Jump to content

Spatial no 7

carl
 Share

Recommended Posts

Inderdaad Onno, jij bent (weer) bij de les 🤗 Je ziet die Heil tweeters volgens mij ook niet op die Amerikaanse Spatials. Ze betrekken nog wel wat units uit de US, maar het zijn verder duidelijk doorontwikkelingen. En de afwerking is ook erg fraai. De Amerikanen spuiten ze en de Duitsers fineren ze zeer fraai. Echt een toevoeging aan het LS segment en zeker wat klank betreft.

Edited by carl

Mooie speaker, wel een erg stevige prijs vind ik. Je zou dit bijna zelf kunnen gaan bouwen. Er is in ieder geval geen ingewikkelde kast voor nodig.

Open baffle heeft wel iets. Het zal echt heel anders klinken als een Marten. 

Maar voor dit geld koop je toch ook een Devore? De Orangutan O/93 kost nog net iets minder als Spatial... dus ik zou daar ook zeker naar gaan luisteren vooral omdat je de Gibbon (model onder de Orangutan) erg goed vond.

Ze leven hier niet ver vandaan trouwens (Orangutan) maar nog nooit tegen gekomen... 

Hierboven de beloofde foto met dank aan George ! Overigens vind ik de foto wat somber. In de werkelijkheid is de kamer heel prettig om te verblijven wat kleur en materiaal betreft. Het vloerkleed is bijvoorbeeld wol. 

Bedankt voor de tip Pjotr. Die Orangutan schijnt een toch wat overheersend laag te hebben volgens Audiofile. Ik heb indertijd JMR in huis gehad voor Puresound. Mijn conclusie was dat die wel een ietwat grotere kamer kon gebruiken. Wat vloeroppervlakte is de kamer stevig, maar de kuubs vallen tegen door de schuine wanden van het dak. Roger kent mijn ruimte en had ook altijd de idee dat een tweeweg het bij mij prima zou doen. De Martens kan ik bovendien op mijn oude dag in de huiskamer kwijt.

Zo'n drie jaar geleden heb ik de Orangutan gehoord in een hotelkamer in Jakarta. Mijn vrouw was erbij. Ze heeft niet veel met hifi, maar ze merkte op dat ze deze zo zou kopen. Ik zou zeker een setje gaan beluisteren als je eerder weg was van de Devore Gibbon. Voor alle systemen zou ik zeker een thuisdemo adviseren. Het maakt soms zoveel uit. Leuke zoektocht, het is en blijft een prachtige hobby. 

18 hours ago, pjotr27 said:

Je zou dit bijna zelf kunnen gaan bouwen.

En dat is ook waar de wortels van dit soort systemen liggen. Met de ESS Heil transformers is in de hoornbouwers hoek heel wat geëxperimenteerd. De hoorn verlaagt de mogelijke overnamefrequentie en verhoogt het rendement fors. Er zijn er die twee of drie van die Heils op elkaar stapelen en er dan een grote waveguide voor zetten, het geen de overnamefrequentie verder verlaagt. Er onder een grote Klipsch bas hoorn, of inderdaad een OB met een aantal grote 15" units. Helaas is de prijs van de Heils het afgelopen decennium bijna verdubbeld.

Ik heb wel eens gehoord dat Heils vermoeiend klinken Seed. Hier is het me niet opgevallen. Wel klonk het allemaal verdomde makkelijk en waarschijnlijk door het grote beweegbare oppervlak van mid/laag unit en Heil tweeter en de goede afstemming van de units.

11 minutes ago, carl said:

dat Heils vermoeiend klinken

Pff, misschien voor liefhebbers van platte gecomprimeerde meuk. Mensen die liever alle dynamische details weg polijsten. Hoewel ze heel hard kunnen en ook redelijk efficient zijn moet je er niet knoerthard mee spelen. Je moet ze ook niet te laag koppelen. Het zijn gewoon heel erg goed luidsprekers die je met enig benul moet gebruiken.

• 10 months later...

Een wat late reactie op dit item. Maar misschien wel leuk om hierop te reageren.

Ik heb de Spatial No5 een aantal weken thuis gehad.  Een bijzondere speaker die mijns inziens veel biedt voor een redelijke prijs. 

Kenmerkend is met name de 12" mid speaker. Deze voegt enorm veel ruimtelijkheid toe in het middengebied. Vooral met akoestische stukken en zang gaat het richting live beleving.  De hoorn voor het hoog mooi,  nooit te hard of scherp.  De 15" papieren woofer met stijve ophanging zorgt voor een strak laag.  Geen sublaag maar volgens mij hoe laag uit echte muziekinstrumenten bedoeld is.  Hoe complex de muziek ook is het zal nooit uit de bocht vliegen. 

Ik stond op het punt deze speaker aan te schaffen ter vervanging Blumenhofer FS2.   Een speaker die notabene het dubbele heeft gekost 🧐 De Spatial deed het op alle vlakken mooier, beheerster en een veel groter podium. 

Toen kwam de No7 uit.  Bernd van Novus Audio was hier al erg enthousiast over. Maar ook hij had ze volgens mij nog nooit gehoord.  Op papier zouden deze speakers de meerdere moeten zijn van de No5.  Afgesproken dat deze speakers bij mij thuis zouden komen.  

Na een paar weken waren ze gearriveerd.   De boel aangesloten en gelijk luisteren natuurlijk.  Ze hadden wel 48 uur nonstop gespeeld bij Spatial in Duitsland. 

Het laag van de No7 viel gelijk op.  het klonk net wat meer aangedikt t.o.v. No5.  maar nog wel heel strak.   Bij hele goede opnames een nadeel,  maar als de opname wat dunner/platter is wel prettig.  Het midden was heel anders.  minder open en veel meer layback.  Stemmen komen er niet meer zo echt uit en minder betrokkenheid bij de muziek.  Het hoog vond ik wel correct maar klink meer als een tweeter.   Het geheel komt niet echt los van de speakers.    heel veel sets die ik gehoord heb van goedkoop tot heel duur klinken vaak zo.  De Spatial No5 kenmerkt zich door de muziek los te laten klinken van de speakers,  en daar slaagde de No7 niet in. 

Ik ben van mening dat de grote papieren middenspeaker van 12" een erg goede zet is van Spatial.  Het zorgt voor zoveel meer leven en echtheid in de muziek.  Ik moet wel bekennen dat deze speakers maar 1 week bij mij hebben gespeeld en nog nieuw waren.   Maar het moet wel zo zijn dat ze voor 90% goed moeten klinken.  en dat gevoel had ik niet. 

Ik speelde toen met een Trafomatic Experience buizenversterker van 8watt.  volgens Bernd zou het daaraan gelegen kunnen hebben.  

De No5 speelde wel voortreffelijk met deze versterker.  Dat heeft mij doen besluiten om niet voor de No7 maar No5 te gaan.  

Met de No5 speel ik nu ca. anderhalf jaar met volle tevredenheid.  De versterker is wel vervangen zo'n 7 maanden geleden voor een Melody Everst 211 huizenversterker.  slechts 13 watt klasse A single ended en 55kg!  Ook dit was weer zo'n verassing in positieve zin. 

Een tijdje geleden is de No8 uitgekomen,  Qua opbouw gelijk aan de No5 maar dan met (op papier) betere componenten. 

Binnenkort ga ik naar Bernd/Novus om ze daar te beluisteren. 

Zijn hier op het Forum mensen die de No8 al hebben gehoord?

Edited by Robert Brand