Seed7 Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 (edited) 6 hours ago, Roots said: De vraag is dan..Hoe kom ik aan die mooie monoplaten...En ben ik dan verplicht om alleen muziek luisteren van voor 1950? Er wordt best wel het e.a. in mono gedaan. Dead Moon bijvoorbeeld heeft veel, zo niet alles in mono uitgegeven. Dan is er het nodige in de Rockabilly de Low-Fi en 8-bit hoek te vinden. Steve Earle, Ghosts of West Virginia (2020) is dacht ik ook een mono uitgave. Ze zijn er, maar je moet zoeken. Wat ouder, de eerste 8 van Bob Dylan waren mono's, Een hele trits van de Beatles, een aantal van de Stones, Beach Boys Pet Sounds. Hier een lange draad met ouder werk. EDIT: Bij discogs kun je op mono zoeken en dan sorteren op jaar. Edited 12 maart 2022 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 (edited) Ik denk dat de meeste liefhebbers hier wel mono lp's in hun collectie hebben. En dan die hoezen,prachtig. https://rateyourmusic.com/release/album/the-jonah-jones-quartet/great-instrumental-hits-styled-by-jonah-jones.p/ Edited 12 maart 2022 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 Dat mono fantastisch kan klinken daar wil ik niks aan af doen. Voor verreweg de meeste vinyl liefhebbers blijft het toch een marginaal iets vanwege de beperkte collectie. Bovendien, heb je oude mono-LP's hoe is dan de kwaliteit na al die jaren? (de Dylan LP's kocht ik vanaf 1966 bij verschijnen en ja inderdaad allemaal mono maar inmiddels wel meer dan 50 jaar oud en natuurlijk niet meer 'als nieuw'; ik heb inmiddels alles ook in stereo als LP, als CD en vaak ook nog als SACD) Als je bezeten bent van "het beste" dan ben je er al gauw toe veroordeeld heel vaak dezelfde muziek te draaien en zit je toch eigenlijk in de categorie 'luisterend naar apparatuur'. En dat is een erg dure hobby. Ik ben wel benieuwd naar de bedrading van zo'n mono-element en of zo'n element gewoon in een arm met stereobekabeling gemonteerd kan worden. Ook zou ik wel eens willen weten hoe "vinylmono" zich verhoudt tot digitaal mono en of digitaal mono wel bestaat. Dat zal toch haast wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 2 hours ago, Kraus vonBentinck said: Ook zou ik wel eens willen weten hoe "vinylmono" zich verhoudt tot digitaal mono en of digitaal mono wel bestaat. Dat zal toch haast wel? Digitaal mono dacht ik niet op CD. Wel als Flac of WAV etc. bij die formaten kun je van 1 tot n sporen gebruiken. Je zou een driekanaals Flac kunnen maken met een stereo Dylan plus de mono versie en dan maar schakelen (of een driekanaals systeem gebruiken a la Klipsch). Het grootse probleem bij mono is m.i niet de software, maar dat je of een separate opstelling kwijt moet of met je luidsprekers moet slepen. Dan, welke fabrikant verkoopt nog een enkele luidspreker (afgezien van subwoofers en center speakers)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 Ik snap er eigenlijk niets meer van, na mono was iedereen erg tevreden dat er stereo was, net omdat stereo weergave er in slaagde om een 3D beeld neer te zetten en ons zodoende nog meer betrekken bij muziek. Ik wil het dan nog niet hebben over digitale weergave, die mijn inziens analoog overstijgt. Nadien streaming, welk ons meer gemak verschafte en dat tegen een geweldige kwaliteit. (Al denken de analoog liefhebbers daar anders over) En nu terug naar mono weergave, via vinyl.... Het is zoals, "The King is dead, long live the King". Maar ja, ik ben maar een domme nuchtere Belg die het niet begrepen heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 Veder wil ik nog even terugkomen op de Nederlandse mentaliteit. Ik heb jaren met Nederlandse importeurs gewerkt en hun directheid heeft NIETS te maken met eerlijkheid, want de meeste schromen er niet voor om rechtstreeks aan klanten te verkopen, ook al heb je als dealer voor veel geld bij hun geïnvesteerd. Verder vind ik directheid geen probleem, maar wel met de nodige beleefdheid, en net daarin verstoppen veel Nederlanders zich. Elementaire beleefdheid ontbreekt en dat vind ik beneden elk pijl. Dus de genoemde excuses omdat Nederlanders direct zijn vind ik een zwak excuses om grof en boertig te zijn. Maar ik wil er ook bij vertellen dat ik echt wel fijne Nederlanders ken en dito importeurs, mensen die vriend voor het leven zijn, ook al zijn ze in mijn (!!) zeldzaam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 Dat ik het nu toch van een Belg moet horen dat in principe terug naar mono ook een stap terug is, is dan helemaal vreemd. Die Hollanders waren toch zo nuchter enz. maar nu allemaal terug in de tijd, ik snap er niks van. 1 ding weet ik wel, het is maar een heel klein clubje wat waarschijnlijk de weg kwijt is. Misschien zijn er opvang tehuizen voor. Ik draai dan wel stereo, en van mp3 tot aan DXD, en als het muziek is is er niets mis mee. Ik heb dan ook nog 2 luidsprekers staan en die gebruik ik dan ook om het maximale er uit te krijgen. Mono mag dan van mij op de slaapkamer op de wekkerradio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 18 minutes ago, HansP said: Dat ik het nu toch van een Belg moet horen dat in principe terug naar mono ook een stap terug is, is dan helemaal vreemd. En als ik nu een Engelsman was ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 (edited) Die weten niet beter. Ik bedoel het meer als, het is dan iemand al verder weg, en niet direct een bekende. Edited 12 maart 2022 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 11 minutes ago, HansP said: Die weten niet beter. Ik bedoel het meer als, het is dan iemand al verder weg, en niet direct een bekende. Ik moet eerlijk zeggen dat ik je helemaal niet begrijp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 1 hour ago, Gydo said: Veder wil ik nog even terugkomen op de Nederlandse mentaliteit. Ik heb jaren met Nederlandse importeurs gewerkt en hun directheid heeft NIETS te maken met eerlijkheid, want de meeste schromen er niet voor om rechtstreeks aan klanten te verkopen, ook al heb je als dealer voor veel geld bij hun geïnvesteerd. Verder vind ik directheid geen probleem, maar wel met de nodige beleefdheid, en net daarin verstoppen veel Nederlanders zich. Elementaire beleefdheid ontbreekt en dat vind ik beneden elk pijl. Dus de genoemde excuses omdat Nederlanders direct zijn vind ik een zwak excuses om grof en boertig te zijn. Maar ik wil er ook bij vertellen dat ik echt wel fijne Nederlanders ken en dito importeurs, mensen die vriend voor het leven zijn, ook al zijn ze in mijn (!!) zeldzaam. Net zoals in elk land zijn er aardige en vervelende, domme en slimme, lompe en voorzichtige, enz, mensen. Te vlug concluderen en een stempel er op zetten, maakt het vaak ook niet beter. Moeilijk moeilijk moeilijk ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de vorderingen bij Carl zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 40 minutes ago, Hans van Liempd said: Net zoals in elk land zijn er aardige en vervelende, domme en slimme, lompe en voorzichtige, enz, mensen. Te vlug concluderen en een stempel er op zetten, maakt het vaak ook niet beter. Moeilijk moeilijk moeilijk ... Het is geen stempel, het zijn mijn ervaringen, spijtig genoeg. Maar geen probleem, ik merk al veel langer dat ik niet "pas" in deze groep en net om deze reden. Onderstaande tekst heb ik op mijn FB pagina geplaatst en sta er nog volledig achter. In audio word er heel wat onzin uitgekraamd, je zou de "believers" nagenoeg sectair kunnen noemen. Rationaliteit is uit den boze en nuchtere feiten worden argwanend bekeken. Het gehoor is al bepalend en metingen zijn voor velen irrelevant. Wat er over blijft is een subjectieve beoordeling. Onlangs las ik dat iemand "audiofiele zekeringen" had gekocht. De inspeeltijd was ongeveer 120 uur en ja hoor, na die 120 uur klonk het toestel blijkbaar veel beter. Alsof je na 120 uur nog weet hoe ze in't begin "klonken". Vervorming mag, zolang het maar de juiste is en dat is onder andere een reden dat buizenversterkers zo hoog aangeschreven staan, want de 2 harmonische vervorming is veel hoger dan bij de transistor vrienden. Dan hebben we het nog niet over al die "audiofiele en dure accessoires". De meeste audiofielen zijn vooral bezig met een sound die zij mooi vinden en dat mag uiteraard, maar vaak heeft die niets te maken met natuurgetrouwe weergave. Ik vraag mij af waarom er zoveel tegenstand is aan nuchterheid in het High End wereldje. High Ender worden is bijna een homeopathisch gebeuren, het gif sluipt langzaam binnen. Laat ons het zo stellen, als je niet meegaat in het High End wereldje dan lijkt het net of je het niet "begrepen" hebt, je hebt dan de "ervaring" nog niet word gezegd. Zoals ik eerder zei, het is net een sekte, of om maar te zeggen dat het vaak een arrogant wereldje is. Voor mij staat GENIETEN van muziek bovenaan, en dat is niet alleen thuis muziek spelen, neen, regelmatig concerten bezoeken. Zo, moest ik even kwijt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 Ik begrijp jouw probleem dan heel erg goed. Ben het zeker met je eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 maart 2022 Author Report Share Posted 12 maart 2022 (edited) 1 hour ago, Gydo said: Het is geen stempel, het zijn mijn ervaringen, spijtig genoeg. Maar geen probleem, ik merk al veel langer dat ik niet "pas" in deze groep en net om deze reden. Onderstaande tekst heb ik op mijn FB pagina geplaatst en sta er nog volledig achter. De vraag is natuurlijk of je statistisch gezien een goede steekproef hebt genomen onder Nederlanders Gydo En het is natuurlijk ook zo dat alleen al binnen de landsgrenzen mensen behoorlijk verschillen. Vergelijk bijvoorbeeld eens een Fries met een Limburger. En bij jullie Walen en Vlamingen zal het niet anders zijn. Verder ben ik het met je eens dat je met voodoo moet oppassen. Aan de andere kant vind ik veel apparatuur wel kunstmatig klinken. Toen ik 20 jaar geleden een nieuwe versterker zocht heb ik er nogal wat in huis gehad: Krell, Meridian en nog meer vond ik niet prettig klinken en ik was voortdurend aan schuiven met mijn LS. Toen ik thuis een Conrad Johnson buizen versterker uitprobeerde heb ik de hele avond naar muziek geluisterd. Ik heb hem daarom maar gekocht en mijn oren vonden en vinden het nog steeds een rationele keus. In de uitdrukking “ if is sounds better it is better” schuilt wel waarheid. En audiofiele zekeringen heb ik hier niet. Wel een klein beetje met kabels geëxperimenteerd. Edited 12 maart 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 Ik ben het helemaal met je eens Gydo....Behalve dat je niet in deze groep "past", juist wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 Al vanaf ongeveer 1700 hebben buitenlandse reizigers over Nederland(ers) hun mening gegeven en eenstemmig is het oordeel dat men in Nederland vrij lomp en onbehouwen is en bovendien nogal overtuigd van het eigen gelijk. Niks nieuws onder de zon dus. Ook was men nogal verbaasd over de positie van de vrouw die op haar gemak haar langstelige Goudse pijp rokend over straat liep terwijl de man als lulletje rozewater met de kinderen (op de arm) achter haar aan sukkelde. Ach 's lands wijs, 's lands eer. Als het gaat om high fidelity dan is mono naar mijn idee de betere weg om te gaan. Stereo bestaat immers niet in de realiteit maar als het er om gaat om de illusie van de werkelijkheid (in de huiskamer) weer te geven dan is stereo veel beter. 'Terug' naar mono is misschien leuk voor een enkeling maar bedenk wel dat tegenwoordig (dus al enkele tientallen jaren) de (pop)artiesten zich tot hun publiek richten via stereo muziek en dat zo'n stereo plaatje/CD/Stream dus de echte werkelijkheid is. Klassiek is in veel gevallen nog een ander verhaal maar ook daar staat de stereoweergave in de huiskamer zijn mannetje. @Gydo De'believers' zouden op hun facebookpagina exact hetzelfde verhaal maar dan omgekeerd kunnen zetten. East is East & West is West & ne'er the twain shall meet. (PS ik ben zelf geen believer maar - niet fanatiek- meer van meten is weten. Dat er zoveel meer zou zijn tussen hemel en aarde is een overtuiging die aan mij nooit besteed is geweest) Morgen maar weer eens naar de conservatoriumzaal Amare voor Side by side Beethoven - orkest 18e eeuw (ook een mooie illusie) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 maart 2022 Author Report Share Posted 12 maart 2022 1 hour ago, Hans van Liempd said: Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de vorderingen bij Carl zijn. Ik zit erover te denken om de Spatials hier een week te logeren te vragen Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 2 hours ago, Gydo said: En als ik nu een Engelsman was ... Haha, dan woonde je in een klein cottage waar net een enkele Tannoy Royal Westminster in past en luister je noodgedwongen mono Maar goed. Er is nu eenmaal heel veel mono materiaal. Om dat "authentiek" te beluisteren, waarom geen mono set. En stereo, ja, dat is de hoofdmoot, maar er is ook 5.1 ..... 11.2. Dat groeit langzaam voor gewoon muziek luisteren. Surroundmicrofoons worden steeds toegankelijker, met name voor Ambisonics. Je schroeft en soldeert ze in een dag in elkaar. Met software kan je de basisopname converteren naar vele mogelijke luidspreker opstellingen. Deze microfoons worden meer en meer ingezet. De ene keer als back up zoals de mono microfoon in de begindagen van stereo. De andere keer als hoofdmicrofoon (Cowboy Junkies, The Trinity Session) voor stereo uitgaven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 maart 2022 Author Report Share Posted 12 maart 2022 (edited) Ik heb twee draaitafels op mijn zolder staan. Ik heb er wel eens aan gedacht om op een van de twee een mono element te plaatsen. Maar ja hoeveel Mono platen heb ik? Overigens klinken mono platen op een stereo element ook prima zoals ik bij Nat King Cole regelmatig hoor. PS ik wil nog even zeggen dat ik de bijdragen van Gydo altijd met veel plezier lees. Altijd leuk iemand met een andere benadering. Edited 12 maart 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 (edited) Het is geen topset maar ik mag graag mono draaien op mijn Garrard hf4 over de breedbanders, ik geniet daarvan. En ja,het kan natuurlijk beter maar wat verwacht je. Edited 12 maart 2022 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 1 hour ago, carl said: De vraag is natuurlijk of je statistisch gezien een goede steekproef hebt genomen onder Nederlanders Gydo En het is natuurlijk ook zo dat alleen al binnen de landsgrenzen mensen behoorlijk verschillen. Vergelijk bijvoorbeeld eens een Fries met een Limburger. En bij jullie Walen en Vlamingen zal het niet anders zijn. Verder ben ik het met je eens dat je met voodoo moet oppassen. Aan de andere kant vind ik veel apparatuur wel kunstmatig klinken. Toen ik 20 jaar geleden een nieuwe versterker zocht heb ik er nogal wat in huis gehad: Krell, Meridian en nog meer vond ik niet prettig klinken en ik was voortdurend aan schuiven met mijn LS. Toen ik thuis een Conrad Johnson buizen versterker uitprobeerde heb ik de hele avond naar muziek geluisterd. Ik heb hem daarom maar gekocht en mijn oren vonden en vinden het nog steeds een rationele keus. In de uitdrukking “ if is sounds better it is better” schuilt wel waarheid. En audiofiele zekeringen heb ik hier niet. Wel een klein beetje met kabels geëxperimenteerd. Je spreekt jezelf nu wel beetje tegen Carl...Volgens mij heb je toen een Krell KAV500 thuis gehad, en je scheert nu alle Krell's over 1 kam...Wel eens eens ksa of een fpb thuis gehad? Hoezo goede steekproef? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 12 maart 2022 Report Share Posted 12 maart 2022 1 hour ago, Seed7 said: Haha, dan woonde je in een klein cottage waar net een enkele Tannoy Royal Westminster in past en luister je noodgedwongen mono Mhh, Tannoy zal het zeker niet worden, maar een cottage zie ik wel zitten, liefst in Wales. En mono, ik heb geen enkele mono plaat of CD.... dus dat gaat het ook niet worden. Maar als Belg zijnde ben ik super tevreden van mijn Kii Three's met BXT en mijn andere set die bestaat uit Mola Mola electronica en DIY speakers met Purifi units. Een beetje chauvinisme mag, want Bruno Putzeys is de ontwerper van deze producten maar het is vooral een goede vriend die een andere kijk heeft op audio en ik volg hem daar helemaal in. @Carl: Inderdaad dat mensen van streek tot streek verschillen, maar Vlamingen en Walen verschillen al sowieso van taal en dat maakt al een behoorlijk verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 maart 2022 Author Report Share Posted 12 maart 2022 59 minutes ago, Roots said: Je spreekt jezelf nu wel beetje tegen Carl...Volgens mij heb je toen een Krell KAV500 thuis gehad, en je scheert nu alle Krell's over 1 kam...Wel eens eens ksa of een fpb thuis gehad? Hoezo goede steekproef? Ik bedoelde alleen die versterkers die ik in huis heb gehad Roots en inderdaad was het de Krell KAV 500. Ik heb toen ook een keer een tweede hands Krell Phono versterker in huis gehad. Soms heb je wel eens ergens spijt van Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 maart 2022 Author Report Share Posted 12 maart 2022 (edited) 19 minutes ago, Gydo said: Mhh, Tannoy zal het zeker niet worden, maar een cottage zie ik wel zitten, liefst in Wales. En mono, ik heb geen enkele mono plaat of CD.... dus dat gaat het ook niet worden. De oudere Engelse huizen zijn voor onze begrippen extreem klein. Ze hadden niet voor niks merken als Quad, Naïm en Linn met een geringe frontbreedte. En wat te denken van al die mini LS. Ik ben gek op muziek van Fitzgerald en tijdgenoten. Daar zit wel wat mono bij. Edited 12 maart 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts