carl Posted 14 maart 2022 Author Report Share Posted 14 maart 2022 (edited) 50 minutes ago, Tubejack said: Boeiend Ook humor Jack. PS als ik geen LS vind dan maar een DAC bij de Auralic mini Edited 14 maart 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 14 maart 2022 Report Share Posted 14 maart 2022 (edited) 1 hour ago, Tubejack said: Een Cambridge CXC Hans. Nog niet gehoord, en dat is dan ook maar weer zomaar een puntje onbekend met deze hardware. maar al wel veel anderen gehoord, en een topper is dan ook de Sony CDP-X555ES, maar ik ben en lui en op comfort gesteld en ik kan via de kabel met 1GB verbinding en een streaming optie dan veel meer luisteren. Afgelopen maand dan bij Audio Vereniging midden Nederland gedaan met ROON en de IFI streamer en DAC een demo gedaan met een hele leuke set planars, (magnetostaten) en dan is het toch echt goed en leuk te doen. Edited 14 maart 2022 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 maart 2022 Report Share Posted 14 maart 2022 Ik gebruik dat Cambridge loopwerk al een aantal jaar. Inmiddels alweer opgevolgd door de CXC 2. Een paar van mijn klanten, vrienden en bekenden hebben hem ook gekocht en zijn zeer tevreden. Twee nadelen, de AB vind ik waardeloos. De foutcorrectie is niet zo goed als die van een Philips CDM-9 loopwerk. Dus CD's met diepe krassen slikt hij niet. Maar ja, ik neem aan dat iedereen hier zuinig is op zijn CD's. Mijn 1e CD uit 1986 doet het nog perfect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 maart 2022 Report Share Posted 14 maart 2022 56 minutes ago, carl said: Als ik geen LS vind Marco heeft vast wel wat staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 maart 2022 Author Report Share Posted 14 maart 2022 Nog meer humor Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 (edited) 12 hours ago, carl said: Nog meer humor Jack Waarom humor? en waarom wil je eigenlijk andere luidsprekers? Die spekstenen grafzerken van mij (sorry Klaas) zijn alleen maar beter gaan klinken naarmate de versterker en de apparatuur beter zijn. Ze groeien gewoon mee, met nauwelijks enige beperking. Goed een 2 weg systeem met nauwelijks enige filters heeft ook nadelen. Als je heel hard speelt wordt het een rommeltje. Maar bij normaal volume tot luid, -inclusief pieken met vet electronisch laag- gaat goed vind ik. Ik heb kleine Monitor Audio luidsprekers 1x bij Henk in Sneek gehoord tijdens een show ergens 2008..2011. Klonk opvallend goed, maar dat is meer dan > 10 jaar terug. Als je persé een beter geluid wil, dan ben je er mogelijk niet alleen met een paar andere luidsprekers. Probeer ook eens een andere geïntegreerde (buizen) versterker. Versterker en luidsprekers moeten echt naadloos met elkaar samenwerken. Ook die heeft Marco vast staan Edited 15 maart 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 Je kunt ook die Prima Luna proberen die je voor je zoon? hebt gekocht. Die is weer een stuk moderner, dan die van jou. Ook bij buizen techniek staat de tijd niet stil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 11 minutes ago, Tubejack said: Je kunt ook die Prima Luna proberen die je voor je zoon? hebt gekocht. Die is weer een stuk moderner, dan die van jou. Ook bij buizen techniek staat de tijd niet stil. Maar die oude Leaks waren toch zo goed? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 Het zal dan wel vloeken zijn, maar een set Genelec is dan waarschijnlijk beter op elkaar afgestemd. Actieve luidsprekers op pro nivo, maar dat is waarschijnlijk niet voldoende emotie voor de aankoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 Carl wil gewoon eens iet anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 40 minutes ago, HansP said: Het zal dan wel vloeken zijn, maar een set Genelec is dan waarschijnlijk beter op elkaar afgestemd. Actieve luidsprekers op pro nivo, maar dat is waarschijnlijk niet voldoende emotie voor de aankoop. Helemaal met je eens. Je hebt alleen nog zo'n streamding nodig. DAC zit al in de speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 (edited) 1 hour ago, Hans van Liempd said: Maar die oude Leaks waren toch zo goed? Voor hun tijd zeker. De transformatoren zijn en waren fenomenaal goed gewikkeld. Als je de versleten condensatoren en weerstanden vervangt kun je zo de 22e eeuw in bij wijze van spreken, zo solide is het gemaakt. Dit was Klaas zijn set. De eindversterker is een Leak stereo 60 Edited 15 maart 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 (edited) Van binnen ziet het na restauratie zo uit. Er zijn o.a. Engelse papier in olie condensatoren gebruikt en alleen de weerstanden die écht heel erg verlopen waren zijn vervangen om het originele geluid die te veel geweld aan te doen. Die blauwe elco's zul je nooit in high-end apparatuur tegenkomen (te duur) Een aantal van de latere transitor versies zijn ook zo goed. Edited 15 maart 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 1 hour ago, Groovy said: Carl wil gewoon eens iet anders Dat inderdaad heel leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 (edited) 1 hour ago, HansP said: Het zal dan wel vloeken zijn, maar een set Genelec is dan waarschijnlijk beter op elkaar afgestemd. Actieve luidsprekers op pro nivo, maar dat is waarschijnlijk niet voldoende emotie voor de aankoop. Heb je die wel eens gehoord? Ik wel, op de High end in Munchen. Verschillende groottes. Maar geen enkele zou ik binnen willen. Dat is echt voor PA bedoeld. Edited 15 maart 2022 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 1 hour ago, Hans van Liempd said: Dat is echt voor PA bedoeld. Ehm, het zijn studio monitoren. Geen PA luidsprekers. Met name de near- en mid field monitoren zijn interessant voor thuisgebruik. PA luidsprekers in de luisterkamer kan ook prima. Van de klassieke Klipschen zijn er pro uitvoeringen met name de van Heresy. Die heeft dan een hogere belastbaarheid en er zijn modellen met basreflex pijp (zoals ook de laatste huiskamerversie ze heeft). Tegenwoordig interessanter zijn de ontwerpen van Tom Danley. De Synergy (Unity) hoorns. Hier een zelfbouwversie Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 maart 2022 Author Report Share Posted 15 maart 2022 (edited) 3 hours ago, Groovy said: Carl wil gewoon eens iet anders Inderdaad, ik ben wat onrustig Peter. Mijn vrouw heeft nu Corona en ik kan geen kant op voor mijn fatsoen. Of alles wat nieuw is, nu beter althans neutraler is betwijfel ik ten zeerste Jack. Oh er zitten ongetwijfeld kleine verschillen in klanksignatuur in componenten, maar ook niet veel meer dan dat (digitaal heb ik geen verstand van). Je bent toen niet bij het draaitafelvergelijk bij Marco geweest maar zelfs de verschillen (in ontwerp en prijs) tussen deze drie totaal verschillende draaitafel/arm/element combi’s vielen behoorlijk mee (het waren alle drie wel draaitafels van bovengemiddeld niveau). Muzikaal zou je met alle drie zeker gelukkig kunnen worden. De grootste geluidsverschillen zijn naar mijn ervaring nog te beluisteren bij LS en hun interactie met de kamer. Maar ook daar vond ik het vergelijk indertijd in Brabant tussen de Quad ESL en de opgetuigde Blumenhofers erg meevallen op normale luisterafstanden. De Blumenhofers kwamen pas achter in de ruimte volledig tot hun recht. Zo’n kamer heb ik niet. Mede om die reden zoek ik bij wat minder conventionele systemen. Wat ik tot nu toe gehoord heb viel me tegen. Die Martins vond ik bijvoorbeeld vermoeiend klinken en dan hoef ik het al niet meer. Sterker nog bijvoorbeeld die oude Elipsons van Groovy indertijd klonken veel muzikaler. Een paar jaar geleden las ik een artikel waar een ontwerpersteam een nieuwe serie LS had ontworpen. Ze waren erg content ermee, maar de LS werden door het management afgekeurd: niet onderscheidend genoeg! Van wat ik tot nu toe gehoord heb was ik enthousiast van de Spatial. Die ga ik na de Corona perikelen hier maar eens uitproberen. De LS is ontworpen voor niet te grote ruimten en het open Baffle systeem is kennelijk weinig gevoelig voor problemen die samenhangen met ruimte. Edited 15 maart 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 4 minutes ago, carl said: Inderdaad, ik ben wat onrustig Peter. Mijn vrouw heeft nu Corona en ik kan geen kant op voor mijn fatsoen. Of alles wat nieuw is, nu beter althans neutraler is betwijfel ik ten zeerste Jack. Oh er zitten ongetwijfeld kleine verschillen in klanksignatuur in componenten, maar ook niet veel meer dan dat (digitaal heb ik geen verstand van). Je bent toen niet bij het draaitafelvergelijk bij Marco geweest maar zelfs de verschillen in ontwerp en prijs tussen deze drie totaal verschillende draaitafel/arm/ element combi’s vielen behoorlijk mee. Muzikaal zou je met alle drie gelukkig kunnen worden. De grootste verschillen naar mijn ervaring zijn nog te beluisteren bij LS en hun interactie met de kamer. Maar ook daar vond ik het vergelijk indertijd tussen de Quad ESL en de opgetuigde Blumenhofers in Brabant nog wel meevallen op normale luisterafstanden. De Blumenhofers kwamen pas achter in de ruimte volledig tot hun recht. Zo’n kamer heb ik niet. Mede om die reden zoek ik bij wat minder conventionele systemen. Wat ik tot nu toe gehoord heb viel me tegen. Die Martins vond ik bijvoorbeeld vermoeiend klinken en dan hoef ik het al niet meer. Een paar jaar geleden las ik een artikel waar een ontwerpersteam een nieuwe serie LS had ontworpen. Ze waren erg content ermee, maar de LS werden door het management afgekeurd: niet onderscheidend genoeg! Van wat ik tot nu toe gehoord heb was ik enthousiast van de Spatial. Die ga ik na de Corona perikelen hier maar eens uitproberen. De LS is ontworpen voor niet te grote ruimten en het open Baffle systeem is kennelijk weinig gevoelig voor problemen die samenhangen met ruimte. Niets mis met iets nieuws willen. Beterschap voor je vrouw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 maart 2022 Author Report Share Posted 15 maart 2022 3 minutes ago, Groovy said: Niets mis met iets nieuws willen. Beterschap voor je vrouw. Je hebt natuurlijk alles geprobeerd Peter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 (edited) 16 minutes ago, carl said: Inderdaad, ik ben wat onrustig Peter. Mijn vrouw heeft nu Corona en ik kan geen kant op voor mijn fatsoen. Of alles wat nieuw is, nu beter althans neutraler is betwijfel ik ten zeerste Jack. Oh er zitten ongetwijfeld kleine verschillen in klanksignatuur in componenten, maar ook niet veel meer dan dat (digitaal heb ik geen verstand van). Ik speel met een aantal buizen versterkers, Waar de modernste de VDV SE-10 zo anders is dan alle bekende versterker ontwerpen die nu op de markt zijn. In de originele uitvoering, vind ik hem zelfs wat té neutraal. Dan kun je net zo goed met een transistor versterker gaan spelen. Maar vervelend dat je vrouw Corona heeft. Ik hoop dat de klachten mild zijn P.s. Muzikaliteit, het woord zegt al waar dat vandaan moet komen. De rest vind ik audiofiel geneuzel. Edited 15 maart 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 5 minutes ago, carl said: Je hebt natuurlijk alles geprobeerd Peter Best veel, maar bijna allemaal vintage. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 1 hour ago, Seed7 said: Ehm, het zijn studio monitoren. Geen PA luidsprekers. Met name de near- en mid field monitoren zijn interessant voor thuisgebruik. Klopt, maar ik zie dat ze ook vaak voor andere doeleinden worden gebruikt. Ik vind ze gewoon niet lekker klinken. Dat het een studiomonitor is doet daar weinig aan af. Er zijn veel slecht klinkende studiomonitoren. Het gaat daar ook vaak om de prijs. En een studio van de ziekenomroep of spraakstudio's zijn ook een studio's. Dan is verstaanbaarheid vaak het belangrijkste. Ik heb hier een paar monitoren van de BBC aan onze PC hangen (bedoeld voor spraakstudios). Die klinken beter dan PC speakertjes, maar ook weer niet veel beter dan een goede draagbare radio of goede bluetoothspeakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 maart 2022 Author Report Share Posted 15 maart 2022 (edited) 1 hour ago, Tubejack said: Ik speel met een aantal buizen versterkers, Waar de modernste de VDV SE-10 zo anders is dan alle bekende versterker ontwerpen die nu op de markt zijn. In de originele uitvoering, vind ik hem zelfs wat té neutraal. Dan kun je net zo goed met een transistor versterker gaan spelen. Maar vervelend dat je vrouw Corona heeft. Ik hoop dat de klachten mild zijn P.s. Muzikaliteit, het woord zegt al waar dat vandaan moet komen. De rest vind ik audiofiel geneuzel. Volgens mij heeft Ellie nog het meest last van haar rug door in bed te liggen Jack Natuurlijk kan iemand als jij zo’n versterker op klank tunen. Maar verder is het maar waar je dagelijks in wilt rijden: een Ferrari of een Volvo ? Ik denk dat je met een Volvo meer plezier hebt en die kan je best op de pedaal drukken. Edited 15 maart 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 3 hours ago, Hans van Liempd said: Heb je die wel eens gehoord? Ik wel, op de High end in Munchen. Verschillende groottes. Maar geen enkele zou ik binnen willen. Dat is echt voor PA bedoeld. Ja hoor, in Brussel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 maart 2022 Report Share Posted 15 maart 2022 Probeer nou eerst eens een single ended eindversterker op je Monitor speakers, voordat je dadelijk die planken in huis hebt staan. Je hebt goeie speakers. Toen ik destijds andere speakers zocht omdat ik iets miste bij mijn B&W Nautilus 804, was de zoektocht ook eindeloos. Uiteindelijk kwam er een andere voorversterker en zijn de 804's nog een jaar gebleven (tot ik het aanbod van de SF Guarneri's kreeg). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts