Jump to content

Veel ruis op phono ingang

Michiel Snijders
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Het allerbest is, om ook het contragewicht van de arm er af schroeven. Maar in een personenauto is dat niet echt noodzakelijk.

Dank. Hij gaat in een busje...

Zou qua naam een optie zijn geweest.

Inmiddels heb ik op de rega nog wat mogelijkheden geprobeerd. Ook met een gain van 63,5dB heb ik geen noemenswaardige ruis kunnen waarnemen.

Op de interne phono stage can de  Akurate DSM zou de gain 64dB zijn in high stand, low 54dB. Gezien de gain van de rega geen ruis geeft, vraag ik mij af of de Akurate op een verkeerde instelling staat. Nu nog achterhalen hoe dit te kunnen checken?

linn akurate manual

Heb je alle aansluitingen zoals in de manual aangegeven?

Fabrieksinstelling voor analoge input 3 (naast de aarde-aansluiting voor de draaitafel) is MC phono, ik meen high. Dat zou gewoon zonder ruis moeten werken met je Akasa element, ook bij een gain van 54 dB. Deze ingang is dealer-ondersteund instelbaar.

Noot 3 bij deze ingang zegt mij niets maar is mogelijk relevant.

Ik had inderdaad de ingang op 3/PH en die eronder uiteraard gebruikt.

——-

1. ANALOGUE INPUTS (RCA, phono/line level) - To connect a turntable or line level source 3 with unbalanced (RCA) outputs1+2. (Default MC phono)

1 Input 3 is a configurable input, which is factory set as a moving coil phono input for connection to turntables. This can be changed by a Linn dealer to a moving magnet phono input or a line-level input.
2 Analogue inputs (including front panel AUX IN), can be pass through an Analogue volume control to the Analogue out when Delay mode set to DIRECT on these inputs.
3 This input can be adjusted for different Phono stages or Line level by reconfiguring a circuit board within the Linn DS.

——-

nu gebruik ik de ingang ernaast icm de rega phono versterker. 

Ik ben wel benieuwd naar de ingang impedantie van ingang 3.

Deze zou met een multimeter in de ohm stand 180Ohm moeten meten. Wel even de eindversterker uit zetten tijdens het meten.

Meet je 10K dan is het een lijn ingang en meet je 47K dan is het een MM trap.

Ik vermoed dat het een MM ingang is, heeft deze een andere waarde dan is de ingang in het verleden al eens aangepast.

Lijkt me van belang om eerst vast te stellen wat voor phono bord nu in de versterker zit en met welke waarde hij is afgesloten.

De vorige eigenaar kan hem immers hebben (laten) aanpassen en de vraag blijft wat er nu in zit.

Als er een MC amp in zit dan kunnen er 2 mogelijk heden zijn, er zit een verkeerde afsluitimpedantie in of hij is defect.

Is het een MM dan is een andere phono versterker nodig of je zal met een MM element kunnen gaan spelen.

On 22-2-2022 at 23:40, Michiel Snijders said:

Meting zal ik in komende dagen eens uitvoeren. Zou ik gek vinden gezien de weergave van het MC board in de software. 

Ben je al aan het meten toe gekomen?

Dat zal namelijk wel uitsluitsel geven wat je nu aan phono bord in de versterker hebt zitten.

2 hours ago, Michiel Snijders said:

Nee helaas nog niet aan toe gekomen. Zal denk ik weekend worden.

Meet ik dan tussen in- en uitgang op links of rechts? Of doen je de meting anders uit te voeren? 

Je meet tussen de center pin en de buiten ring van de RCA aansluiting van een van de ingangen

Wel zeker weten dat je de versterker uit staat en de volume knop op minimaal.

Je zou zelfs eerst kunnen meten met alles uit.

Je wil namelijk de waarde weten van de eerste weerstand achter de ingang 

Die zou je ook moeten kunnen meten als alles uit staat.

Het kan echter zijn dat Linn de ingang uitschakelt als de ingang niet geselecteerd is.

In dat geval dan de voorversterker aan volume op minimaal en de eindversterkers uit.