Duclaasie Posted 27 juni 2022 Report Share Posted 27 juni 2022 (edited) Ik krijg hier binnenkort een Thorens TD-145 mk 2 met TP-62 arm. De Thorens is nog voorzien van de originele interlink en stekkers, die inmiddels wel aan vervanging toe zijn. Nu wordt bij veel oudere draaitafels ook de arm bedrading vervangen, echter is die bij Thorens ook van dien aard dat dit nodig is? Een nieuwe interlink of aanpassen naar tulp aansluiting in de plint en relatief simpel, maar een re-wire is een stuk complexer ingreep. Wie kan hier wat zinnigs over zeggen? Edited 27 juni 2022 by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 juni 2022 Report Share Posted 27 juni 2022 Als het origineel is en het werkt, waarom vervangen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 27 juni 2022 Author Report Share Posted 27 juni 2022 Omdat als ik toch bezig ben het een optie is. Wanneer de arm bekabeling “gegarandeerd “ op termijn problemen geeft vervang ik hem liever meteen. Zo is bijvoorbeeld van een bepaalde periode bij Dual bekend dat de bekabeling degradeert met alle gevolgen van dien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 juni 2022 Report Share Posted 27 juni 2022 Als dat gebeurt kan het altijd nog. Toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 27 juni 2022 Author Report Share Posted 27 juni 2022 Dat zou je denken, maar het is niet mijn eigen DT, dus dan is de eigenaar hem weer kwijt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 27 juni 2022 Report Share Posted 27 juni 2022 (edited) Mijn mening: die arm bedrading vervangen. Ik heb destijds een Pioneer PL12 versie twee gehad en die arm bedrading was ook helemaal brak. Het omhulsel was gaar. Met aarding vijf miniscule draadjes van koper, en koper oxideert. Als je reviseert die het dan goed. Edited 27 juni 2022 by Mediator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 27 juni 2022 Report Share Posted 27 juni 2022 Als je op zeker wilt spelen dan doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 27 juni 2022 Report Share Posted 27 juni 2022 Dat gaat nogal een klus zijn...Je moet het dan eigenlijk 2x doen héh, in verband met die losse armbuis. Zorg er iig voor dat je die fragiele connecties niet kapot soldeert. En hou dan meteen massa en min gescheiden, zodat je er ook een gebalanceerde aansluiting van kan maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 juni 2022 Report Share Posted 27 juni 2022 Ik heb hier een scharnierkop van de TP62 liggen. Die kreeg ik van Kappa7, voor onderdelen. Hij had geprobeerd de armbekabeling te vervangen, maar dat was duidelijk niet gelukt. Dus bezint een je begint. Misschien kan Kappa er meer over vertellen. De aansluitkabel is wat anders, dat is simpel te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 juni 2022 Report Share Posted 27 juni 2022 41 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik heb hier een scharnierkop van de TP62 liggen. Die kreeg ik van Kappa7, voor onderdelen. Hij had geprobeerd de armbekabeling te vervangen, maar dat was duidelijk niet gelukt. Dus bezint een je begint. Misschien kan Kappa er meer over vertellen. De aansluitkabel is wat anders, dat is simpel te doen. Klopt, een normale arm heeft de koppeling vlak achter de head shell zitten. Bij de Thorens arm zit die in het midden. Mijn plan was toen om de koppeling te fixeren en de bedrading in een run door de buis te trekken. Dat gaat eigenlijk niet. Alternatief is de koppeling heel houden en vanuit daar de bedrading vervangen maar ja het is juist vaak de koppeling die minder wordt. Door dat deze op een plek in het midden van de arm zit wordt deze meer belast dan bij een head shell met de koppeling aan het einde van de arm. Zit de borgring niet helemaal strak dan kan de arm doorbuigen en de connectie zwak worden. Het vervangen van de bedrading heeft dan weer geen nut aangezien de signaaloverdracht in de koppeling al niet lekker is. Even goed nakijken of de koppeling nog goed is en verder kan ik me niet herinneren dat de bekabeling in de arm echt slecht was. Die hoeft eigenlijk niet snel vervangen te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 juni 2022 Report Share Posted 27 juni 2022 Ik heb hem nog hier liggen en heb de bedrading die er in stukken uithangt even bekeken. Niks mis mee eigenlijk. De plastic isolatie is nog soepel en het koper na strippen glimt als nieuw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 27 juni 2022 Report Share Posted 27 juni 2022 Het is wel een ander type Thorens, maar misschien heb je er iets aan: https://audio-creative.nl/projecten/vervang-de-bedrading-van-een-thorens-platenspeler/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 27 juni 2022 Author Report Share Posted 27 juni 2022 1 hour ago, Hans van Liempd said: Ik heb hem nog hier liggen en heb de bedrading die er in stukken uithangt even bekeken. Niks mis mee eigenlijk. De plastic isolatie is nog soepel en het koper na strippen glimt als nieuw. Kijk, dat is het antwoord waar ik een beetje op hoopte. Zolang het niet corrodeeert of breekt laat ik het ook liever zitten. Aarde via een separate draad was ik sowieso al van plan. Eventueel nieuwe cartridge clips en dan is het wel klaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 juni 2022 Report Share Posted 28 juni 2022 Als je een MK1 hebt, dan kun je de connectoren uit de headshel en de arm halen en de draad in een keer doortrekken. Let wel, de heashell is dan nog maar "half afneembaar" (draden zitten immers nog met de clips aan het element en die draden lopen door de arm). Als het een MK2 of 3 betreft kijk dan uit. Meestal breken de plastic connectoren die in de armbuis zitten. Het is een heel gedoe om dat daarna weer gefixt te krijgen. In een keer doortrekken kan hier ook, maar is een heel gedoe vanwege de lange armwand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 28 juni 2022 Author Report Share Posted 28 juni 2022 Het is een TD-145 MK2, met deelbare arm dus. Het idee van de arm opnieuw bedraden laat ik bij deze dus maar lopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 12 januari 2023 Author Report Share Posted 12 januari 2023 Om het verhaal nog even af te maken: in de bekabeling van de armbuis bleek een slecht contact te zitten. Ik had dus geen andere keuze meer dan vervangen en heb het risico dus genomen. Het is een fragiel en nauwkeurig klusje, maar het is wel te doen. De kabel vervangen voor Cardas 4x34awg die ik nog had liggen en meteen nieuwe clips er aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts