Jump to content

Secondelijm

carl
 Share

Recommended Posts

Hoe lang duurt het voordat secondelijm (muur)vast zit. Je hebt natuurlijk meerdere seconden verwerkingstijd nodig. Ik wil een druppeltje op een pijpenrager doen en dan in het gat steken en dan de spindle op de as steken. 

Edited by carl

Het hangt een beetje van de soort secondelijm af. Je hebt dikke en dunne, voor harde materialen of voor zachte materialen en stugge secondelijm of flexibele. Ook in de merken zit veel verschil. Als je pech hebt dan heb je twee seconden, als je geluk hebt moet je het een uur aan blijven duwen... 

Zolang cyanoacrylaat geen contact maakt, blijft het lang vloeibaar. Pas als er druk op komt, dan gaan de seconden tellen. Hou er wel rekening mee dat secondenlijm blijft uitharden, Zo ver zelfs dat het op glas gaat lijken. Secondelijm is daarom NIET aan te raden als er kracht dwars op de lijmrinchting op uitgeoefent wordt. Anders gezegt, secondenlijm is oersterk als het om trekkracht gaat:

beweging <- lijmstuk -> beweging

maar zwak als je dus dwars op de beweging gaat trekken:

↑

beweiging  - lijmstuk -  beweging

↓

28 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Dat probleem met de loszittende as/ schroefje denk ik. Maar voor mij zou secondelijm een "no go" zijn.

Ik heb het nog niet gekocht hoor Fuchs. Het voordeel van secondelijm is wel dat het los kan met warmte. Omhoog en omlaag werkt het borgschroefje prima. Maar als de riem er aan trekt dan slipt hij bij 45 toeren.

Ben overigens met CD aan de weer geweest beneden vanavond. Een stapel “ onbekend werk “ aan het opruimen.

Edited by carl

Loctite is een merk met heel veel soorten lijm waaronder secondelijm,. Roger bedoelt Loctite voor borging schroeven. Die schroef blijft hier wel zitten, maar hij blijft wel over de as slippen/schaatsen. 

https://www.loctite-consument.be/nl.html#/

Edited by carl

Ik zit nu aan een glas Whisky van minstens 50 jaar. Meerdere gevonden bij mijn broer in zijn kelder. Hij had verwarmingsproblemen en het was er zo’n zootje dat ik opgeruimd heb. 

Het was gewoon Johny Walker Red Label en smaakt nog prima. Er ligt nog echt veel goede wijn uit 1976. De NL is zo zuinig dat die de wijn niet opdrinkt als die op dronk is. Mijn broer is nog zuiniger dan de gemiddelde NL. Ik heb natuurlijk ook een fles wijn meegenomen. Die drink ik met mijn vrouw op. 

Edited by carl

12 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Dus de as beweegt t.o.v. de schroef?

Het borgschroefje borgt dus niet. En zo strak zetten durf ik (nog) niet. Volgens mij ontkom je niet aan lijmen, maar dan wel iets wat los te krijgen is. Vandaar dat ik zo behoedzaam te werk ga.

Edited by carl

Een vlak kantje aan de as maken waar de borgschroef op moet klemmen lijkt me wel de beste methode.

Zeker om dat bij het aandraaien van de schroef er een afdruk in de as komt.

Daarna is het lastiger om de poelie van de as te krijgen met kans op invreten als de as loskomt.

De borgschroef kan je dan nog borgen met LOCTITE 242.

Geen secondelijm gebruiken maar gewoon iets wat hier voor gemaakt is.

Ik heb net een variant hierop uitgevoerd. Het puntige borgschroefje heb ik iets minder puntig geschuurd. De pulley lijkt nu niet meer mee te bewegen. Ga na de lunch de snaar en het plateau er weer opzetten. De volgende variant is het afvlakken van de as.

Na veel gedoe heb ik het opgelost. Wat er is gebeurd, is dat omdat de borgschroef niet meer strak zat op de as,  de pulley in de loop der tijd een paar millimeter naar beneden is geschoven. Daardoor zat de snaar niet meer precies midden op het loopvlak van de pulley. Hij raakte de rand van de pulley en ik vermoed dat hij daardoor iets werd opgetild. Inmiddels zit de pulley op de juiste plaats en de snaar draait weer over het juiste loopvlak. Voor alle zekerheid ook een nieuwe snaar geplaatst. De draaitafel loopt weer als het zonnetje.

Bij whisky telt alleen het aantal jaren in het vat, niet in de fles. Red label was ooit een blend van minstens 9 jaar oude whiskies, maar tegenwoordig is er geen leeftijd aanduiding meer (NAS). Black label is nog steeds een blend van minstens 12 jaar (en echt een slag beter).

8 hours ago, Duclaasie said:

Loctite 638 is voor bevestiging op een cilindrisch oppervlak en uitermate geschikt voor bijvoorbeeld een pulley op een as. Wel van tevoren eerst goed ontvetten. 

Dat klopt maar verwacht niet dat je de pulley dan ooit nog los kunt halen.

1 hour ago, Duck-Twacy said:

Bij whisky telt alleen het aantal jaren in het vat, niet in de fles. Red label was ooit een blend van minstens 9 jaar oude whiskies, maar tegenwoordig is er geen leeftijd aanduiding meer (NAS). Black label is nog steeds een blend van minstens 12 jaar (en echt een slag beter).

Weer wat geleerd Duck. Maar in alle eerlijkheid houd ik niet van sterke drank. Misschien een glaasje Korenwijn op zijn tijd.

12 minutes ago, Roots said:

Met seconden lijm dan wel? Alleen omdat het nog in de keukenlade lag.😃

Uiteindelijk dus niet gelijmd, maar wel veel geleerd over lijm en zelfs Whiskey.