Gabor Posted 19 maart 2002 Report Share Posted 19 maart 2002 Hallo ff een vraagje aan jullie audiofielen Ik heb een oude set van mijn ouders gekregen: proton versteker...inmiddels vervangen voor Marantz pm 7000 Marantz CD-40 Proton AT-200 tuner Kekkoh boxen(boekenplankspeakers) Wat moet ik vervangen voor beter geluid? ik luister vanalles van trance tot Blof tot Marco Borsato maar vooral wil ik het hard kunnen draaien. Alvast bedankt voor je ervaringen meningen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 maart 2002 Report Share Posted 19 maart 2002 Als het alleen maar hard hoeft en toch een klein beetje beter moet klinken, zou ik de Kekkoh's vervangen door een setje van JBL. Die zijn er voor gemaakt om vooral hard te kunnen. Wil je het ook nog echt goed hebben klinken, zou je een setje boekenplankluidsprekers van Klipsch kunnen proberen (zo Jitze, nou ben ik je voor geweest ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 19 maart 2002 Author Report Share Posted 19 maart 2002 Ja het mag ook best mooi klinken hoor en ik wil ook liever zuilspeakers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 maart 2002 Report Share Posted 19 maart 2002 Hoi Gabor, Het ligt aan je budget. Wat wil je kwijt voor een update van je set? Aan de electronica kun je ook een hoop doen, maar die is toch best goed. Daarom zou ik in eerste instantie nieuwe speakers kiezen en het ligt een je budget wat er mogelijk is. Die kreet van: "Neem JBL" is gewoon een geintje omdat je aangaf dat het hard moest. Mijn ervaring met JBL is dat deze speakers over het algemeen erg scherp en opdringerig klinken, met toch een behoorlijk diepe bas. Het nadeel is dat ze geen muziek maken, maar een hoop tonen naar je oren slingeren. Dus niet echt prettig. Er is in elk geval heel veel mogelijk. Ook met kabels kun je de set op een hoger niveau tillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 19 maart 2002 Author Report Share Posted 19 maart 2002 ok thx voor je hulp... ik zelf dacht eerst aan nieuwe cd speler Marantz cd 6000 of eentje van NAD. Ja speakers....het moet hard kunnen en ook tegelijk goed klinken....en iets wat ik niet supersnel opblaas en kabels...uhm kan je werkelijk het verschil horen daardoor? en wat kost zo'n kabeltje! thx alvast weer voor je mening Groetjes, Gabor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 maart 2002 Report Share Posted 20 maart 2002 Geplaatst door Gabor:ok thx voor je hulp... ik zelf dacht eerst aan nieuwe cd speler Marantz cd 6000 of eentje van NAD. Ja speakers....het moet hard kunnen en ook tegelijk goed klinken....en iets wat ik niet supersnel opblaas en kabels...uhm kan je werkelijk het verschil horen daardoor? en wat kost zo'n kabeltje! thx alvast weer voor je mening Groetjes, Gabor Een speaker blaas je niet op met hard geluid maar met vervorming. Als het uitgangsignaal vastloopt tegen de voedingsspanning (clippen noemen ze dat) is de kans zeer groot dat je speakers het begeven, Het wijdverbreide fabeltje dat je speaker een veelvoud aan vermogen moet kunnen verdragen t.o.v. wat de versterker kan leveren is echt verkeerd. Beter is het een versterker van bijv. 2x70W aan te sluiten op speakers van ca. 50W. Een goeie luidsprekerfabrikant geeft daarom ook niet het piekvermogen aan, maar jhet vermogen waar je speaker veilig in kan werken (bijv. van 15 tot 100 W). Dat een speaker 200W "is", wil echt niet zeggen dat die harder gaat. Kabels is ook een verhaal apart. Veel mensen geloven er niet in, maar die hebben meestal de standaard dropveters vervangen door dikkere dropveteres van Hama of ProfiGold (om er maar een paar te noemen) om het een keer uit te proberen. Deze kabeltjes kosten ca €20, maar zijn niet beter dan de standaard dropveters. Alleen de mantel is dikker, voor de rest is het echt dezelfde kabel. Wil je iets met kabels proberen kun je denken aan kabels vanaf €40. Hierbij zul je echt verschil horen. Een hele goeie interlink voor weinig geld is bijv. de Kimber PBJ, maar er zijn legio andere merken. Je kan het zelfs proberen met een goeie coaxkabel (tv-antennekabel) met tulppluggen aan. Dit kost in verhouding niet veel en geeft al een zeer behoorlijk resultaat. De speakerkabels zou je ook kunnen vervangen door een tweelingsnoer met een draaddiameter van 1,5mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kharn Posted 20 maart 2002 Report Share Posted 20 maart 2002 Als je voor mooi geluid en stevig houd, kun je duitse merken bekijken, deze zijn meestal degelijk voor dat soort werk. Voor audio kabels kun je op www.tnt-audio.com een boel doe het zelf leren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 20 maart 2002 Author Report Share Posted 20 maart 2002 Bedankt voor je info Ik moet dus zoeken naar speakers van 95 watt RMS? En kabels....het is dus verstandig om iets van rond de 40 euro te kopen om het verschil te horen en zo'n interlink kabel gaat van je cd speler---->versterker? En die speakers als ze vrij hard aan staan en sommige hoge tonen lang moeten aanhouden klinken ze duidelijk niet scherp en vervormen....zijn ze dus nu opgeblazen? ook als ik de muziek hard aanzet slaat het geluid wel eens over heeft dit met de cd-speler te maken of de speakers? Tannoy mx-3, zijn die speakers wat? Groetjes, gabor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 maart 2002 Report Share Posted 20 maart 2002 hoi Gabor, Je moet zoeken naar een goeie luidspreker. Je versterker is sterk genoeg om ook "wat lastigere" speakers aan te sturen. Om het makkelijk te houden hoef je je niet op het vermogen, maar op het rendement en de minimale impedantie te richten. Als je een speaker vind met een rendement van 88dB of hoger en die niet lager komt dan 3,5 ohm, zal je versterker geen problemen geven. Je kan elders op dit forum vinden wat de impedantie inhoudt. Een speaker van 8 ohm heeft deze impedantie bij 1000Hz. Bij 200Hz zal deze impedantie een andere waarde hebben (bijv. 4ohm). Dit is heel normaal, dus daarom verwijs ik maar de minimale impedantie. Niet alle speakermerken geven deze waardes op (helaas). De interlink is een verbindingskabel tussen bron en versterker, in jouw geval van cd-speler of tuner naar je versterker, of van versterker naar opnameapparatuur. Bij de betere hifizaken hebben ze wel wat setjes om eens uit te proberen. Vraag maar gerust, want ze zullen best een testkabelset uitlenen. Zo hoef je niet eerst de kabel te kopen, maar kun je 'm thuis eerst beluisteren. Over je speakers. Het hoeft niet zo te zijn dat je speakers defect zijn als het niet erg fris klinkt. Ik ken de Kekkoh's niet, maar ik kan me voorstellen dat ze soms aan hun limiet komen en dan begint een speaker te "kreunen". Dat is de eigen vervorming van de speaker. Ook dat is niet al te best en wijst erop dat je meer vraagt dan waar de speaker voor ontworpen is. Fysische speakerlimieten kun je niet oplossen. Dan zul je andere speakers moeten aanschaffen. De Tannoy is een goeie speaker. Niet mijn smaak, maar ik hoef er niet naar te luisteren. Helaas heb ik al een paar keer een setcombinatie Marantz/Tannoy mogen aanhoren, maar deze combinatie heeft me nooit kunnen overtuigen. Dat wil niet zeggen dat het slecht spul is, alleen passen ze in mijn ogen niet bij elkaar. Als jij het wel mooi vindt, moet je ze gewoon aanschaffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 21 maart 2002 Author Report Share Posted 21 maart 2002 Wat raadt je me aan qua speakers het mag rond de 1000 piek kosten per set...ben maar arme jongen van 17 maar die Kekkoh boxjes zijn beetje zonde van mijn versterker denk ik...wat is volgens jouw wel een goeie combinatie met Marantz. Die boxjes heb ik ooit gekocht in de aanbieding voor 100 piek de stuk maarja waren beter dan die van mijn 1e audio setje van Sony(die had ik al opgeblazen volgens mij) en thx weer voor je hulp ik vertrouw liever jullie dan van die verkopers die mij wat proberen aan te smeren want heb er gewoon weinig verstand van maar hou van mooi en hard geluid en zal es zo'n kabeltje proberen en horen of er verschil in zit. Groetjes, Gabor owja Dali 505 is dat wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri-1 Posted 21 maart 2002 Report Share Posted 21 maart 2002 Hoi, Ik ben wel niet zo'n kenner als de meeste anderen hier op het forum, maar wil toch even mijn ervaringen kwijt. Mij hifi loopbaan is begonnen met een paar JBL luidsprekers, de LX22. Daar heb ik altijd met veel plezier mijn Disco/House whatever op gedraaid. Het kan echt heel hard en als dat een wens is, dan zou ik als ik jouw was eens naar JBL gaan luisteren, ongeacht welk model. Daarna heb ik Tannoy's gekocht, de Profile 631. Wat een verschil. Ik had ineens dat de muziek 'los' kwam van de speakers, ik had diepte, ruimte, ongelooflijk. En inderdaad, van Tannoy moet je houden. Het huwelijk met de Rotel RA 935 BX is prima. Maar wat een verschil met de JBL's. Henri. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 21 maart 2002 Author Report Share Posted 21 maart 2002 Die JBL lx22 waar kan ik er wat over lezen zelfde geld voor de Tannoy's profile 631.(prijzen etc.) Mijn ouders hebben kleine Tannoy speakertjes en dat klinkt bes mooi op een AMC set. Groetjes, Gabor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 maart 2002 Report Share Posted 21 maart 2002 Geplaatst door Gabor:Die JBL lx22 waar kan ik er wat over lezen zelfde geld voor de Tannoy's profile 631.(prijzen etc.) Mijn ouders hebben kleine Tannoy speakertjes en dat klinkt bes mooi op een AMC set. Groetjes, Gabor Waarom probeer je die Tannoy's van je ouders niet eens uit op jouw set? DAn weet je gelijk of zo'n Dual Concentric type "past" op je versterker. Je hebt de mogelijkheden, gebruik ze dan. Over JBL kun je kort zijn. Een echte "rock"speaker, zeer geschikt voor hiphop/house etc. maar echte muziek hoef je er niet van te verwachten. Die Dali's die je noemt kunnen volgens mij heel erg goed. Dali maakt speakers zonder nonsens en dat is te horen. Een andere zou bijvoorbeeld de Dynaudio Audience 42 kunnen zijn. Dit zijn echter geen vloerstaande speakers, maar spelen wel op een belachelijk hoog niveau. Ze kunnen heel hard en maken echt muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 21 maart 2002 Author Report Share Posted 21 maart 2002 Wat is precies Dual Concentric type? Bedoel je dat mijn versterker 4 speakers ondersteund? Dat doet ie dacht ik wel...niet zeker. Kzal idd binnenkort wel es die Tannoy speakertjes op mijn versterker aansluiten. Weet je ok wat die Dynaudio speakers ongeveer kosten? Ze zien er idd klein uit( ik heb weining verstand van dit soort dingen maar gaan die floorstanders niet harder?, die Kekkohs kunnen maximaal 150 watt hebben) maar wat ik erover las was idd psoitief: http://www.audioreview.com/Main,Speaker/Dy...72_1594crx.aspx Weet je ook wat ze ongeveer kosten? Ik wil echt speakers die goeie bass hebben kijk ook films (helaas geen DVD) maar gewoon vhs, ook is de versterker op de computer aangeschoten leuk voor mp3z en kijk ook films op de computer. Trouwens weer bedankt voor al je adviezen !!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 maart 2002 Report Share Posted 22 maart 2002 Dual Concentric is het type driver dat Tannoy veel gebruikt. Het ziet er uit als een gewoner speaker, maar dan met een messing pijpje in het midden van de speaker. Deze moet de hoge tonen weergeven. De constructie probeert zo een puntbron te benaderen. Een puntbron is een geluidsbron waarbij je het geluid uit een punt krijgt en dat is met meerdere speakers in een kast heel erg moeilijk te bereiken. Dat is ook de reden dat de meeste tweeweg systemen (speakers met 2 drivers erin) vaak beter klinken dan drie- of vierwegspeakers. Hoe hard een speaker kan heeft absoluut niks met het formaat te maken. Ik denk ook dat je af moet van het geloof dat het allemaal hard moet. Veel belangrijker is een zuiver geluid. Dat geeft veel meer plezier en is minder vermoeiend om naar te luisteren. Voor het formaat van de box heeft de Audience een behoorlijke bas. Natuurlijk kun je het niet vergelijken met een grote vloerstaander, maar als de plaatsing goed is, klinkt hij verbazend "groot". Deze speaker levert een goeie strakke bas, terwijl veel grote vloerstaanders een erg rommelige bas voortbrengen. Dat is leuk voor heel even, maar naarmate je verder komt in de audiowereld, weet je dat dat niet de manier van weergeven is en ga je je eraan storen. Meestal is een vloerstaander om de zelfde geluidskwaliteit te halen ook veel duurder dan zo'n kleintje. Ik weet niet wat hij precies kost, maar de set zal rond je streefbedrag (ƒ1000) kosten. P.S.: De Dynaudio's gaan wel hard als je dat wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri-1 Posted 22 maart 2002 Report Share Posted 22 maart 2002 Zowel de JBL LX als de Tannoy Profile series zijn niet meer nieuw te koop. Wat ik aan wilde geven is dat zo ieder merk z'n eigen charmes heeft. Door vragen te stellen en vervolgens te luisteren kom je er achter wat voor jezelf belangrijk is. Ik heb vijf jaar lang heel veel plezier van mijn JBL's gehad. Maar toen er wat 'betere' muziek in huis kwam, ging ik vanalles missen wat ik elders wel hoorde. En zo blijf je ontwikkelen. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 24 maart 2002 Author Report Share Posted 24 maart 2002 Kzal zodra ik die Tannoy's heb beluisterd zeggen hoe en wat! Je hebt idd gelijk om wat ze zoeken met kwaliteit en niet met volume. Die dynaudio's heb je in verschillende types maar de 42 is gewoon de beste? Je ziet veel mensen met die speaker die surround sound setje hebben dan, maar ze zijn ook geschikt voor "gewoon"? Wat bedoel je met plaatsing waar kan je het best de speakers neerzetten mijn kekkoh's(is dat trouwens bekend merk, kende het heel niet maarja ze waren cheap en had speakers nodig) staan beide op dezelfde plank en er staan bierflesjes op die heb ik wel uitmekaar gezet voor trilling tegenmekaar...er is er zelfs een keer 1 afgeblazen hehe thx weer voor je adviezen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 maart 2002 Report Share Posted 25 maart 2002 Geplaatst door Gabor:Kzal zodra ik die Tannoy's heb beluisterd zeggen hoe en wat! Je hebt idd gelijk om wat ze zoeken met kwaliteit en niet met volume. Die dynaudio's heb je in verschillende types maar de 42 is gewoon de beste? Je ziet veel mensen met die speaker die surround sound setje hebben dan, maar ze zijn ook geschikt voor "gewoon"? Wat bedoel je met plaatsing waar kan je het best de speakers neerzetten mijn kekkoh's(is dat trouwens bekend merk, kende het heel niet maarja ze waren cheap en had speakers nodig) staan beide op dezelfde plank en er staan bierflesjes op die heb ik wel uitmekaar gezet voor trilling tegenmekaar...er is er zelfs een keer 1 afgeblazen hehe thx weer voor je adviezen! Je hoeft je niet vast te pinnen op de Dynaudio's. Ze zijn gewoon goed, maar natuurlijk geven de grotere speakers uit de range meer body (laag). De 42 is een hele goeie met een neutraal geluid en dus geschikt voor alle muziekvarianten. Over het algemeen ligt de prijs daar ook naar. Dynaudio's zijn niet goedkoop en met een budget van ƒ1000 is er niet veel meer te halen bij hun. Dat ze geliefd zijn in surroundsets bevestigd alleen maar de kwaliteit van de speaker. Je gebruikt tenslotte toch 't liefst full range speakers op de effectkanalen. De plaatsing is in deze context inderdaad de plek waar de speaker staat. Hoe dichter hij bij de muur staat, hoe meer laag hij produceert, en dat geldt voor bijna elke speaker. Hoe dichter de luisterpositite bij de achterwand is, hoe meer laag je waarneemt. Daar kun je rekening mee houden. Zo kan een kleine speaker d.m.v. de juiste plaatsing heel groot klinken. Het is trouwens onzin om in een kleine ruimte van bijv 10 vierkante meter, joekels van speakers neer te zetten. Meestal geven kleine speakers een beter resultaat. Ik heb dit zelf ooit een keer meegemaakt met een ruimte van ca. 15 vierkante meter waar een B&W Nautilus 805 een Nautilus 802 het nazien gaf, ook in 't laag. Kekkoh is een tamelijk onbekend merk. Ik denk dat de meesten op dit forum er nog nooit van gehoord hebben. Ik heb eens een paartje gezien, maar het kon mij niet boeien. Ik vergelijk het meer met Marquant, dat wel bekend is bij de forummers, maar een zeer slechte naam geniet. Voor noodoplossing zijn ze wel te gebruiken, maar als je boekenplank al mee gaat trillen zegt dit wel genoeg. Een goeie speaker geeft geen of maar heel weinig trillingen door, door zijn stugge en gedempte behuizing. Als bij jouw de bierflessjes van het rek rammelen en het komt niet door het geluidsgeweld kun je uitrekenen hoe slap de behuizing van de Kekkoh's is. Als je gaat luisteren voor andere speakers ga dan wel op je eigen voorkeur af en laat je niet door een winkelier zeggen dat dat wat hij zegt beter klinkt. Jij bent degene die de speaker uitzoekt en er naar moet/mag luisteren, dus jij bepaald hoe iets in jou oren moet klinken. En pin je niet vast op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 29 maart 2002 Author Report Share Posted 29 maart 2002 He ff update ik heb nu (sins 15 minuten geleden) de speakers van mij ouders erop...die Tannoy's en JEEESUS man dik beter geluid! je hoort gewoon geluiden die je niet met die andere snertspeakers hoorde! Veel zuiverde en gedetaileerder! Heb ze nog niet volopen gegooid mijn ouders hebben dat liever niet...mijn versterker heeft meer vermogen dan die van hun volgens mij...maar klinkt echt lekker! Nu alleen het geld nog binnenkort ook es een leenkabeltje bij een audiozaak halen en kijken of dat veel helpt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts