Jump to content

Hafler configuratie

carl
 Share

Recommended Posts

Hai allen,

Ik heb nu in de loop der jaren diverse malen gelezen over een pseudo surround systeem wat door David Hafler vele jaren geleden is ontworpen. Het komt erop neer dat aanvullend op je normale stereo er een aftakking plaatsvindt naar twee andere zeer kleine luidsprekers (15 watt). Ze noemen het daarom ook wel eens twee en half kanaal. Het systeem schijnt met ons soort systemen (high end) goed te combineren te zijn

De bedoeling van die extra luidsprekers is, dat je het kamergevoel verwijderd en volgens recessenten werkt het ook echt.

Dynavecor schijnt een vergelijkbaar systeem op de markt te brengen/hebben gebracht. Ik heb ook een verwijzing naar een Austalische site voor de doe het zelvers onder ons (ik niet).

www.sound.westhost.com/project18.htm

Graag jullie ervaring (misschien) en commentaar.

Gevonden!

Ik heb in het verre verleden ook ooit zo'n surround kastje gebouwd, alleen had ik nog een paar potmeters en weerstanden er bij zitten om tussen de rear speakers nog verschil te creeren tussen links en rechts achter.

Het is een grappig effect wat je er mee bereikt maar hoort absoluut niet thuis in de High-End wereld!

Mijns inziens heeft surround helemaal geen High-End kwaliteiten, het zijn vooral effect makers, terwijl de echte muziekliefhebber alleen tevreden is met een realistische weergave van muziek. En daarvoor heb je aan twee speakers echt genoeg!

Maar ja, dat is alleen maar mijn persoonlijke mening.............. :rolleyes:

Je kan natuurlijk makkelijk dit surround effect uitproberen; sluit twee rear speakers aan op de pluspolen van je eindversterker, en koppel de plus van de ene aan de min van de andere rear speaker, klaar!