Jump to content

Het voordeel van één bron.

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik bedacht me vandaag, dat ik sinds dat ik maar met één bron speel dat er een behoorlijke rust is ontstaan.

Omdat er geen vergelijking mogelijk is, ben ik meer met het luisteren naar muziek bezig, dan "hoe zou dat op de CD speler of LP klinken".

Én, misschien omdat die vergelijkingsmogelijkheid er niet direct is, dat ik daardoor ook meer tevreden over de weergave ben.

Mocht ik ooit nog eens gaan experimenteren met een ander soort weergave, dan zal ik toch weer terug gaan naar één bron. Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde om er twee (of meer) afspeelmogelijkheden op na te houden. Zo zie ik het nu tenminste. Ik mis mijn LP's helemaal niet, de CD's blijven keurig achter het gordijn in de kast en zelfs de muziek op de NAS wordt nauwelijks gespeeld.

Hoewel ik met meerdere bronnen speel ervaar ik toch rust en ontspanning als ik naar muziek luister.
Ik ben ook niet bezig met wat nu het beste klinkt, ik geniet van de muziek.

3 minutes ago, Groovy said:

Hoewel ik met meerdere bronnen speel ervaar ik toch rust en ontspanning als ik naar muziek luister.
Ik ben ook niet bezig met wat nu het beste klinkt, ik geniet van de muziek.

Dat deed ik ook wel, maar nu is er toch een soort van innerlijke rust ontstaan.

5 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dat deed ik ook wel, maar nu is er toch een soort van innerlijke rust ontstaan.

Dat is mooi Hans. Ik heb dat nog niet. Bij Qobuz heb ik nog steeds "zap neigingen" vanwege de enorme keus.  Een plaat of CD speel ik meestal helemaal af. 

27 minutes ago, Tubejack said:

Dat is mooi Hans. Ik heb dat nog niet. Bij Qobuz heb ik nog steeds "zap neigingen" vanwege de enorme keus.  Een plaat of CD speel ik meestal helemaal af. 

+1. En dan hier ook nog dat de platenspeler de eerste bron is, boven de cd-speler. Bij beiden speel ik altijd alles af. Voor muziek op de achtergrond staat daarnaast de streamer met internetradio de hele dag aan :D.

Dus: geen enkele onrust :wub:.

Zappen is hier nooit aan de orde geweest. Ik speel meestal het hele album achter elkaar af.

Het gaat meer over het vergelijk in geluidskwaliteit. Elke bron heeft zijn eigen karakter, door dat verschil bleef ik getriggerd op de geluidskwaliteit. Maar ik heb daar wél veel van geleerd. Dat bij LP's het laag vrijwel altijd in het midden is opgenomen, mono dus. Dat LP's vloeiender kunnen klinken, maar ook dat het lastiger is om dat vloeiende te behouden. Slijtage, vuil en misinstelling hebben het daarbij snel verpest. CD's klinken dan weer een stuk dynamischer. Althans kúnnen een stuk dynamischer klinken.  Maar zijn is het hoog vaak wat korreliger. Voor alle formaten blijft, dat de opnamekwaliteit de weergavekwaliteit bepaald.

Het zoeken was dus het vloeiende van de LP met de dynamiek van de CD. Maar zonder de nadelen. Dat is me voldoende gelukt en mis de andere formaten dus helemaal niet. Zeker na de laatste wijzigingen na het bezoek van Cock is de ruimtelijkheid enorm toegenomen.

De conclusie is eigenlijk. Wanneer de bron goed is, heb je er maar één van nodig. Zeker wanneer het muziekaanbod wel oneindig lijkt.

Het is natuurlijk zo dat voor de diverse media een aparte master gemaakt wordt.

Zo is het vaak dat op een CD de dynamiek wat meer begrenst wordt om dat deze op veel systemen acceptabel moet klinken.

Voor de radio wordt er een mix gemaakt met wat meer dynamiek, dit om dat de radiostations ook comprimeren en om dan nog wat dichter bij de gewenste mix te blijven wordt de lagere compressie gebruikt. 

Dan nog is er vaak van de opname niet veel meer over maar zo probeert de muziek industrie nog iets herkenbaars te houden.

Voor de streaming bedrijven wordt ook een aparte mix gebruikt. Afhankelijk van de resolutie wordt de dynamiek aangepast.

Voor een LP wordt wel vaak de bas tot mono gemixt maar wordt er vaak wel ook een grotere dynamiek gebruikt.

Het lijkt dan dus wel of er een verschil is in de gekozen techniek maar die zal meer in de mastering hoek gezocht moeten worden.

Naar mijn mening is het ook niet zo dat een LP dan altijd beter klinkt, dat is immers afhankelijk van de master en soms is dat de LP maar een andere keer weer de CD of de Hires stream.

Je vast pinnen op een formaat kan je dus rust geven maar betekend dat je het daarmee moet doen.

Wil je voor elke opname het optimale hebben dan zal je verschillende formaten moetenkunnen spelen.

26 minutes ago, kappa7 said:

Wil je voor elke opname het optimale hebben dan zal je verschillende formaten moetenkunnen spelen.

En dat is nou precies waarover het gaat. Met één formaat/bron is het zoeken naar betere afspeelmogelijkheden weg. Waarbij "beter" vaak "anders" is. En precies dát, zorgt voor de rust. Waarbij ik op moet merken, dat ik de laatste jaren dat ik zowel een platenspeler als Cd speler speelklaar had staan, deze nauwelijks gebruikte.

Op zolder draai ik meestal LP ( wel met twee platenspelers) en in de huiskamer stream ik met name. Daar wordt je niet rustiger van want de masters verschillen weer van kwaliteit. Rust zit in jezelf.

On 16-12-2021 at 20:56, Hans van Liempd said:

Ik bedacht me vandaag, dat ik sinds dat ik maar met één bron speel dat er een behoorlijke rust is ontstaan.

Maar Hans, dan moet je ook stoppen met kabels wisselen, andere voetjes onder de speaker, akoestische aanpassing van de kamer. Want dan ben je telkens ook twee dingen (situaties) aan het vergelijken.

47 minutes ago, René N. said:

Zelfs als jij Pi omlaag gaat mag je nog niet klagen :D :D :D

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in René en dat besef ik me natuurlijk ook heel goed. 

19 hours ago, Ove Rickland said:

Maar Hans, dan moet je ook stoppen met kabels wisselen, andere voetjes onder de speaker, akoestische aanpassing van de kamer. Want dan ben je telkens ook twee dingen (situaties) aan het vergelijken.

Daar gebeurt dan ook erg weinig aan.

Ik ben nu wat met PC's aan het hobbyen. Misschien een super simpel Linux PC-tje bouwen van oude troep en alleen UPnP er op.

Eén bron, dat is niks voor mij en zeker niet als de bron een commerciële streamer betreft.

Ik heb gistermiddag en -avond lekker zitten draaien tijdens de lockdown en dan komt de draaitafel vooral aan de beurt maar afwisselend met alle drie armen en twee phonotrappen, dan komt de DATrecorder aan de beurt en het Reel-to-Reel deck en ook nog een super-audio-cd'tje. En natuurlijk af en toe ook iets vanaf de hard-disk met JRiver.  Ik heb maar 3 dvd's en 1 daar van (Last man standing- daar voegt het beeld echt iets aan de beleving toe) komt vanmiddag aan de beurt.

Tapes die ik misschien wel 20 of 30 jaar geleden heb opgenomen zijn altijd een verrassing om weer eens voor de dag te halen. En, altijd mijn smaak, dus ook altijd raak😀

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Tapes die ik misschien wel 20 of 30 jaar geleden heb opgenomen zijn altijd een verrassing om weer eens voor de dag te halen. En, altijd mijn smaak, dus ook altijd raak😀

jouw smaak verandert niet Kraus? Ik heb eerst al mijn lp's doorgeluisterd en ben nu met de cd's bezig, maar merk écht wel dat ik mijn collectie met zo'n 30-35 procent (gokje) indik. Vanwege smaakverandering dus, albums die ik niet meer ga draaien gaan uit de collectie.....

En ja, sommigen worden ook weer de goede kant op geherwaardeerd. Misschien zelfs wel hoger dan vroeger....

Edited by René N.

Mijn smaak is niet echt veranderd maar de voorkeuren zijn wel gewijzigd. Vroeger veel meer pop en weinig klassiek en dat is omgedraaid.

Bij het afspelen van die oude tapes vallen sommige 'vergeten' tracks ineens weer op en snap ik heel goed waarom ik die ooit heb opgenomen (geleend van de centrale discotheek rotterdam, aanvankelijk vinyl en later natuurlijk ook cd's. Tegenwoordig muziekweb ) Zo was ik ineens weer gecharmeerd van Chet Atkins/Mark Knopfler "Yakety Axe", viel mij de ijzersterke tekst op van Give me hope Joanna van Eddy Grant en Copacabanna van Barry Manilow en hoe lekker Lonesome standard time  van Kathy Mattea klinkt. Soms moet ik de soundhound er bij halen om een heel oude track nog thuis te brengen (I ain't gonna be your low down dog no more van Vince Everett of Uncle Eef van Joe Perkins, peilloos diep vergeten). Maar is erg onderhoudend allemaal.