Jump to content

Marten Parker Duo en Franco Serblin Accordo Essence

carl
 Share

Recommended Posts

Ach,jaren geleden ben ik verschillende keren bij Alex in zijn zaak geweest en ook in zijn appartement toen nog a10 audio geheten.
Ik zat daar een paar uur te luisteren naar platenspelers en luidsprekers. Ik had hem laten weten dat ik financieel niet daadkrachtig was om iets van hem te kopen,maar dat vond hij niet erg.
Ik had wel 3 Acoustical 3100 platenspelers van hem gekocht.
Ik denk dat een verkoper er voor 80% ervan uitgaat dat als je een thuisdemo aanvraagt je van plan bent om de ls te kopen.

17 hours ago, Gydo said:

Als jij de Martens ooit thuis zou hebben beluisterd, wel dan zou je eerlijker kunnen vergelijken, en dan nog, het is "jou" mening.

Toen je, de tijdens de laatste show in Veldhoven, een opmerking gaf betreft mijn gewichtstoename, wist ik het direct, weer een persoon die denkt dat hij alles mag zeggen, zonder rekening te houden met wat misschien de oorzaak mag zijn.

Dat zegt ook veel over jou houding in het audiolandschap, want ook hier gedraag je vaak als een "betweter". 

Thuis vergelijken is natuurlijk altijd het best. Toch denk ik, dat je juist op verschillende plaatsen te luisteren een goede indruk van de apparatuur kunt krijgen. Maar het klopt ook dat het mijn MENING is.

Sorry, wanneer ik betweterig en bot op je over kom. Ik heb al wel vaker kritiek gekregen op dat vlak. Maar meestal van de mensen die er zijdelings bij staan en mij niet goed kennen. Ik had gehoopt dat het niet negatief bij je over zou komen. Maar kennelijk heb ik dat verkeerd ingeschat.

Dat is wat Onno ook zegt. Nederlanders zijn een heel stuk directer dan Belgen. Toen ik voor mijn werk met Belgische bedrijven te doen had, merkte ik dat ook wel. De afstanden tussen leidinggevenden en op de werkvloer mensen zijn bijvoorbeeld een ook heel stuk groter dan hier in Nederland. Ik wordt liever direct benaderd dan via een grote omweg en voorzichtig. Dan weet ik wat ik aan mensen heb, dat communiceert makkelijker.

Nogmaals SORRY.

• Members

Nu weet ik dat Rhapsody in Hilversum dealer is van allebei de door jou genoemde merken. Ga daar anders op (nu nog even in theorie) 19 maart heen, dan hebben we bij  Harry de inroductie van de Rhapsody versterker (2 x 20 Watt Parallel Single Ended 300B) van Trafomatic. Deze is gebouwd vanwege het 15 jarig bestaan van mijn toko op 21-3-2022. In principe draaien we die introductie met de Franco Serblin Ktema, dus kun je in ieder geval horen hoe dat speelt met buis...

MG_2341.jpg

MG_2263-scaled.jpg

De naam Rhapsody was trouwens puur toeval, dat had ik niet bedacht. In ieder geval, ga daar in elk geval naartoe om nog een extra indruk op te doen. Blumenhofer is eenvoudig uit te voeren door een set te lenen voor een week of zo, dat kan zelfs via Sodejuu (is ook een dealer van mij). Echter nog even wat andere indrukken opdoen met de als eerste door jou genoemde merken kan echt geen kwaad. Sterker nog, dat vind ik een must...

20 hours ago, audiofreak said:

Sorry Charles, een winkelier of audiodealer die in de winkel staat kost hetzelfde als de winkelier of audiodealer die bij je thuis komt.

In een winkel krijg je altijd een percentage kijkers. En kijkers worden vaak kopers. Rob Wilms gaf veel thuisdemo’s, maar alleen als hij er fiducie in had. Ik denk dat we het verder wel met elkaar eens zijn.

Dat hard werken was maar een grapje. Ik studeerde hard, maar de hele dag met schoenen sjouwen was een stuk zwaarder dan ik dacht 😀 

On 4-3-2022 at 15:19, carl said:

Aan de andere kant klonken mijn Cabasse Galiotes met de Prima Luna van mijn zoon ook geweldig. Ik kan natuurlijk ook de Conrad Johnson e.d. naar beneden zetten. Het geld van die LS kan ik verder wel missen hoor. 

We wilden trouwens ook alles gelijkvloers tot dat we dit huis tegenkwamen. En Ellie heeft een vriendin van boven de zeventig met een geweldige flat met uitzicht op de Waal. Ze wist niet hoe ze weg moest komen: eigen tuintje, trap naar boven en doodgelukkig.

PS als ik Ken Kesler lees is Franco Serblin niet de ideale match met buizen -power hungry.

Ik speel al jaren met Franco Serblin Accordo's op buizen, dat gaat geweldig.

Rob Wilms speelt zelf met Conrad Johnson buizenversterking op Franco Serblin Ktema's. 

• Members

Ik heb het hele verhaal nog eens een beetje door zitten lezen, ik ging er van uit dat de door jou genoemde Franco Serblins ook 92 dB rendement hadden (als de Ktema's). Maar 88 dB aan rendement is toch wel even wat anders. De Martens hebben hetzelfde rendement overigens. Nu geeft jou CJ combi power zat, maar persoonlijk zoek ik het toch altijd liever in de hogere rendementen.

Nu ken ik 2 personen die spelen met de Spatial no 5, die hebben van alles geprobeerd, maar kwamen onafhankelijk  van elkaar uiteindelijk op Single Ended 300B buis uit, dat bracht de magie welke ze zochten. De 60 Watt buizen, 100- en 200Watt buizen varianten deden het allemaal net niet. Jouw Spatial keuze heeft een iets lager rendement (92 dB), maar dat zal denk ik het verschil niet maken. Mijn conclusie is vooralsnog dat de Spatials verdomd goed klinken met SE buizen, de push pull varianten maakten het allemaal wat bas zwaar en gekleurd.

Mijn punt nu, en dat heb ik  hier al ergens eerder voorbij zien komen, je hebt nu een shortlist gemaakt van 3 werkelijk zo verschillende systemen, dat ik vermoed dat je het jezelf erg moeilijk maakt. Mocht je dus nog met deze merken door willen zou ik in het geval van Franco Serblin eerder naar de Ktema gaan kijken (ook al is die 2 x de prijs). De Martens vielen blijkbaar sowieso af, bij de Spatials zou ik in ieder geval proberen of je eventueel ook een kleine SE buizenversterker kan lenen om te zien of je hiermee idd het door jou gezochte geluid kan krijgen voor eventueel toekomstige stappen. Als je nog een keer een Blumenhofer FS3 wil lenen, die hebben een jumper achterop (impedantie correctie) voor Single Ended buizen of power versterkers. Ik vind ze echter persoonlijk ook het mooist met Single Ended, maar dat is dan weer mijn afwijking misschien. Ik ken er plenty die fantastische resultaten bereikten door er 50-60 Watt buis of zelfs over de 100 Watt aan transistor aan te hangen...

Ik zou zeggen kijk in je hart wat je werkelijk mooi vindt Carl. Er is geen systeem dat perfect is. Ik weet dat ik hoornsystemen en hoornachtigen het mooist vind. Geluid met een hoge mate aan live gevoel. Ik zou die Blumenhofer hoog op mijn lijst hebben. Maar dit is wel een ander geluid dan je huidige luidsprekers. 

De vraag is wellicht voor jou denk ik niet alleen wat je de mooist klinkende luidspreker vind maar ook wat het beste past bij je spullen van Conrad Johnson. Geen of te weinig synergy is namelijk behoorlijk k*t.

Edited by Mediator

Bedankt Marco en Mediator. Ik heb bij Novus Audio afgesproken dat ik nieuwe buizen koop, ze inspeel en daarna met hem contact opneem om de Spatials uit te proberen. Ik heb er gelijk maar 4 Tungsol 6550 eindbuizen bij gekocht omdat die kennelijk wat anders klinken dan KT 120. 

Verder zit ik helemaal op dezelfde lijn voor wat betreft vermogensreserve als Marco. Mijn MA 20 SE die 88 dB zijn doen het trouwens prima met de Conrad Johnson. Voorlopig moeten eventuele nieuwe LS wel goed spelen met de Conrad Johnson. In een volgende fase wil ik best denken over een 300B. Sluit dat op mijn voorversterker aan trouwens ? Hoop dat de beurs dan wat is bijgetrokken 😀

Edited by carl

On 5-3-2022 at 00:57, Gydo said:

Als jij de Martens ooit thuis zou hebben beluisterd, wel dan zou je eerlijker kunnen vergelijken, en dan nog, het is "jou" mening.

Toen je, de tijdens de laatste show in Veldhoven, een opmerking gaf betreft mijn gewichtstoename, wist ik het direct, weer een persoon die denkt dat hij alles mag zeggen, zonder rekening te houden met wat misschien de oorzaak mag zijn.

Dat zegt ook veel over jou houding in het audiolandschap, want ook hier gedraag je vaak als een "betweter". 

Ik heb een jaartje in Brussel gewerkt (bij Belgacom destijds) en ik zag ook best wel wat verschillen in gedrag (noem het cultuur). Ik zal hier niet allemaal benoemen (want offtopic), maar ik vond sommige wel opvallend. Was overigens een hele leuke tijd met leuke collega's (en hele lekkere Carbonade Flamande)

Nederlanders hebben toch ook wel hun leuke dingen. Als er vragen in een Belgische collegezaal worden gesteld is dat meestal wel een Nederlander. Ik las vroeger veel en ik vond Vlaamse schrijvers toch wel geweldig: veel intellectueler taalgebruik dan het NL Calvanistische. 

Edited by carl

Ik woon maar 5km van de Belgische grens. En alhoewel ik mijn autospulletjes kocht al vele jaren aldaar. Heb ik nooit een vriendschap kunnen sluiten.

Nu bewonen er al 3 a 4 Belgische gezinnen direct rond ons...En ze hebben ook met niemand contact.🤔

• Members
On 6-3-2022 at 10:48, Arden said:

Deze is gebouwd vanwege het 15 jarig bestaan van mijn toko op 21-3-2022. In principe draaien we die introductie met de Franco Serblin Ktema, dus kun je in ieder geval horen hoe dat speelt met buis...

De datum is nu bekend, 26 maart in Hilversum bij Rhapsody. Draaitafeltje van Reed, van den Hul phonotrappie, wordt denk ik een prime introductiedag. En voor Carl: met de Serblin Ktema's.

Een 2e iets wat nog in de pipeline zit, dat mono Ikeda KAI element. Die moet zijn officiële lancering ook nog krijgen, daar zit ik met Cock nog ff op te broeden: Omdat de showroom van BarcaNova nog even op zich laat wachten, doen we daar iets mee in Hoek van Holland. Wat weet ik nog niet precies, maar dat het mono wordt, dat moge duidelijk zijn.

19 hours ago, audiofreak said:

Helaas Pindakaas. Kan ik dus niet.
Heb ik eindelijk na 2 jaar pandemie weer een Mahjonghtoernooi in Hilversum van de eigen Mahjongclub.

Rhapsody zit dan toch om de hoek? Even tijdens de lunchpauze half uurtje luisteren. Of na afloop? Beide activiteiten zijn in Hilversum...

8 hours ago, pjotr27 said:

Rhapsody zit dan toch om de hoek? Even tijdens de lunchpauze half uurtje luisteren. Of na afloop? Beide activiteiten zijn in Hilversum...

Dat gaat niet lukken. Slecht voor de concentratie en de wong van het spel. Ik wil dit jaar het toernooi winnen. Ik ga een week in trainingskamp ervoor.

On 10-3-2022 at 11:19, Arden said:

De datum is nu bekend, 26 maart in Hilversum bij Rhapsody. Draaitafeltje van Reed, van den Hul phonotrappie, wordt denk ik een prime introductiedag. En voor Carl: met de Serblin Ktema's.

Een 2e iets wat nog in de pipeline zit, dat mono Ikeda KAI element. Die moet zijn officiële lancering ook nog krijgen, daar zit ik met Cock nog ff op te broeden: Omdat de showroom van BarcaNova nog even op zich laat wachten, doen we daar iets mee in Hoek van Holland. Wat weet ik nog niet precies, maar dat het mono wordt, dat moge duidelijk zijn.

Interessant.