boy2 Posted 14 maart 2002 Report Share Posted 14 maart 2002 Hallo allemaal. Sinds gisteren heb ik een Acoustic Zen Matrix Reference 2010 interconnect op proef. De kabel is echter nog niet ingespeeld, en de leverancier zegt dat daar eigenlijk 100 speeluren voor nodig zijn. De eerste verschillen zouden na ongeveer 24 speeluren hoorbaar moeten zijn. Omdat ik de kabels niet al te lang kan houden, en omdat ik mijn buren niet helemaal gek wil maken, is mijn vraag simpelweg: spelen de interlinks (voor de duidelijkheid, ze zitten tussen de cd en de geintegreerde versterker) ook in als de versterker uit is? Ik zou denken van wel, immers, het signaal is er, ongeacht wat de versterker er verder wel of niet mee doet. Of komt er een echo terug of zo...? Groeten, Boy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 15 maart 2002 Report Share Posted 15 maart 2002 Tussen het signaal en de massa zit in een versterker een weerstand. Deze bepaald mede de ingangsimpedantie van de versterker en blijft er meestal gewoon tussen zitten ook al heb je de versterker uitgeschakeld. In dit geval kun je de kabel gewoon laten inspelen met de versterker uit. Ik kan me wel voorstellen dat dat bij een versterker met ingangsrelais anders geregeld is, maar dat komt bij mijn weten niet zo vaak voor in versterkerland. Maar naar mijn mening moet een kabel al vanaf het begin goed klinken, als hij niet direct goed klinkt is hij niet goed. Het inspelen betreft dan alleen het inspelen van je hersenen, je raakt aan het andere (mindere) geluid gewend. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 15 maart 2002 Report Share Posted 15 maart 2002 Geplaatst door richard:Maar naar mijn mening moet een kabel al vanaf het begin goed klinken, als hij niet direct goed klinkt is hij niet goed. Het inspelen betreft dan alleen het inspelen van je hersenen, je raakt aan het andere (mindere) geluid gewend. Richard Niet mee eens! Het kan zelfs weken duren voor een goede (vooral een Zilvere kabel) kabel is ingespeelt. Mijn Silver bullit zat na twee weken op p/m 80% van zijn kunnen, het heeft nog een maand geduurd voordat ik geen verbetering meer kon waarnemen. Deze ervaringen heb ik in meer of mindere mate met alle nieuwe kabels gehad, en dat zit echt niet tussen de oren Zelfs bij het vervangen van componenten in mijn versterkers (condensatoren, weerstanden, buizen, trafo's, en natuurlijk ook bedrading) geeft het inspeeleffect weer. In de laatste 3 jaar heb ik misschien wel honderd keer wat vervangen in mijn ontwerpen; dat lijkt me statistisch gezien voldoende ervaring............... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bennie Posted 16 maart 2002 Report Share Posted 16 maart 2002 Dat een paar luidsprekers ingespeeld moeten worden daarbij kan ik me best wel iets voorstellen, maar het "inspelen" van een "draadje"lijkt mij te gek voor woorden. Groet Ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 17 maart 2002 Report Share Posted 17 maart 2002 Waarom moet je luidsprekers inspelen? Omdat o.a. de spreekspoel nieuw is; een spoel is niets meer dan een klosje draad............... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 17 maart 2002 Report Share Posted 17 maart 2002 Ik denk dat het bij een luidspreker meer gaat om het 'soepel' maken van de rolrand en de spider. En bij tweeters ook nog het zetten van de ferrofluid. Maar de speekspoel hoort hier vast ook bij. Al blijf ik sceptisch, ik kan moeilijk om het oordeel van een ervaren interlinkbouwer heen . Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
bennie Posted 17 maart 2002 Report Share Posted 17 maart 2002 Als , volgens de leverancier zo'n draadje na 100 uur is ingespeeld, na hoeveel uur is ie dan versleten ???? Greot Ben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 17 maart 2002 Report Share Posted 17 maart 2002 Heren, Ik geloofde vroeger ook niet zo in het fenomeen "inspelen". Inmiddels heb ik meerdere malen met eigen oren kunnen vaststellen dat er na verloop van tijd substanti Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 18 maart 2002 Report Share Posted 18 maart 2002 Geplaatst door bennie:Als , volgens de leverancier zo'n draadje na 100 uur is ingespeeld, na hoeveel uur is ie dan versleten ???? Greot Ben Ik heb er nog geen versleten................ Maar ik ben al wel aan een paar nieuwe autobanden toe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 18 maart 2002 Report Share Posted 18 maart 2002 Geplaatst door richard:Ik denk dat het bij een luidspreker meer gaat om het 'soepel' maken van de rolrand en de spider. En bij tweeters ook nog het zetten van de ferrofluid. Maar de speekspoel hoort hier vast ook bij. Al blijf ik sceptisch, ik kan moeilijk om het oordeel van een ervaren interlinkbouwer heen . Richard Tijdens de inspeelperiode moeten inderdaad de spanningen uit de conus, rolrand en centreerring. Ferrofluid zetten? Kan je me uitleggen wat dat betekend? Ferrofluid moet wel elke keer als je gaat spelen opwarmen, ook dit geeft klankmatige verschillen; wanneer de speaker al een poosje speelt is de ferrofluid warmer geworden vanwege wrijving en het opwarmen van de spreekspoel, dit geeft een lagere viscositeit en dus een verandert dempingsgedrag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 maart 2002 Report Share Posted 18 maart 2002 Hey Stefan, Heb jij geen antwoord op mijn posting over de Hafler configuratie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 18 maart 2002 Report Share Posted 18 maart 2002 Geplaatst door Stefan:...Ferrofluid zetten? Kan je me uitleggen wat dat betekend? Ferrofluid moet wel elke keer als je gaat spelen opwarmen, ook dit geeft klankmatige verschillen; wanneer de speaker al een poosje speelt is de ferrofluid warmer geworden vanwege wrijving en het opwarmen van de spreekspoel, dit geeft een lagere viscositeit en dus een verandert dempingsgedrag. Met het zetten bedoel ik het gelijkmatig verdelen van de vloeistof in de omtrek van de luchtspleet, maar dat is denk ik vrij snel geregeld. Maar de veranderingen zoals jij ze beschrijft treden ook op. Dit is meteen ook een nadeel van de ferrofluid. Bij hogere belasting wordt de vloeistof warmer en verminderd de dempende werking, die dan juist groter of minimaal gelijk zou moeten blijven. Een voordeel van tweeters met ferrofluid is dat ze hoger belastbaar zijn dan zonder deze in olie opgeloste ijzerdeeltjes. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 20 maart 2002 Report Share Posted 20 maart 2002 Richard, Een tweeter zonder ferrofluid klinkt bijna altijd beter, de vloeistof beperkt de beweging van de spoel (verlaagt de compliantie) waardoor de bandbreedte kleiner wordt. Soms wordt het echter ook gebruikt om resonanties van slechte (metal-)domes te dempen. Carl, Waar kan ik die posting van jou vinden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 24 maart 2002 Report Share Posted 24 maart 2002 een burn-in voor kabels???? jazeker. Koop een siltech kabel en er staat in de folder van alles over het directional zijn (juiste richting) en het inspelen ervan. En tenzij er een bom is ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts