Jump to content

Klassieke albums, die je eigenlijk zou moeten hebben

Ivan10
 Share

Recommended Posts

Er zijn klassieke albums, die je niet in je collectie hebt, maar toch zou moeten hebben op CD of LP. Of voor  de streamers eens zou moeten draaien. 

De volgende plaat zou ik eigenlijk moeten hebben, maar heb ik niet:

- Pink Floyd - Dark side of the moon

Het album heb ik gehoord op veel hifishows en er staan mooie nummers op. Maar ik heb ‘m niet. Een schande natuurlijk. 

Hebben jullie ook zulke albums?

Nu ja, om maar 1 van de 1000 te noemen: Eagles - Desperado

Edit, ow ik begreep m verkeerd, Albums die je NIET hebt, maar wel zou moeten hebben....

Als ik de Rolling Stone 500 lijst afloop dan denk ik als eerste nr 26  Patti Smith - Horses  (die ervoor heb ik al of vind ik niet interessant)

https://www.rollingstone.com/music/music-lists/best-albums-of-all-time-1062063/patti-smith-horses-3-1063207/

Edited by Duck-Twacy

Overigens een lastige vraag, want als ik vind dat ik een album moet hebben, dan koop ik m gewoon. Alleen soms is ie niet/moeilijk te vinden, of zelfs helemaal niet op cd verschenen (of vinyl, maar dat is voor mij minder relevant). Soms is ie onbetaalbaar (paar honderd euro).

Maar er zullen best albums van zijn waarvan ik nog niet weet dat ik ze moet hebben...

Edited by Duck-Twacy

Ik vind les preludes van Liszt nog steeds iets dat niet mag ontbreken. Ik heb de CD geloof ik van Analogue audio productions, een erg goed orkest en erg mooie opname. En dat is dan letterlijk klassiek 😉

Vreemd genoeg zou mijn antwoord bij pop, rock en metal zijn dat je dit voor jezelf moet bepalen. Dit is echt smaak afhankelijk. Minder voor discussie vatbaar is of iemand of een band goede muzikanten zijn. The Beatles, the stones, Elvis, Jimi Hendrickx, Pink floyd, Queen, Led Zeppelin, etc. etc. het zijn allemaal goede muzikanten ongeacht of je iets mooi/leuk vind om te horen. 

Ik heb Dark Side of the moon ook niet, wel wat ander materiaal van hen. 

Edited by Mediator

Iets wat je "moet" hebben bestaat volgens mij niet meer, in 9 van de 10 gevallen kun je het streamen en als dat ook niet meer lukt dan geldt in ieder geval dat je het tot dan toe altijd zonder hebt gedaan dus dat kan zeker & vast nog wel een tijdje.

Er zijn wel platen/cd's etc die leuk zijn om te hebben maar meer dan dat ook niet. Bezit is tenslotte niks meer dan ballast.

18 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Bezit is tenslotte niks meer dan ballast.

Dat heb ik vaker gehoord. En ik ken mensen die dat ook hebben doorgevoerd. Alles verkocht en in een busje de wereld rond. En dan na een paar jaar toch weer berooid terug komen.

Ik ben blij met wat ik heb. Maar hoef inderdaad geen geluidsdragers meer in huis. Wanneer ik iets wil afspelen, staat dat meestal op Qobuz. En staat het er niet,??.... Dan speel ik toch wat anders.

42 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Bezit is tenslotte niks meer dan ballast.

Als dit bedoeld is als statement dan is mijn antwoord laten we elkaar gewoon in de waarde houden. De één streamt liever en de ander hecht aan fysieke middelen. Genoeg voor en nadelen wederzijds en ieder maakt bewust of onbewust zijn keuze daarin wel. 

@Hans omdat zo’n opmerking triggert las ik hem ook breder dan hij wellicht bedoeld is. Dan klinkt hij inderdaad zoals jij hem aangeeft. Je mag hem dan ook wel ‘vrij zijn’ betitelen. Best een loffelijk streven overigens maar persoonlijk zie ik hem zo snel niet bij mijn audiospullen. 

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Iets wat je "moet" hebben bestaat volgens mij niet meer, in 9 van de 10 gevallen kun je het streamen en als dat ook niet meer lukt dan geldt in ieder geval dat je het tot dan toe altijd zonder hebt gedaan dus dat kan zeker & vast nog wel een tijdje.

Er zijn wel platen/cd's etc die leuk zijn om te hebben maar meer dan dat ook niet. Bezit is tenslotte niks meer dan ballast.

In feite heb je gelijk, maar daar stelt een verzamelaar zich uiteraard niet mee tevreden. Meer specifiek m.b.t. muziek: streamen is praktisch/ flexibel en voegt iets toe, maar het blijft voor de muziekverzamelaar een surrogaat. Net als een volle NAS met muziekbestanden. Gelukkig is mijn verzamelwoede inmiddels getemperd, maar dat mag ook wel. Liep te zeer in de papieren (een nieuwe keuken en badkamer heb ik vanaf 2008 inmiddels wel gespendeerd: niet aan mijn vriendin vertellen) en bovendien heb inmiddels het motorrijden weer opgepikt: nog zo'n geld verslindende hobby.😃 

Edited by Vinyl_Fuchs

Off topic.  Ik las laatst dat de cd enigzins een come back maakt. Vele streamers willen toch wat fysieks bezitten (en wellicht niet afhankelijk zijn wat een leverancier voor je bewaard). Vinyl neemt soms te veel ruimte in...  Wellicht ook wat te complex voor de gemiddelde consument in deze tijd.

Ff snel geggoogled

https://www.rollingstone.com/music/music-features/cd-revival-compact-discs-rob-sheffield-1284487/

22 minutes ago, Duck-Twacy said:

Kayak!!!

Laatst ook de Nl cd van Racoon gekocht. best goed

Inderdaad. Zelf recent de eerste 5 albums in een verzamel cd box (universal) gekocht, waarvan het album met de titel Kayak, nummer 2 mijn favoriet is. Helaas heeft dit album een zeer irritant probleem.  Instrumenten klinken fantastisch.  Destijds is de zang echter op een zeer slecht afgestelde recorder bijgemixt, waarvan de azimuth totaal verkeerd stond. Hilarisch slecht afgeregeld. Dit heeft men "hersteld" door met een equalizer aan de gang te gaan. Het nummer wintertime bijvoorbeeld lispelt er lustig op los. Doodzonde, maar ik laat mijn plezier er maar niet teveel door bederven. Blijft een zeer goede groep. Derde nummer (mountain too rough), van dat album is ook fantastisch.

Ik ga de lp ook nog eens opgraven,  om te zien of het ook daarop terugkomt.

Supersister laatst gekocht, de luciferdoos van E&F op een cd van label rotation. Waanzinnig goed overgezet. Aanrader. To the time of the future nu ook op cd, helaas met hetzelfde probleem als mijn beide lp's. Waanzinnige vervorming van de synt. Dat zat dus in de master.

Er moet natuurlijk wel iets te zeuren zijn...

Edited by Nico H

Die heb ik dan weer wel, maar niets van Kayak.
Er schiet mij zo geen album binnen waarvan ik denk, dat zou ik wel willen.
Momenteel probeer ik leuke singeltjes te verzamelen, en die vind je zelden op MP.

https://media1.jpc.de/image/w600/front/0/0028948378753.jpg

De ballast😇 toch maar aangevuld met Karajan's 9 symfonieën uit 1963. Mooie box met 8 180gr LP's. Nu is dat niet meer zo maar toen Karajan nog leefde had je echt haters en liefhebbers/bewonderaars van deze dirigent.

Karajan heeft de 9 symfonieën in 1961/62 voor de 1e maal integraal opgenomen voor DGG. Die werden toen voor gek verklaard omdat zij hierin de ongehoorde investering deden van 1,5 miljoen DM (in 1963!!). Voorspeld werd toen dat het de ondergang van DGG zou betekenen maar die bewering is volledig gelogenstraft want deze uitgave had zich binnen tien jaar  al vele malen terug verdiend.

Uiteindelijk nam Karajan de volledige 9 symfonieën drie maal op voor DGG, hij was zo'n grote naam dat hij eenvoudig niet meer te stoppen viel. Maar de eerste serie uit 1963 heeft hij in de ogen en oren van velen nooit weten te overtreffen.

Fysieke CD's zijn in mijn ogen inderdaad alleen maar ballast omdat ze volkomen verliesvrij overal vandaan gekopieerd kunnen worden. Er is totaal geen verschil tussen een file op een schijfje of op een harde schijf. De enige reden om een CD aan te schaffen zou het hoesje kunnen zijn (de CD's van Cecilia Bartoli bijv zijn allemaal juweeltjes). Dat ligt heel anders bij vinyl en SACD. Vinyl is nooit helemaal echt te kopiëren en SACD slechts met grote moeite.

On 9-2-2022 at 22:34, Nico H said:

Inderdaad. Zelf recent de eerste 5 albums in een verzamel cd box (universal) gekocht, waarvan het album met de titel Kayak, nummer 2 mijn favoriet is. Helaas heeft dit album een zeer irritant probleem.  Instrumenten klinken fantastisch.  Destijds is de zang echter op een zeer slecht afgestelde recorder bijgemixt, waarvan de azimuth totaal verkeerd stond. Hilarisch slecht afgeregeld. Dit heeft men "hersteld" door met een equalizer aan de gang te gaan. Het nummer wintertime bijvoorbeeld lispelt er lustig op los. Doodzonde, maar ik laat mijn plezier er maar niet teveel door bederven. Blijft een zeer goede groep. Derde nummer (mountain too rough), van dat album is ook fantastisch.

Ik ga de lp ook nog eens opgraven,  om te zien of het ook daarop terugkomt.

Supersister laatst gekocht, de luciferdoos van E&F op een cd van label rotation. Waanzinnig goed overgezet. Aanrader. To the time of the future nu ook op cd, helaas met hetzelfde probleem als mijn beide lp's. Waanzinnige vervorming van de synt. Dat zat dus in de master.

Er moet natuurlijk wel iets te zeuren zijn...

Ik zie op discogs 2 varianten van bv Starlight Dancer, die van Mercury en die van universal, Russisch "unofficial", de laatste zijn kennelijk minder gewild...

Btw in april doet Kayak haar afscheidstournee

https://www.kayakonline.info/agenda

Edited by Duck-Twacy