Jump to content

Spatial no 7

carl
 Share

Recommended Posts

Vandaag naar deze LS wezen luisteren

https://www.lowbeats.de/test-dipol-speaker-spatial-europe-no-7-enge-abstrahlung-intensives-musikerleben/

Zoals uit deze test blijkt zijn het Spatial Open Baffles. Ik had een goedkoper model al eerder gehoord bij de koop van de Prima Luna 200 i van mijn zoon. Dat goedkoper model had het niet helemaal (voor mij dan), maar klonk wel veelbelovend vandaar deze luistersessie. De Spatials waren aangesloten op een Pass 25 en Grimm streamer.

Om maar even kort te zeggen: alles wat ik van een top LS verwacht en nog meer. In ieder geval dezelfde beleving als een Hoorn heeft wat betreft het gevoel dat het onbegrensd ver kan gaan. Daarnaast een zeer realistisch driedimensionaal beeld wat normaal gesproken het zwaktepunt van Open Baffles is.Veel luidsprekers beelden naar mijn gevoel ook niet goed in de hoogte af, maar deze dus wel. En zelfs een Hans van Liempd zou over het laag tevreden zijn. We vonden een teststreampje en 30 herz kwam er nog zeer stevig uit. Ik weet zeker dat de meeste van jullie helemaal kapot van deze LS zouden zijn. Toch een negatief ding helaas want met verpakking kan hij in ieder geval niet twee trappen op.  Zonder verpakking moet het nog wel een karwij zijn. Bernd zag daar wel brood in.
Binnenkort ga ik naar Marten Parker Duo luidsprekers luisteren. Dat zijn zeer hoogwaardige monitoren met een passieve unit. Die kunnen makkelijk naar de zolder worden gebracht en passen zelfs in mijn huiskamer. Het goedkopere broertje van deze LS is onlangs in de Stereophile getest. Ik hoop dat mijn twijfelende ik dan kan beslissen en waarom niet?

Edited by carl

Hai Hans en George, ik had nog wat harde isolatieplaten in de kelder. Die zijn makkelijk op maat te snijden. Dat naar boven brengen moet inderdaad redelijk makkelijk te doen zijn.  Ook op mijn zolder misstaat die grootte zeker niet.

Maar waarom zouden die Open Baffles het op zolder mogelijk niet de doen George? De winkelier heeft de Prima Luna van mijn zoon hier afgeleverd en verwachte geen probleem. Open Baffles waren volgens hem juist erg makkelijk bij de opstelling. En uiteindelijk zal hij ze hier op proef moeten zetten want voor zo’n bedrag wil ik hem zeker vijf dagen thuis horen.

Maar goed ik wil ook deze nog een keer horen https://www.marten.se/products/parker/parker-duo/.  Het voordeel is dat ik ze op mijn oude dag nog in de huiskamer kan plaatsen. In ieder geval als ik nieuwe LS wil moet ik dat nu doen. Over een paar jaar hoor ik de verschillen niet meer 🤭

Edited by carl

Om dat de energie ook naar achter uitgestraald wordt zal dat in een ruimte met schuine wanden anders zijn als in een vierkante doos.

Je krijgt immers andere reflecties. Op mijn zolder is de wand achter de speakers daarom volledig gedempt met glaswol.

Een gekaste speaker zal de energie voornamelijk naar voor uitstralen, de schuine wanden achter de speaker zullen dan minder van invloed zijn.

Kwestie van proberen.

Gesnapt George, Ik ga dat nog even navragen bij Bernd (als ik zover kom). Voorlopig gok ik nog even op twee paarden en misschien is die Marten Parker Duo wel een betere keuze in mijn situatie dan.

Edited by carl

4 minutes ago, Groovy said:

Weer een leuke ervaring rijker Carl.

Zeker Peter. Ik heb veel LS gehoord, maar de laatste jaren maar twee die me echt plezierden. De Devore Gibbon x ( te groot voor mijn ruimte nog los van de prijs) en deze Spatials. En op een of andere manier denk ik dat mijn MA ergens verouderd zijn (condensatoren ?).

Edited by carl

23 minutes ago, carl said:

Gesnapt George, Ik ga dat nog even navragen bij Bernd (als ik zover kom). Voorlopig gok ik nog even op twee paarden en misschien is die Marten Parker Duo wel een betere keuze in mijn situatie dan.

Tis echt een kwestie van proberen.

Mogelijk valt het mee of is het met een paar aanpassingen prima te doen. Nu kan ik me herinneren dat jij in de lengte van je zolder speelt en de schuine kant aan de zijkant hebt en niet zo als bij mij achter je speaker, dat maakt allemaal wel uit hoe het gaat.

Zou het niet op voorhand afserveren dus.

Edited by kappa7

Alles wat niet goed meer is aan je huidige ls kun je laten herstellen lijkt mij, maar andere ls kan ook leuk zijn.
Dat verouderen zal wel meevallen denk ik.

Je weet nu dat open baffles ook goed kunnen klinken.

11 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Dat heb ik ooit ook eens gedacht van mijn Chario Academy maar achteraf waren de speakers prima maar mijn oren verouderd😖

Dat kan ook meespelen Kraus, maar dat lijkt me dan niet plaatselijk bepaald. Die Spatials in Kampen klonken toch echt wel beter dan mijn MA in Nijmegen 😉 Mijn idee is natuurlijk wel om of de Spatial of de Marten Parker hier op proef te nemen. Als ze hier niet klinken dan is er iets anders aan de hand. Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Edited by carl

Zeker Mediator vandaar dat ik ook nog naar een conventionele LS ga luisteren. Daarbij is dit natuurlijk alleen “maar” een voorselectie en wil ik uiteindelijk in mijn eigen kamer overtuigd worden van de meest veelbelovende van de twee. Mijn eigen kamer ken ik natuurlijk te uit en te na. Mijn bron is dan de Oracle Delphi Mark V met Graham 2.2 arm en Benz Ruby Z. Dat is nog steeds een aardige draaitafel. Streaming is voor mij alleen maar ontdekken van nieuwe of verloren muziek. Ik wil op zolder wel een keer een betere DAC op mijn Auralic Mini.

Edited by carl

Hier een foto van mijn luisterzolder. Het isolatie materiaal is precies de maat van de Spatial no 7. Eigenlijk valt het formaat me nog mee. De Speakers staat 150 cm van de achterkant op tweeterhoogte en achter mijn stoel zit nog iets van 200 cm op tweeterhoogte.  Tweeter tot tweeter 240 cm.

picture?folder=default0%2FINBOX&id=27087&uid=IMG_0185.JPG&scaleType=contain&width=1024

Edited by carl

Die Spatials klinken enorm dynamisch en levendig. Met die coax driver vond ik het midden en hoog wat ruw klinken, maar met zo'n ribbon is dat natuurlijk totaal anders. Mooie speakers en hebben voldoende laag ZONDER DSP. Dat is voor een open baffle wel bijzonder.

Je zou ze een keer moeten horen Hans, maar dit klonk echt heel goed. Het is overigens een eigen ontwerp van de Duitse fabrikant. Toch wil ik eerst nog een modern conventioneel systeem horen ter vergelijking voordat ik hem hier op proef wil. 

Veel geld Peter, maar ik heb in feite weer een halve baan en mijn vrouw ook naast ons pensioen. We hebben dus wat ruimte 😉

PS ik heb George gevraagd het plaatje van mijn luisterplaats te plaatsen. 

Edited by carl