Tubejack Posted 11 december 2021 Report Share Posted 11 december 2021 13 hours ago, Roots said: Een kabel is een filter heh..Laat niets extra's toe Er zit een paar honderd meter koperdraad in de uitgangs transformatoren van mijn buizen versterker. Daarnaast zijn buizen niet, of veel minder gevoelig voor hoogfrequent . Ik verwacht daarom niet, dat die laatste 3 meter luidspreker kabel naar de luidsprekers veel uitmaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 december 2021 Report Share Posted 11 december 2021 12 hours ago, Roots said: .....Omdat? ft=120MHz. http://www.arrayaudio.nl/M10.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 11 december 2021 Report Share Posted 11 december 2021 (edited) Ik hou wel van de nuchterheid van deze "meetmeneer" Hij heeft ook een filmpje gemaakt over EMI en luidsprekerkabels Edited 11 december 2021 by Paulebappie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 december 2021 Report Share Posted 11 december 2021 (edited) Een aanwinst vind ik. Er moet méér gemeten worden. Edited 11 december 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 december 2021 Report Share Posted 11 december 2021 (edited) 2 hours ago, Tubejack said: Er zit een paar honderd meter koperdraad in de uitgangs transformatoren van mijn buizen versterker. Daarnaast zijn buizen niet, of veel minder gevoelig voor hoogfrequent . Ik verwacht daarom niet, dat die laatste 3 meter luidspreker kabel naar de luidsprekers veel uitmaakt. Dat klopt elk van die meter kabel op je transformator maakt onderdeel uit van de overdracht van de ene spoel naar de andere. er gebeurd dus iets met die kabel. het is dus onderdeel van de werking van je systeem. De kabel naar de speaker toe heeft een andere functie namelijk het zo veel mogelijk verlies vrij overbrengen van het opgewekte signaal in je transformator naar de speaker. Hierbij wil je juist dat er zo min mogelijk overdracht plaats vind tussen omliggende kabels en storing bronnen. Een totaal andere functie dus. Edited 11 december 2021 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 december 2021 Report Share Posted 11 december 2021 De "functie" is volgens mij hetzelfde. De manier niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 december 2021 Report Share Posted 11 december 2021 Nee de draad in te transformator als functie dat die signaal moet oppakken doormiddel van overspraak. Bij de kabel naar je speaker toe is dat weer niet gewenst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 11 december 2021 Report Share Posted 11 december 2021 Ook in een goede UGT wordt de inductie gecompenseerd volgens mij door de windingen in secties de andere kant op te winden. Maar het maakt nog al uit bij een luidsprekerkabel of er 0.5 ampere doorgaat of 30 amp... De kabel zal zich heel anders gedragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 december 2021 Report Share Posted 11 december 2021 2 hours ago, Tubejack said: De "functie" is volgens mij hetzelfde. Zo min mogelijk verlies... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 11 december 2021 Report Share Posted 11 december 2021 Maar het resultaat niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 december 2021 Report Share Posted 11 december 2021 (edited) 12 hours ago, Roots said: Maar het resultaat niet Over kabels wordt al jaren over gediscuteerd maar Ik geloof niet, dat het met mijn buizen versterker hoorbaar is Roots. Hier ligt gewoon 4mm2 OFC over de vloer dat ik bij de luidsprekers geleverd kreeg. Ik ga verder ook geen cent meer in investeren. Edited 12 december 2021 by Tubejack typo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 december 2021 Report Share Posted 12 december 2021 (edited) Oud de oude doos een rake opmerking van de bouwer Klaas Feenstra (Spido op dit forum) van mijn luidsprekers. Bron: Als een set van werkelijk goede kwaliteit is, en de aanpassing klopt, dan kan een normale* kabel geen kwaad doen. (Een niet-normale kabel kan in een overigens goede set wèl kwaad doen.) Als een set daarentegen niét van goede kwaliteit is, en/of de aanpassing niét klopt, dan kan zelfs de meest exclusieve, de duurste, de meest exotische kabel die set niet redden. * Normale kabels (d.w.z. gewoon getwijnd OFC 2x4mm2 voor normale lengtes of 2x6mm2 voor grote lengtes) zijn gewoonweg de bèste kabels. Sorry, audiofiel: goedkoop is beter, (ook) in dit geval. Dure, exotische kabels hebben dikwijls krankjorume filters aan boord of leveren door hun vervlechting en/of geïsoleerde verwevenheid ongewenste capaciteiten en/of inducties (dus "filterwerking" oftewel fasevervorming en impulsvervuiling) op. Net zoals dundradig bespoelde hogere orde filters in luidsprekers, dus. Edited 12 december 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 december 2021 Report Share Posted 12 december 2021 Bijzondere man was hij...Zweerde ook bij zo'n fossiele Bryston dat het de perfecte eindversterker was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 december 2021 Report Share Posted 12 december 2021 1 minute ago, Roots said: Bijzondere man was hij...Zweerde ook bij zo'n fossiele Bryston dat het de perfecte eindversterker was. Deze vond hij later beter https://tubejack.nl/2015/10/31/revisie-leak-stereo-70/. Zijn high-end spullen heeft hij daarna opgedoekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 30 december 2021 Report Share Posted 30 december 2021 Tja je kunt als een malle achter kabelfabrikanten lopen en naar die kant doorslaan. Heel vroeger toen er nog geen kabelcritici waren had ik het idee dat we wel eens te ver doorsloegen naar dat achterna lopen. Nu heb ik het idee dat we wel eens te ver doorschieten dat helemaal niets meer uitmaakt en dat is ook zonde van de hobby en de fora die vooral om het doel muziek draait en minder over apparatuur, luidsprekers, kabels, meubels, etc. We willen allemaal dat hetgeen er op een opname staat weergegeven zien in onze huiskamers. Punt is denk ik dat beide partijen persé gelijk willen hebben en dat van foute veronderstellingen wordt uitgegaan ofwel er worden dingen door beide partijen ingevuld die niet zo zijn. We willen hopelijk allemaal een zo natuurlijk mogelijk (echt) geluid. In mijn optiek is er zowel apparatuur, luidsprekers, kabels die dit in mindere of meerdere mate geweld aandoet. Apparatuur, luidsprekers of een kabel moet zo min mogelijk veranderen aan het origineel. Apparatuur, luidsprekers of een kabel voegt dus nooit iets toe, hooguit onnatuurlijkheid in de vorm van allerlei soorten verschuivingen e.d. Ik vind dat bij kabels wel een stuk minimaler dan bij luidsprekers en apparatuur. Die laatste twee zijn veel bepalender in een set. Mijn adagium blijft eigenlijk al jaren in stand. Kabels maken vooral een verschil, tot het moment dat je de juiste kabel treft en alles op zijn plek valt. Maar hoe vind je die? Ik zou dat laatste een interessanter onderwerp vinden. Iets van de bomen en het bos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 30 december 2021 Report Share Posted 30 december 2021 Die leidraad ga je weer niet vinden...Alle parameters hangen aan elkaar vast...Uiteindelijk is er maar 1 en die gaat zijn voor jou persoonlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 december 2021 Report Share Posted 30 december 2021 10 hours ago, Mediator said: Mijn adagium blijft eigenlijk al jaren in stand. Kabels maken vooral een verschil, tot het moment dat je de juiste kabel treft en alles op zijn plek valt. Maar hoe vind je die? Ik zou dat laatste een interessanter onderwerp vinden. Iets van de bomen en het bos. Probeer eens de zoek functie van dit forum. Er is waarschijnlijk een oerwoud aan informatie over kabels aanwezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 december 2021 Report Share Posted 30 december 2021 (edited) 12 hours ago, Mediator said: Mijn adagium blijft eigenlijk al jaren in stand. Kabels maken vooral een verschil, tot het moment dat je de juiste kabel treft en alles op zijn plek valt. Maar hoe vind je die? Ik zou dat laatste een interessanter onderwerp vinden. Iets van de bomen en het bos. Gewoon proberen via winkel, kennissen, tweede hands e.d. En niet te neurotisch doen: gewoon luisteren en bekijken of het bevalt. Ik heb trouwens ook grote bedenkingen bij dubbel blind zoals toegepast door de zogenaamde objectivisten. Uiteindelijk gaat het om je mindset. PS als iets tweede hands veel wordt aangeboden is dat op zich geen goed teken (Cardas). Edited 30 december 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 31 december 2021 Report Share Posted 31 december 2021 Omdan uiteindelijk..... toch weer ergens tegen aan te schoppen is bijzonder kinderachter Carl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 31 december 2021 Report Share Posted 31 december 2021 (edited) Oeps … het was eigenlijk voor mij nu niet een vraag hoor. Ik heb een keer ‘geluk gehad’ met mijn set. Ik neig inderdaad ook naar niet eindeloos te gaan proberen maar naar een goede winkel te stappen die ervaring heeft met de apparatuur die je hebt of op fora ervaringen te halen om ‘af te kaderen’. Alles proberen wat er is wordt een eindeloos verhaal en kostbaar. Voor wat betreft mijn huidige kabels ben ik op bezoek geweest bij Analogue Audio Products, Wim van Kraanen. Niet zo gek want Wim heeft vroeger wat afgedraaid met de spullen die ik nu heb. Het klonk goed thuis maar ik was benieuwd of er nog iets meer uit te halen valt. Ik kreeg van hem op een bepaalt moment een experimenteel productie exemplaar mee omdat ik nog zoekende was naar een wat meer ontspannend geluid. Bij beluisteren viel deze kabel door de mand maar Wim vroeg me tot mijn verrassing naar wat ik nu precies hoorde. Ik gaf toen aan: het wordt ontspannender maar het lijkt alsof de klemtoon in muziekweergave iets wordt verlegd. Er ligt dan een highlight op zaken die voor mij niet essentieel zijn aan de muzikale boodschap en daarvan afleiden. Tot mijn verbazing was dit ook precies zoals Wim dat ervaarde. Zodra je écht hoort wat je hoort moet je daar niet aan twijfelen. Edited 31 december 2021 by Mediator Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 december 2021 Report Share Posted 31 december 2021 (edited) 12 hours ago, Roots said: Omdan uiteindelijk..... toch weer ergens tegen aan te schoppen is bijzonder kinderachter Carl. Tegenaan schoppen was niet zo bedoeld Roots. En volgens mij doe ik dat ook niet zo. Het viel me gewoon op dat er veel Cardas op de tweede hands markt was. Ik heb overigens Cardas phonokabel uitgebreid in huis gehad. Edited 31 december 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 31 december 2021 Report Share Posted 31 december 2021 Siltech/Crystal en Kimber staan er beduidend meer van op Marktplaats Carl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 december 2021 Report Share Posted 31 december 2021 oei slechte zaak, met een boog omheen lopen dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 december 2021 Report Share Posted 31 december 2021 (edited) 37 minutes ago, Roots said: Siltech/Crystal en Kimber staan er beduidend meer van op Marktplaats Carl. Crystal dus echt niet Roots en daaronder stroomkabels ( ik geloof daar verder niet zo in). Cardas een stuk of 12 en dat vind ik toch echt veel. Maar het doet natuurlijk niet terzake. Uiteindelijk moet je het toch voor jezelf horen. Ik heb indertijd trouwens mede voor de Crystal phonokabel gekozen omdat ik een subchasis speler heb. Zo’n soepel geval is dan wel fijn. Edited 31 december 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bramsat Posted 2 januari 2022 Report Share Posted 2 januari 2022 Heerlijke kabel...zeer goede zware plugs...mijn oude plugs van ±25 jr geleden kosten 4.50 stuk zijn al verkleurd.....hiero 20 euro met kabel....super! 1 Paar Zuurstofvrij Koper Audio Speaker Kabel Hifi High End Versterker Luidsprekerkabel Banana Plug Kabel| | - AliExpress Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts