Jump to content

Veel ruis op phono ingang

Michiel Snijders
 Share

Recommended Posts

Ik begrijp er niets meer van.

Ik heb vandaag de Akurate meegenomen naar de handelaar waar ik deze op een set heb aangesloten met een denon dl103 element.

Geheel zonder noemenswaardige ruis dus mijn conclusie was dat het element aangepast zou moeten worden naar een met een hogere output dan de 0,1mV om deze zonder phono stage te kunnen gebruiken thuis. 

Thuis eea weer aangesloten zoals het was. Plaat opgezet en nauwelijks ruis. Natuurlijk blij mee maar de oplossing is nu meer door toeval ipv een oplossing die bewust is gerealiseerd. 

Wellicht dat de kabels nu iets beter geordend zijn en minder storing oppakken? Wellicht dat eea nu beter ingespeeld?

In ieder geval veel dank voor ieders reactie. Ik heb er in een korte tijd veel bijgeleerd. 

Edited by Michiel Snijders

On 22-2-2022 at 23:25, kappa7 said:

Ik ben wel benieuwd naar de ingang impedantie van ingang 3.

Deze zou met een multimeter in de ohm stand 180Ohm moeten meten. Wel even de eindversterker uit zetten tijdens het meten.

Meet je 10K dan is het een lijn ingang en meet je 47K dan is het een MM trap.

Ik vermoed dat het een MM ingang is, heeft deze een andere waarde dan is de ingang in het verleden al eens aangepast.

met kwam een waarde uit van circa 165ohm

Nou ja, het werkt. Ik vermoed dat je toch kunt concluderen dat de phono-ingang functioneert en kennelijk staat ingesteld op de hoogste MC-stand.

Nu je kunt luisteren naar de basis (LP12 +Akasa) ben ik eigenlijk wel benieuwd wat je vindt van vinyl want daar draait het toch om. Ook wel de moeite waard om na te gaan of de draaitafel beter presteerde met de Rega ertussen dan rechtstreeks op de Akurate.

Een testplaat lijkt mij toch de eerste stap voor je verdere ingrepen doet.

PS. Er is voortdurend sprake van 0,1 mV uitgangsspanning maar volgens de papieren is de uitgangsspanning 0,2 mV en een versterkingsfactor van 63dB is dan echt wel voldoende. In principe zou je de volumeknop niet overdreven ver open hoeven te draaien.

13 hours ago, Michiel Snijders said:

met kwam een waarde uit van circa 165ohm

Dat is een keurige waarde die hoort bij de MC trap en gezien de ervaring met de Denon element blijkt het dus correct te werken.

Jou element ziet graag een afsluitweerstand van 50 - 560 Ohm en met de 165 Ohm zie je dus goed.

Blij dat het nu wel allemaal werkt maar snap wel je twijfels over de oplossing.

Wat dat ook kan wezen heb ik zo geen idee van, kan variëren van toch niet juist aangesloten tot er is iets stuk.

Maar zo lang alles goed klinkt niet meer aankomen en lekker van de muziek genieten.

Blij dat het is opgelost.

Ik weet niet zo goed of ik de rega ertussen beter vond klinken dan nu, ik denk dat het redelijk vergelijkbaar is.

Voorlopig ga ik eerst genieten van hetgeen er nu staat, upgraden komt wellicht op een gegeven moment maar nu nog niet nodig eerst maar eens aan het huidige geluid wennen. Ik word blij van de huidige setup.