Jump to content

Van USB-A naar RCA coaxiaal S/PDIF

Antois
 Share

Recommended Posts

Ik wil graag de digitale audio van de USB-A (of USB-C) aansluiting van mijn Chromebook naar de digitale coaxiale RCA ingang sturen (S/PDIF of AES/EBU) van mijn digitale Marantz recorder. Of anders: van de USB-A of USB-C aansluiting van het Chromebook naar de digitale XLR ingang (AES/EBU of S/PDIF) van de recorder. 
Is hier een converter voor nodig of kan dit met een verloopkabel? Ik zie wel een converter op Amazon die dit zou kunnen en er zijn ook enkele afbeeldingen van een kabel met aan de ene kant een USB-A of C connector en aan de andere kant een coaxiale RCA steker. Maar zo'n kabel wordt nergens verkocht, alsof zo'n verbinding eigenlijk niet kan.

Edited by Antois

Zo ver ik weet kan dat niet. USB is een a-syncrone verbinding (zonder klok signaal) en coax-toslink-AES/EBU zijn synchrone verbindingen (met kloksignaal). Als je een a-synchroon signaal op een synchrone aansluiting aansluit, "snapt" de DAC er niks van.

Dank voor de uitleg mensen!
Ik begrijp nu dat een conversie van een a-synchroon naar een synchroon signaal noodzakelijk is, waarbij het kloksignaal een belangrijke rol speelt.  Dat kan voor €32  maar ook voor $950 waarbij niet duidelijk is of je verschil zult horen tussen de twee converters. 

Rest nog de vraag of zo'n USB - S/PDIF converter ook nog overweg moet kunnen met het besturingssysteem van het apparaat waarvan je het audiosignaal wilt omzetten of beter gezegd: overbrengen.
Windows is natuurlijk geen probleem. Maar zou zo'n converter ook werken met Chrome OS?

Edited by Antois

5 hours ago, pjotr27 said:

Of deze.

De  AUDIOPHONICS XMOS U208 Digital interface USB I2S AES 2x TCXO OTG 24bit 192kHz.

Alles wat je nodig hebt.

Lineaire voeding.

Goede klokkristallen.

Zelfs I2S zit erop.

Ow🙈

Ik lees nét dat je al voorzien bent...

Edited by Geerdie

6 minutes ago, Antois said:

Dank voor de info. Zal vast beter klinken dan de InLine converter maar is ook 3 keer zo duur.

Ik ben er zeer tevreden over.

Heb 'm aan m'n HTPC geknoopt en via AES/EBU naar de DAC.

On 8-6-2022 at 20:17, Antois said:

Ik heb deze maar gekocht en kijk wel of hij door Chrome OS wordt herkend.  https://www.amazon.nl/InLine-HD-adapter-Digital-Toslink-Converter/dp/B00DP7PWIK

Lijkt me een goede keuze.

Hij zal door Crhome OS wel herkent worden, dat is eigenlijk een linux distributie.

Windows kan wel eens problemen geven en zijn hoogstwaarschijnlijk drivers voor nodig.