Jump to content

DAC hoe zit dat nu ?

Jan.B
 Share

Recommended Posts

Wie kan mij iets meer vertellen over het gebruik van een zogenaamde losse "DAC" ? Mijn CD-speler,de BEAT 400 van Densen,zou up te graden zijn met een losse DAC. Heeft dit voordelen of niet? En zo ja welke , er wordt bij Densen wel gepraat bits etc. maar geven niks concreets aan . Heeft iemand van jullie met dit onderwerp ervaring ? confused.gif Groeten Jan B.

Hoi Jan,

Een losse DAC heeft voordelen en nadelen. Het grootste nadeel is de gescheiden klok van loopwerk en DAC. Dit geeft meestal een hoop jitterproblemen die wel op te vangen zijn. Groot voordeel is de scheiding van de voeding en de gebruikte componenten zitten meestal ook op een hoger niveau. Een gescheiden voeding geeft minder digitale ruis in het geluidsbeeld. Een ander voordeel is dat als je iets anders wil, hoef je niet gelijk de hele cdspeler te vervangen. Een andere DAC is dan al genoeg en je kan meegroeien met de techniek. Bij de loopwerken verandert er niet zoveel en zeker niet zo snel als bij de digitaal-analoog-omzetting.

Hoi Sodejuu

Bedankt voor het snelle antwoord.

Hoe zit dat dan met jitterproblemen , en hoe die dan weer op te lossen ? Ik geloof dat ik toch nog een heleboel moet leren om echt te kunnen genieten van mijn CD verzameling ! Niets lijkt eenvoudig te zijn .

Groetjes Jan B. eek.gif

Jitterproblemen ontstaan als de klokken van beide apparaten niet gelijk lopen. Er zijn losse jitterkillers te koop van bijv. Audio Alchemy, maar soms zijn ze ook al in het loopwerk of DAC ingebouwd (zoals bij mijn AVM CD1+). Als je de jitter kwijt bent klinkt het allemaal een heel stuk rustiger, minder gestresst.

Beste Jan

Vaak is het zo dat als je een loopwerk en DAC van hetzelfde merk kiest er weinig tot geen jitterfouten optreden. En zoals ik eerder zei kan een jitterkiller reeds in een van de twee aanwezig zijn. Ik denk dat ze die truuk bij Densen ook kennen en toepassen. Densen maakt goed spul voor relatief weinig geld. Zij zijn ook een van de weinigen die bij het "opstarten" van een versterker deze ook nog automatisch demagnetiseren. Iets wat ik met een cd van hun moet doen. ZDensen is hier de uitvinder van, dus als zij zeggen dat er geen jitterfouten op zullen treden, zou ik dat zeker voor waar aannemen. cool.gif

Ik heb net nog eens op de Densen site gekeken en uit hun artikel dat de B400XS nog steeds een complete CDspeler is, alleen dat de interne DAC wordt vervangen. Zo onstaan er natuurlijk geen jitterproblemen, omdat je gebruik maakt van dezelfde klok. Er komt dus volgens mij geen losse DAC bij kijken.

Sodejuu

Hartstikke bedankt , ben nu gerust gesteld.

Het wachten is nu op de upgrade van Densen , dit duurt voor mijn gevoel uiteraaard veeeeeel te lang! Zogauw als ik de upgrade heb laat ik je weten hoe het zaakje functioneerd.

Jan.B :)

Geplaatst door Ruud:

Nou, dat is niet helemaal waar, zou je als leek nooit van muziek kunnen genieten omdat je geen technische kennis bezit. confused.gif;)

Kijk als het goed klinkt zal het mij een worst zijn hoe het komt :P:rolleyes::D

Dat is helemaal waar Ruud , iedereen kan van muziek houden en genieten uiteraard.

Groetjes Jan.B

cool.gif:):P