Jump to content

Voedingen, voedingen en voedingen.

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

6 minutes ago, Geerdie said:

Ziet er werkelijk fantastisch uit Hans!

Dus het moét wel beter klinken...😉

😂🤣

Het zou nóg mooier kunnen, met ook fabrieks-printen voor de voeding en het SSD buffer. Dat zijn nu nog experimenteer-printen. Maar het ontwerp van de regulatorprint is al klaar. Dus iemand die aan het bouwen wil kan starten met gegevens verzamelen.

Mooi Hans! Ik had niet anders verwacht dat dit toch weer iets meer laat horen, zeker op jouw set. Je besteed zoveel aandacht aan je setup en je hebt prachtig mooi materiaal, verder investeren in het digitale stuk brengt zeker meer. 

ik begrijp heel goed waar Hans mee bezig is: ik heb ook nogal wat details aan voedingen verknutseld (andere condensatoren, diodes, discrete breedbandige spanningsregelaars en nog zo wat). Daar zit winst. Dit geweld hou ik alleen niet bij )))

Er is steeds meer aandacht voor voeding, zoals https://hifi.nl/artikel/31921/Review-Plixir-power-cables.html

Edited by robx

1 hour ago, robx said:

ik begrijp heel goed waar Hans mee bezig is: ik heb ook nogal wat details aan voedingen verknutseld (andere condensatoren, diodes, discrete breedbandige spanningsregelaars en nog zo wat). Daar zit winst. Dit geweld hou ik alleen niet bij )))

Er is steeds meer aandacht voor voeding, zoals https://hifi.nl/artikel/31921/Review-Plixir-power-cables.html

Dit is dan ook een andere manier van benaderen. Chris is opnieuw begonnen om een voeding te ontwikkelen en zeker niet te kijken naar "hoe iedereen het doet". Dat is natuurlijk wel bekend, maar zijn insteek was, dat het beter kon.

Vandaag wat gemeten aan de voeding.

Het opgenomen vermogen uit het stopcontact is 15W zonder belasting en 35W tijdens opstarten.

Tijdens het afspelen van 192 kHz 24 bit, 34W. En wanneer de PC draait maar geen muziek afspeelt 32W.

Er is wel wat verschil in lekspanning. In de ene stand 3,3V tussen kast en aarde, in de andere 40V. Ik heb de stekker maar weer terug gezet en de juiste fase gemerkt.

De temperatuur op de koeling was ca. 26 grd C na twee uur spelen. Nu na 8 uur aan staan is de temperatuur opgelopen naar ongeveer 30 grd C. Gemeten met een goedkope infraroodthermometer.

Al met al prima dus. En ik blijf me verbazen over wat een voeding doet.

On 12-1-2023 at 20:24, carl said:

Ik zou het wel eens willen horen die voeding.

Je bent van harte welkom.

Vandaag hadden we een vergelijk tussen mijn streamer en een andere wat oudere Pink Faun streamer. "Wat ouder", is nogal snel in computerland, maar toch, ontwikkelingen gaan snel.

In die PF zitten drie lineaire voedingen ingebouwd. Bovendien hing er nog een lineaire voeding aan, voor een ingebouwde ovenclock op de i2s kaart.

Dat was dus een heel groot verschil. In twee seconden hoorde je dat mijn streamer met de nieuwe voeding schoner, ruimtelijker en natuurlijker klonk. We vonden het zo bijzonder dat we Chris ook uitgenodigd hebben om de verschillen eens te beluisteren. Ook hij was verbaast over de verschillen. De PF streamer, toch een ding van € 3500,- bleef ondanks nog wat snel uitgevoerde optimalisaties op de genoemde vlakken behoorlijk achter. Bijzonder dat de PF op de kabel het juist beter deed dan met wifi. En mijn streamer juist op wifi weer aanzienlijk beter klonk.

Om het helemaal gelijk te trekken hebben we zelfs mijn instellingen van TuneBrowser gekopieerd en in de PF streamer gezet. Ook in TuneBrowser natuurlijk.

Wat wel een duidelijk verschil in beide PC's is het besturingssysteem. De PF op Windows 10 en mijn streamer op Windows 11.

Ik zat aan de zijkant bij de vergelijken en de eigenaar van de PF of Chris op de luisterstoel. Maar zelfs ik hoorde duidelijk dat het "er bij zijn gevoel" en echtheid van mijn streamer "won". Ook wat men PRAT noemt, komt kennelijk beter uit de verf. Ik vind PRAT altijd lastig te omschrijven en gebruik die kreet eigenlijk nooit. Maar swingen deed het duidelijk meer dan met de eerdere voeding.

Gedraaide muziek:

El Cant de la Sibil-la: I.Sibil-la Latine van Montserrat Figueras.

Moose Rune van Sinikka Langeland

But Not for Me (Live) van Paulien van Schaik

You Want It Darker van Leonard Cohen

Birds van Dominique Fils-Aimé

In The Mood (live) 2006 van Glen Miller/Wil Salden

Een bij elkaar gezocht "zooitje" om de verschillen te kunnen duiden.

Wat ook opviel is, dat je nu heel goed kunt horen wat er met een plaat in de Studio geknutseld is. Sample, overdubben, kunstmatige galm en dat soort dingen.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Je bent van harte welkom.

Ik ga toch eens even kijken in februari Hans. De voeding integreert me wel nog even los van jouw gezelschap. Laat van me horen.

Een paar weken geleden in Leiden geweest en daar op een paar Kii thre speakers drie verschillende streamers gehoord. Ze klonken allemaal anders, het verschil zit dan in ruimtelijkheid (de ruimte waarin het muziek is opgenomen horen), scherpe randjes die er wel of niet zijn, focus en een soort live gevoel. Het moet je raken. 

Het verschil wat jij waarneemt kan ik me heel goed voorstellen. Kom graag eens luisteren Hans!

Edited by siem

11 hours ago, siem said:

Een paar weken geleden in Leiden geweest en daar op een paar Kii thre speakers drie verschillende streamers gehoord. Ze klonken allemaal anders, het verschil zit dan in ruimtelijkheid (de ruimte waarin het muziek is opgenomen horen), scherpe randjes die er wel of niet zijn, focus en een soort live gevoel. Het moet je raken. 

Het verschil wat jij waarneemt kan ik me heel goed voorstellen. Kom graag eens luisteren Hans!

En jij bent natuurlijk ook van harte welkom.