Jump to content

Onze hifi setjes

Mediator
 Share

Recommended Posts

Voor een groot deel Carl maar ook niet helemaal. Toen ik vroeger nog een wat eenvoudigere set had viel het verschil in opnames veel minder op en door de jaren heb ik sets gehad die het op dat punt beter of minder hebben gedaan. Er vallen bij zogenaamde betere sets altijd opnames door de figuurlijke mand en de vraag is nu net of dat werkelijk door de opname komt of dit wat zegt over onze hifisetjes. Vanuit logica zeg je het eerste antwoord en na jarenlang muziek luisteren neig ik steeds meer naar dat iets zegt over onze hifisetjes. Voor wat betreft jouw ‘vertaling’ draait het dus meer om als je steeds hogerop met een set gaat je al het goede van die eenvoudigere set wilt behouden. 

Nu begrijp ik het inderdaad wat beter mediator. Ik heb dus twee sets en beneden staat een Auralic Mini, een Quad 34/ 306 (door van Ommeren onderhanden genomen) en een paar leuke Cabasse Galiotes. Alleen al de akoestiek op de luisterzolder is zoveel beter en dat nog los van de apparatuur. Ik heb nog nooit een opname gehad die beneden beter klonk. Boven zou ik nog wel eens nieuwe LS willen hebben want uiteindelijk is de interactie LS/ruimte toch wel erg dominant. Ik heb al jaren een stevig bedrag opzij gezet, maar nog niets gevonden. Nee in mijn situatie ben ik niet met je stelling eens. Maar wie weet als ik de set beneden naar boven zet 🤔  In het verleden heb ik trouwens wel de Quad uitgebreid vergeleken met de Conrad Johnson: zelfde klankbalans maar veel minder transparant.

Edited by carl

Het is natuurlijk zo dat de meeste "opnames" (en eigenlijk alles wat erna komt) afgestemd zijn op de gemiddelde consumenten situatie, en dat is een apparaat van hooguit een paar honderd euro. Op de audiofiele gericht materiaal daargelaten. En dat nog los van de loudness war, hard valt meer op en verkoopt dus beter.

Ik krijg wel eens materiaal van mijn zoon Duck en dat wordt wel vaak teniet gedaan door mindere opnamen. Het soort muziek wat ik leuk vind heb ik meestal niet over te klagen.