Jump to content

Marten Parker Duo en Franco Serblin Accordo Essence

carl
 Share

Recommended Posts

11 hours ago, Gydo said:

Kii Three

Wordt ook krap in dat cottage.

10 hours ago, carl said:

De oudere Engelse huizen zijn voor onze begrippen extreem klein.

De textielarbeiderswoningen hier verderop in de straat zijn niets groter. Eeen jaar of 12 geleden spande het er om of we naar Duitsland zouden verhuizen. Thueringen. Een huis in het midden van een dorp daar, 600m2 woonoppervlak en werkplaatsen voor slechts E18000.-. Plafondhoogte 1.75m :(

23 minutes ago, Seed7 said:

Wordt ook krap in dat cottage.

Wij wonen nu in een oude herenhuis (1906) en dat is helemaal gerestaureerd. Wij wonen er erg graag en het is eigenlijk te groot voor ons, maar we zijn niet van plan om te verhuizen. Ik heb nu 2 luisterruimtes, een extreme luxe. Vroeger was een stuk van de beneden en boven deel van de winkel. De beneden is niet zo breed maar wel 22 meter diep. Als ik naar het buitenland zou verhuizen ging ik naar Frankrijk, meer bepaald, de Ardeche.

On 12-3-2022 at 15:10, Gydo said:

Ik snap er eigenlijk niets meer van, na mono was iedereen erg tevreden dat er stereo was, net omdat stereo weergave er in slaagde om een 3D beeld neer te zetten en ons zodoende nog meer betrekken bij muziek. Ik wil het dan nog niet hebben over digitale weergave, die mijn inziens analoog overstijgt. Nadien streaming, welk ons meer gemak verschafte en dat tegen een geweldige kwaliteit. (Al denken de analoog liefhebbers daar anders over) En nu terug naar mono weergave, via vinyl.... Het is zoals, "The King is dead, long live the King". Maar ja, ik ben maar een domme nuchtere Belg die het niet begrepen heeft.

Ik zie alleen dat er op dit forum over mono wordt gepraat en veel importeurs, dealers, etc. doen er niets mee. De meesten willen streamen. Ik zie mono dus maar voor wat het denk ik is. Net zoals mensen die nog tape gebruiken en in mindere mate geldt het ook voor voor CD. Buiten kijf staat wel dat ze in de jaren vijftig al heel goede opnames konden maken. Die doen niets onder voor wat er nu mogelijk is. Dat als je mono LP’s hebt en je de middelen hebt, je ze ook mono wilt afspelen kan ik me wel voorstellen.

Ik doe mijn CD's voorlopig ook niet weg. Zolang we de ruimte hebben blijven ze.

Maar de muziek komt nu toch van Qobuz. Die is overal in huis en zelfs op vakantie beschikbaar. Zelfs met een goedkoop streamertje (Raspberry Pi, Noxon oud PCtje) klinkt dat heel behoorlijk.

22 hours ago, carl said:

Ik bedoelde alleen die versterkers die ik in huis heb gehad Roots en inderdaad was het de Krell KAV 500. Ik heb toen ook een keer een tweede hands Krell Phono versterker in huis gehad. Soms heb je wel eens ergens spijt van 😉 

Volgens mij heb je altijd spijt want je bent nog steeds opzoek, al jaren...Je koopt niets en je doet niets.

54 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik doe mijn CD's voorlopig ook niet weg. Zolang we de ruimte hebben blijven ze.

Maar de muziek komt nu toch van Qobuz. Die is overal in huis en zelfs op vakantie beschikbaar. Zelfs met een goedkoop streamertje (Raspberry Pi, Noxon oud PCtje) klinkt dat heel behoorlijk.

Qobuz klinkt ook hier heel behoorlijk via een absoluut  jittervrije Unison USB interface.  Maar bij sommige CD's die ik A/B heb vergeleken vind ik via een goed CD-loopwerk en dezelfde dac.  Gewoon beter gedefinieerd klinken.  

21 minutes ago, Tubejack said:

Qobuz klinkt ook hier heel behoorlijk via een absoluut  jittervrije Unison USB interface.  Maar bij sommige CD's die ik A/B heb vergeleken vind ik via een goed CD-loopwerk en dezelfde dac.  Gewoon beter gedefinieerd klinken.  

Maar ook de streamer heeft een behoorlijke invloed op de geluidskwaliteit. Ook al kán het niet. Netvoedingen, netwerkbekabeling aparte voeding SSD enz. Allemaal van invloed. Zelfs de afspeelsoftware klinkt verschillend. Roon klinkt anders dan jRiver en Audiofile Renderer ook weer anders. En USB klinkt weer anders dan SPdif of i2s.

1 hour ago, Roots said:

Volgens mij heb je altijd spijt want je bent nog steeds opzoek, al jaren...Je koopt niets en je doet niets.

Nee hoor Roots. Begin vorig jaar een Degritter ultrasone platenwasser gekocht die inmiddels vervangen is door een Nessie Vinylcleaner. Begin vorig jaar tevens een TD 321 gekocht tweedehands en daarbij een nieuwe Jelco arm arm gekocht. De reparatie van het Soundsmith element in de US heeft wat langer geduurd. Roger zou nog een keer langskomen om te installeren. Vorig jaar ook nog een Ampearl buizen phonotrap gekocht en later een phasemation trafo erbij. 
Zeer recent een nieuwe buizenbezetting voor de Conrad Johnson eindversterker besteld. De eindbuizen worden nu weer 6550 just for fun want de KT 120 zijn nog prima. De stuurbuizen NOS GE en Sylvania  En over de diverse wasmiddelen voor de platenwasmachine zullen we het maar niet te hebben. De kabels, Graham Nalty stekkers en RCA caps (Voodoo Gydo) ben ik al weer bijna vergeten. 

Gezien het bovenstaande vind ik me eigenlijk zeer actief Roots. Er loopt hier altijd wel een project. Maar de buizen versterking vervang ik niet meer en met de LS ben ik zeer en zeer voorzichtig. Moet het wel echt beter worden wil ik die vervangen.

Oh ja ik heb die Krell Phono toen niet gekocht omdat die in mijn vorig huis niet op mijn rack paste. Daarbij had ik toen kinderen die nog studeerden. Dure zaak.

Edited by carl

Degritter, Nessie, Jelco, Ampearl, Phasemation, Chrystal Cable, Graham Nalty waren geen onderhoud hoor Roots, maar nieuwkopen. De restauratie van de TD 321 en het Soundsmith element gingen verder dan onderhoud.  En bijna vergeten: de Prima Luna van mijn zoon heb ik samen met hem gekocht en grotendeels betaald.

PS op mijn speakers is het lastig verbeteren http://www.audioreview.com/product/speakers/floorstanding-speakers/monitor-audio/studio-20se.html

Edited by carl

11 hours ago, Hans van Liempd said:

Maar ook de streamer heeft een behoorlijke invloed op de geluidskwaliteit. Ook al kán het niet. Netvoedingen, netwerkbekabeling aparte voeding SSD enz. Allemaal van invloed. Zelfs de afspeelsoftware klinkt verschillend. Roon klinkt anders dan jRiver en Audiofile Renderer ook weer anders. En USB klinkt weer anders dan SPdif of i2s.

Het klinkt behoorlijk met de standaard Qobuz app voor MacOS.  Verder alles standaard,  aan de CD kant ook, niks bijzonders gewoon een goed loopwerk.  

Een ander groot verschil is, dat de software voor een CD-speler vele malen minder complex is dan de code die nodig is voor Windows 10 of MacOS. In die besturingssystemen zijn  al gauw 30 tot 40 miljoen regels code verwerkt. Met andere woorden, technisch gezien, kan een pc nooit zo nauwkeurig zijn dan simpele embed code, dat specifiek voor één doel gemaakt is.  In dit geval "uitlezen van een CD" 

Natuurlijk kun je op een PC of een Mac veel processen uitzetten en andere processen een heel hoge prioriteit geven.  Maar dan nog, zul je nooit dat niveau halen.  

Edited by Tubejack

Eve reageren dan maar weer, de CD speler heeft juist een een mogelijkheid tot een foutcorrectie vervuiling /beschadiging te corrigeren, en komt dan met een aanpassing die waarschijnlijk het dichtbij het oorspronkelijke signaal zit.

De software die gebruikt wordt om de bestanden af te spelen hebben meer met de "randverschijnselen" te maken, zoals een plaatje van de hoes weergeven.  De Pc kan ook makkelijk meerdere taken aan, en met een dual/quadcore staat jij nog uit de neus te peuteren.

Bij Roon met 2 spelers actief is de processorbelasting nog steeds maar 2 % op de linux server.

KI_5bafFl1lCXEX5Rt1X2mKC-BorDj_tL2mRPD8j

8W2VMWv_L6PTE3hA9OU1g2skn5lWpjXdsXiyGwlw

Edited by HansP
Aanvulling

Je plaatjes zijn niet zichtbaar Hans. Als ICTer van het 1e uur. Dacht ik er een aantal jaar terug ook zo over. Heb hier op dit forum het nodige samen met andere een heel in topic vol geschreven, soms felle discussies gevoerd en de meest mooie Linux configuraties gemaakt. Maar sinds ik een echt goed cd-loopwerk heb is mijn mening moeten bijstellen.  Zo gaat het wel eens 🙋‍♂️ 

13 hours ago, Tubejack said:

Met andere woorden, technisch gezien, kan een pc nooit zo nauwkeurig zijn dan simpele embed code, dat specifiek voor één doel gemaakt is.

Als ik een tekst schrijf maak ik de schrijffouten en nooit de PC. Als ik vanuit de zelfde code 100x het zelfde plaatje render zijn ze allemaal pixel voor pixel identiek. Als ik middels een synthesizerscript audiodata genereer naar meerdere wavs dan zijn die allemaal identiek[1]. Als ik die data 100x de wereld rond stuur met bijvoorbeeld liquidsoap komen ze identiek terug, keer op keer. Razend nauwkeurig dus. Extreem reproduceerbaar. Zolang de programmeur geen fouten maakt, die fouten kan je ook bij embedded software maken.

Wat blijft over, timing issues. Die moet je zo kort mogelijk voor je conversie stap oplossen. In de DAC dus. Doe je dat niet, dan gaan alle overgangen invloed hebben.

Wat de afspeelsoftware betreft, hoe het klinkt hangt af van de keuzes die de programmeur maakt. Wat die allemaal op de data los laat. Dat is controleerbaar door de data af te vangen en met de bron te vergelijken, maar ik heb daar geen zin meer in. In het digitale domein kun je heel makkelijk alles aan je smaak aanpassen. Maar ja, de audiofiel denkt nog analoog[2] en filtert liever met buisjes en kabels en veel losse apparaten in plaats van digitaal filteren. Niet onlogisch, dat is waar de wortels liggen, maar niet handig.

[1] Vooropgesteld dat in in die scripts en programma's geen "randomness" gebruik, want dan is het resultaat verschillend en afhankelijk van welke compiler, compiler versie, compiler instellingen en OS ik gebruik.

[2] De grootste vervormers, filters zijn analoog. Je ruimte, gevolgd door de luidsprekers.

Edited by Seed7

Waar zouden meer fouten zitten?  In code van 30...40 miljoen regels waar meerder programmeurs jaren lang aan hebben gewerkt ? Of code specifiek voor één enkel doel.

Dan het aantal processen, of een servo regeling voor een cd-speler of software voor een pc die veel meer functies en processen kent.

Ik ben dus alleen al op dat ene punt niet overtuigd Seed 7.   Maar wat geeft het? Het is maar een mening.  Binnenkort verwacht ik een nóg nauwkeuriger  CD-loopwerk dan de bestaande die nu op de markt zijn  Oja computerfoutje was een mooi excuus in de jaren 80. 🙋‍♂️

2 hours ago, Tubejack said:

Je plaatjes zijn niet zichtbaar Hans. Als ICTer van het 1e uur. Dacht ik er een aantal jaar terug ook zo over. Heb hier op dit forum het nodige samen met andere een heel in topic vol geschreven, soms felle discussies gevoerd en de meest mooie Linux configuraties gemaakt. Maar sinds ik een echt goed cd-loopwerk heb is mijn mening moeten bijstellen.  Zo gaat het wel eens 🙋‍♂️ 

Hier staan ze dan ook maar

https://sites.google.com/site/hanspijper/home

Ik ben dan wel nieuwsgierig naar welke CD drive je dan gebruikt, daar zitten dan ook wel verschillen in, maar een constante is dan  de CD Pro of de VAM 12xx.

Edited by HansP