin (dus niet zwart) en dat geleidt idd heel goed

 

Een audiokabel is te allen tijde een filter. Daar ontkom je gewoon niet aan. Een kabel heeft nl een dc weerstand (die maakt niet uit, als het maar geen kOms worden, maar voor fase en tijd, maakt het nog steeds niet uit), een capaciteit (condensatorwerking, je hebt immers minimaal 2 geleiders met een isolator (diëlectricum) ertussen) en een spoel (de aders zijn meestal gedraaid) (impedantie). HENS, EEN FILTER!!!!!. En filters laten dingen weg. Een kabel die iets toevoegt bestaat niet. Als het lijkt dat hij iets toevoegt, laat hij iets anders dus weg. Het is juist de kunst een kabel zo te maken dat de filterwerking zo klein mogelijk is (dus niks weglaat). Dat is mogelijk.
 

Verschillen tussen eenvoudige kabels zijn er nauwelijks, maar wel waarneembaar. Je kunt bovendien van alles meten, maar wat de meesten meten, zijn grootheden die er niet of nauwelijks to doen. Het frequentiebereik is niet van belang. Dat doen nagenoeg alle kabels hetzelfde voor het audiogebied. Maar fase en tijd bepalen de afbeelding en daar is ons oor/lichaam wel heel gevoelig voor (vandaar twee oren waar we uitstekend mee kunnen plaatsbepalen) (bovendien "horen" we niet alleen met onze oren)

Daarnaast horen de meesten van boven de 45 geen 20kHz meer. Ook dat is niet belangrijk. Zelfs als je maar tot 10kHz hoort, mis je maar 10% van het audiospectrum (en niet de helft zoals velen denken)

 

Lees deze stukken maar eens, misschien heb je er iets aan:

http://www.puresound.be/home/archive/2017/oktober/article/kabelpraatje-deel-1/?tx_ttnews[day]=06&cHash=3468768054619fa62814e88f90130610

http://www.puresound.be/home/archive/2017/november/article/kabelpraatje-deel-2/?tx_ttnews[day]=21&cHash=9fa1df73314d74377320aafa5daee4af

https://audioclub-limburg.nl/luidsprekerkabel-shoot-out  

Link to comment
Share on other sites

Een kabel heeft inderdaad een weerstand (bij koper is dat iets van 0,5 Ω per KILOMETER lengte), zelfinductantie en zelfcapacitantie. Die cijfers zijn echter zo laag dat de "filterfunctie" onhoorbaar is. Daarom verzorgen sommige high-end merken een eigen filter in een doosje waar de kabel doorheen loopt. Dan hoor je gegarandeerd verschil. Maar of dat dan beter is...

Bij al je links wordt het "verschil" vastgesteld zonder dubbelblinde test. En dan "hoor" je inderdaad verschillen omdat je eigen hersenen daarvoor zorgen, gebaseerd op je verlangens en verwachtingspatroon. Mensen realiseren zich dat vaak niet, maar onze hersenen filteren én extrapoleren alles wat ze aan zintuiglijke ervaring binnenkrijgen. En ze zijn zeer beslist in staat je verschillen te laten horen die er niet zijn. Daarom moet je voor een echte vergelijkende luistertest dubbelblind werken. En telkens weer blijkt uit dat soort testen dat mensen écht niet in staat zijn uit een reeks kabels "de beste" eruit te halen.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Bloom said:

 Daarom moet je voor een echte vergelijkende luistertest dubbelblind werken. En telkens weer blijkt uit dat soort testen dat mensen écht niet in staat zijn uit een reeks kabels "de beste" eruit te halen.

En hetzelfde geldt voor versterkers, cd spelers, dacs, streamers etc. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...