Michiel Snijders Posted 16 februari 2022 Report Share Posted 16 februari 2022 Hi, Ik ben nieuw op dit forum. Heb best een poos in Engelstalige fora gekeken maar in eigen taal lijkt mij toch makkelijker en daarom mi leuker. Ik heb een set bestaande uit Linn apparatuur, een Akurate DSM nog zonder de katalyst upgrade. Deze is aangesloten op een Akurate 4200 die intern een kabeltje heeft voor bi amp mogelijkheid. Als weergevers een set B&W CM10. Ik gebruik deze set enkele jaren naar tevredenheid maar heb onlangs de behoefte gekregen om ook analoog te starten met vinyl. sinds enkele weken een Linn LP12 aangeschaft deze is voorzien van Lingo aansturing, ittok arm en een asaka element MC. Heb deze middels een audioquest phono kabel op de phono stage van de DSM aangesloten. Er zit een kaart voor MC element in de DSM, aansluiting op de 3/PH, nu ben ik eigenlijk niet tevreden over de hoeveelheid ruis. Deze ruis versterkt bij hoger volume. Vanuit de meterkast heb ik op een aparte audiogroep aangesloten met een goed afgeschermde kabel naar de plek van de audioinstallatie. Ook is er een aparte aarde voorzien. De LP12 is geaard op de DSM aarde bij de phono ingang, de DSM zit op de aparte aarde evenals de 4200. de ruis die ik ervaar zou ik graag verhelpen. Wat zijn jullie tips om dit aan te pakken? Zie graag jullie reactie tegemoet. groet, Michiel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 februari 2022 Report Share Posted 16 februari 2022 Hey Michiel welkom hier...Staat de phono input selector van je DSM op high gain? Want de Osaka heeft maar een output van 0.2mV Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michiel Snijders Posted 16 februari 2022 Author Report Share Posted 16 februari 2022 3 minutes ago, Roots said: Hey Michiel welkom hier...Staat de phono input selector van je DSM op high gain? Want de Osaka heeft maar een output van 0.2mV Phoe dat weet ik niet. Ik lees in de manual dat dit op de print middels solderen aangepast dient te worden: 3: MC configuration: 180Ω, 10nF input impedance Maximum input voltage 5.0mV peak low gain, 15mV peak high gain Input gain +54dB low gain, +64dB high gain @ 1kHz MC SNR Better than -90 dB High gain/Low gain controlled by component position (requires soldering) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 februari 2022 Report Share Posted 16 februari 2022 Zelfs op de 5 mV aansluiting kom je 4,9 mV te kort. Het element geeft namelijk 100 microV, dit is 0,1 mV. Dan moet je het volume erg ver open zetten op nog wat te horen, met ruis als gevolg. Die 90 SNR is een mooi getal, maar wél bij die 5 mV. Of een voorversterker met meer versterking en een bijbehorend laag ruisgetal, of een andere element vrees ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michiel Snijders Posted 16 februari 2022 Author Report Share Posted 16 februari 2022 Ik vrees dat je daar gelijk in gaat krijgen. Ik lees niet gek veel over de ervaringen omtrent de phono stage in de Akurate DSM. Neem aan dat deze van acceptabele kwaliteit is en dat het zoals je aangeeft voornamelijk gelegen is in het feit dat het element nogal een lage spanning geeft. Heb overigens in Konfig softwarematig de input spanning op 1V gezet, default was 2V en 4V is ook mogelijk. Het asaka element is ook al behoorlijk gedateerd, mss toch een ander MC element proberen. Tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2022 Report Share Posted 16 februari 2022 Is het een suggestie om er een trafo bij te plaatsen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 februari 2022 Report Share Posted 16 februari 2022 (edited) Ik heb met veel plezier met een Micro Benz Ace L op mijn Linn LP12 / Ittok gespeeld. Maar dat is al weer een tijdje geleden. Edited 16 februari 2022 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 februari 2022 Report Share Posted 16 februari 2022 Ik zou het dan weer eerder zoeken in een losse phono voorversterker met genoeg instelmogelijkheden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michiel Snijders Posted 16 februari 2022 Author Report Share Posted 16 februari 2022 Just now, Roots said: Ik zou het dan weer eerder zoeken in een losse phono voorversterker met genoeg instelmogelijkheden. Om het in het Linn systeem te houden denk ik ook aan de uphorik om tzt te gebruiken. geeft naar de toekomst ook de mogelijks een mm element te plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 februari 2022 Report Share Posted 16 februari 2022 Die heeft dezelfde versterkingsfactor van max 64db die je nu al hebt....Maar staat je DSM al op high gain? eerst maar eens proberen denk ik. ook je afsluitimpedantie maakt deel uit van de max output van je element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michiel Snijders Posted 16 februari 2022 Author Report Share Posted 16 februari 2022 Ik zal voor het checken daarvan de dsm open moeten maken. Dit is niet een switch aan de buitenzijde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 16 februari 2022 Report Share Posted 16 februari 2022 Het kan zijn dat ik het helemaal verkeerd begrijp maar als je een phono-ingang hebt met een gain van 64dB dan is dat toch voldoende voor een element met een spanningsafgifte van 0,1mV? 64dB geeft 158mV. Om aan 250mV te komen zou je 68 dB moeten versterken maar op 64dB zou toch ook moeten kunnen. Wel moet het element op de juiste afsluitspanning worden aangesloten, dat maakt natuurlijk veel verschil voor de spanningsafgifte van het element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michiel Snijders Posted 16 februari 2022 Author Report Share Posted 16 februari 2022 Ik heb de platenspeler nog maar net dus de benodigde kennis moet ook nog komen Ik denk dat ik er verstandig aan doe om de speler eens te laten checken door een professional. Nadeel is dat er in Twente (woonplaats Enschede) geen Linn dealer zit. Op zich zou iemand die geen Linn dealer is maar wel kennis van platenspelers ook prima kunnen. Zijn er tips voor partijen die ik zou kunnen benaderen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 16 februari 2022 Report Share Posted 16 februari 2022 Een Linn/Lingo is een hele mooie draaitafel. Het lijkt mij handig om eerst eens goed te kijken naar de phonoversterking zodat je enigszins met fatsoen een plaat kunt afspelen en dan hoor je gauw genoeg of er iets aan de draaitafel zou moeten gebeuren. Dat solderen om de juiste gain op de phon-ingang te krijgen lijkt mij persoonlijk veel lastiger en ook linker. Knoeien met solderen is niet aan te bevelen. Ik heb wel 2 vraagjes: van een asaka element heb ik nog nooit gehoord. Is dat een echte exoot? en een onbeleefde nieuwsgierigheid:wat was je kwijt aan die mooie draaitafel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2022 Report Share Posted 16 februari 2022 (edited) 64 dB is inderdaad een zeer stevige versterkingsfactor. In Roermond ons lid Roger: analog service limburg https://www.analogueservice.nl Die kan heel veel voor redelijk geld. Zo heeft hij mijn Pass Kloon gebouwd. Maar als je meer geld wilt uitgeven dan https://symbiose-audio.nl. Voor jouw dichter bij zit in Zwolle Hanze Hifi met Jaap Pees. Die man kan ook alles. Weet zijn prijzen wel. Oh ja je kan je element natuurlijk een keer naar Van de Hul sturen. Misschien is dat wel de moeite waard. Edited 16 februari 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michiel Snijders Posted 16 februari 2022 Author Report Share Posted 16 februari 2022 ik heb begrepen dat dit element ruim 30 tot 17 jaar oud moet zijn. Ik heb kunnen inruilen op een aantal spullen die ik niet meer in gebruik had maar de vraagprijs was 2500,-. Een aardige som voor een speler uit 1993. Ik denk toch door de modulaire bouw acceptabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michiel Snijders Posted 16 februari 2022 Author Report Share Posted 16 februari 2022 Zwolle is voor mij goed te doen. Dank voor de tip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2022 Report Share Posted 16 februari 2022 Dat Asaka element staat op E Bay voor 155 pond. Vraag eens aan Jaap Pees of het de moeite waard is als je toch bij hem ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 februari 2022 Report Share Posted 16 februari 2022 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 16 februari 2022 Report Share Posted 16 februari 2022 Ik heb het element inmiddels gevonden op vinylengine. Ik had niet in de gaten dat het een Linn element is. Maar het heeft een uitgangsspanning van 0,2 mV bij een afsluitweerstand van 50 - 560 Ohm. Dan is 64dB gewoon dik voldoende. De leeftijd hoeft niet veel te betekenen. Ik heb hier een element van 40+ jaar oud en dat klinkt (en meet) gewoon prima. Voordat je met spullen gaat lopen zeulen raad ik je toch echt aan om eerst gewoon de juiste versterking eens te proberen en van daaruit verder te kijken. De draaitafel is uit de kunst, het element is daarin waarschijnlijk de zwakste schakel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michiel Snijders Posted 16 februari 2022 Author Report Share Posted 16 februari 2022 Ik zou wellicht in de regio een phono stage met juiste instelmogelijkheden kunnen lenen om die test te doen. Momenteel gebruik ik als aangegeven de Akurate dsm en daar is geen instelmogelijkheid anders dan op de print een aanpassing uit te voeren. ———— Iets waar ik vanavond ook achter kom is dat ik een harde sss hoor in vrouwelijke vocalen en soms wat tikjes hoor. Bij het draaien van de plaat bleef het vilt aan de plaat hangen. De statische lading zal effect op het geluid hebben hetgeen ik moet oplossen. Ik heb nog wel een mooie weg te gaan om de weg naar mijn optimum te bewandelen. Wel blij met de analoge keus naast het streamen dat ik al jaren doe. Mooie beleving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 16 februari 2022 Report Share Posted 16 februari 2022 Welkom Michiel. Gaat goed komen. Als alles van een leien dakje gaat, is het ook zo saai. Succes met het herstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michiel Snijders Posted 16 februari 2022 Author Report Share Posted 16 februari 2022 Dank je. Dat maakt het inderdaad leuker dan simpel streamen Verschil is in geluid aanzienlijk en beide is prettig. Hoewel de eerste minuten analoog een gevoel gaf dat een gordijn voor de speakers hing, is het denk ik vooral dat ik gewenning had voor het meer analytische geluid van de streamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 februari 2022 Report Share Posted 16 februari 2022 Ik zou niet durven zeggen dat analoog minder analytisch is dan digitaal. Heeft wel iets aanstekelijk. De LP 12 blijft een mooie draaitafel. Ik schat dat het element minstens aan een nieuwe naald toe is. Daarbij heeft die lang niet gespeeld. Dat hoor je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 februari 2022 Report Share Posted 17 februari 2022 Tja... een LP12 is wat aan de romantische kant, een oud element met heel weinig uitgangsspanning wat op een ingebouwde phonotrap is aangesloten. Alles bij elkaar niet de meest sprankelende combinatie. Ik zou eerst eens een goede phonotrap lenen. Dat is het makkelijkst om uit te proberen en te horen wat het element in de LP12 nog kan. Dan weet je ook gelijk of de investering in het element de moeite waard is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts