Jump to content

Stil inspelen interconnects


boy2
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal.

 

Sinds gisteren heb ik een Acoustic Zen Matrix Reference 2010 interconnect op proef.

 

De kabel is echter nog niet ingespeeld, en de leverancier zegt dat daar eigenlijk 100 speeluren voor nodig zijn. De eerste verschillen zouden na ongeveer 24 speeluren hoorbaar moeten zijn.

 

Omdat ik de kabels niet al te lang kan houden, en omdat ik mijn buren niet helemaal gek wil maken, is mijn vraag simpelweg: spelen de interlinks (voor de duidelijkheid, ze zitten tussen de cd en de geintegreerde versterker) ook in als de versterker uit is?

 

Ik zou denken van wel, immers, het signaal is er, ongeacht wat de versterker er verder wel of niet mee doet. Of komt er een echo terug of zo...?

 

Groeten,

 

Boy.

Link to comment
Share on other sites

Tussen het signaal en de massa zit in een versterker een weerstand. Deze bepaald mede de ingangsimpedantie van de versterker en blijft er meestal gewoon tussen zitten ook al heb je de versterker uitgeschakeld.

In dit geval kun je de kabel gewoon laten inspelen met de versterker uit.

Ik kan me wel voorstellen dat dat bij een versterker met ingangsrelais anders geregeld is, maar dat komt bij mijn weten niet zo vaak voor in versterkerland.

 

Maar naar mijn mening moet een kabel al vanaf het begin goed klinken, als hij niet direct goed klinkt is hij niet goed. Het inspelen betreft dan alleen het inspelen van je hersenen, je raakt aan het andere (mindere) geluid gewend.

 

Richard

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door richard:

Maar naar mijn mening moet een kabel al vanaf het begin goed klinken, als hij niet direct goed klinkt is hij niet goed. Het inspelen betreft dan alleen het inspelen van je hersenen, je raakt aan het andere (mindere) geluid gewend.

 

Richard

 

Niet mee eens!

 

Het kan zelfs weken duren voor een goede (vooral een Zilvere kabel) kabel is ingespeelt. Mijn Silver bullit zat na twee weken op p/m 80% van zijn kunnen, het heeft nog een maand geduurd voordat ik geen verbetering meer kon waarnemen. Deze ervaringen heb ik in meer of mindere mate met alle nieuwe kabels gehad, en dat zit echt niet tussen de oren :P

 

Zelfs bij het vervangen van componenten in mijn versterkers (condensatoren, weerstanden, buizen, trafo's, en natuurlijk ook bedrading) geeft het inspeeleffect weer.

In de laatste 3 jaar heb ik misschien wel honderd keer wat vervangen in mijn ontwerpen; dat lijkt me statistisch gezien voldoende ervaring...............

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat het bij een luidspreker meer gaat om het 'soepel' maken van de rolrand en de spider. En bij tweeters ook nog het zetten van de ferrofluid.

 

Maar de speekspoel hoort hier vast ook bij.

Al blijf ik sceptisch, ik kan moeilijk om het oordeel van een ervaren interlinkbouwer heen :).

 

Richard

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door bennie:

Als , volgens de leverancier zo'n draadje na 100 uur is ingespeeld, na hoeveel uur is ie dan versleten ????

 

Greot Ben ;)

 

 

:D:D:D Ik heb er nog geen versleten................

Maar ik ben al wel aan een paar nieuwe autobanden toe :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door richard:

Ik denk dat het bij een luidspreker meer gaat om het 'soepel' maken van de rolrand en de spider. En bij tweeters ook nog het zetten van de ferrofluid.

 

Maar de speekspoel hoort hier vast ook bij.

Al blijf ik sceptisch, ik kan moeilijk om het oordeel van een ervaren interlinkbouwer heen :).

 

Richard

 

Tijdens de inspeelperiode moeten inderdaad de spanningen uit de conus, rolrand en centreerring.

 

Ferrofluid zetten? Kan je me uitleggen wat dat betekend?

 

Ferrofluid moet wel elke keer als je gaat spelen opwarmen, ook dit geeft klankmatige verschillen; wanneer de speaker al een poosje speelt is de ferrofluid warmer geworden vanwege wrijving en het opwarmen van de spreekspoel, dit geeft een lagere viscositeit en dus een verandert dempingsgedrag.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Stefan:

...Ferrofluid zetten? Kan je me uitleggen wat dat betekend?

 

Ferrofluid moet wel elke keer als je gaat spelen opwarmen, ook dit geeft klankmatige verschillen; wanneer de speaker al een poosje speelt is de ferrofluid warmer geworden vanwege wrijving en het opwarmen van de spreekspoel, dit geeft een lagere viscositeit en dus een verandert dempingsgedrag.

Met het zetten bedoel ik het gelijkmatig verdelen van de vloeistof in de omtrek van de luchtspleet, maar dat is denk ik vrij snel geregeld.

 

Maar de veranderingen zoals jij ze beschrijft treden ook op. Dit is meteen ook een nadeel van de ferrofluid. Bij hogere belasting wordt de vloeistof warmer en verminderd de dempende werking, die dan juist groter of minimaal gelijk zou moeten blijven.

Een voordeel van tweeters met ferrofluid is dat ze hoger belastbaar zijn dan zonder deze in olie opgeloste ijzerdeeltjes.

 

Richard

Link to comment
Share on other sites

Richard,

 

Een tweeter zonder ferrofluid klinkt bijna altijd beter, de vloeistof beperkt de beweging van de spoel (verlaagt de compliantie) waardoor de bandbreedte kleiner wordt. Soms wordt het echter ook gebruikt om resonanties van slechte (metal-)domes te dempen.

 

Carl,

 

Waar kan ik die posting van jou vinden?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...