Jump to content

Disk audiobladen

carl
 Share

Recommended Posts

Indertijd heb ik van Marc een paar jaargangen van het al in 1981 ter ziele gegane blad Disk gekregen. Van de week heb ik via Onno de oude exemplaren van Sander gekregen. Dus ik heb de bladen van 1669 tot en met 1981 en dan nagenoeg compleet. En de technische inhoud daarvan is toch wel behoorlijk interessant. Zeker voor liefhebbers van (oude) platenspelers e.d.

Even terug: Disk was het blad van Jan de Kruyf. De man had een HTS opleiding en daarnaast ook nog Conservatorium. De laatste opleiding is de meest dominante geweest in zijn leven en als ik het goed begrijp schrijft hij nog steeds recensies op het gebied van klassieke muziek (inmiddels ver boven de 90). Hoewel hij al zijn LP’s heeft verkocht omdat hij geld nodig had om een paar boeken over klassieke muziek uit te geven wist de man werkelijk ontiegelijk veel over platenspelers, naaldvormen en aanverwanten. In mijn komende Posts ga ik wat leuke dingen terugkoppelen. Eventueel wil ik wel een copietje maken van een interessant artikel. Dus in de volgende post 1969. Als laatste een kwisvraag: wat is het onderscheid tussen de Disks van Marc en Sander?

Edited by carl

Ik weet het antwoord op de kwisvraag, maar mag niet meedoen. Ik ben buiten mededingen.🤣🤣🤣

Dus ik heb de bladen van 1669 tot en met 1981 en dan nagenoeg compleet.

Vanaf 1669 ? Dat zijn wel heel veel tijdschriften en welke hifi apparatuur had men toen in 1669
Leuk dat je blij bent met de Disk tijdschriften en zo is de familie van Sander (KT88) blij met jouw zeer gulle bijdrage voor hun onkosten.

16 hours ago, carl said:

Indertijd heb ik van Marc een paar jaargangen van het al in 1981 ter ziele gegane blad Disk gekregen. Van de week heb ik via Onno de oude exemplaren van Sander gekregen. Dus ik heb de bladen van 1669 tot en met 1981 en dan nagenoeg compleet. En de technische inhoud daarvan is toch wel behoorlijk interessant. Zeker voor liefhebbers van (oude) platenspelers e.d.

Even terug: Disk was het blad van Jan de Kruyf. De man had een HTS opleiding en daarnaast ook nog Conservatorium. De laatste opleiding is de meest dominante geweest in zijn leven en als ik het goed begrijp schrijft hij nog steeds recensies op het gebied van klassieke muziek (inmiddels ver boven de 90). Hoewel hij al zijn LP’s heeft verkocht omdat hij geld nodig had om een paar boeken over klassieke muziek uit te geven wist de man werkelijk ontiegelijk veel over platenspelers, naaldvormen en aanverwanten. In mijn komende Posts ga ik wat leuke dingen terugkoppelen. Eventueel wil ik wel een copietje maken van een interessant artikel. Dus in de volgende post 1969. Als laatste een kwisvraag: wat is het onderscheid tussen de Disks van Marc en Sander?

Was eerst in zwart/wit later in kleur??

Inmiddels heb ik besloten mijn stapel Disks per jaargang te bespreken en me daarbij te richten op de technische onderwerpen.  Mijn stapel Disks begint in 1969 en dat is de tweede jaargang. Om die tijd wat beter in te kaderen: ik werd in het jaar 1969, 18 en woonde nog thuis. We hadden in die tijd een leuke set bestaande uit een Dual 1219, een Sansui SA 555 en een paar Braun boxen. Die laatste vond ik trouwens toen al wat kaal klinken. Maar waar speelde het technisch opperhoofd van Disk toen mee? Met verschillende sets waaronder een Thorens TD 125 met de bekende en geroemde SME arm, Quad 33/303 versterker en AR 3A luidsprekers. Op de andere spullen kom ik nog wel terug , maar hij had in ieder geval nog een Thorens TD 150. De Thorens TD 150 heb ik twee jaar geleden gekocht met originele TP 13a arm. Volgens de review van Jan de Kruyf in 1969 een zeer fraaie draaitafel maar hij heeft wel last van “groefspringen”. Daar kon je dan wat aan doen door celstofluiers (!)  in de console te leggen onder het subchasis. Mijn TD 150 heeft een nieuwe en veel zwaardere console. Van groefspringen heb ik nog nooit last gehad. Ik herken dat nog wel van die tijd en ik zou dat toch grotendeels willen wijten aan de lage naaldkrachten en hoge Compliance  waar men toen mee speelde. Ik heb mijn TD 150 die in de huiskamer staat nog wel eens op mijn luisterzolder vergeleken met mijn Thorens TD 320 van pakweg 15 jaar later op. De TD 150 klonk zeker iets minder dan de TD 320 met TP 16 IV arm en Nagaoka MP 200 element. De TD 150 werd zeer zeker niet weggespeeld. En wie weet wat er gebeurt met een beter element in de TP 13 a arm ? De laatste is trouwens wel opnieuw bekabeld met Cardas.

Wordt vervolgd !

Edited by carl

Op het gevaar af dat mijn inmiddels 75 jaar oude geheugen mij bedriegt, is Jan de Kruyf later overgegaan naar een AR LST. Leo Riemens, de overigens alleen in Nederland wereldberoemde operapaus, heeft toen de AR 3A van de Kruyf overgenomen. 

Overigens kende het blad wel meer eigenaardige recensenten. Zoals de 'pianoman' Joop Schrier. Die weigerde opnamen door Glenn Gould van muziek van Johann Sebastian Bach te recenseren. Omdat Gould zich bediende van een PIANO in plaats van een klavecimbel. In aanmerking nemend dat indertijd alleen klavecimbels van Neupert (regelrechte spijkerbakken) te krijgen waren, een wat opmerkelijke opvatting. Thomas Beecham zei het al: 'Two copulating skeletons on a tin roof'. 

Edited by Anathema

Jan de Kruyf had natuurlijk verschillende versterkers waaronder de Quad 33 voorversterker en de Quad 303 eindversterker. Quad heeft indertijd best lang gewacht een transistor versterker uit te brengen. Kennelijk waren zij (een van ?) de eersten die een einde maakte aan de hinderlijke cross over vervorming. Ik heb zelf natuurlijk ook een Quad 33/303.  De 303 wissel ik regelmatig in mijn huiskamerset met de Quad 306 van ook weer van een jaar of 15 jaar later. De 33 voorversterker gebruik ik eigenlijk nooit want de nieuwere Quad 34 is veel praktischer. Ik heb al mijn Quad spullen laten servicen door Quad Revisie. Ik begrijp best dat de 303 eindversterker zo’n goede naam had. In een tijd waar Watts duur en zeldzaam waren (15/20 watt werd algemeen als voldoende beschouwd) was hij ruim bemeten. Bovendien komt een gereviseerde 303 nog best goed mee in een moderne set. Quad revisie beweert ook dat de stroomvoorziening zodanig is dat je weinig last hebt van ongeregeldheden in het stroomnet. Maar voor de duidelijkheid als ik die oude Quad spullen naast mijn Conrad Johnson voor en eind versterkers plaats dan worden ze totaal weggespeeld.

Jan de Kruyf heeft in 1969 ook nog wat LS getest waaronder de AR 3A luidsprekers . Dit was een Amerikaans merk wat ook in Amersfoort is geproduceerd. Daarnaast een zeer lovende recensie van de Dynaco A - 25.  Volgens mij was Cock daar weg van. Dus ik hoop daar nog een reactie van te krijgen met een hedendaagse blik.

Wordt vervolgd !

Edited by carl

10 minutes ago, Anathema said:

Op het gevaar af dat mijn inmiddels 75 jaar oude geheugen mij bedriegt, is Jan de Kruyf later overgegaan naar een AR LST. 

Dit soort reacties wil ik natuurlijk graag uitlokken Anathema. Wat ik in zijn algemeenheid van die tijd wel leuk vond was de uitgesproken karakters en meningen. We zijn tegenwoordig wel erg politiek correct geworden.

17 hours ago, Duck-Twacy said:

Eerst in mono, daarna in Stereo :)

Laten we maar een einde maken aan de kwis Duck: de nicotine geur. De exemplaren van Sander zijn nogal berookt.

Edited by carl

haha, ik had wel gedacht dat Marc zn exemplaren in mint staat waren en wellicht die van Sander wat meer "belezen", maar aan rook had ik niet gedacht.

Vroeger las ik de Disk (en Luister) altijd in de bibliotheek. Hadden ook van die jaargangen die je kon lenen., denk dat mn audiofiele roots daar vandaan gekomen zijn (en wellicht de Philips catalogus)

Edited by Duck-Twacy

Ik heb ook veel gelezen in het leeshoekje van de bibliotheek Duck 😀 Toch zocht ik altijd meer naar het beste component. Nu  ben ik veel meer bezig met voor en nadelen.

Edited by carl

5 hours ago, carl said:

Laten we maar een einde maken aan de kwis Duck: de nicotine geur. De exemplaren van Sander zijn nogal berookt.

Ohh, daar had ik niet eens aan gedacht als antwoord. Nu je het zegt/schrijft. Helemaal ook niet bij stilgestaan, anders had ik je dat wel van te voren gemeld, Charles.
Ja Sander was een stevige roker. Zijn hifi spulletjes en zijn piano's en synthesizers kwam ook veel nicotineaanslag vanaf bij het schoonmaken. Ik heb nog zojuist even geroken aan de hifiboeken en de vele strips die hier ook nog staan voor de verkoop en daar ruik ik inderdaad een nicotinegeur.

Toch denk ik dat hij de bladen gekregen heeft Onno. Volgens mij was Sander 50 toen hij ons verliet. Ik kan me niet voortstellen dat hij er al zo vroeg bij was. Bladen zagen er verder prima uit. Ik heb hier boven nog DD uit begin jaren 50 staan. Zuinig met spullen zijn was er toen wel ingeboren.