carl Posted 1 januari 2022 Report Share Posted 1 januari 2022 Ik ben zo af en toe een jaargang Disk aan het lezen. Het is duidelijk dat ze daar helemaal weg waren van Dual platenspelers en zeker de fraaie en zeer lichte armen. Maar ik heb zo mijn twijfels. Ik heb jaren gespeeld met een Dual 1219 en daar veel plezier van gehad. Toch vond ik mijn Linn Axis met bijbehorende arm veel beter. Alle ellende die ik had met de Dual en waarom ik was overgegaan op de CD was ineens voorbij. Met ellende bedoel ik dan platen die allemaal vuil of beschadigd leken en soms zelfs groefspringen. Inmiddels blijkt dat volgens de Disk uit 1971 toch te maken te hebben met die lichte armen. Die “ploegden” moeilijker door het stof heen. Dus bij nader inzien vraag ik me af wat er nu zo goed is aan die Dual armen (en al die lichte armen uit die tijd). Met een TD 150 of TD 160 uit dezelfde tijd heb je dat probleem niet. Of zie ik iets over het hoofd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 1 januari 2022 Report Share Posted 1 januari 2022 Het element wat er aan gekoppeld wordt, maar je frustratie ligt in het verleden, ik zou er geen tijd aan besteden, je kunt beter van muziek genieten in plaats van tobben over iets wat je toch eigenlijk niet echt op wil lossen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 januari 2022 Report Share Posted 2 januari 2022 Ik heb ooit een 701 gehad dat speelde best goed. Het schijnt dat de meeste problemen de steuerpimpel betrof. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 januari 2022 Report Share Posted 2 januari 2022 Ik kan die hype over de dual tafels ook niet snappen. Voor mij zijn dat tafels om met een grote boog omheen te lopen. Vaak gebruik makend van een tussen wiel dus rumble en daarnaast de armen die een speciale adapter nodig hebben om een andere element te kunnen monteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 januari 2022 Author Report Share Posted 2 januari 2022 De discussie gaat natuurlijk primair om de voordelen (en nadelen) van zo’n lichte arm George. In de Disk van 1969 staat trouwens een uitvoerig artikel over de oorzaken van Rumble. De belangrijkste oorzaak schijnt toch de motor te zijn en niet de aandrijving. Dat verklaart ook wel waarom Marco rumble altijd op orde heeft bij zijn Garrards. Bij mijn Dual 1219 was de automatiek (op en af) heel hoorbaar. Stond de naald echter op de plaat en was rumble niet/nauwelijks hoorbaar. De automatiek koppelde dan af. Niet onlogisch dat Dual weinig last had van rumble want Dual was niet gericht op studio’s en had dus niet zo’n zware motor als de Garrards. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 januari 2022 Report Share Posted 2 januari 2022 In de jaren 60 en 70 waren MM elementen gebruikelijk. De kwaliteit werd vaak bepaald door de bewegingsvrijheid van de naald. En de daarmee extreem lage naalddrukken. Het idee was, dat de groef beter gevolgd werd en de belasting op de plaatgroef laag. De levensduur van platen zou dan een stuk hoger worden. Het meest extreem was toen een ADC XLM element dat speelde prima op 0,8 gram. Daarvoor was dan een heel lichte en lichtlopende arm nodig. Maar die lichtgewicht armen zijn dus ongeschikt voor de stuggere MC element. Dual maakte Heel mooi gemaakte armen, licht en met een heel goede lagering. Cardanische lagering lijkt mij nog steeds beter dan de tegenwoordig vaak gebruikte lagers (voor de horizontale beweging) onder het scharnier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 2 januari 2022 Report Share Posted 2 januari 2022 16 hours ago, HansP said: .......maar je frustratie ligt in het verleden, ik zou er geen tijd aan besteden, je kunt beter van muziek genieten in plaats van tobben over iets wat je toch eigenlijk niet echt op wil lossen. . Dat is een leuke Hans. Pak dan problemen aan die vóór je liggen, daar heb je in ieder geval voor nu wat aan.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 januari 2022 Author Report Share Posted 2 januari 2022 Ik ben wel iemand die dingen wil doorgronden vandaar dat ik het ook wel leuk om die oude bladen te lezen. En wie weet ik heb de 1219 nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 januari 2022 Report Share Posted 2 januari 2022 Maar je wist toch al dat we vroeger alleen maar hoog compliante elementen hadden Carl.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 januari 2022 Report Share Posted 2 januari 2022 (edited) Er staat hier een Dual type weet ik even niet. Met zo lichte arm. Voor de liefhebber. Voor niks. Er zit helaas geen stofkap bij. Maar leuk om mee te experimenteren . Edited 2 januari 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 januari 2022 Report Share Posted 2 januari 2022 In zo'n Dual stoptje je een ADC XLM of een Shure V15 of hooguit een Stanton 681 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 januari 2022 Report Share Posted 2 januari 2022 1 hour ago, Duck-Twacy said: In zo'n Dual stoptje hooguit een Stanton 681 Die heb ik ook nog wel ergens liggen. Er zit een MC element in. Zal morgen kijken welke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 2 januari 2022 Report Share Posted 2 januari 2022 (edited) Het was toch de kunst om de eigen resonantie die de arm had zo goed mogelijk te benutten Shure M91 was er ook een goede voor, en met een elliptische naald. Het probleem van toen was naar ik mij juist kan herinneren de arm resonantie en dan zorgen dat je daar geen filter voor nodig. Lang vervlogen tijden, ik maak mij er nu geen zorgen om, ik stream op dit moment met Phonak hoortoestellen dat ik dit in type via Tidal >via een Android > meer kwaliteit naar mijn oren. Minder elementen in de keten die een verstoring geven, nu een 12snarige gitaar die voor mijn neus staat te spelen.. Correctie: de naam voor het fenomeen is dan:: Effective tonearm mass (without cartridge) daar kun je dus je juiste keuze maken als je er een nieuw ander element in wilt monteren. Edited 3 januari 2022 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 januari 2022 Report Share Posted 2 januari 2022 http://whatishifi.blogspot.com/2017/06/can-stanton681eeemkiis-PickeringXV15-brought-back-life.html Pickering had ook van die vlieggewichten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 januari 2022 Report Share Posted 3 januari 2022 (edited) 15 hours ago, carl said: Ik ben wel iemand die dingen wil doorgronden Dat komt mooi uit Carl. Ik heb hier een Dual CS-508 voor je staan met een Dual TKS MCC110 cartridge. In keurige staat zonder krassen of beschadigingen (wel wat stof) Heeft wat TLC nodig (waarschijnlijk wat olie en een riempje) Maar doet het gewoon. Er zit helaas geen stofkap bij. Mag je zo hebben (kan het opsturen) Daarmee kun je op je gemak " je lage lusten, op botvieren" en e.e.a. zelf doorgronden. Edited 3 januari 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 januari 2022 Report Share Posted 3 januari 2022 (edited) Het succes van Dual was volgens mij dat ze voor een relatief laag bedrag een leuke DT konden maken met goede kwaliteit controle. Was wel in de tijd dat 99% van de elementen nog MM was met bijbehorende hoge compliantie. Ik vraag me af of de hedendaagse Dual nog steeds uit dezelfde fabriek komen eigenlijk. Edit nee dus: "1993 Dual dipped into the red again and the last Dual factory in St. Georgen in the Black Forest shut down. All turntables were now made for Schneider by an external contractor, the Fehrenbacher GmbH. All other products were simply bought in." https://hifi.dual.de/en/about-dual/history/ NB dat referentie model (oplage 100 stuks) vind ik niet super indrukwekkend, beetje gewoontjes https://hifi.dual.de/en/products/reference/primus-maximus/ Niet zoiets als de Rega Naiad Edited 3 januari 2022 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 januari 2022 Author Report Share Posted 3 januari 2022 (edited) Ik heb hier ergens een boekje liggen over de teloorgang van de Duitse hifi industrie. In een werkelijk zeer korte periode waren die bedrijven kapotgeconcureerd door het land van de Rijzende Zon. Ik realiseer me maar al te goed, dat hetzelfde nog een keer kan gebeuren door China. Liever geen probleem met mijn vrouw Jack Edited 3 januari 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 januari 2022 Report Share Posted 3 januari 2022 6 hours ago, Duck-Twacy said: Het succes van Dual was volgens mij dat ze voor een relatief laag bedrag een leuke DT konden maken met goede kwaliteit controle. Was wel in de tijd dat 99% van de elementen nog MM was met bijbehorende hoge compliantie. Ik vraag me af of de hedendaagse Dual nog steeds uit dezelfde fabriek komen eigenlijk. Edit nee dus: "1993 Dual dipped into the red again and the last Dual factory in St. Georgen in the Black Forest shut down. All turntables were now made for Schneider by an external contractor, the Fehrenbacher GmbH. All other products were simply bought in." Volgens mij maakt sinds kort, Fehrenbacher niks meer voor Dual. Ferenbacher levert nu wél draaitafels gemaakt met de Dual machines, maar het mag de naam Dual niet meer dragen. Volgens mij kun je nu beter een Fehrenbacher dan Dual kopen. https://alfredfehrenbacher.de/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 3 januari 2022 Report Share Posted 3 januari 2022 Net ontdekt dat ik vroeger een Dual 1226 had waar een Shure M75 inzat met een compliantie van 20....erg fijne draaitafel voor mij toen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 3 januari 2022 Report Share Posted 3 januari 2022 (edited) Nog wel een ander dingetje, Correctie: de naam voor het fenomeen is dan:: Effective tonearm mass (without cartridge) daar kun je dus je juiste keuze maken als je er een nieuw ander element in wilt monteren. Heb het ook al gecorrigeerd bij de duiding, is dus geen arm resonantie. Edited 3 januari 2022 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 januari 2022 Report Share Posted 10 januari 2022 Voor 400 euri koop je zo'n arm nieuw. Inbouwen lijkt me niet simpel https://www.dualfred.de/Tonarm/Tonarm-komplett/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 januari 2022 Report Share Posted 11 januari 2022 Dual armen zijn allemaal mechanisch bediend. Zij het vol-automatisch, of semi, er zit altijd wat "stangenwerk" aan (bij de cs5000 zelfs een solenoid). Dergelijke armen zijn niet geschikt voor andere draaitafels. Op zich zijn de draaitafels prima, maar de lichte (en bij oude types) vaak korte armen zijn geen allemansvriendjes. Dat automatisch gedoe is bij Dual gelukkig wel wat eenvoudiger en gebruikersvriendelijker dan bij dorpsgenoot Perpetuum Ebner (de oude dan wel te verstaan). Desondanks zijn de Dual draaitafels onnodig complex, zoals de meeste volautomaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts