Jump to content

Keuze versterker

Jan.B
 Share

Recommended Posts

Wat zou de beste versterker-keuze kunnen zijn voor CDM 9 NT luidsprekers van B&W ? Momenteel gebruik ik als voorversterker de RC-980BX van Rotel en als eindversterkers twee stuks RB-980BX ( 2 x 120 Watt aan 8 ohm ).

Het zaakje is dus gebiampt,

Bedankt Ome Henk

Heb je dan ook 'n tip welke voorversterker dan zeker een verbetering zal geven?( even niet gelet op de aanschaf kosten )Zijn er voor deze luidsprekers ook betere eindversterkers te koop? Groeten Jan confused.gif

Het felle karakter van de B&W's lijkt me moeilijk te veranderen, de verschillen tussen voor en eindversterkers in deze prijsklasse zijn vrij klein, verwacht geen wonderen.

Als je een grotere verandering wilt moet je bijv. Plinius versterkers nemen, maar dan praat je wel over min. 2000 Euro, of een goede buizenversterker.

Goedkoper is het om een muzikalere speaker te zoeken, B&W staat hier niet echt bekent om.

Wat Ome Henk hierboven zegt is niet helemaal verkeerd. De kleuring komt over het algemeen uit de voortrap. Het geluid van Rotel is tamelijk "straight" en gezien de CDM9NT ook een fel baasje is kan het midden gaan overheersen. Ik heb zelf de N804 staan, die is toch een stuk muzikaler; minder "monitor" dan de CDM9NT, waardoor die rustiger overkomt. Ik heb jaren met een stel CDM1 gespeelt en die hadden hetzelfde probleem als jouw CDM9. Om het toch aan het klinken te krijgen ben ik toen met kabels gaan stoeien en kwam uit op een MIT T2. Het is een goeie kabel, maar zeker niet de beste en kan in sommige installaties meer afbreken dan goed doen, maar in combinatie met de kevlar middentoner (die de stress veroorzaakt) is dit wel een ideale oplossing. Misschien is het wel wat voor je.

• 2 weeks later...

Ben zelf erg tevreden over denon. Klinkt wat voller als rotel. Misschien is dat wel het geluid wat je zoekt.

beetje rock luisteren op een Rotel werd ik niet bepaald vrolijk van (klonk alsof de Band zich inhield, bij denon klonk het veel voller en meer realistisch), sterker nog ik vond mijn veel goedkopere Denon PMA1500R beter klinken als rotel, maar smaken verschillen natuurlijk.

Groeten

Marcus

Ik heb de ervaring dat arcam produkten over het algemeen wat meer ingetogen klinken. Wellicht is dat een optie. Ga anders eens naar Audio analague luisteren. Wat ik tot nu toe gehoord hebt brengt die apparatuur ook de nodige rust. Ofdat arcam losse eindtrappen levert weet ik niet. Audio analogue maakt in ieder geval wel produkten in hogere prijsklassen.

Er zijn vast nog veel meer produkten die integogen klinken.

Een absoluut vereiste is wel dat het karakter van de speaker je op zich goed moet bevallen. Anders heeft het mijns inziens weinig zin andere versterkers te kopen.

Beste Jan,

Ik heb eigenlijk met hetzelfde probleem gezeten, een stel B&W speakers (in mijn geval de p6 aangestuurd door een NAD917vv en 216 ev) die naar mijn gevoel niet echt klonken zoals ze zouden moeten klinken , dit komt doordat die jongens moeilijk aan te sturen zijn. In eerste instantie ben ik op zoek gegaan naar betere kabels en met de luidspreker kabel kwam ik net zoals sodejuu uit op een MIT kabel, deze klinkt een stuk rustigeren (schoner moet ik eigenlijk zeggen) wat een stuk rust de muziek bracht. Maar toch nog niet tevreden ben ik toen op zoek gegaan naar een nieuwe eindtrap, ben toen uitgekomen op sphinx (pj12 monoblokken) die door de opheffing van dit bedrijf (helaas) zeer voordelig geprijst waren. Deze gaven een behoorlijke vebetering, alles klonk een stuk strakker en vooral het hoog was een stuk beter, maar toch was het geluid nog niet geheel ok dus heb ik ook maar de pj2 vv van sphinx gekocht waardoor het geluid helemaal op zijn plaats viel (voor zover dat kan dan), kortom die B&Ws moeten kunnen klinken zolang je ze maar goed aanstuurd.